Loty swobodne na skrzydle samostatecznym
-
- Posty: 88
- Rejestracja: 08 stycznia 2017, 11:02
- Reputation: 3
- Lokalizacja: Zar/Skrzyczne
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Loty swobodne na skrzydle samostatecznym
Witam,
Jestem ciekawy co myślicie o lataniu na skrzydle samostatecznym bez silnika.
Czy przy niskim wsp. obciążenia (3,07) i przy mocniejszym wietrze (ok 5-6 m/s) nie staje się to mocno ryzykowne?
Może ktoś latał PG na takim skrzydle lub na Nucleon'ie i może coś powiedzieć?
Wiem że to skrzydło ma inne przeznaczenie ale niby przy zaciągniętych trymerach powinno się zachowywać tak jak klasyk.
Granica obciążenia to niby 2,5 ale nie wiem jak się to ma do trudniejszych warunków.
Co do samego lądowania z lekko większą prędkością niż na skrzydle klasycznym to nie mam obaw ponieważ jak pomyśle że nie mam ma plecach worka ziemniaków to wydaje mi się ze mogę nawet nie używać sterówek przy lądowaniu .
Ja latam od 3 sezonów na PPG ale powoli mam ochotę polatać na samym skrzydle bo albo po prostu czasami łatwiej jest wziąć samo skrzydło i polatać szczególnie jak mieszka się 15 minut od góry Żar . Wiadomo że czynnik finansowy też ma znaczenie - tzn. nie stać mnie na zakup drugiego skrzydła lub ew. mógłbym pomyśleć o jakimś tanim używanym skrzydle.
Na PPG mam wsp. obciążenia to 3,85 dla masy startowej 100 kg (116 z paliwem wsp. 4,46) i powierzchni 26 m2.
Skrzydło to Synthesis2.
Znając trochę to skrzydło - jego prędkość opadania - spodziewam się raczej zlotu niż wiszenia na żaglu (przynajmniej przy wietrze ok 3-4 m/s).
Zważywszy jednak że bez silnika i paliwa moja masa startowa będzie ok 80 kg i wsp. obciążenia zmieni się na 3,07 to można się spodziewać że może na zaciągniętych trymerach syntheza przestanie tak opadać i będzie można polatać na żaglu.
Pozdr.,
Jestem ciekawy co myślicie o lataniu na skrzydle samostatecznym bez silnika.
Czy przy niskim wsp. obciążenia (3,07) i przy mocniejszym wietrze (ok 5-6 m/s) nie staje się to mocno ryzykowne?
Może ktoś latał PG na takim skrzydle lub na Nucleon'ie i może coś powiedzieć?
Wiem że to skrzydło ma inne przeznaczenie ale niby przy zaciągniętych trymerach powinno się zachowywać tak jak klasyk.
Granica obciążenia to niby 2,5 ale nie wiem jak się to ma do trudniejszych warunków.
Co do samego lądowania z lekko większą prędkością niż na skrzydle klasycznym to nie mam obaw ponieważ jak pomyśle że nie mam ma plecach worka ziemniaków to wydaje mi się ze mogę nawet nie używać sterówek przy lądowaniu .
Ja latam od 3 sezonów na PPG ale powoli mam ochotę polatać na samym skrzydle bo albo po prostu czasami łatwiej jest wziąć samo skrzydło i polatać szczególnie jak mieszka się 15 minut od góry Żar . Wiadomo że czynnik finansowy też ma znaczenie - tzn. nie stać mnie na zakup drugiego skrzydła lub ew. mógłbym pomyśleć o jakimś tanim używanym skrzydle.
Na PPG mam wsp. obciążenia to 3,85 dla masy startowej 100 kg (116 z paliwem wsp. 4,46) i powierzchni 26 m2.
Skrzydło to Synthesis2.
Znając trochę to skrzydło - jego prędkość opadania - spodziewam się raczej zlotu niż wiszenia na żaglu (przynajmniej przy wietrze ok 3-4 m/s).
Zważywszy jednak że bez silnika i paliwa moja masa startowa będzie ok 80 kg i wsp. obciążenia zmieni się na 3,07 to można się spodziewać że może na zaciągniętych trymerach syntheza przestanie tak opadać i będzie można polatać na żaglu.
Pozdr.,
Pozdr.,
Artur
Artur
-
- Posty: 99
- Rejestracja: 31 grudnia 2015, 19:23
- Reputation: 3
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym
Producent mojego Reactiona napisał w instrukcji tak:
"Chociaż zgodnie z założeniami konstrukcyjnymi Reaction jest szybką paralotnią pod napęd, zaskakująco dobrze sprawdza się również jako paralotnia klasyczna i może być użytkowany bez żadnych przeróbek także w ten sposób.Trzeba jednak pamiętać, że większa prędkość trymowa w stosunku do innych paralotni będzie powodować nieznacznie większą prędkość opadania."
Osobiście nie próbowałem latać Reksiem bez napędu więc ciężko mi powiedzieć czy ma to większy sens. Według para2000 Syntesis2 ma minimalną masę startową 75 kg więc Twoje 80 kg mieści się w dolnej granicy czyli powinno być w bezpiecznie.
"Chociaż zgodnie z założeniami konstrukcyjnymi Reaction jest szybką paralotnią pod napęd, zaskakująco dobrze sprawdza się również jako paralotnia klasyczna i może być użytkowany bez żadnych przeróbek także w ten sposób.Trzeba jednak pamiętać, że większa prędkość trymowa w stosunku do innych paralotni będzie powodować nieznacznie większą prędkość opadania."
Osobiście nie próbowałem latać Reksiem bez napędu więc ciężko mi powiedzieć czy ma to większy sens. Według para2000 Syntesis2 ma minimalną masę startową 75 kg więc Twoje 80 kg mieści się w dolnej granicy czyli powinno być w bezpiecznie.
Darek Cuber
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym
Latałem na Syntezie w termice. Ma osiągi i zachowania skrzydła z pogranicza A i B. Oczywiście na zaciągniętych trymerach, bo zawsze po odpuszczeniu na maksa znajdowałem się na ziemi tak szybko, że ledwo nadążałem je zaciągać do lądowania. Wiatr 3-4 m/s jest idealny do żagla.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 44
- Rejestracja: 10 stycznia 2016, 16:06
- Reputation: 4
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym
Troché latalem swobodnie na Paramania Action GT (to tak naprawde projectk Dutka w wykonaniu Gina).
1) Przy silnym wietrze - to wlasnie samostatek dobrze sie nadaje na zagiel. Jak innych zaczyna cofac, to na samostatku (nawet bez silnika na plecach) czujesz sie bezpiecznie.
2) termika - srednio sie nadaje. Problemem jest czucie noszen. To zalezy od konkretnego modelu. GT raczej nie pozwalalo nic wyczuc.
Pozdrowienia
Marek
P.S. Po pol sezonie prob latania w termice na samostatku kupuilem drugie szkrzydlo.
1) Przy silnym wietrze - to wlasnie samostatek dobrze sie nadaje na zagiel. Jak innych zaczyna cofac, to na samostatku (nawet bez silnika na plecach) czujesz sie bezpiecznie.
2) termika - srednio sie nadaje. Problemem jest czucie noszen. To zalezy od konkretnego modelu. GT raczej nie pozwalalo nic wyczuc.
Pozdrowienia
Marek
P.S. Po pol sezonie prob latania w termice na samostatku kupuilem drugie szkrzydlo.
-
- Posty: 88
- Rejestracja: 08 stycznia 2017, 11:02
- Reputation: 3
- Lokalizacja: Zar/Skrzyczne
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym
gnomm pisze:Producent mojego Reactiona napisał w instrukcji tak:
"Chociaż zgodnie z założeniami konstrukcyjnymi Reaction jest szybką paralotnią pod napęd, zaskakująco dobrze sprawdza się również jako paralotnia klasyczna i może być użytkowany bez żadnych przeróbek także w ten sposób.Trzeba jednak pamiętać, że większa prędkość trymowa w stosunku do innych paralotni będzie powodować nieznacznie większą prędkość opadania."
Osobiście nie próbowałem latać Reksiem bez napędu więc ciężko mi powiedzieć czy ma to większy sens. Według para2000 Syntesis2 ma minimalną masę startową 75 kg więc Twoje 80 kg mieści się w dolnej granicy czyli powinno być w bezpiecznie.
U dudka to prawie wszystkie skrzydła klasy A i B klasyczne maja trymowa tak jak synthesis 37 km/h ale faktycznie opadanie podają większe dla Synthesis (1,4 m/s).
Dzięki.
Pozdr.,
Artur
Artur
-
- Posty: 88
- Rejestracja: 08 stycznia 2017, 11:02
- Reputation: 3
- Lokalizacja: Zar/Skrzyczne
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Latałem na Syntezie w termice. Ma osiągi i zachowania skrzydła z pogranicza A i B. Oczywiście na zaciągniętych trymerach, bo zawsze po odpuszczeniu na maksa znajdowałem się na ziemi tak szybko, że ledwo nadążałem je zaciągać do lądowania. Wiatr 3-4 m/s jest idealny do żagla.
Fajnie że ktoś próbował. To ciekawe bo niby teoretycznie prędkość opadania dla trymowej (synthesis 1,4) podają sporo gorsze od skrzydła klasy A (Nemo 2 - 1,2 m/s). Prawdę mówiąc nie jestem pewny czy trymowa dla skrzydeł samostatecznych jest podawana dla ustawień trymera "0" czy dla całkowicie zaciągniętych (+4). A jaki miałeś wsp. obciążenia ? Może pamiętasz rozmiar Synthesis'a na którym latałeś?
Dzięki,
Pozdr.,
Artur
Artur
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym
Latałem na 27 przy masie startowej około 100 kg co daje obciążenie 3.7 kg/m. To jest optimum dla tej klasy skrzydła, tej wielkości i moich umiejętności. Latałem też rozmiarem 42 w tandemie w Bassano. Skrzydło latało tak samo jak pozostałe skrzydła rekreacyjne zarówno w kominach jak i na przeskokach.
Zbyszek Gotkiewicz
Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym
Następuje jakaś epidemia (nawet znam jej źródło) z powodu której dla niektórych pilotów kluczowym parametrem dla skrzydeł paralotniowych stało się obciążenie powierzchni i to jak powyższy przykład pokazuje liczone w dag/m2 albo wręcz g/m2! Natomiast został całkowicie zapomniany, co prawda trudno mierzalny parametr, zwany doskonałością, natomiast doskonałość nie zmienia się z obciążeniem powierzchni (oczywiście w rozsądnym zakresie:). Mając trymery nie musisz się specjalnie troszczyć o to w jakim ich ustawieniu producent przewidział V-trim gdyż prawdopodobnie w przypadku słabego waruna sam ustawisz je na V-opt a jeśli ta jest poza zakresem trymerów zrobisz to sterówkami.
Odpowiadając na twoje pytanie mimo, że nie mam synthesis2, twierdzę że w odpowiednich warunkach da się i to z dużą przyjemnością.
Piotr
Odpowiadając na twoje pytanie mimo, że nie mam synthesis2, twierdzę że w odpowiednich warunkach da się i to z dużą przyjemnością.
Piotr
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym
Bo obciazenie powierzchni jest bardzo wazne. Moglem sie o tym przekonac latajac na przemian na roznych rozmiarach tego samego skrzydla (piloci fabryczni maja fajnie). Niby ten sam model, a zachowywalo sie jak zupelnie rozne skrzydla.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym
Doskonałość to doskonałość. W lataniu rekreacyjnym nie ma dużego znaczenia. Za to obciążenie powierzchni ma olbrzymie. Odpowiada za zachowania związane z tym co jest ważne dla pilota a najczęściej piloci nie znają tych związków. Ja chyba też znam źródło tej "epidemii "
Zbyszek Gotkiewicz
- MarekZ
- Posty: 35
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 19:30
- Reputation: 16
- Lokalizacja: Siedlce
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
- Kontakt:
Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym
Widziałem na Kobali jak ktoś latał na Nucleonie i nieźle mu szło w termice.
Marek Zychowiecki
Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym
W ostatnich 20 latach obciążenie powierzchni średnio zwiększyło się o 1/3 a skrzydeł PPG najmniej o 2/3. Uważam, że jest to ściśle powiązane z coraz większą doskonałością nowoczesnych konstrukcji. Liczenie obciążenia powierzchni ma sens jedynie dla tego samego modelu i bardzo zbliżonych rozmiarów. Jeśli chodzi o doskonałość to jest kluczowa np. na słabym żaglu nawet piórko nie polata na czymś co ma doskonałość rzuconej siekiery (ewentualnie zostanie wydmuchnięte na zawietrzną;)
Piotr
Piotr
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym
TS-11 Iskra ma doskonalosc 15, a przecietny Benek 757 okolo 20.
Ja bym tam jednak nie demonizowal doskonalkosci a skupil sie na obciazeniu powierzchni, bo to wlasnie rozni dana Iskre od lotni
Ja bym tam jednak nie demonizowal doskonalkosci a skupil sie na obciazeniu powierzchni, bo to wlasnie rozni dana Iskre od lotni
Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym
uriuk pisze:TS-11 Iskra ma doskonalosc 15, a przecietny Benek 757 okolo 20.
Ja bym tam jednak nie demonizowal doskonalkosci a skupil sie na obciazeniu powierzchni, bo to wlasnie rozni dana Iskre od lotni
Jak już przy lotniach jesteśmy (bo chyba nie pomyliłem się i jest to forum które dotyczy paralotni i ewentualnie lotni a nie lotnictwa wojskowego i transportowego) to na własne oczy widziałem jak na żaglu popularny Aeros Discus C 13,7m2 wyjechał najszybciej:) a glajtów wkoło było że ho-ho...
Piotr
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym
Pomijajac umiejetnosci pilota, wyjechal szybciej, poniewaz ma maniejsze opadanie minimalne
Obciazenie powierzchni ma niewiele wieksze od glaja (w tym przypadku nalezy brac pod uwage powierzchnie rzutowana), a opory mniejsze bo nie ma linek i pilot ma lepsza aerodynamike. Uzylem porownania Iskry do lotni, bo to sa bardziej porownywalne konstrukcje (w obu przypadkach brak linek i ugiecia plata)
Iskra ma 17 m kw, doskonalosc lepsza od Discusa, ale opadanie minimalne jakies kilkascie razy wieksze.
Jka widac Iskra, pomimo duzo lepszej doskonalosci, ale o wiekszym obciazeniu powierzchni, nie maialaby szans z Discucem na zaglu
Obciazenie powierzchni ma niewiele wieksze od glaja (w tym przypadku nalezy brac pod uwage powierzchnie rzutowana), a opory mniejsze bo nie ma linek i pilot ma lepsza aerodynamike. Uzylem porownania Iskry do lotni, bo to sa bardziej porownywalne konstrukcje (w obu przypadkach brak linek i ugiecia plata)
Iskra ma 17 m kw, doskonalosc lepsza od Discusa, ale opadanie minimalne jakies kilkascie razy wieksze.
Jka widac Iskra, pomimo duzo lepszej doskonalosci, ale o wiekszym obciazeniu powierzchni, nie maialaby szans z Discucem na zaglu
Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym
Idąc w takie skrajne porównania mozna powiedzieć ze przy wietrze 300km/h iskra polata na żaglu a discus no cóż... Wiadomym jest ze istotne jest minimalne opadanie ale istotne jest też w jaki sposób i w jakim zakresie prędkości można je wykorzystać.
-
- Posty: 144
- Rejestracja: 01 stycznia 2016, 17:16
- Reputation: 46
- Lokalizacja: Karkonosze
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Sympatyk
Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym
Zbyszek mam pytanie
Czy mogę latać mam obciążenie 4.6 na metr i nie wiem czy ja mogę latać, bo piszesz o tych obciążeniach ze zaczynam się bać . a na dodatek mam około 21,5 m2 i duuuże wydłużenie i jest częściowo samostateczne Nie ma pa i pc i takie tam , kulki jakieś są!!! , się boje - myślę co to ?- może nie powinienem wyciągać z worka tego glajta ? bo mnie pokąsa -a to jest już poważny problem , A ze nie wspomnę ze gadatliwe jest to skrzydło jak moja żona a żony boje się jak CB to chyba nie będę latał .albo tylko w nocy żeby mnie nie widziało . zawsze to efekt niepewności będzie .
Ja poważnie się zastanawiam na HHHHH robią tyle tych skrzydeł ze się gubimy jedne latają inne nie , lub tylko na benzynę są, inne nie hu hu a inne maja Pa i nie wiadomo po co . jedne na kulki inne maja uchwyty ale nie sa potrzebnie bo się nie sprawdzają a inne zamiast kulek maja patyki i człowieku baz mądry .Jak by nie mgły być tylko czerwone i np. niebeskie i dla nowicjuszy zielone jak zielony listek kierowcy ot dylemat i weź tu lataj
Edit Zbyszek Gotkiewicz. Z takimi problemami zapraszam do MMA
Czy mogę latać mam obciążenie 4.6 na metr i nie wiem czy ja mogę latać, bo piszesz o tych obciążeniach ze zaczynam się bać . a na dodatek mam około 21,5 m2 i duuuże wydłużenie i jest częściowo samostateczne Nie ma pa i pc i takie tam , kulki jakieś są!!! , się boje - myślę co to ?- może nie powinienem wyciągać z worka tego glajta ? bo mnie pokąsa -a to jest już poważny problem , A ze nie wspomnę ze gadatliwe jest to skrzydło jak moja żona a żony boje się jak CB to chyba nie będę latał .albo tylko w nocy żeby mnie nie widziało . zawsze to efekt niepewności będzie .
Ja poważnie się zastanawiam na HHHHH robią tyle tych skrzydeł ze się gubimy jedne latają inne nie , lub tylko na benzynę są, inne nie hu hu a inne maja Pa i nie wiadomo po co . jedne na kulki inne maja uchwyty ale nie sa potrzebnie bo się nie sprawdzają a inne zamiast kulek maja patyki i człowieku baz mądry .Jak by nie mgły być tylko czerwone i np. niebeskie i dla nowicjuszy zielone jak zielony listek kierowcy ot dylemat i weź tu lataj
Edit Zbyszek Gotkiewicz. Z takimi problemami zapraszam do MMA
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym
Piotr Domański pisze:W ostatnich 20 latach obciążenie powierzchni średnio zwiększyło się o 1/3 a skrzydeł PPG najmniej o 2/3. Uważam, że jest to ściśle powiązane z coraz większą doskonałością nowoczesnych konstrukcji. Liczenie obciążenia powierzchni ma sens jedynie dla tego samego modelu i bardzo zbliżonych rozmiarów. Jeśli chodzi o doskonałość to jest kluczowa np. na słabym żaglu nawet piórko nie polata na czymś co ma doskonałość rzuconej siekiery (ewentualnie zostanie wydmuchnięte na zawietrzną;)
Piotr
W ostatnich 20 latach obciążenie powierzchni pozostaje takie samo. Moje pierwsze skrzydło Dedal z Air Sport miało 24 metry powierzchni. Ja wtedy ważyłem 76 kg. Na tym skrzydle też latałem z napędem. Potem weszła moda na powiększanie powierzchni która trwała kilka lat i wszystko potem wróciło do normy. Na żaglu gdy słabo wieje kluczowym parametrem jest opadanie minimalne, a gdy mocno wieje prędkość trymowania i maksymalna. Jak widzisz doskonałość nie ma tu nic do rzeczy.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym
Ja tam lubię jak coś jest do czegoś. Jak nie to z braku laku dobry kit
Chicago jo ci godom lotoj se z tym 4,6! Jo tak lotom bo się przeważyłem w sensie dupa, a nie chcę kupować glajta 31 Baby się nie bój bo stres szkodzi.
No i dodam ( bo to w końcu o paralotniach jest) że da się jechać traktorem do ślubu, ale limuzyną, albo 911 to orać już nie bardzo się da mimo, że i qni dość i moment jest.
Chicago jo ci godom lotoj se z tym 4,6! Jo tak lotom bo się przeważyłem w sensie dupa, a nie chcę kupować glajta 31 Baby się nie bój bo stres szkodzi.
No i dodam ( bo to w końcu o paralotniach jest) że da się jechać traktorem do ślubu, ale limuzyną, albo 911 to orać już nie bardzo się da mimo, że i qni dość i moment jest.
Mariusz Kilian
Re: Loty swobodne na skrzydle samostatecznym
20 lat temu wiekszość skrzydeł to byly rozmiary 27, 29, 31 a nawet 35 dobrze pamietam. Teraz jest to 19-26. W ppg ta rożnica jest jeszcze większa. Bańka mydlana też ma minimalne opadanie ale trudno powiedzieć aby latała.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 1 gość