klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Post autor: kris » 13 kwietnia 2016, 20:01

Witam,
ciekawe zestawienie wydłużenia paralotni różnych klas na przestrzeni kilku lat
http://www.free.aero/en/contentsHTML/Tr ... ml?page=30
Załączniki
trends-flat-aspect-ratios.JPG
trends-flat-aspect-ratios.JPG (130.21 KiB) Przejrzano 11729 razy

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 09 kwietnia 2016, 11:19

PrzemKam pisze: Według mnie powinny byc także kryteria oceny skrzydła pod kątem wchodzenia w atrakcje. Przykład np wyższe skrzydła klasy ENB Chilli czy Carrera czy Są wciśnięte w klase B ponieważ z atrakcji wychodza jak klasa B, natomiast że w te atrakcje wchodzą z wielką częstotliwościa jesli pilot nie umie latać to już nie ma na to żadnych testów


Skrzydła które łatwo się podwijają dostają lepsze oceny e testach niż te które są odporne na podwinięcia. A spis cech do oceny jakości skrzydła trzeba będzie zrobić w osobnym wątku.

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Post autor: calhal » 09 kwietnia 2016, 09:46

PrzemKam pisze:Tak więc chętnie bym sie wybrał w Twoje rejony gdyby tylko czas w sezonie pozwolił
pozdro

Tak wiem, trochę offtopic, ale jakby ktoś był w moich rejonach, to niech da znać to coś zalatamy/wypijemy jak czas pozwoli ;)

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Post autor: PrzemKam » 08 kwietnia 2016, 22:03

calhal pisze:
PrzemKam pisze:Krawężniki to nie tylko żagiel. Na krawężniku mozna wykorzystac kominy i wszystko sprawdzic w godzinę ;)
http://xcportal.pl/node/98687

To po tej godzinie testów zapraszam do mojej piaskownicy w marcu lub kwietniu, to się przekonasz że niczego nie sprawdziłeś ;)



Wybacz, ale nie nie robi mi gdzie latam, czy to płaskie, czy góry, czy Alpy w okresie wiosennym. Oczywiście są znaczące różnice w sposobie zdobywania wysokości, w "mocy" termiki czy w ilości kominów, których w górach jest zatrzęsienie ;) Różnica także polega na zaplanowaniu lotu tzn tego co w danym dniu chcę osiągnąc opierając sie na pogodzie, tej w prognozach jak i tej która kształtuje sie sukcesywnie podczas dnia.
Natomiast nie ma dla mnie większego znaczenia na czym polecę. W sumie polatałem w życiu na kilkudziesięciu różnych skrzydłach swobodnych, samostatkach jak i tandemowych w kalsach od A do bezklasowych we wszystkich możliwych warunkach pogodowych ;) Tak więc chętnie bym sie wybrał w Twoje rejony gdyby tylko czas w sezonie pozwolił

pozdro

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Post autor: PrzemKam » 08 kwietnia 2016, 21:47

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Do 300 metrów od gruntu komin jest turbulentny zazwyczaj co zakłóca odbiór informacji od skrzydła. Nie chcę wam psuć waszych opinii na temat tego co można sprawdzić na małych górkach, bo to pewnie bardzo popularny sposób zaliczania nowych konstrukcji. Nie ma to większego sensu w sytuacji gdy po pierwsze brak jest kryterii oceny skrzydła i jego zachowań, a po drugie każdy pilot wystawi swoją własną opinię często sprzeczna z opinią innego pilota. Czyli najpierw może podyskutujemy jakie zachowania skrzydeł oceniamy i jaką skalę przyjmujemy.



Wybacz ale się trochę z Tobą nie zgodzę. Moim zdaniem także turbulencje pokazają z jakim skrzydłem mam do czynienia. Co do sprawdzania skrzydeł na małych górkach (czyt równiez krawężniki) to przeciez dobrze wiesz że nawet dudki bardzo cze sto w prototypach najpierw pojawiaja sie na Nowych Marzach czy Staogrodzie ;)

Ale zadałes ciekawe pytanie: co powinno być kryterium jakim sa poddawane skrzydła. Od wielu lat powtarzam że obecne klasyfikacje obejmuja tylko wyjście skrzydła z różnych wywoływanych atrakcji. A moim zdanim ta informacja zwłaszcza dla początkujących pilotów jest tylko pozornie uspokajająca. Według mnie powinny byc także kryteria oceny skrzydła pod kątem wchodzenia w atrakcje. Przykład np wyższe skrzydła klasy ENB Chilli czy Carrera czy Są wciśnięte w klase B ponieważ z atrakcji wychodza jak klasa B, natomiast że w te atrakcje wchodzą z wielką częstotliwościa jesli pilot nie umie latać to już nie ma na to żadnych testów

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 kwietnia 2016, 14:38

Na żaglu liczy się małe opadanie i duża prędkość. Te warunki spełniają niedoważone wyczynówki.

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Post autor: Krzycha » 08 kwietnia 2016, 14:03

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Czyli najpierw może podyskutujemy jakie zachowania skrzydeł oceniamy i jaką skalę przyjmujemy.

A o czym tu dyskutować w wątku który ma w tytule skrzydła CCC, EN D i wysokie EN B?
Podyskutujmy o tym czy te skrzydła są skuteczne na skarpach i które z nich najlepiej się do tego nadaje?

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Post autor: Sław(ny) » 08 kwietnia 2016, 13:59

Znam osobiście pilotów, którzy latają wyłącznie na płaskim, albo wyłącznie w górach.
Przedstawiciel jednej kategorii szuka w skrzydle zupełnie innych cech niż ten z drugiej kategorii.
I zupełnie inaczej ocenią to samo skrzydło.

Wiosenna terma alpejska faktycznie potrafi negatywnie zweryfikować opinię o skrzydle. :twisted:

calhal pisze:
PrzemKam pisze:Krawężniki to nie tylko żagiel. Na krawężniku mozna wykorzystac kominy i wszystko sprawdzic w godzinę ;)
http://xcportal.pl/node/98687

To po tej godzinie testów zapraszam do mojej piaskownicy w marcu lub kwietniu, to się przekonasz że niczego nie sprawdziłeś ;)

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 kwietnia 2016, 13:52

Wedlug mnie testy nad wodą nie mają żadnego przełożenia na ocenę skrzydła :) Jedynym celem przeprowadzania testów jest takie ustawienie skrzydła żeby przechodziło przez testy. Oczywiście różne skrzydła będą się różnie zachowywać w testach, ale według mnie nie ma to przełożenia na ich zachowania w normalnej eksploatacji.

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Post autor: calhal » 08 kwietnia 2016, 13:45

PrzemKam pisze:Krawężniki to nie tylko żagiel. Na krawężniku mozna wykorzystac kominy i wszystko sprawdzic w godzinę ;)
http://xcportal.pl/node/98687

To po tej godzinie testów zapraszam do mojej piaskownicy w marcu lub kwietniu, to się przekonasz że niczego nie sprawdziłeś ;)

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 kwietnia 2016, 13:19

Do 300 metrów od gruntu komin jest turbulentny zazwyczaj co zakłóca odbiór informacji od skrzydła. Nie chcę wam psuć waszych opinii na temat tego co można sprawdzić na małych górkach, bo to pewnie bardzo popularny sposób zaliczania nowych konstrukcji. Nie ma to większego sensu w sytuacji gdy po pierwsze brak jest kryterii oceny skrzydła i jego zachowań, a po drugie każdy pilot wystawi swoją własną opinię często sprzeczna z opinią innego pilota. Czyli najpierw może podyskutujemy jakie zachowania skrzydeł oceniamy i jaką skalę przyjmujemy.

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Post autor: PrzemKam » 08 kwietnia 2016, 12:58

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Żagiel jest dobry do określenia paru rzeczy, ale nie dowiesz się paru podstawowych. Jak skrzydło krąży jak wchodzi w komin jak idzie za noszeniem. Poza tym nisko nad ziemią bywa dużo szarpiących turbulencji które utrudniają ocenę skrzydła.



Krawężniki to nie tylko żagiel. Na krawężniku mozna wykorzystac kominy i wszystko sprawdzic w godzinę ;)
http://xcportal.pl/node/98687

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 kwietnia 2016, 12:23

Żagiel jest dobry do określenia paru rzeczy, ale nie dowiesz się paru podstawowych. Jak skrzydło krąży jak wchodzi w komin jak idzie za noszeniem. Poza tym nisko nad ziemią bywa dużo szarpiących turbulencji które utrudniają ocenę skrzydła.

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Post autor: PrzemKam » 08 kwietnia 2016, 12:18

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Ja muszę polatać ze sto godzin żeby mieć pełną opinię o skrzydle, choć większość informacji dostaje juz w pierwszym locie, ale musi to być termika.



Troche przesadziłeś ;)

wystarczą 3-4 loty po godzinie w róznych warunkach pogodowych. Krzycha tez ma rację, loty na krawężnikach szybko weryfikują dane skrzydło. A czasem nawet pilota ;)

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Post autor: Krzycha » 08 kwietnia 2016, 12:05

Co Wy z tą termiką?! :)
Klasyczna termika to wielki spokój! W rozumieniu, że wystartowałeś, robisz wysokość, polujesz na chmury i czasami powietrze cię bełta.
Jestem średniozaawansowanym pilotem ale wydaje mi się, że o skrzydle (i pilocie) równie dobrze mówi mi zwykły warun na krawężniuku (nie na klifie), gdzie na wiatr nakłada się turbulencja od przeszkód na przedpolu, strugi zaskrzydłowe od innych skrzydeł, spiętrzenie wiatru w strefie krawędzi skarpy (która nie jest równorodna), oddechy ciepła przywiane nie wiadomo skąd, skoki natężenia i kierunku wiatru i bóg wie raczy wiedzieć co jeszcze?! Prędkość, doskonałość, zwrotność, wiebieranie noszeń, zachowanie na speedzie itd. wydaje mi się, że da się określić w takim lataniu. A do tego jest to wspaniała nauka oceny wysokości od najbliższej szyszki!
Ktoś chętny na "nowe" doświadczenia paralotniowe?
Zapraszam na "zwykłe" latanie w Starogrodzie (Parskach, Łosiej Górze, Nowem, na Bloczku, w Unisławiu etc.). Ale zastrzegam, że za podarte skrzydła i połamane kości nie odpowiadam! Ludzie czasami bagatelizują takie latanie a mi się wydaje, że bywa trudniejsze (zwłaszcza poza zimą) niż dobra termika.

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 kwietnia 2016, 10:52

Ja muszę polatać ze sto godzin żeby mieć pełną opinię o skrzydle, choć większość informacji dostaje juz w pierwszym locie, ale musi to być termika.

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Post autor: PrzemKam » 08 kwietnia 2016, 09:13

Chicago pisze:Zmartwię cię Przemek ,nie był przeważony nawet o kilogram .



mnie to nie martwi ;)
Latałem na Iocie kilka minut i tak sobie mi się wtedy podobał ten glajt. Ocena oczywiście bardzo subiektywna i musiałbym polatac z kilka godzin w różnych warunkach aby ta opinia sie ugruntowała

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Post autor: Chicago » 07 kwietnia 2016, 22:11

Zmartwię cię Przemek ,nie był przeważony nawet o kilogram .

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Post autor: PrzemKam » 07 kwietnia 2016, 22:00

Chicago pisze:Niestety nie mam żadnego materiału filmowego, kręciłem kamera ale z ręki i nad startem jest kłopot tłok i trochę szarpie. ale właśnie pilot nawet nie ruszył ręką bo nie zdążył, zresztą to jest pilot o wyrobionych nawykach i na pewno świadom ze nadreakcje są gorsze od braku reakcji .
Iota zresztą spowodowała w przeciągu czterech dni dwukrotne ratowanie , powód ten sam krwat po froncie , Jeśli idzie o latanie to lata fajnie ,i handling ponoć ma fajny ale ja nie latałem , wiedz nie wydam żadnej negatywnej opinii a piloci to różnie jedni zakochani od pierwszego kontaktu inni nie koniecznie.



Grzesiek nie dodałeś bardzo ważnej informacji że ten pilot na tej Iocie latał powyżej zakresu który wagowego. Przeważony podobno nawet o 10-15kg. A to zmienia postać rzeczy. Glajt, nawet enB przeważony zachowuje sie całkim inaczej niż ten dla którego wydany został atest.

Re: klasa CCC Czy wysokie EN D a może górne EN-B

Post autor: calhal » 07 kwietnia 2016, 20:27

Art pisze:jestem pewien, że pilot latajacy 10 lat po 50 godz rocznie w zupełności poradzi sobie na Enzo itd

Co Ty opowiadasz. Ktoś sobie jeszcze krzywdę zrobi. Chyba, że masz na myśli zloty z górki, ale nie latanie w każdym warunie.

Na górę