Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je
Witam. Jak część osób zauważyła słusznie, jestem zielony w sprawie ppg. Chciałbym sie dowiedzieć przed kursem jak najwięcej a niestety im wiecej szukam informacji to jestem głupszy.
Mam kilka pytań poza wymaganą mocą napepędu bo temat wałkowany obok.
Wysokość podwieszenia dla początkującego pilota (skrzydło klasyczne)
Jaka uprząż
Wypory/wagi stałe / ruchome - o co w tym chodzi?
Co tam jeszcze powinienem wiedzieć ważnego przed kursem.
Na co zwracać uwagę( poza mocą i popularnością napędu) podczas przeglądania ofert.
Możecie podać link do jakiś zjadliwych opisów lub mi to wytłumaczyć? Nie potrafiê znaleźć nic konkretnego.
Mam kilka pytań poza wymaganą mocą napepędu bo temat wałkowany obok.
Wysokość podwieszenia dla początkującego pilota (skrzydło klasyczne)
Jaka uprząż
Wypory/wagi stałe / ruchome - o co w tym chodzi?
Co tam jeszcze powinienem wiedzieć ważnego przed kursem.
Na co zwracać uwagę( poza mocą i popularnością napędu) podczas przeglądania ofert.
Możecie podać link do jakiś zjadliwych opisów lub mi to wytłumaczyć? Nie potrafiê znaleźć nic konkretnego.
Łukasz Prokop
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je
Wysokie podwieszenie jest do bani ponieważ nie można dosięgnąć do sterówek i ludzie zakładają przedłużki. Te zaś są do bani bo mogą się dostać w śmigło i jest dramat. Jasne, że są różna kombinacje jak się przed tym bronić, ale to wszystko to rzeźba. Nie można też wygodnie majstrować przy trymerach i innych gadżetach jakie teraz mają skrzydła. Wisi się jak wór pod skrzydłem bez możliwości sterowania ciałem i mniej czuje się skrzydło tak w locie jak i przy starcie. Niskie podwieszenie jest zdecydowanie lepsze (moim zdaniem)
Jeśli chodzi o wypory ruchome to ułatwiają one wsiadanie w uprząż, a w połączeniu z podnóżkiem to już całkiem. Fajne też są ruchome wypory asymetryczne. Pięknie niwelują efekt odśmigłowy i lecisz prosto bez korygowania sterówkami i cudowania trymerami.
Niestety napędy z ruchomymi wyporami i do tego asymetrycznymi są droższe, ale różnica w lataniu pomiędzy górnym podwieszeniem, a dolnym na wspomnianych wyporach jest tak ogromna, że nie bardzo da się to porównywać.
Jeśli chodzi o wypory ruchome to ułatwiają one wsiadanie w uprząż, a w połączeniu z podnóżkiem to już całkiem. Fajne też są ruchome wypory asymetryczne. Pięknie niwelują efekt odśmigłowy i lecisz prosto bez korygowania sterówkami i cudowania trymerami.
Niestety napędy z ruchomymi wyporami i do tego asymetrycznymi są droższe, ale różnica w lataniu pomiędzy górnym podwieszeniem, a dolnym na wspomnianych wyporach jest tak ogromna, że nie bardzo da się to porównywać.
Mariusz Kilian
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je
Zdecydowanie im niższe powieszenie tym lepiej. Wysokie powieszenie powstało tylko dlatego bo pierwsi producenci napędów nie wiedzieli jak zrównoważyć ciężar napędu i wymyślili że belka na której końcach będzie powieszony napęd oraz pilot musi być nad ramionami pilota. Potem przez wiele lat nikomu nie przychodziło do głowy że tą belkę można umieścić pod pachą co ma same zalety.
Zbyszek Gotkiewicz
- Lucjan Piekutowski
- Posty: 1031
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
- Reputation: 66
- Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je
To chyba tak się powinno podzielić.
Najpierw były wagi "łyżwy", głównie w solówkach. Zero sterowania i bardzo daleko do sterówek.
Potem wypory sztywne - lepiej i prostsza konstrukcja
Na końcu wypory ruchome i niskie podwieszenie - dla wymagających, ale nie wiem czy odpowiednie dla początkujących ?
Najpierw były wagi "łyżwy", głównie w solówkach. Zero sterowania i bardzo daleko do sterówek.
Potem wypory sztywne - lepiej i prostsza konstrukcja
Na końcu wypory ruchome i niskie podwieszenie - dla wymagających, ale nie wiem czy odpowiednie dla początkujących ?
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4141
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je
Postaram sie troche usystematyzowac.
Podwieszenie moze byc gorne albo dolne.
Dolne oznacza, ze skrzydlo jest podczepione do wypor, ktore sa w takim przypadku elementem nosnym, wiec musza spelniac warunki wytrzymalosci podobnie jak np tasmy nosne.
W gornym podwieszeniu skrzydlo jest podczepione do tasm barkowych. Rozporki nie przenosza obciazenia, tylko separuja pilota od napedu.
Jest tez rowiazanie archaiczne, tzw wagi. Jedyna ich zaleta jest mozliwsc odroznienia przez laika ktory sprzet jest prawdzuwym zabytkiem .
Teraz nastepny podzial. W podwieszeniu gornym wypory moga byc dolne (pod pachami) i gorne.
Oprocz tego moga byc nieruchome, ruchome w plaszczyznie pionowej lub poziomej.
Poniewaz jest wiele rozwiazan, to nalezy domniemywac, ze nie ma idealnych
Ostatnio preferowane jest podwieszenie dolne z tzw "gesia szyja" i gorne z ruchmymi wyporami (ruchome gora-dol).
Pierwsze zapewnia czucie skrzydla ociupine zblizone do latania swobodnego, a drugie daje swiety spokoj i latanie zblizone do samolotowego (tzn steruje sie wylacznie aerodynamicznie i nie probuje sterowac cialem).
Przy gornym podwieszeniu sterowki powinny byc dluzsze o 10-15 cm. Nalezy zmienc miejsce wezelka na sterowce (linki maja odpowiednia dlugosc).
Zadnych "przedluzek" nie nalezy stosowac, to wynalazek jakichs Januszow. Wezelki przewiazuje sie w 60-90 sekund i robi to sie wylacznie przy checi polatania swobodnie na tym samym skrzydle. Jak juz pisalem, chec latania na klasyku mija po ok 20 godzinach lotu
Podwieszenie moze byc gorne albo dolne.
Dolne oznacza, ze skrzydlo jest podczepione do wypor, ktore sa w takim przypadku elementem nosnym, wiec musza spelniac warunki wytrzymalosci podobnie jak np tasmy nosne.
W gornym podwieszeniu skrzydlo jest podczepione do tasm barkowych. Rozporki nie przenosza obciazenia, tylko separuja pilota od napedu.
Jest tez rowiazanie archaiczne, tzw wagi. Jedyna ich zaleta jest mozliwsc odroznienia przez laika ktory sprzet jest prawdzuwym zabytkiem .
Teraz nastepny podzial. W podwieszeniu gornym wypory moga byc dolne (pod pachami) i gorne.
Oprocz tego moga byc nieruchome, ruchome w plaszczyznie pionowej lub poziomej.
Poniewaz jest wiele rozwiazan, to nalezy domniemywac, ze nie ma idealnych
Ostatnio preferowane jest podwieszenie dolne z tzw "gesia szyja" i gorne z ruchmymi wyporami (ruchome gora-dol).
Pierwsze zapewnia czucie skrzydla ociupine zblizone do latania swobodnego, a drugie daje swiety spokoj i latanie zblizone do samolotowego (tzn steruje sie wylacznie aerodynamicznie i nie probuje sterowac cialem).
Przy gornym podwieszeniu sterowki powinny byc dluzsze o 10-15 cm. Nalezy zmienc miejsce wezelka na sterowce (linki maja odpowiednia dlugosc).
Zadnych "przedluzek" nie nalezy stosowac, to wynalazek jakichs Januszow. Wezelki przewiazuje sie w 60-90 sekund i robi to sie wylacznie przy checi polatania swobodnie na tym samym skrzydle. Jak juz pisalem, chec latania na klasyku mija po ok 20 godzinach lotu
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je
ach uriuk, czepiło się ciebie te 20h jak rzep ...
a czy mógłbym poprosić o fotki / linki jak powinno wyglądać podwieszenie dla żółtodzioba.
a czy mógłbym poprosić o fotki / linki jak powinno wyglądać podwieszenie dla żółtodzioba.
Łukasz Prokop
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4141
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je
Nie chcialo mi sie tlumaczyc, ale rysunek wydaje sie lopatologiczny.
-
- Posty: 73
- Rejestracja: 06 września 2016, 22:01
- Reputation: 1
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je
Na początek górne podwieszenie i dolne wypory.
Pozdrawiam
Pozdrawiam
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je
Górne podwieszenie nic nie daje. Lepiej od razu sobie je odpuścić.
Zbyszek Gotkiewicz
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4141
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je
Daje, daje. Mianowicie swiety spokoj.
Do lotow na foto, albo krajoznawczych niezastapione.
Na dolnym fajnie sie swiruje, ale jest bardziej meczace.
Do lotow na foto, albo krajoznawczych niezastapione.
Na dolnym fajnie sie swiruje, ale jest bardziej meczace.
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je
Zbyszek: Górne podwieszenie nic nie daje. Lepiej od razu sobie je odpuścić.
Maciek: Górne Do lotow na foto, albo krajoznawczych niezastapione.
Na dolnym fajnie sie swiruje, ale jest bardziej meczace.
Aście mi pomogli
Maciek: Górne Do lotow na foto, albo krajoznawczych niezastapione.
Na dolnym fajnie sie swiruje, ale jest bardziej meczace.
Aście mi pomogli
Łukasz Prokop
-
- Posty: 73
- Rejestracja: 06 września 2016, 22:01
- Reputation: 1
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je
prokopcio pisze:Zbyszek: Górne podwieszenie nic nie daje. Lepiej od razu sobie je odpuścić.
Maciek: Górne Do lotow na foto, albo krajoznawczych niezastapione.
Na dolnym fajnie sie swiruje, ale jest bardziej meczace.
Aście mi pomogli
Zbyszek twierdzi że górne nic nie daje .... Można powiedzieć że synthezis + solo 210 nic nie daje i lepiej sobie odpuścić i od razu kupić sxx + 250 i masz nieograniczone możliwości .
Górne podwieszenie daje większą stabilność .
Wisisz jak worek kartofli.
Dlatego Maciek napisał że do zdjęć i spacerów niezastąpione.
Ja nie wiem w jakim kontekście męczące.
Mam drugi napęd z dolnyni wyporami.
Nic mnie nie męczy.
Wele zależy od oczekiwań i sposobu latania ale jednak uporczywie będę twierdził że na początek nic więcej nie trzeba.
Pozdrawiam
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je
Paralot pisze:Wele zależy od oczekiwań i sposobu latania ale jednak uporczywie będę twierdził że na początek nic więcej nie trzeba
Nic więcej nie trzeba niż podwieszenie dolne czy górne (nie umiem chyba czytać ze zrozumieniem)
Edith. Ok przeocYłen Twój poprzedni wpis.
Łukasz Prokop
-
- Posty: 73
- Rejestracja: 06 września 2016, 22:01
- Reputation: 1
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je
Górne Łukasz górne. Na początek takie bym doradzał.
Myślę że 99 % pilotów ppg tak zaczyna. Oczywiście część zmienia na dolne i ruchome wpory i jest super cudownie i nigdy by już tego nie zmienili . Tak zgadzam się choć nie próbowałem ruchomych. Tak samo jak ja nie mam ochoty wracać do mojego pierwszego skrzydła.
Tyle tylko że takie opinie wydawane są w oparciu o doświadczenie którego początkującym brak a Ci co je wydają w mojej ocenie chyba zapomnieli jak wyglądał ich pierwszy lot . Start dwa kręgi nad łąką ,lądowanie i zajarana micha przez tydzień.
Myślę że 99 % pilotów ppg tak zaczyna. Oczywiście część zmienia na dolne i ruchome wpory i jest super cudownie i nigdy by już tego nie zmienili . Tak zgadzam się choć nie próbowałem ruchomych. Tak samo jak ja nie mam ochoty wracać do mojego pierwszego skrzydła.
Tyle tylko że takie opinie wydawane są w oparciu o doświadczenie którego początkującym brak a Ci co je wydają w mojej ocenie chyba zapomnieli jak wyglądał ich pierwszy lot . Start dwa kręgi nad łąką ,lądowanie i zajarana micha przez tydzień.
- Lucjan Piekutowski
- Posty: 1031
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
- Reputation: 66
- Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je
prokopcio pisze:Paralot pisze:Wele zależy od oczekiwań i sposobu latania ale jednak uporczywie będę twierdził że na początek nic więcej nie trzeba
Nic więcej nie trzeba niż podwieszenie dolne czy górne (nie umiem chyba czytać ze zrozumieniem)
Edith. Ok przeocYłen Twój poprzedni wpis.
O takie (przykładowe) To jest podwieszenie górne na wyporach sztywnych.
Karabinki zaczepiasz do tych taśm o góry czyli masz karabinki na wysokości głowy.
- Załączniki
-
- b51df9a8dc6892694cc40d797605c651.jpg (110.09 KiB) Przejrzano 15597 razy
-
- cpx_72f81021d99cb2e1199094df21a32238.jpg (1.78 MiB) Przejrzano 15597 razy
Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je
Lucjan Piekutowski pisze:prokopcio pisze:Paralot pisze:Wele zależy od oczekiwań i sposobu latania ale jednak uporczywie będę twierdził że na początek nic więcej nie trzeba
Nic więcej nie trzeba niż podwieszenie dolne czy górne (nie umiem chyba czytać ze zrozumieniem)
Edith. Ok przeocYłen Twój poprzedni wpis.
O takie (przykładowe) To jest podwieszenie górne na wyporach sztywnych.
Karabinki zaczepiasz do tych taśm o góry czyli masz karabinki na wysokości głowy.
Mam kilkadziesiat godzin nalotu. Kupilem naped ze srednim powieszenim i ruchomymi wyporami(gesia szyja) i nie moge sie przestawic. Wsytko przenosi sie na mnie. Koledzy na sztywnych wyporach lecą obok i twierdzą ze jest stabil a ja czuje jakby mnie za chwile mialo poskładać...
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je
podwieszenie mam takie jak tego skytrekkinga, jako pilot mało ppgowy niestety się mocno umordowałem żeby choć troszkę wykorzystać niedzielną termikę, ostatecznie do chmurek dotarłem wykorzystując mieszankę a nie termikę. A wydawało mi się, że napęd uda mi się wykorzystać do "uczenia się termiki" bo jak komin zgubię to spokojnie mogę szukać innych, ale jednak to dwa odrębne światy.
Łukasz Prokop
-
- Posty: 28
- Rejestracja: 04 stycznia 2016, 18:26
- Reputation: 17
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je
Czołem,
Ja całe życie latałem na wagach i tej zimy zmieniłem na gęsie szyje... uważam że jest to rewelacyjne rozwiązanie. Wcale nie odczułem dużo większej ruchliwości, a możliwość balansu ciałem jest o niebo lepsza. Oczywiście daleko do latania swobodnego, ale postęp jest znaczny. Już nie czuje się jak worek kartofli bez możliwości reakcji. Najlepsze w tym jest dostęp do taśm nośnych - znacznie niżej. Wydaje mi się, że bardzo dużo zależy od regulacji i wyważenia. Ja nie mam nawet blokady maks wychylenia a pomimo to wypory ustawiają się tam gdzie trzeba... może miałem szczęście . Polecam to rozwiązanie wszystkim, nawet początkującym. Poczucie bezpieczeństwa nie jest równoznaczne z bezpieczeństwem.
Pozdrawiam
Janusz
Ja całe życie latałem na wagach i tej zimy zmieniłem na gęsie szyje... uważam że jest to rewelacyjne rozwiązanie. Wcale nie odczułem dużo większej ruchliwości, a możliwość balansu ciałem jest o niebo lepsza. Oczywiście daleko do latania swobodnego, ale postęp jest znaczny. Już nie czuje się jak worek kartofli bez możliwości reakcji. Najlepsze w tym jest dostęp do taśm nośnych - znacznie niżej. Wydaje mi się, że bardzo dużo zależy od regulacji i wyważenia. Ja nie mam nawet blokady maks wychylenia a pomimo to wypory ustawiają się tam gdzie trzeba... może miałem szczęście . Polecam to rozwiązanie wszystkim, nawet początkującym. Poczucie bezpieczeństwa nie jest równoznaczne z bezpieczeństwem.
Pozdrawiam
Janusz
Janusz Kruszelnicki
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je
możesz zapodać fotkę swojego rozwiązania ?
Łukasz Prokop
-
- Posty: 27
- Rejestracja: 07 stycznia 2016, 21:21
- Reputation: 5
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je
prokopcio pisze:podwieszenie mam takie jak tego skytrekkinga, jako pilot mało ppgowy niestety się mocno umordowałem żeby choć troszkę wykorzystać niedzielną termikę, ostatecznie do chmurek dotarłem wykorzystując mieszankę a nie termikę. A wydawało mi się, że napęd uda mi się wykorzystać do "uczenia się termiki" bo jak komin zgubię to spokojnie mogę szukać innych, ale jednak to dwa odrębne światy.
Łukasz a termikujesz z odpalonym silnikiem czy bez? Jak z odpalonym to weź pod uwagę, że większość czasu będziesz się szarpać z efektem żyroskopowym śmigła. Sporo latałem w termice (w tym roku coś nie mogę rozpocząć) i dopiero po zgaszeniu napędu można się bawić.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość