Najważniejsze cechy glajta.

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Najważniejsze cechy glajta.

Re: Najważniejsze cechy glajta.

Post autor: Chrab » 03 marca 2021, 17:44

Nie ma co żartować. W jednym z podcastów Gavin McClurg wspominał, że łatwiej byłoby im znaleźć paralotnię Kiwi'ego, gdyby była pomarańczowa albo czerwona.

Re: Najważniejsze cechy glajta.

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 03 marca 2021, 16:33

prokopcio pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Kolory skrzydła

Nie wspomniałeś o ważnej kwestii, czerwone są najszybsze.

Miałem wspomnieć o kolorze czerwonym, ale zapomniałem. Kolor czerwony przyciąga uwagę (Matrix oraz doświadczenia dowodzące że kobiety w czerwieni są bardziej atrakcyjne), podnosi ciśnienie oraz przyspiesza czas reakcji o 12%. Jednym słowem idą za nim skojarzenia bojowo seksualne.

Re: Najważniejsze cechy glajta.

Post autor: prokopcio » 03 marca 2021, 16:28

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Kolory skrzydła

Nie wspomniałeś o ważnej kwestii, czerwone są najszybsze.

Re: Najważniejsze cechy glajta.

Post autor: NEWRO » 27 lutego 2021, 21:48

A propos materiałów - może ktoś się pochwalić przewiewnością 42 gr/m2 "Zero Porosity" Ripstop Nylon stosowanego w APCO?
Koniecznie z podaniem wieku i nalotu skrzydła.

Re: Najważniejsze cechy glajta.

Post autor: Bumat » 27 lutego 2021, 21:27

ciacholot pisze: Lepsze to takie, które mi bardziej odpowiada.
Taka dyskusja :D


> I cały pic polega na tym, że nie sposób tego sorawdzić. A gdy już coś kupimy, to większość z nas nie ma odwrotu. Natomiast gdy dotykałem nowego glajta w wersji light, to jakbym dotykał bibułki. Gramatura górnej powłoki jest mniejsza niż dolnej u mojej 8 letniej Chili3. Rozumiem interes producentów, którym by pewnie zależało, aby glajty były jednorazowe z zachowaniem ich ceny; nie rozumiem głupoty klientów, którzy taką bibułę kupują i podniecają się "osiagami".

Re: Najważniejsze cechy glajta.

Post autor: matgaw » 26 lutego 2021, 20:55

Zobaczymy jak to będzie. Mi się wydaje, że patrząc na skrzydła które lecą 60-kilka km/h to dziś da się je zrobić bezpieczniejsze niż te 8-10 lat temu.

Być może ta bariera będzie w pewnej chwili dalej, być może nie.

Nie jestem ekspertem, ale tak patrząc na to co widzę - to ten postęp chyba wynika z tego że:
- ogarnięto już jak robić profil reflex dobrze - nie za mało, nie za dużo, i w dobrym miejscu
- przez to można zrobić mniejsze glajty które można bardziej dociążyć aby nadal były bezpieczne i leciały szybciej
- przez to że lecą szybciej (I być może coś jeszcze w konstrukcji) generują więcej siły nośnej per m2 i tym samym są ekonomiczniejsze względem dystansu
- pewnie technologia materiałów i wzmocnień też się poprawiła i pomaga dociążać glajty

Re: Najważniejsze cechy glajta.

Post autor: Piotr Domański » 26 lutego 2021, 18:55

fotolot pisze:Dzieje się tak dzięki rynkowi wtórnemu, ktory wynika z zasobności portfeli, ale i ma tu znaczenie nieufność wobec nowalijek.

To chyba nie do końca tak, od Snaków i hadronów niebo zaroiło się niedługo po ich wprowadzeniu do sprzedaży, obecne "top zawodnicze żylety" pozostają niszowe zgodnie z pierwotnym ich przeznaczeniem, co może oznaczać tylko jedno, że uzyskanie lepszych parametrów związane jest ze znacznym zmniejszeniem bezpieczeństwa a nie z niesamowitym rozwojem technologicznym, który niewątpliwie nastąpił w ubiegłej dekadzie. W prostych wynalazkach takich jak glajt ściana może się pojawić i wyżej nie podskoczysz.

Re: Najważniejsze cechy glajta.

Post autor: ciacholot » 26 lutego 2021, 18:08

[quote="calhal"]


Pisałem z pół godziny, ale nie wyślę tego tylko całkowicie zgodzą się z Tobą, że to moje subiektywne zdanie. Pytanie ilu z nas je podziela.

Lepsze to takie, które mi bardziej odpowiada. Tego nie da się zmierzyć ani ująć w parametry czy też udowodnić. Można parametrami się podpierać, ale pojęcie, że coś jest lepiej odnosi się do odczuć. Dla każdego coś innego jest lepsze. Dla mnie teraz skrzydła są lepsze i latają lepiej w znakomitej większości. Audi dla mnie jest prawidłowe, ale nie lepsze od mojego auta bo jest zbyt poprawne. Modelka z top wymiarami nie jest lepsze od pogodnej miłej sympatycznej nie konfliktowej dziewczyny. itp.itd. Rower szosowy jest lepszy...dla mnie i grill gazowy. Tak, że ja też dalej nie podskakuje.
Taka dyskusja :D

Re: Najważniejsze cechy glajta.

Post autor: fotolot » 26 lutego 2021, 17:52

Piotr Domański pisze:Widział ktoś Warpa użytkowanego przez przeciętnego zjadacza chleba? Bo na Snakach takich pełno.

Dzieje się tak dzięki rynkowi wtórnemu, ktory wynika z zasobności portfeli, ale i ma tu znaczenie nieufność wobec nowalijek.

Re: Najważniejsze cechy glajta.

Post autor: Piotr Domański » 26 lutego 2021, 17:07

Widział ktoś Warpa użytkowanego przez przeciętnego zjadacza chleba? Bo na Snakach takich pełno.

Re: Najważniejsze cechy glajta.

Post autor: Piotr Domański » 26 lutego 2021, 17:00

matgaw pisze:Snake 65 kmh. Najnowsze skrzydła 80 kmh. Przepaść.
Czekam na wysyp komentujących latających w koło komina albo samolotami.

No tak, ja wobec tego dalej już nie podskakuję;)
Ale do trajek to na pewno od 8 lat nic nowego i ciekawego się nie pojawiło. Gdyby poszedł jakiś mega postęp PPG to i do PPGG by coś z tego dotarło a tu bida. Żeby nie było testuje wszystkie najnowsze konstrukcje PPGG.

Re: Najważniejsze cechy glajta.

Post autor: calhal » 26 lutego 2021, 16:42

matgaw pisze:Snake 65 kmh. Najnowsze skrzydła 80 kmh. Przepaść.

Czekam na wysyp komentujących latających w koło komina albo samolotami.

Akurat w PPG to jest tendencja silnik w gore, rozmiar glajta w dol, wiec mnie to nie dziwi ;P

Re: Najważniejsze cechy glajta.

Post autor: calhal » 26 lutego 2021, 16:41

ciacholot pisze:Pewnie, że zmiany nie są aż tak drastyczne z modelu na model, ale chyba nie chcesz mi powiedzieć, że dzisiejsze skrzydła w tej samej klasie nie latają lepiej i nie mają większego bezpieczeństwa biernego niż takie sprzed 5 czy 10 lat.

Jak to zmierzyc? Zauwaz, ze testy bezpieczenstwa pasywnego sie niewiele zmienily przez ostatnie 5 czy 10 lat. Gadalem raz z jednym wspolczesnym pilotem testowym i mi powiedzial, ze tak naprawde ten plastik w placie to go straszy, bo glajt przy dalekim wyskoku moze sie nie zamknac po staremu wytracajac jednoczesnie energie, tylko moze sie "zlamac", nawijajac sie na liny. Nie wiem czy bezpieczenstwo pasywne jest lepsze teraz czy 10 lat temu. Gjalty po prostu przechodza testy, a testy sa jakie sa. Wiec jeszcze raz, jak to zmierzyc?

To ze Ty sie czujesz bezpieczniej, to inna sprawa, ale to jest zludne i niemierzalne :P

Co znaczy lataja lepiej? To jest Twoje subiektywne odczucie. W dodatku nie stoisz w miejscu, tylko "dojrzewasz", nabierasz doswiadczenia, "smaki" ci sie zmieniaja, etc. BTW mam kumpla, ktory twierdzi, ze nie ma lepszego glajta niz R11. Juz minelo z 10 lat jak nie wiecej od jego produkcji, a on zdania nie zmienil ;P

ciacholot pisze:Jeśli ktoś lata bardzo dużo i z uwagi na nalot musi często zmieniać skrzydło to nie zauważa różnic, ale jak ktoś na jednym glajcie polata 6 czy 8 sezonów to się okazuje, że po zmianie na nowe, nagle skrzydło samo wstaje, czeka na pilota nad głową, lżej się steruje, łatwiej się wkręca, bez problemu mieści się w plecaku, a i ten jest lżejszy itd.

Znowu mieszasz subiektywne odczucia z parametrami typu waga ;P
Glajtow jest pelno, nawet te nowe miedzy soba porownywalne, niektore sa mulowate w zakretach, inne "chodza za reka" (to tez subiektywne odczucia). Co do latwosci startu, pisalem, kumple testuja obecnie nowa delte i alpine. Strasznie badziewnie to wstaje nad glowe (w bezwietrzu glownie) w porownaniu z Delta 2 :P

Re: Najważniejsze cechy glajta.

Post autor: matgaw » 26 lutego 2021, 16:34

Snake 65 kmh. Najnowsze skrzydła 80 kmh. Przepaść.

Czekam na wysyp komentujących latających w koło komina albo samolotami.

Re: Najważniejsze cechy glajta.

Post autor: Piotr Domański » 26 lutego 2021, 15:53

matgaw pisze:No i konstrukcje rozwijające magiczne 80 km/h też nie są aż tak stare.

Nie chce mi się za bardzo zagłębiać w temat, ale ile te najnowsze zawodnicze skrzydło PPG przyspieszyło od snaka z 2012r? O ile wiem już wtedy dudek zrobił 15m2. Dla porównania w 2002r mieliśmy w ofercie VOXA więc progres do snaka w tamtym dziesięcioleciu był nieporównywalny względem tego teraz.
No i nie zapominajmy że Snake okazał się na tyle łagodnym skrzydłem zawodniczym, że trafił pod strzechy.

Re: Najważniejsze cechy glajta.

Post autor: matgaw » 26 lutego 2021, 15:34

Piotr Domański pisze:Jeśli chodzi o PPG to największy rozwój nastąpił między 2004 od zrobienia Trapera do 2012 jak powstał Snake, przez te lata był niesamowity progres w rozwoju skrzydeł, pewnie w dużej mierze powiązany z rozwojem technologii produkcji, od tamtej pory to już tylko kosmetyka. Jak obejrzycie zdjęcia górnej powierzchni skrzydeł tych z przed 2000r a tych z 2010 to jest przepaść, której już nie widać między tymi z ostatniej dekady.

W ostatnich latach upowszechniają się lżejsze konstrukcje które łatwiej wstają, a to tylko jedna z cech.

No i konstrukcje rozwijające magiczne 80 km/h też nie są aż tak stare.

Re: Najważniejsze cechy glajta.

Post autor: ciacholot » 26 lutego 2021, 15:26

Stare to jest dobre wino, skrzypce i teściowie. Reszta może mieć jedynie wartość sentymentalno kolekcjonerską, której i ja wyznawcą jestem, ale nie pitolcie, że można dziś jechać Jelczem 315 po pomarańcze do Hiszpanii, albo na Atari zaprojektować tego łazika co na marsie wylądował.
Jak ktoś nie nadąża to trzeba się pogodzić z tym, że wszystko idzie do przodu, a nie wmawiać że kiedyś to były siekiery Panie i kosy Panie takie dobre z tych lokomotyw co to Hitler do Wilczego Szańca jeździł.

Re: Najważniejsze cechy glajta.

Post autor: Piotr Domański » 26 lutego 2021, 15:20

Jeśli chodzi o PPG to największy rozwój nastąpił między 2004 od zrobienia Trapera do 2012 jak powstał Snake, przez te lata był niesamowity progres w rozwoju skrzydeł, pewnie w dużej mierze powiązany z rozwojem technologii produkcji, od tamtej pory to już tylko kosmetyka. Jak obejrzycie zdjęcia górnej powierzchni skrzydeł tych z przed 2000r a tych z 2010 to jest przepaść, której już nie widać między tymi z ostatniej dekady.

Re: Najważniejsze cechy glajta.

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 26 lutego 2021, 15:12

fotolot pisze:Jeszcze przyjdzie taki czas, że będą organizowane zloty użytkowników, najlepiej utrzymanych, starych dobrych oldtimerów... ;)

Jest parę miejsc gdzie łatwo można spotkać latające zabytki :)

Re: Najważniejsze cechy glajta.

Post autor: Piotr Domański » 26 lutego 2021, 15:09

Duże fabryki mają linię produkcyjną, więc jeśli jedna szwaczka zacznie przesuwać się o dwa milimetry to druga szybko ją skoryguje, teoretycznie przy 60 komorach x 2szwy x2mm może to być 240mm więc do tych rzeczonych przez Ciebie 40cm już niby nie daleko, tyle że to nie możliwe bo przy czwartej komorze przy takiej precyzji już zabrakło by brytu albo znacznik został by daleko z tyłu do którego można by doszyć żebro:) Myślę że Piotr obrazowo chciał Ci przedstawić jak ważna jest precyzja szycia, jednak to nie dokładność szwaczek złożyła się na idealnie gładki profil nowoczesnych skrzydeł a idealne zaprojektowanie, krojenie laserem, no i w końcu maszyny których stopki są tak skonstruowane ze każdy szew jest identyczny bo inaczej nie pobiera tkaniny. Dlatego teraz produkcja "patchworkowych" glajtów to nie problem i są równie "gładkie" co te niepocięte. Ciężar nici i dodatkowej tkaniny na szwy można śmiało pominąć, przenikalność przez szwy raczej też.

Na górę