Dobór napędu i śmigła PPG

Latanie silnikowe
Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1031
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 66
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Lucjan Piekutowski » 17 stycznia 2017, 14:28

prokopcio pisze:
Moje zdanie w tym temacie jest przeciwne niż uriuka


Łukaszu. Był kiedyś w środowisku człowiek o ksywce "Rafi" . Rafi robił niezłe filmiki i przetestował swoim organizmem kilka napędów, bardzo lubił je ulepszać, interesował się, rozmawiał z producentami i nawet wyglądało na to że się trochę zna. W każdym razie nie robił patentów typu "trytka i kłębek drutu" ale zawsze były to jakieś ładne śruby, właśnie nowe "lepsze" śmigła, podkładki kompensujące drgania itp...

W końcu Rafi zepsuł... swój nowiutki napęd i z sympatycznego gościa stał się wrogiem nr jeden producentów napędów. Wspomniałem, że przestał latać? I oczywiście całą winę zwalił na producentów, że robią źle. Sam nigdy nie zreflektował się odnośnie swoich ulepszeń, pokłócił się z wieloma osobami, już aktywnie nie lata, bynajmniej nie PPG.

Nie idź tą drogą Łukaszu. Nie bądź jak Rafi.

...

Najlepiej znajdź "ładną panią" Czyli weź jakiś napęd może być używany i jedź z nim do jego producenta niech ci go sprawdzi i wyreguluje, przy okazji dowiesz się co i dlaczego ? :)

SP8EBC
Posty: 816
Rejestracja: 29 grudnia 2015, 22:01
Reputation: 132
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Były Pilot
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: SP8EBC » 17 stycznia 2017, 14:48

Rafi nie lata chyba głównie przez swój wypadek z drzewem... Ale ja go nie znam i tylko takie rzeczy czytałem i słyszałem od innych...
Mateusz Lubecki
tel: +48 660 43 44 46

pele
Posty: 20
Rejestracja: 05 stycznia 2016, 08:35
Reputation: 2
Lokalizacja: Podlaskie
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: pele » 17 stycznia 2017, 15:01

Miałem w życiu kilka napędów, jeden używany a reszta nowe. Tylko solówka miała mniej 20KM. Później od 25-36KM. z perspektywy czasu wybór 25 konnego napędu na początek dla pilota o wadze 60-70 kg to przepis na kuku. Napęd, który pcha 70-80 kg dla świeżaka, który traktuje manetkę zero jedynkowo to moim zdaniem zły pomysł(potrafi skręcić, przewrócić). Ja gdybym zaczynał PPG wybrałbym lekki używany napęd w okolicach max 20KM. Później zaś docelowo to minimum 25KM.

Wojtek
Sikając z wiatrem idziesz na łatwiznę

Marcin Pawlica
Posty: 28
Rejestracja: 18 stycznia 2016, 16:27
Reputation: 1
Lokalizacja: Gliwice
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Marcin Pawlica » 17 stycznia 2017, 15:08

Jeszcze odnośnie Racketa - lata u nas kolega na Syntezie 2 z Racketem od Waltera. Wagowo chyba właśnie 60-70kg. Lata dużo, często, napęd raczej bezawaryjny, startuje bez przesadnego biegania itd, natomiast w szybszych konfiguracjach twierdzi, że musi mocno katować silnik żeby lecieć poziomo... CHT ponoć nieprzyjemnie szybko rośnie przy takim lataniu. Pod koniec zeszłego roku wspominał coś o przesiadce na coś mocniejszego, żeby mógł w pełni potencjał skrzydła wykorzystać. A piszę to wszystko, bo temat dotyczy m.in. doboru napędu, jak mniemam do skrzydła i wagi pilota, a Racket był tu wspomniany jako ewentualność, więc wydaje mi się, że na temat ;)

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: ciacholot » 17 stycznia 2017, 15:28

Snap 100 ma chyba z 18 KM. On z pewnością zabierze pilota 70-80 kg. Jest stosunkowo lekki i ma sprzęgło i nie warczy na pół województwa. Może nie jest najtańszy, ale całkiem dobry. Lekko zapala i się nie psuje. Nie wibruje. Mało pali, a kolega Władek miał takie dwa i śmigał jak trzeba. Można tam zapodać śmigło 3 łopatowe, ale że jest drogie to zaczynać lepiej na 2 łopatowym. Jak skrzydło nie będzie jakąś żyletą, a na początek z pewnością nie, to będzie ok. Moim zdaniem trafienie od pierwszego zakupu w zestaw docelowy się nie uda. Trzeba liczyć się ze zmianą zarówno skrzydła jak i napędu po pewnym czasie czyli wraz ze wzrostem apetytu na latanie.
Podzielam zdanie, że zbyt duża moc dla lekkiego "młodego" pilota może być trudna do ogarnięcia.
Mariusz Kilian

gnomm
Posty: 99
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 19:23
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: gnomm » 17 stycznia 2017, 15:31

Fakt faktem, że nawet lekki pilot na samostatecznym skrzydle i wciśniętej beli do końca będzie niestety katował małego raketa. Natomiast przy codziennym lataniu, nawet z odpuszczonymi trymerami, silnik daje radę. Dodam jeszcze, że mój napęd jest w wersji ze śmigłem 125 cm - przy wersji 135 cm byłoby mi nieco trudniej biegać z napędem na plecach. Ponoć wersje ze śmigłem 135 cm "pchają lepiej ale ja na takiej wersji nie latałem więc swojego zdania nie mam.

Gdy szukałem sprzętu dla siebie dużą rolę odgrywały finanse - gdybym miał więcej pieniędzy zapewne kupiłbym ventora/rotora. Wybierając konkretny egzemplarz, po za jego stanem technicznym i wizualnym, zwracałem uwagę na producenta. Napędów na silniku radne raket test kilka ale nie koniecznie wszystkie bym polecał.
Darek Cuber

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: uriuk » 17 stycznia 2017, 15:33

Dlatego naped powninen pozwolic na lekkie wznoszenie na PELNEJ beli. To minimum bezpieczenstwa.
Z praktyki wychodzi ze do tego ze skrzydlem samostetecznym potrzeba ok 20 KM. JA majac synteze 27 m i wazac wtedy 65 kg mialem przy 18 KM opadanie na pelnym speedzie.
Oczywiscie slabszy naped do klasycznego skrzydla jest zupelnie wystarczajacy, ale z praktyki instruktora: sredni nalot do przesiadki na samostatka to 20 h. Nie wiem jak trzeba byc bogatym, zeby kupowac osobny naped na pierwsze 20 h lotu

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: uriuk » 17 stycznia 2017, 15:36

gnomm pisze:Fakt faktem, że nawet lekki pilot na samostatecznym skrzydle i wciśniętej beli do końca będzie niestety katował małego raketa. Natomiast przy codziennym lataniu, nawet z odpuszczonymi trymerami, silnik daje radę.



Taktyka lotu samostatkiem jest prosta: odpuscic trymery chwile po starcie, zaciaganac chwile przed ladowaniem. Pod wiatr dusic speeda (czyli jakies 50% trasy).
A ty piszesz ze latanie "nawet z odpuszczonymi trymerami". czyli co naped nadaje sie na pierwsze i ostatnie 30 sekund lotu, a do pozostalych dwoch godzin juz nie?

surmat
Posty: 124
Rejestracja: 28 grudnia 2015, 10:39
Reputation: 23
Lokalizacja: Wa-wa
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Sympatyk
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: surmat » 17 stycznia 2017, 16:07

uriuk pisze:Dlatego naped powninen pozwolic na lekkie wznoszenie na PELNEJ beli. To minimum bezpieczenstwa.


Już większej głupoty nie można chyba napisać :( Wylatałem bezpiecznie z SOLO 210 jakieś 350 godzin (mam go do dziś!) a zapotrzebowanie na moc pojawiło się wraz z potrzebą udziału w zawodach. O moim bezpieczeństwie nie decydowała nigdy moc napędu tylko podejście do latania !!! Miałem mocniejsze napędy i wcale się na nich bezpieczniej nie czułem a ich "większa moc" była mi potrzebna do konkretnych celów (zawody) i tylko w tym aspekcie mógłbyś mieć Uriuk rację, gdyby nie generalizowanie że 20KM to minimum.

Do autora wątku:
dobierz sprzęt kierując się sugestiami ale i własnym przekonaniem. Z pierwszego wpisu wynika, że umiesz myśleć i szukasz wiedzy. Napęd czy skrzydło to nie dorobek życia i za czas jakiś można a nawet warto je zmienić - o ile zostaniesz przy tym hobby i będziesz chciał się rozwijać. Widziałem już wielu pilotów którzy kończyli przygodę szybciej niż chcieli albo się spodziewali, ale w żadnym wypadku nie przypominam sobie aby powodem był zbyt słaby napęd :(
_______
pozdr,TS

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 17 stycznia 2017, 16:11

Dokładnie - do samostatka kupowanie słąbego napędu jest bezsensu. edit - to do uriuka bo surmat mnie wyprzedził z wpisem ( dzięki, zrozumiałeś co mam na myśli )
uriuk pisze:Nie wiem jak trzeba byc bogatym, zeby kupowac osobny naped na pierwsze 20 h lotu

a jeśli nie będzie więcej niż te 20h ? po 20h jest możliwość "niestracenia" kasy na wspomnianym Rakecie, można też dołożyć i kupić nowy mocny. Natomiast kupując mocny/nowy na początek (bo ciężko o dobrą używkę) niestety stracić trzeba w przypadku zrezygnowania z ppg, co w moim przypadku jest wielką niewiadomą.

Co do wrzucenia w koszty firmy to jwst jakaś myśl a księgowej powiem że to środek transportu do klienta :lol:

Jeszcze jedna sprawa bo chyba zostałem (jak zwykle) źle zrozumiany, ja nie chcę być Rafim i grzebać, poprawiać producentów. Lubię wiedzieć co jak działa i czy poprzedni właściciel czegoś nie spieprzył przykładowo ale podoba mi się pomysł po prostu oddania kupionego ewentualnie napędu na przegląd do producenta czy innego specjalisty.

Zbyszku znam kilku początkujących pilotów którzy naprawdę mają gdzieś co to wydłużenie czy obciążenie powierzchni - przecież dopuszczalna masa startowa jest w opisie skrzydła ( choćby na allegro ;) ).
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: uriuk » 17 stycznia 2017, 16:19

Wiekszosc pilotow posiadajacych firmy ma naped wrzucony w koszty jako nosnik reklamy ktora jest na skrzydle. Kiedys nawet poproszono mnie, zebym polecial takim zestawem nad dom pana inspektowa z Urzedu Kontroli Skarbowej, bo on chce zobaczyc, czy ten zestaw reklamowy faktycznie istnieje. Polecialem, pomachal mi i wszystko bylo OK.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: uriuk » 17 stycznia 2017, 16:23

surmat pisze:
uriuk pisze:Dlatego naped powninen pozwolic na lekkie wznoszenie na PELNEJ beli. To minimum bezpieczenstwa.


Już większej głupoty nie można chyba napisać :( (...) Widziałem już wielu pilotów którzy kończyli przygodę szybciej niż chcieli albo się spodziewali, ale w żadnym wypadku nie przypominam sobie aby powodem był zbyt słaby napęd :(


Ciekawy mechanizm wypowiedzi: "jak o czyms nie wiem, to znaczy ze jest to glupota". Ja uwazam, ze jak o czyms nie wiem, to znaczy ze ja jestem za glupi do odzywania sie.

Co do gosci ktorym za slaby naped zaszkodzil to filmiki byly nawet tutaj.


Mie osobiscie za slaby naped narazil na powazne niebezpieczenstwo czterokrotnie, z tym, ze 2x byly to prototypy ze zle dobranym smiglem, wiec ryzyko zawodowe, ale 2x byl to seryjny naped

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 17 stycznia 2017, 16:44

głupie i niebezpieczne to było jak przesiadłem się z mniejszego auta z dużym silnikiem do większego z mniejszym.
Ale uważam, że to ja a nie słaby silnik byłem winowajcą zaistniałej sytuacji w której otarłem się o śmierć mimo, że z mocniejszym silnikiem nawet nie przyszło by mi do głowy, że może być niebezpiecznie bo by nie było.

nie było innego miejsca i musiałeś w tą brzozę lecieć ? To może wina tego kto ją tam posadził ?
ps - my to o mocy a tym czasem nawet zgaśnięcie napędu nie powinno doprowadzać do sytuacji niebezpiecznej.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: uriuk » 17 stycznia 2017, 16:48

Juz pisalem: powrot do domu nad wielkim lasem przy wzmagajacym sie wietrze. Skrzydlo dawalo rade, co z tego kiedy naped sie osmarkal i topilem.

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1031
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 66
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Lucjan Piekutowski » 17 stycznia 2017, 16:52

uriuk pisze:Juz pisalem: powrot do domu nad wielkim lasem przy wzmagajacym sie wietrze. Skrzydlo dawalo rade, co z tego kiedy naped sie osmarkal i topilem.


Myślisz, że Prokopcio będzie latał nad wielkim lasem ? Niech się najpierw nauczy nad własnym kawałkiem pola dookoła komina, a jak będzie chciał lecieć na Alaskę to kupi mocniejszy napęd.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 17 stycznia 2017, 16:57

Łukasz napisał:
"Zbyszku znam kilku początkujących pilotów którzy naprawdę mają gdzieś co to wydłużenie czy obciążenie powierzchni - przecież dopuszczalna masa startowa jest w opisie skrzydła ( choćby na allegro ;) )."

Ja wiem. I wyglądają jakby im ubranie i buty dobierali sprzedawcy ubrań ;) W ubraniach jest to kwestia gustu, wiedzy, smaku jaki posiadają sprzedawcy. W lataniu jeszcze dochodzi komfort i bezpieczeństwo.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 17 stycznia 2017, 16:59

gdybanie :) - a gdyby nad tym wielkim lasem napęd ( trzydziesto-konny ) zgasł ?
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: uriuk » 17 stycznia 2017, 17:01

Lucjan Piekutowski pisze:
Myślisz, że Prokopcio będzie latał nad wielkim lasem ? Niech się najpierw nauczy nad własnym kawałkiem pola dookoła komina, a jak będzie chciał lecieć na Alaskę to kupi mocniejszy napęd.



Tak sie sklada, ze niedaleko miejsca zamiaszkania Prokopcia jest taki las, ze ja sie nad nim boje latac szybowcem. Ma chlop rezygnowac z polowy kierunkow tylko dlatego ze na pgforum mu doradzili sprzet ktory lata tylko z wiatrem?

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 17 stycznia 2017, 17:05

prokopcio pisze:gdybanie :) - a gdyby nad tym wielkim lasem "PROKOPCIOWYM" napęd ( trzydziesto-konny ) zgasł ?
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: uriuk » 17 stycznia 2017, 17:05

prokopcio pisze:gdybanie :) - a gdyby nad tym wielkim lasem napęd ( trzydziesto-konny ) zgasł ?



To bym ladowal w mlodniku. Natomiast kwestia jest nie w tym, czy zgasl, tylko w tym, czy da rade leciec z pelna predkoscia skrzydla. Juz ci pisalem, czy zalozylbys do szybkiego samochodu opony bieznikowane (ograniczenie do 100 km/h)?
Cala ta dyskusja jest o tym, ze kiedys dawno latalo sie 30 km/h i napedy byly konstruowane pod tym katem. Teraz lata sie 60 km/h, dawne napedy sa w cenie dzemu, bo nikt ich nie chce. A koledzy chca cie namowic na sprzet archaiczny, tani, bo nikomu nie potrzebny. Nie wiem jaki maja w tym interes, ale wg mnie zwyczajnie cie nie lubia ;)


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość