Dobór napędu i śmigła PPG
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Firma produkująca śmigła odbiera telefon od profesjonalisty budującego napędy i słyszy:
Miła pani my kupujemy od Was śmigła (i tu podaje trzy parametry i już wiadomo o co chodzi), ale się nam wkręcają za szybko i jakoś tak łatwo. Nie macie czasami bardziej zaciążonego? Ta na to: a ile bardziej byście chcieli? No to specjalista: nam się wydaje i tak byśmy chcieli spróbować, że ze 3 stopnie. Ta pierwsza: jak 3. Panie to za dużo, ale niech pan poczeka to zapytam konstruktora. 10 min ciszy... Nasz konstruktor powiedział, że 3 to za dużo i zresztą takich nie mamy. Mamy 1 sopień więcej. Może być? dzwoniący na to: trochę za mało ale dajcie ze dwa to zobaczymy. Za dwa tygodnie po kilku telefonach dotyczących w dupie mania terminu płatności nie wiedzieć po co umieszczonego na dokumencie zwanym FV profesjonalista budujący napędy dzwoni i mówi: droga pani my byśmy chcieli ze sto bo nieźle chodzą i skoro niema 2 stopnie więcej to dajcie 1. O jeden nie będziemy się spierać, a zamówić tylko 100 na wymiar to się nikomu nie opłaca.
My klienci kupujemy i po dogłębnym przestudiowaniu forum itp. dokręcamy inne przełożenia, nastawne śmigła, szajbki pasowe się przerobi, pospawa rezonans i szarpankę od kosiarki dosmarka po czym budujemy hamownie i spisujemy ciągi i dorabiamy do tego filozofie o nowych siedmiu planetach i metodach badania naciągu paska w aspekcie 0,5 litra na godzinę lotu ustalając cenę w oparciu o kryterium "rozsądna cena"
Myślicie, że to jest inaczej?
Miła pani my kupujemy od Was śmigła (i tu podaje trzy parametry i już wiadomo o co chodzi), ale się nam wkręcają za szybko i jakoś tak łatwo. Nie macie czasami bardziej zaciążonego? Ta na to: a ile bardziej byście chcieli? No to specjalista: nam się wydaje i tak byśmy chcieli spróbować, że ze 3 stopnie. Ta pierwsza: jak 3. Panie to za dużo, ale niech pan poczeka to zapytam konstruktora. 10 min ciszy... Nasz konstruktor powiedział, że 3 to za dużo i zresztą takich nie mamy. Mamy 1 sopień więcej. Może być? dzwoniący na to: trochę za mało ale dajcie ze dwa to zobaczymy. Za dwa tygodnie po kilku telefonach dotyczących w dupie mania terminu płatności nie wiedzieć po co umieszczonego na dokumencie zwanym FV profesjonalista budujący napędy dzwoni i mówi: droga pani my byśmy chcieli ze sto bo nieźle chodzą i skoro niema 2 stopnie więcej to dajcie 1. O jeden nie będziemy się spierać, a zamówić tylko 100 na wymiar to się nikomu nie opłaca.
My klienci kupujemy i po dogłębnym przestudiowaniu forum itp. dokręcamy inne przełożenia, nastawne śmigła, szajbki pasowe się przerobi, pospawa rezonans i szarpankę od kosiarki dosmarka po czym budujemy hamownie i spisujemy ciągi i dorabiamy do tego filozofie o nowych siedmiu planetach i metodach badania naciągu paska w aspekcie 0,5 litra na godzinę lotu ustalając cenę w oparciu o kryterium "rozsądna cena"
Myślicie, że to jest inaczej?
Mariusz Kilian
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Łukasz. Dobór śmigła to dość skomplikowany proces i nie mając pewnych danych nie ma się sensu za to brać. Najlepiej robić to mając konkretny silnik i konkretne śmigło. I konkretne skrzydło. Lecisz sobie poziomo i mierzysz: obroty silnika i zużycie paliwa. I teraz znając charakterystyki silnika zmieniasz przełożenie żeby jak najlepiej wykorzystać silnik albo w kierunku ekonomii albo w kierunku dynamiki. Przy śmigle o zmiennym skoku możesz jeszcze regulować te parametry doormat śmigła. Miłej zabawy
Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
a nie zagłębiając się w temat magistralnie/inżyniersko etc... czy ktoś mi napisze któe konkretnie śmigło z dostępnych na rynku powinno być do RAKET 120 z przełożeniem 1:4 (najlepiej spasowane)?
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Moje typy to Werenc i Vetec, ale przy takim przełożeniu to musisz szukać coś od dużej średnicy. Czyli przynajmniej 125 cm.
Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
pytałem u Werenca i 130cm R4 czyli takie nie do RAKET dedykowane więc sprawa nie jest tak po prostu zero-jedynkowa
Łukasz Prokop
-
- Posty: 99
- Rejestracja: 31 grudnia 2015, 19:23
- Reputation: 3
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Według mnie zdanie Mariusza i Roberta Werenca (nie wiem z którym rozmawiałeś) w dziedzinie śmigieł do raketa jest nie do przecenienia. Zajmują się oni zarówno raketami (budują i serwisują napędy) jak i śmigłami (produkują i naprawiają) a ich produkty mają dobrą opinię w środowisku.
Darek Cuber
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4141
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
ciacholot pisze:Firma produkująca śmigła odbiera telefon od profesjonalisty budującego napędy i słyszy:
Miła pani my kupujemy od Was śmigła (i tu podaje trzy parametry i już wiadomo o co chodzi), ale się nam wkręcają za szybko i jakoś tak łatwo. Nie macie czasami bardziej zaciążonego? Ta na to: a ile bardziej byście chcieli? No to specjalista: nam się wydaje i tak byśmy chcieli spróbować, że ze 3 stopnie. Ta pierwsza: jak 3. Panie to za dużo, ale niech pan poczeka to zapytam konstruktora. 10 min ciszy... Nasz konstruktor powiedział, że 3 to za dużo i zresztą takich nie mamy. Mamy 1 sopień więcej. Może być? dzwoniący na to: trochę za mało ale dajcie ze dwa to zobaczymy. Za dwa tygodnie po kilku telefonach dotyczących w dupie mania terminu płatności nie wiedzieć po co umieszczonego na dokumencie zwanym FV profesjonalista budujący napędy dzwoni i mówi: droga pani my byśmy chcieli ze sto bo nieźle chodzą i skoro niema 2 stopnie więcej to dajcie 1. O jeden nie będziemy się spierać, a zamówić tylko 100 na wymiar to się nikomu nie opłaca.
My klienci kupujemy i po dogłębnym przestudiowaniu forum itp. dokręcamy inne przełożenia, nastawne śmigła, szajbki pasowe się przerobi, pospawa rezonans i szarpankę od kosiarki dosmarka po czym budujemy hamownie i spisujemy ciągi i dorabiamy do tego filozofie o nowych siedmiu planetach i metodach badania naciągu paska w aspekcie 0,5 litra na godzinę lotu ustalając cenę w oparciu o kryterium "rozsądna cena"
Myślicie, że to jest inaczej?
Ano jest inaczej. Producent napedow zglasza producentowi wydzierganie nowego napedu. Podaje moc i przyblizone obroty. Po kilku dniach kurier dostarcza mu paczke z rodzina smigiel. Albo i kilka rodzin, tzn dwa-trzy modele w kazdym po 4-5 szt rozniacych sie o jeden stopien.
Najpierw "piluja" te smigla na hamowni, pozniej zabiera sie smigla ktore doszly do finalu, pilotow testowych, paliwo i testuje sie wszystko w warunkach bojowych. Zostaja ze 2-3 smigla ktore sa oferowane klientom.
Tak sie robi w porzadnych firmach. Firma Zenek ze szwagrem ma "dostep" do jakichs smigiel (czytaj, dostali jakis upust w firmie ktora rokuje nadzieje ze robi kopie czegos powaznego w miare powtarzalnie) i usiluje przelozeniem przekladni dopasowac sie do tego smigla. Jak sie nie udaje, to urzna centymetr z kazdej strony smigla i zamawiaja u producenta (ogrodnictwo, tapetowanie i smigla na zamowienie) "dedykowane" smiglo (tzn jakas kopie dajmy na to helixa z urznietym centymetrem)
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
w sąsiednim wątku jest że ucięcie kilku cm !!! pomogło
zaufam p.Mariuszowi Werenc i założę dobrane przez niego do tego napędu.
Metoda prób i błędów jest łatwa ale nie tania...
korzystniej mieć wiedzę
zaufam p.Mariuszowi Werenc i założę dobrane przez niego do tego napędu.
Metoda prób i błędów jest łatwa ale nie tania...
korzystniej mieć wiedzę
Łukasz Prokop
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Z tego wniosek, że zdania są podzielone jak zawsze. Uriuk pisze, że jest inaczej i po akapicie pisze, że jest tak jak ja napisałem. Zależy gdzie dzieje się sprawa. Pozostaje pytanie które są to firmy, a i tak wiedza wiedzą, a Zenek twierdzi, że jemu lata się lepiej bo uciął centymetr i kto mu zabroni.
Ja osobiście uważam, że rynek jest za mały, aby ktoś porządnie zaprojektował napęd i zaproponował do niego śmigła i przekładnie z przeznaczeniem do konkretnych lotów i wskazaniem konkretnych parametrów w konkretnej konfiguracji bo trzeba tu pracy kilku specjalistów w zespole, a oni robią coś innego bo z nas kasy takiej ile to jest warte nigdy nie wydobędą.
Ja osobiście uważam, że rynek jest za mały, aby ktoś porządnie zaprojektował napęd i zaproponował do niego śmigła i przekładnie z przeznaczeniem do konkretnych lotów i wskazaniem konkretnych parametrów w konkretnej konfiguracji bo trzeba tu pracy kilku specjalistów w zespole, a oni robią coś innego bo z nas kasy takiej ile to jest warte nigdy nie wydobędą.
Mariusz Kilian
- Lucjan Piekutowski
- Posty: 1031
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
- Reputation: 66
- Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
prokopcio pisze:pytałem u Werenca i 130cm R4 czyli takie nie do RAKET dedykowane więc sprawa nie jest tak po prostu zero-jedynkowa
Ja bym zapytał u producenta napędu. Werenc również powinien pomóc w końcu produkuje napędy na Rakecie.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Przy doborze śmigła najprościej sprawdzić z jaką prędkością kręci się silnik tak, aby uzyskiwał maksymalną moc . W przypadku Raketa będzie to jakieś 9200 - 9500 obrotów. Dokładnie nie powiem, bo nie widziałem krzywej mocy. Jeśli silnik ze śmigłem będzie uzyskiwał wyższe obroty maksymalne, to znaczy że śmigło nie jest w stanie odebrać całej mocy z silnika i jest "za lekkie". Będzie ciągnęło, ale ten ciąg mógłby być większy gdyby śmigło kręciło się trochę szybciej. Moc na to jest, trzeba tylko zmienić przełożenie z na przykład 4 na 3,7. Wtedy silnik uzyska niższe obroty, a śmigło wyższe dając większy ciąg. Przy okazji wzrośnie oszczędność w spalaniu, bo silnik przy prędkości przelotowej też będzie się kręcił z mniejszą prędkością. Natomiast jeśli podczas prób na ziemi silnik będzie kręcił się za wolno przy maksymalnych obrotach. powiedzmy te 8,5 tysiąca obrotów to znaczy że śmigło jest "za ciężkie" i silnik nie może uzyskać pełnej mocy przez co i ciąg jest gorszy i spalanie większe. Trzeba pozwolić silnikowi trochę szybciej się kręcić. Można to zrobić poprzez zmianę przełożenia tak aby silnik trochę odciążyć, czyli przełożenie zmienić na przykład z 3,7 na 4 albo choćby skrócić śmigło po centymetrze czy dwa. To skrócenie może niewiele dać, ale to taki przykład. Lepiej jest zmniejszyć kąt zaklinowania łopat. Zanim zaczniemy przeróbki trzeba uzyskać pewność co do paru czynników. Po pierwsze, czy coś nam nie dławi silnika, na przykład zła regulacja. Po drugie powinniśmy sprawdzić jakie mamy obroty podczas lotu w poziomie, podczas wznoszenia i na speedzie. Może się okazać, że śmigło w czasie lotu po zmianie warunków w jakich pracuje uzyskuje oczekiwaną sprawność, a silnik pracuje w warunkach optymalnych dla siebie. W takiej sytuacji godzimy się na mniej ciągu podczas startu ale uzyskujemy większą ekonomię i cichszą pracę w czasie przelotu.To są najprostsze algorytmy jeśli chcemy latać po prostej. W lataniu zawodniczym te wszystkie procedury doboru robią się bardziej skomplikowane.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 99
- Rejestracja: 31 grudnia 2015, 19:23
- Reputation: 3
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Do tego co napisał Zbyszek dodałbym tylko, że zbyt lekkie śmigło może przekręcać silnik (pozwalać na zbyt wysokie obroty).
Darek Cuber
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Może nie o śmigle ale spotkałem kilka osób w życiu, które nie są firmą, nie zarabiają dużo a mają potężną wiedzę/najczesciej marnującą się... wiec nie jest regułą, ze zenek sie nie zna.
Łukasz Prokop
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4141
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Dobieranie smigla to wiedza+ duzo pracy. Jesli dana osoba ma wiedze i kase to albo naped sobie kupi, albo wydzierga dla siebie, ae dalej nie bedzie firma handlujaca wynalazkami na olxie
-
- Posty: 73
- Rejestracja: 06 września 2016, 22:01
- Reputation: 1
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
uriuk pisze:Dobieranie smigla to wiedza+ duzo pracy. Jesli dana osoba ma wiedze i kase to albo naped sobie kupi, albo wydzierga dla siebie, ae dalej nie bedzie firma handlujaca wynalazkami na olxie
dsc09878dv.jpg
Hehe widziałem to zdjęcie wcześniej.
"Dobre jest"
Ten jaguar pewnie i z tych zarośli startuje .
Pal licho wszystko . To już przerasta chyba voxa z dziurami.
Pozdrawiam
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Moc / Moment obrotowy / obroty
Naszło mnie jeszcze jedno pytanie odnoście mocy maksymalnej silnika.
zakładając, że silnik ma moc maksymalną przy powiedzmy 8000 obr/min to czy jak daje rady rozkręcić się ze śmigłem do 10 000 obr/min to znaczy, że nie da się wykorzystać jego mocy maksymalnej / ma za małe śmigło?
zakładając, że silnik ma moc maksymalną przy powiedzmy 8000 obr/min to czy jak daje rady rozkręcić się ze śmigłem do 10 000 obr/min to znaczy, że nie da się wykorzystać jego mocy maksymalnej / ma za małe śmigło?
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Przy takiej różnicy to może znaczyć że to śmigło prawie wcale nie odbiera mocy z silnika
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Ale czy 10 000 obr/min to kres możliwości silnika? Bo jeśli tak to zgadzam się ze Zbyszkiem, ale jeśli nie to przeciwpołożnie.
Tak czy owak, lepiej mocniej zaciążyć śmigło.
Tak czy owak, lepiej mocniej zaciążyć śmigło.
Mariusz Kilian
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
oczywiście nie chodzi o kres możliwości ale teraz jak już mam napęd to po prostu mogę więcej podyskutować niż czysto teoretycznie jak do tej pory. może przejaskrawiłem dla pokazania o co mi chodzi ale w sąsiednim wątku o szarpaczce wywiązały się również inne ciekawe tematy. Dzięki jednemu zauważyłem, że mojej rakiecie przybyło obrotów max i ze śmigłem 130cm osiąga nieco ponad 10 000 obr/min a moc max ma przy 9 000. Kupiłem ze śmigłem 124cm w opłakanym stanie, po rozmowach z Werencem zmieniłem na 130cm żeby zaciążyć silnik i było ok (troche ponad 9tyś), ale teraz po "naprawie" gaźnika daje radę statycznie kręcić do 10tyś a wlocie będzie przecież miał lżej i obroty max wzrosną.... wg mnie korzystniej było by jeszcze troszkę zaciążyć silnik np śmigłem o troszkę większym kącie. tzn. mogę tak mieć jak mam tylko nie wiem czy to nie jest niekorzystne dla silnika (choć wg danych może kręcić do 13 000). Jak już się przelecę to sprawdzę obroty w locie... teraz to znów czysto teoretycznie czy korzystne jest -> manetka na max -> obroty max mocy, czy lepiej większe ???
Łukasz Prokop
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Werenc wie co mówi. Poza tym jeśli za mocno dociążysz to dłużej będzie się rozkręcał.
Mariusz Kilian
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość