Loty swobodne na skrzydle samostatecznym

Latanie silnikowe
ArturK
Posty: 88
Rejestracja: 08 stycznia 2017, 11:02
Reputation: 3
Lokalizacja: Zar/Skrzyczne
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Loty swobodne na skrzydle samostatecznym

Postautor: ArturK » 26 stycznia 2017, 10:55

Witam,

Jestem ciekawy co myślicie o lataniu na skrzydle samostatecznym bez silnika.
Czy przy niskim wsp. obciążenia (3,07) i przy mocniejszym wietrze (ok 5-6 m/s) nie staje się to mocno ryzykowne?
Może ktoś latał PG na takim skrzydle lub na Nucleon'ie i może coś powiedzieć?
Wiem że to skrzydło ma inne przeznaczenie ale niby przy zaciągniętych trymerach powinno się zachowywać tak jak klasyk.
Granica obciążenia to niby 2,5 ale nie wiem jak się to ma do trudniejszych warunków.
Co do samego lądowania z lekko większą prędkością niż na skrzydle klasycznym to nie mam obaw ponieważ jak pomyśle że nie mam ma plecach worka ziemniaków to wydaje mi się ze mogę nawet nie używać sterówek przy lądowaniu ;).


Ja latam od 3 sezonów na PPG ale powoli mam ochotę polatać na samym skrzydle bo albo po prostu czasami łatwiej jest wziąć samo skrzydło i polatać szczególnie jak mieszka się 15 minut od góry Żar :). Wiadomo że czynnik finansowy też ma znaczenie - tzn. nie stać mnie na zakup drugiego skrzydła lub ew. mógłbym pomyśleć o jakimś tanim używanym skrzydle.
Na PPG mam wsp. obciążenia to 3,85 dla masy startowej 100 kg (116 z paliwem wsp. 4,46) i powierzchni 26 m2.
Skrzydło to Synthesis2.

Znając trochę to skrzydło - jego prędkość opadania - spodziewam się raczej zlotu niż wiszenia na żaglu (przynajmniej przy wietrze ok 3-4 m/s).
Zważywszy jednak że bez silnika i paliwa moja masa startowa będzie ok 80 kg i wsp. obciążenia zmieni się na 3,07 to można się spodziewać że może na zaciągniętych trymerach syntheza przestanie tak opadać i będzie można polatać na żaglu.

Pozdr.,
Pozdr.,
Artur

gnomm
Posty: 99
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 19:23
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym

Postautor: gnomm » 26 stycznia 2017, 12:10

Producent mojego Reactiona napisał w instrukcji tak:
"Chociaż zgodnie z założeniami konstrukcyjnymi Reaction jest szybką paralotnią pod napęd, zaskakująco dobrze sprawdza się również jako paralotnia klasyczna i może być użytkowany bez żadnych przeróbek także w ten sposób.Trzeba jednak pamiętać, że większa prędkość trymowa w stosunku do innych paralotni będzie powodować nieznacznie większą prędkość opadania."

Osobiście nie próbowałem latać Reksiem bez napędu więc ciężko mi powiedzieć czy ma to większy sens. Według para2000 Syntesis2 ma minimalną masę startową 75 kg więc Twoje 80 kg mieści się w dolnej granicy czyli powinno być w bezpiecznie.
Darek Cuber

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 26 stycznia 2017, 12:18

Latałem na Syntezie w termice. Ma osiągi i zachowania skrzydła z pogranicza A i B. Oczywiście na zaciągniętych trymerach, bo zawsze po odpuszczeniu na maksa znajdowałem się na ziemi tak szybko, że ledwo nadążałem je zaciągać do lądowania. Wiatr 3-4 m/s jest idealny do żagla.
Zbyszek Gotkiewicz

mchmielo
Posty: 44
Rejestracja: 10 stycznia 2016, 16:06
Reputation: 4
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym

Postautor: mchmielo » 26 stycznia 2017, 12:19

Troché latalem swobodnie na Paramania Action GT (to tak naprawde projectk Dutka w wykonaniu Gina).
1) Przy silnym wietrze - to wlasnie samostatek dobrze sie nadaje na zagiel. Jak innych zaczyna cofac, to na samostatku (nawet bez silnika na plecach) czujesz sie bezpiecznie.
2) termika - srednio sie nadaje. Problemem jest czucie noszen. To zalezy od konkretnego modelu. GT raczej nie pozwalalo nic wyczuc.

Pozdrowienia

Marek
P.S. Po pol sezonie prob latania w termice na samostatku kupuilem drugie szkrzydlo.

ArturK
Posty: 88
Rejestracja: 08 stycznia 2017, 11:02
Reputation: 3
Lokalizacja: Zar/Skrzyczne
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym

Postautor: ArturK » 26 stycznia 2017, 13:52

gnomm pisze:Producent mojego Reactiona napisał w instrukcji tak:
"Chociaż zgodnie z założeniami konstrukcyjnymi Reaction jest szybką paralotnią pod napęd, zaskakująco dobrze sprawdza się również jako paralotnia klasyczna i może być użytkowany bez żadnych przeróbek także w ten sposób.Trzeba jednak pamiętać, że większa prędkość trymowa w stosunku do innych paralotni będzie powodować nieznacznie większą prędkość opadania."

Osobiście nie próbowałem latać Reksiem bez napędu więc ciężko mi powiedzieć czy ma to większy sens. Według para2000 Syntesis2 ma minimalną masę startową 75 kg więc Twoje 80 kg mieści się w dolnej granicy czyli powinno być w bezpiecznie.


U dudka to prawie wszystkie skrzydła klasy A i B klasyczne maja trymowa tak jak synthesis 37 km/h ale faktycznie opadanie podają większe dla Synthesis (1,4 m/s).
Dzięki.
Pozdr.,
Artur

ArturK
Posty: 88
Rejestracja: 08 stycznia 2017, 11:02
Reputation: 3
Lokalizacja: Zar/Skrzyczne
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym

Postautor: ArturK » 26 stycznia 2017, 13:56

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Latałem na Syntezie w termice. Ma osiągi i zachowania skrzydła z pogranicza A i B. Oczywiście na zaciągniętych trymerach, bo zawsze po odpuszczeniu na maksa znajdowałem się na ziemi tak szybko, że ledwo nadążałem je zaciągać do lądowania. Wiatr 3-4 m/s jest idealny do żagla.


Fajnie że ktoś próbował. To ciekawe bo niby teoretycznie prędkość opadania dla trymowej (synthesis 1,4) podają sporo gorsze od skrzydła klasy A (Nemo 2 - 1,2 m/s). Prawdę mówiąc nie jestem pewny czy trymowa dla skrzydeł samostatecznych jest podawana dla ustawień trymera "0" czy dla całkowicie zaciągniętych (+4). A jaki miałeś wsp. obciążenia ? Może pamiętasz rozmiar Synthesis'a na którym latałeś?
Dzięki,
Pozdr.,
Artur

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 26 stycznia 2017, 15:12

Latałem na 27 przy masie startowej około 100 kg co daje obciążenie 3.7 kg/m. To jest optimum dla tej klasy skrzydła, tej wielkości i moich umiejętności. Latałem też rozmiarem 42 w tandemie w Bassano. Skrzydło latało tak samo jak pozostałe skrzydła rekreacyjne zarówno w kominach jak i na przeskokach.
Zbyszek Gotkiewicz

Piotr Domański

Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym

Postautor: Piotr Domański » 26 stycznia 2017, 15:14

Następuje jakaś epidemia (nawet znam jej źródło) z powodu której dla niektórych pilotów kluczowym parametrem dla skrzydeł paralotniowych stało się obciążenie powierzchni i to jak powyższy przykład pokazuje liczone w dag/m2 albo wręcz g/m2! Natomiast został całkowicie zapomniany, co prawda trudno mierzalny parametr, zwany doskonałością, natomiast doskonałość nie zmienia się z obciążeniem powierzchni (oczywiście w rozsądnym zakresie:). Mając trymery nie musisz się specjalnie troszczyć o to w jakim ich ustawieniu producent przewidział V-trim gdyż prawdopodobnie w przypadku słabego waruna sam ustawisz je na V-opt a jeśli ta jest poza zakresem trymerów zrobisz to sterówkami.
Odpowiadając na twoje pytanie mimo, że nie mam synthesis2, twierdzę że w odpowiednich warunkach da się i to z dużą przyjemnością.
Piotr

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4139
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym

Postautor: uriuk » 26 stycznia 2017, 15:19

Bo obciazenie powierzchni jest bardzo wazne. Moglem sie o tym przekonac latajac na przemian na roznych rozmiarach tego samego skrzydla (piloci fabryczni maja fajnie). Niby ten sam model, a zachowywalo sie jak zupelnie rozne skrzydla.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 26 stycznia 2017, 15:28

Doskonałość to doskonałość. W lataniu rekreacyjnym nie ma dużego znaczenia. Za to obciążenie powierzchni ma olbrzymie. Odpowiada za zachowania związane z tym co jest ważne dla pilota a najczęściej piloci nie znają tych związków. Ja chyba też znam źródło tej "epidemii " ;)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
MarekZ
Posty: 35
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 19:30
Reputation: 16
Lokalizacja: Siedlce
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Kontakt:

Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym

Postautor: MarekZ » 26 stycznia 2017, 17:55

Widziałem na Kobali jak ktoś latał na Nucleonie i nieźle mu szło w termice.
Marek Zychowiecki

Piotr Domański

Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym

Postautor: Piotr Domański » 26 stycznia 2017, 18:25

W ostatnich 20 latach obciążenie powierzchni średnio zwiększyło się o 1/3 a skrzydeł PPG najmniej o 2/3. Uważam, że jest to ściśle powiązane z coraz większą doskonałością nowoczesnych konstrukcji. Liczenie obciążenia powierzchni ma sens jedynie dla tego samego modelu i bardzo zbliżonych rozmiarów. Jeśli chodzi o doskonałość to jest kluczowa np. na słabym żaglu nawet piórko nie polata na czymś co ma doskonałość rzuconej siekiery (ewentualnie zostanie wydmuchnięte na zawietrzną;)
Piotr

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4139
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym

Postautor: uriuk » 26 stycznia 2017, 18:33

TS-11 Iskra ma doskonalosc 15, a przecietny Benek 757 okolo 20.
Ja bym tam jednak nie demonizowal doskonalkosci a skupil sie na obciazeniu powierzchni, bo to wlasnie rozni dana Iskre od lotni :)

Piotr Domański

Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym

Postautor: Piotr Domański » 26 stycznia 2017, 19:03

uriuk pisze:TS-11 Iskra ma doskonalosc 15, a przecietny Benek 757 okolo 20.
Ja bym tam jednak nie demonizowal doskonalkosci a skupil sie na obciazeniu powierzchni, bo to wlasnie rozni dana Iskre od lotni :)

Jak już przy lotniach jesteśmy (bo chyba nie pomyliłem się i jest to forum które dotyczy paralotni i ewentualnie lotni a nie lotnictwa wojskowego i transportowego) to na własne oczy widziałem jak na żaglu popularny Aeros Discus C 13,7m2 wyjechał najszybciej:) a glajtów wkoło było że ho-ho...
Piotr

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4139
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym

Postautor: uriuk » 26 stycznia 2017, 19:45

Pomijajac umiejetnosci pilota, wyjechal szybciej, poniewaz ma maniejsze opadanie minimalne
PolarDiscus15.gif
PolarDiscus15.gif (11.16 KiB) Przejrzano 10017 razy

Obciazenie powierzchni ma niewiele wieksze od glaja (w tym przypadku nalezy brac pod uwage powierzchnie rzutowana), a opory mniejsze bo nie ma linek i pilot ma lepsza aerodynamike. Uzylem porownania Iskry do lotni, bo to sa bardziej porownywalne konstrukcje (w obu przypadkach brak linek i ugiecia plata)
Iskra ma 17 m kw, doskonalosc lepsza od Discusa, ale opadanie minimalne jakies kilkascie razy wieksze.
Jka widac Iskra, pomimo duzo lepszej doskonalosci, ale o wiekszym obciazeniu powierzchni, nie maialaby szans z Discucem na zaglu :)

Piotr Domanski

Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym

Postautor: Piotr Domanski » 26 stycznia 2017, 20:07

Idąc w takie skrajne porównania mozna powiedzieć ze przy wietrze 300km/h iskra polata na żaglu a discus no cóż... Wiadomym jest ze istotne jest minimalne opadanie ale istotne jest też w jaki sposób i w jakim zakresie prędkości można je wykorzystać.

Chicago
Posty: 144
Rejestracja: 01 stycznia 2016, 17:16
Reputation: 46
Lokalizacja: Karkonosze
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym

Postautor: Chicago » 26 stycznia 2017, 20:13

Zbyszek mam pytanie
Czy mogę latać mam obciążenie 4.6 na metr i nie wiem czy ja mogę latać, bo piszesz o tych obciążeniach ze zaczynam się bać . a na dodatek mam około 21,5 m2 i duuuże wydłużenie i jest częściowo samostateczne Nie ma pa i pc i takie tam , kulki jakieś są!!! , się boje - myślę co to ?- może nie powinienem wyciągać z worka tego glajta ? bo mnie pokąsa -a to jest już poważny problem , A ze nie wspomnę ze gadatliwe jest to skrzydło jak moja żona a żony boje się jak CB to chyba nie będę latał .albo tylko w nocy żeby mnie nie widziało . zawsze to efekt niepewności będzie .
Ja poważnie się zastanawiam na HHHHH robią tyle tych skrzydeł ze się gubimy jedne latają inne nie , lub tylko na benzynę są, inne nie hu hu a inne maja Pa i nie wiadomo po co . jedne na kulki inne maja uchwyty ale nie sa potrzebnie bo się nie sprawdzają a inne zamiast kulek maja patyki i człowieku baz mądry .Jak by nie mgły być tylko czerwone i np. niebeskie i dla nowicjuszy zielone jak zielony listek kierowcy ot dylemat i weź tu lataj

Edit Zbyszek Gotkiewicz. Z takimi problemami zapraszam do MMA :)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 26 stycznia 2017, 20:18

Piotr Domański pisze:W ostatnich 20 latach obciążenie powierzchni średnio zwiększyło się o 1/3 a skrzydeł PPG najmniej o 2/3. Uważam, że jest to ściśle powiązane z coraz większą doskonałością nowoczesnych konstrukcji. Liczenie obciążenia powierzchni ma sens jedynie dla tego samego modelu i bardzo zbliżonych rozmiarów. Jeśli chodzi o doskonałość to jest kluczowa np. na słabym żaglu nawet piórko nie polata na czymś co ma doskonałość rzuconej siekiery (ewentualnie zostanie wydmuchnięte na zawietrzną;)
Piotr


W ostatnich 20 latach obciążenie powierzchni pozostaje takie samo. Moje pierwsze skrzydło Dedal z Air Sport miało 24 metry powierzchni. Ja wtedy ważyłem 76 kg. Na tym skrzydle też latałem z napędem. Potem weszła moda na powiększanie powierzchni która trwała kilka lat i wszystko potem wróciło do normy. Na żaglu gdy słabo wieje kluczowym parametrem jest opadanie minimalne, a gdy mocno wieje prędkość trymowania i maksymalna. Jak widzisz doskonałość nie ma tu nic do rzeczy.
Zbyszek Gotkiewicz

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym

Postautor: ciacholot » 26 stycznia 2017, 20:27

Ja tam lubię jak coś jest do czegoś. Jak nie to z braku laku dobry kit ;)

Chicago jo ci godom lotoj se z tym 4,6! Jo tak lotom bo się przeważyłem w sensie dupa, a nie chcę kupować glajta 31 :) :) Baby się nie bój bo stres szkodzi.

No i dodam ( bo to w końcu o paralotniach jest) że da się jechać traktorem do ślubu, ale limuzyną, albo 911 to orać już nie bardzo się da mimo, że i qni dość i moment jest.
Mariusz Kilian

Piotr Domanski

Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym

Postautor: Piotr Domanski » 26 stycznia 2017, 20:33

20 lat temu wiekszość skrzydeł to byly rozmiary 27, 29, 31 a nawet 35 dobrze pamietam. Teraz jest to 19-26. W ppg ta rożnica jest jeszcze większa. Bańka mydlana też ma minimalne opadanie ale trudno powiedzieć aby latała.


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość