Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je

Jaki sprzęt wybrać na początek przygody z lataniem.
Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je

Postautor: prokopcio » 25 stycznia 2017, 11:49

Witam. Jak część osób zauważyła słusznie, jestem zielony w sprawie ppg. Chciałbym sie dowiedzieć przed kursem jak najwięcej a niestety im wiecej szukam informacji to jestem głupszy.

Mam kilka pytań poza wymaganą mocą napepędu bo temat wałkowany obok.
Wysokość podwieszenia dla początkującego pilota (skrzydło klasyczne)
Jaka uprząż
Wypory/wagi stałe / ruchome - o co w tym chodzi?
Co tam jeszcze powinienem wiedzieć ważnego przed kursem.
Na co zwracać uwagę( poza mocą i popularnością napędu) podczas przeglądania ofert.

Możecie podać link do jakiś zjadliwych opisów lub mi to wytłumaczyć? Nie potrafiê znaleźć nic konkretnego.
Łukasz Prokop

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je

Postautor: ciacholot » 25 stycznia 2017, 13:08

Wysokie podwieszenie jest do bani ponieważ nie można dosięgnąć do sterówek i ludzie zakładają przedłużki. Te zaś są do bani bo mogą się dostać w śmigło i jest dramat. Jasne, że są różna kombinacje jak się przed tym bronić, ale to wszystko to rzeźba. Nie można też wygodnie majstrować przy trymerach i innych gadżetach jakie teraz mają skrzydła. Wisi się jak wór pod skrzydłem bez możliwości sterowania ciałem i mniej czuje się skrzydło tak w locie jak i przy starcie. Niskie podwieszenie jest zdecydowanie lepsze (moim zdaniem)
Jeśli chodzi o wypory ruchome to ułatwiają one wsiadanie w uprząż, a w połączeniu z podnóżkiem to już całkiem. Fajne też są ruchome wypory asymetryczne. Pięknie niwelują efekt odśmigłowy i lecisz prosto bez korygowania sterówkami i cudowania trymerami.
Niestety napędy z ruchomymi wyporami i do tego asymetrycznymi są droższe, ale różnica w lataniu pomiędzy górnym podwieszeniem, a dolnym na wspomnianych wyporach jest tak ogromna, że nie bardzo da się to porównywać.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 25 stycznia 2017, 13:20

Zdecydowanie im niższe powieszenie tym lepiej. Wysokie powieszenie powstało tylko dlatego bo pierwsi producenci napędów nie wiedzieli jak zrównoważyć ciężar napędu i wymyślili że belka na której końcach będzie powieszony napęd oraz pilot musi być nad ramionami pilota. Potem przez wiele lat nikomu nie przychodziło do głowy że tą belkę można umieścić pod pachą co ma same zalety.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1031
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 66
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je

Postautor: Lucjan Piekutowski » 25 stycznia 2017, 13:41

To chyba tak się powinno podzielić.
Najpierw były wagi "łyżwy", głównie w solówkach. Zero sterowania i bardzo daleko do sterówek.
Potem wypory sztywne - lepiej i prostsza konstrukcja
Na końcu wypory ruchome i niskie podwieszenie - dla wymagających, ale nie wiem czy odpowiednie dla początkujących ?

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je

Postautor: uriuk » 25 stycznia 2017, 13:46

Postaram sie troche usystematyzowac.
Podwieszenie moze byc gorne albo dolne.
Dolne oznacza, ze skrzydlo jest podczepione do wypor, ktore sa w takim przypadku elementem nosnym, wiec musza spelniac warunki wytrzymalosci podobnie jak np tasmy nosne.
W gornym podwieszeniu skrzydlo jest podczepione do tasm barkowych. Rozporki nie przenosza obciazenia, tylko separuja pilota od napedu.
Jest tez rowiazanie archaiczne, tzw wagi. Jedyna ich zaleta jest mozliwsc odroznienia przez laika ktory sprzet jest prawdzuwym zabytkiem :).

Teraz nastepny podzial. W podwieszeniu gornym wypory moga byc dolne (pod pachami) i gorne.
Oprocz tego moga byc nieruchome, ruchome w plaszczyznie pionowej lub poziomej.
Poniewaz jest wiele rozwiazan, to nalezy domniemywac, ze nie ma idealnych :)

Ostatnio preferowane jest podwieszenie dolne z tzw "gesia szyja" i gorne z ruchmymi wyporami (ruchome gora-dol).
Pierwsze zapewnia czucie skrzydla ociupine zblizone do latania swobodnego, a drugie daje swiety spokoj i latanie zblizone do samolotowego (tzn steruje sie wylacznie aerodynamicznie i nie probuje sterowac cialem).

Przy gornym podwieszeniu sterowki powinny byc dluzsze o 10-15 cm. Nalezy zmienc miejsce wezelka na sterowce (linki maja odpowiednia dlugosc).
Zadnych "przedluzek" nie nalezy stosowac, to wynalazek jakichs Januszow. Wezelki przewiazuje sie w 60-90 sekund i robi to sie wylacznie przy checi polatania swobodnie na tym samym skrzydle. Jak juz pisalem, chec latania na klasyku mija po ok 20 godzinach lotu :)

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je

Postautor: prokopcio » 25 stycznia 2017, 19:37

ach uriuk, czepiło się ciebie te 20h jak rzep ... ;)
a czy mógłbym poprosić o fotki / linki jak powinno wyglądać podwieszenie dla żółtodzioba.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je

Postautor: uriuk » 25 stycznia 2017, 19:53

SuspensionSystems300_small.jpg
SuspensionSystems300_small.jpg (13.13 KiB) Przejrzano 15761 razy


Nie chcialo mi sie tlumaczyc, ale rysunek wydaje sie lopatologiczny.

Paralot
Posty: 73
Rejestracja: 06 września 2016, 22:01
Reputation: 1
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je

Postautor: Paralot » 25 stycznia 2017, 21:39

Na początek górne podwieszenie i dolne wypory.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 25 stycznia 2017, 23:39

Górne podwieszenie nic nie daje. Lepiej od razu sobie je odpuścić.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je

Postautor: uriuk » 26 stycznia 2017, 03:33

Daje, daje. Mianowicie swiety spokoj.
Do lotow na foto, albo krajoznawczych niezastapione.
Na dolnym fajnie sie swiruje, ale jest bardziej meczace.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je

Postautor: prokopcio » 26 stycznia 2017, 21:28

Zbyszek: Górne podwieszenie nic nie daje. Lepiej od razu sobie je odpuścić.
Maciek: Górne Do lotow na foto, albo krajoznawczych niezastapione.
Na dolnym fajnie sie swiruje, ale jest bardziej meczace.

Aście mi pomogli ;)
Łukasz Prokop

Paralot
Posty: 73
Rejestracja: 06 września 2016, 22:01
Reputation: 1
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je

Postautor: Paralot » 26 stycznia 2017, 22:23

prokopcio pisze:Zbyszek: Górne podwieszenie nic nie daje. Lepiej od razu sobie je odpuścić.
Maciek: Górne Do lotow na foto, albo krajoznawczych niezastapione.
Na dolnym fajnie sie swiruje, ale jest bardziej meczace.

Aście mi pomogli ;)


Zbyszek twierdzi że górne nic nie daje .... Można powiedzieć że synthezis + solo 210 nic nie daje i lepiej sobie odpuścić i od razu kupić sxx + 250 i masz nieograniczone możliwości .
Górne podwieszenie daje większą stabilność .
Wisisz jak worek kartofli.

Dlatego Maciek napisał że do zdjęć i spacerów niezastąpione.

Ja nie wiem w jakim kontekście męczące.

Mam drugi napęd z dolnyni wyporami.
Nic mnie nie męczy.

Wele zależy od oczekiwań i sposobu latania ale jednak uporczywie będę twierdził że na początek nic więcej nie trzeba.

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je

Postautor: prokopcio » 26 stycznia 2017, 22:28

Paralot pisze:Wele zależy od oczekiwań i sposobu latania ale jednak uporczywie będę twierdził że na początek nic więcej nie trzeba

Nic więcej nie trzeba niż podwieszenie dolne czy górne (nie umiem chyba czytać ze zrozumieniem)
Edith. Ok przeocYłen Twój poprzedni wpis.
Łukasz Prokop

Paralot
Posty: 73
Rejestracja: 06 września 2016, 22:01
Reputation: 1
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je

Postautor: Paralot » 26 stycznia 2017, 22:50

Górne Łukasz górne. Na początek takie bym doradzał.
Myślę że 99 % pilotów ppg tak zaczyna. Oczywiście część zmienia na dolne i ruchome wpory i jest super cudownie i nigdy by już tego nie zmienili . Tak zgadzam się choć nie próbowałem ruchomych. Tak samo jak ja nie mam ochoty wracać do mojego pierwszego skrzydła.
Tyle tylko że takie opinie wydawane są w oparciu o doświadczenie którego początkującym brak a Ci co je wydają w mojej ocenie chyba zapomnieli jak wyglądał ich pierwszy lot . Start dwa kręgi nad łąką ,lądowanie i zajarana micha przez tydzień.

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1031
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 66
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je

Postautor: Lucjan Piekutowski » 27 stycznia 2017, 00:14

prokopcio pisze:
Paralot pisze:Wele zależy od oczekiwań i sposobu latania ale jednak uporczywie będę twierdził że na początek nic więcej nie trzeba

Nic więcej nie trzeba niż podwieszenie dolne czy górne (nie umiem chyba czytać ze zrozumieniem)
Edith. Ok przeocYłen Twój poprzedni wpis.


O takie (przykładowe) To jest podwieszenie górne na wyporach sztywnych.

Karabinki zaczepiasz do tych taśm o góry czyli masz karabinki na wysokości głowy.
Załączniki
b51df9a8dc6892694cc40d797605c651.jpg
b51df9a8dc6892694cc40d797605c651.jpg (110.09 KiB) Przejrzano 15586 razy
cpx_72f81021d99cb2e1199094df21a32238.jpg
cpx_72f81021d99cb2e1199094df21a32238.jpg (1.78 MiB) Przejrzano 15586 razy

stanley

Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je

Postautor: stanley » 30 kwietnia 2017, 07:17

Lucjan Piekutowski pisze:
prokopcio pisze:
Paralot pisze:Wele zależy od oczekiwań i sposobu latania ale jednak uporczywie będę twierdził że na początek nic więcej nie trzeba

Nic więcej nie trzeba niż podwieszenie dolne czy górne (nie umiem chyba czytać ze zrozumieniem)
Edith. Ok przeocYłen Twój poprzedni wpis.


O takie (przykładowe) To jest podwieszenie górne na wyporach sztywnych.

Karabinki zaczepiasz do tych taśm o góry czyli masz karabinki na wysokości głowy.

Mam kilkadziesiat godzin nalotu. Kupilem naped ze srednim powieszenim i ruchomymi wyporami(gesia szyja) i nie moge sie przestawic. Wsytko przenosi sie na mnie. Koledzy na sztywnych wyporach lecą obok i twierdzą ze jest stabil a ja czuje jakby mnie za chwile mialo poskładać...

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je

Postautor: prokopcio » 02 maja 2017, 22:42

podwieszenie mam takie jak tego skytrekkinga, jako pilot mało ppgowy niestety się mocno umordowałem żeby choć troszkę wykorzystać niedzielną termikę, ostatecznie do chmurek dotarłem wykorzystując mieszankę a nie termikę. A wydawało mi się, że napęd uda mi się wykorzystać do "uczenia się termiki" bo jak komin zgubię to spokojnie mogę szukać innych, ale jednak to dwa odrębne światy.
Łukasz Prokop

elyaneck
Posty: 28
Rejestracja: 04 stycznia 2016, 18:26
Reputation: 17
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je

Postautor: elyaneck » 04 maja 2017, 15:07

Czołem,

Ja całe życie latałem na wagach i tej zimy zmieniłem na gęsie szyje... uważam że jest to rewelacyjne rozwiązanie. Wcale nie odczułem dużo większej ruchliwości, a możliwość balansu ciałem jest o niebo lepsza. Oczywiście daleko do latania swobodnego, ale postęp jest znaczny. Już nie czuje się jak worek kartofli bez możliwości reakcji. Najlepsze w tym jest dostęp do taśm nośnych - znacznie niżej. Wydaje mi się, że bardzo dużo zależy od regulacji i wyważenia. Ja nie mam nawet blokady maks wychylenia a pomimo to wypory ustawiają się tam gdzie trzeba... może miałem szczęście ;) . Polecam to rozwiązanie wszystkim, nawet początkującym. Poczucie bezpieczeństwa nie jest równoznaczne z bezpieczeństwem.

Pozdrawiam
Janusz
Janusz Kruszelnicki

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je

Postautor: prokopcio » 04 maja 2017, 16:32

możesz zapodać fotkę swojego rozwiązania ?
Łukasz Prokop

sirmariano
Posty: 27
Rejestracja: 07 stycznia 2016, 21:21
Reputation: 5
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Ppg podwieszenie, wypory, etc.. z czym to się je

Postautor: sirmariano » 04 maja 2017, 23:46

prokopcio pisze:podwieszenie mam takie jak tego skytrekkinga, jako pilot mało ppgowy niestety się mocno umordowałem żeby choć troszkę wykorzystać niedzielną termikę, ostatecznie do chmurek dotarłem wykorzystując mieszankę a nie termikę. A wydawało mi się, że napęd uda mi się wykorzystać do "uczenia się termiki" bo jak komin zgubię to spokojnie mogę szukać innych, ale jednak to dwa odrębne światy.


Łukasz a termikujesz z odpalonym silnikiem czy bez? Jak z odpalonym to weź pod uwagę, że większość czasu będziesz się szarpać z efektem żyroskopowym śmigła. Sporo latałem w termice (w tym roku coś nie mogę rozpocząć) i dopiero po zgaszeniu napędu można się bawić.


Wróć do „Sprzęt”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość