Dobór napędu i śmigła PPG

Latanie silnikowe
ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: ciacholot » 02 marca 2017, 23:04

Firma produkująca śmigła odbiera telefon od profesjonalisty budującego napędy i słyszy:
Miła pani my kupujemy od Was śmigła (i tu podaje trzy parametry i już wiadomo o co chodzi), ale się nam wkręcają za szybko i jakoś tak łatwo. Nie macie czasami bardziej zaciążonego? Ta na to: a ile bardziej byście chcieli? No to specjalista: nam się wydaje i tak byśmy chcieli spróbować, że ze 3 stopnie. Ta pierwsza: jak 3. Panie to za dużo, ale niech pan poczeka to zapytam konstruktora. 10 min ciszy... Nasz konstruktor powiedział, że 3 to za dużo i zresztą takich nie mamy. Mamy 1 sopień więcej. Może być? dzwoniący na to: trochę za mało ale dajcie ze dwa to zobaczymy. Za dwa tygodnie po kilku telefonach dotyczących w dupie mania terminu płatności nie wiedzieć po co umieszczonego na dokumencie zwanym FV profesjonalista budujący napędy dzwoni i mówi: droga pani my byśmy chcieli ze sto bo nieźle chodzą i skoro niema 2 stopnie więcej to dajcie 1. O jeden nie będziemy się spierać, a zamówić tylko 100 na wymiar to się nikomu nie opłaca.
My klienci kupujemy i po dogłębnym przestudiowaniu forum itp. dokręcamy inne przełożenia, nastawne śmigła, szajbki pasowe się przerobi, pospawa rezonans i szarpankę od kosiarki dosmarka po czym budujemy hamownie i spisujemy ciągi i dorabiamy do tego filozofie o nowych siedmiu planetach i metodach badania naciągu paska w aspekcie 0,5 litra na godzinę lotu ustalając cenę w oparciu o kryterium "rozsądna cena"
Myślicie, że to jest inaczej?
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 02 marca 2017, 23:29

Łukasz. Dobór śmigła to dość skomplikowany proces i nie mając pewnych danych nie ma się sensu za to brać. Najlepiej robić to mając konkretny silnik i konkretne śmigło. I konkretne skrzydło. Lecisz sobie poziomo i mierzysz: obroty silnika i zużycie paliwa. I teraz znając charakterystyki silnika zmieniasz przełożenie żeby jak najlepiej wykorzystać silnik albo w kierunku ekonomii albo w kierunku dynamiki. Przy śmigle o zmiennym skoku możesz jeszcze regulować te parametry doormat śmigła. Miłej zabawy :)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 03 marca 2017, 10:29

a nie zagłębiając się w temat magistralnie/inżyniersko etc... czy ktoś mi napisze któe konkretnie śmigło z dostępnych na rynku powinno być do RAKET 120 z przełożeniem 1:4 (najlepiej spasowane)?
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 03 marca 2017, 10:35

Moje typy to Werenc i Vetec, ale przy takim przełożeniu to musisz szukać coś od dużej średnicy. Czyli przynajmniej 125 cm.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 03 marca 2017, 11:03

pytałem u Werenca i 130cm R4 czyli takie nie do RAKET dedykowane ;) więc sprawa nie jest tak po prostu zero-jedynkowa
Łukasz Prokop

gnomm
Posty: 99
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 19:23
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: gnomm » 03 marca 2017, 11:18

Według mnie zdanie Mariusza i Roberta Werenca (nie wiem z którym rozmawiałeś) w dziedzinie śmigieł do raketa jest nie do przecenienia. Zajmują się oni zarówno raketami (budują i serwisują napędy) jak i śmigłami (produkują i naprawiają) a ich produkty mają dobrą opinię w środowisku.
Darek Cuber

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: uriuk » 03 marca 2017, 13:49

ciacholot pisze:Firma produkująca śmigła odbiera telefon od profesjonalisty budującego napędy i słyszy:
Miła pani my kupujemy od Was śmigła (i tu podaje trzy parametry i już wiadomo o co chodzi), ale się nam wkręcają za szybko i jakoś tak łatwo. Nie macie czasami bardziej zaciążonego? Ta na to: a ile bardziej byście chcieli? No to specjalista: nam się wydaje i tak byśmy chcieli spróbować, że ze 3 stopnie. Ta pierwsza: jak 3. Panie to za dużo, ale niech pan poczeka to zapytam konstruktora. 10 min ciszy... Nasz konstruktor powiedział, że 3 to za dużo i zresztą takich nie mamy. Mamy 1 sopień więcej. Może być? dzwoniący na to: trochę za mało ale dajcie ze dwa to zobaczymy. Za dwa tygodnie po kilku telefonach dotyczących w dupie mania terminu płatności nie wiedzieć po co umieszczonego na dokumencie zwanym FV profesjonalista budujący napędy dzwoni i mówi: droga pani my byśmy chcieli ze sto bo nieźle chodzą i skoro niema 2 stopnie więcej to dajcie 1. O jeden nie będziemy się spierać, a zamówić tylko 100 na wymiar to się nikomu nie opłaca.
My klienci kupujemy i po dogłębnym przestudiowaniu forum itp. dokręcamy inne przełożenia, nastawne śmigła, szajbki pasowe się przerobi, pospawa rezonans i szarpankę od kosiarki dosmarka po czym budujemy hamownie i spisujemy ciągi i dorabiamy do tego filozofie o nowych siedmiu planetach i metodach badania naciągu paska w aspekcie 0,5 litra na godzinę lotu ustalając cenę w oparciu o kryterium "rozsądna cena"
Myślicie, że to jest inaczej?




Ano jest inaczej. Producent napedow zglasza producentowi wydzierganie nowego napedu. Podaje moc i przyblizone obroty. Po kilku dniach kurier dostarcza mu paczke z rodzina smigiel. Albo i kilka rodzin, tzn dwa-trzy modele w kazdym po 4-5 szt rozniacych sie o jeden stopien.
Najpierw "piluja" te smigla na hamowni, pozniej zabiera sie smigla ktore doszly do finalu, pilotow testowych, paliwo i testuje sie wszystko w warunkach bojowych. Zostaja ze 2-3 smigla ktore sa oferowane klientom.

Tak sie robi w porzadnych firmach. Firma Zenek ze szwagrem ma "dostep" do jakichs smigiel (czytaj, dostali jakis upust w firmie ktora rokuje nadzieje ze robi kopie czegos powaznego w miare powtarzalnie) i usiluje przelozeniem przekladni dopasowac sie do tego smigla. Jak sie nie udaje, to urzna centymetr z kazdej strony smigla i zamawiaja u producenta (ogrodnictwo, tapetowanie i smigla na zamowienie) "dedykowane" smiglo (tzn jakas kopie dajmy na to helixa z urznietym centymetrem)

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 03 marca 2017, 14:23

w sąsiednim wątku jest że ucięcie kilku cm !!! pomogło ;)
zaufam p.Mariuszowi Werenc i założę dobrane przez niego do tego napędu.

Metoda prób i błędów jest łatwa ale nie tania...
korzystniej mieć wiedzę
Łukasz Prokop

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: ciacholot » 03 marca 2017, 14:38

Z tego wniosek, że zdania są podzielone jak zawsze. Uriuk pisze, że jest inaczej i po akapicie pisze, że jest tak jak ja napisałem. Zależy gdzie dzieje się sprawa. Pozostaje pytanie które są to firmy, a i tak wiedza wiedzą, a Zenek twierdzi, że jemu lata się lepiej bo uciął centymetr i kto mu zabroni.
Ja osobiście uważam, że rynek jest za mały, aby ktoś porządnie zaprojektował napęd i zaproponował do niego śmigła i przekładnie z przeznaczeniem do konkretnych lotów i wskazaniem konkretnych parametrów w konkretnej konfiguracji bo trzeba tu pracy kilku specjalistów w zespole, a oni robią coś innego bo z nas kasy takiej ile to jest warte nigdy nie wydobędą.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1031
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 66
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Lucjan Piekutowski » 03 marca 2017, 18:06

prokopcio pisze:pytałem u Werenca i 130cm R4 czyli takie nie do RAKET dedykowane ;) więc sprawa nie jest tak po prostu zero-jedynkowa

Ja bym zapytał u producenta napędu. Werenc również powinien pomóc w końcu produkuje napędy na Rakecie.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 03 marca 2017, 18:38

Przy doborze śmigła najprościej sprawdzić z jaką prędkością kręci się silnik tak, aby uzyskiwał maksymalną moc . W przypadku Raketa będzie to jakieś 9200 - 9500 obrotów. Dokładnie nie powiem, bo nie widziałem krzywej mocy. Jeśli silnik ze śmigłem będzie uzyskiwał wyższe obroty maksymalne, to znaczy że śmigło nie jest w stanie odebrać całej mocy z silnika i jest "za lekkie". Będzie ciągnęło, ale ten ciąg mógłby być większy gdyby śmigło kręciło się trochę szybciej. Moc na to jest, trzeba tylko zmienić przełożenie z na przykład 4 na 3,7. Wtedy silnik uzyska niższe obroty, a śmigło wyższe dając większy ciąg. Przy okazji wzrośnie oszczędność w spalaniu, bo silnik przy prędkości przelotowej też będzie się kręcił z mniejszą prędkością. Natomiast jeśli podczas prób na ziemi silnik będzie kręcił się za wolno przy maksymalnych obrotach. powiedzmy te 8,5 tysiąca obrotów to znaczy że śmigło jest "za ciężkie" i silnik nie może uzyskać pełnej mocy przez co i ciąg jest gorszy i spalanie większe. Trzeba pozwolić silnikowi trochę szybciej się kręcić. Można to zrobić poprzez zmianę przełożenia tak aby silnik trochę odciążyć, czyli przełożenie zmienić na przykład z 3,7 na 4 albo choćby skrócić śmigło po centymetrze czy dwa. To skrócenie może niewiele dać, ale to taki przykład. Lepiej jest zmniejszyć kąt zaklinowania łopat. Zanim zaczniemy przeróbki trzeba uzyskać pewność co do paru czynników. Po pierwsze, czy coś nam nie dławi silnika, na przykład zła regulacja. Po drugie powinniśmy sprawdzić jakie mamy obroty podczas lotu w poziomie, podczas wznoszenia i na speedzie. Może się okazać, że śmigło w czasie lotu po zmianie warunków w jakich pracuje uzyskuje oczekiwaną sprawność, a silnik pracuje w warunkach optymalnych dla siebie. W takiej sytuacji godzimy się na mniej ciągu podczas startu ale uzyskujemy większą ekonomię i cichszą pracę w czasie przelotu.To są najprostsze algorytmy jeśli chcemy latać po prostej. W lataniu zawodniczym te wszystkie procedury doboru robią się bardziej skomplikowane.
Zbyszek Gotkiewicz

gnomm
Posty: 99
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 19:23
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: gnomm » 03 marca 2017, 18:49

Do tego co napisał Zbyszek dodałbym tylko, że zbyt lekkie śmigło może przekręcać silnik (pozwalać na zbyt wysokie obroty).
Darek Cuber

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 03 marca 2017, 21:30

Może nie o śmigle ale spotkałem kilka osób w życiu, które nie są firmą, nie zarabiają dużo a mają potężną wiedzę/najczesciej marnującą się... wiec nie jest regułą, ze zenek sie nie zna.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: uriuk » 03 marca 2017, 21:44

Dobieranie smigla to wiedza+ duzo pracy. Jesli dana osoba ma wiedze i kase to albo naped sobie kupi, albo wydzierga dla siebie, ae dalej nie bedzie firma handlujaca wynalazkami na olxie

dsc09878dv.jpg
dsc09878dv.jpg (211.68 KiB) Przejrzano 7998 razy

Paralot
Posty: 73
Rejestracja: 06 września 2016, 22:01
Reputation: 1
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Paralot » 03 marca 2017, 22:33

uriuk pisze:Dobieranie smigla to wiedza+ duzo pracy. Jesli dana osoba ma wiedze i kase to albo naped sobie kupi, albo wydzierga dla siebie, ae dalej nie bedzie firma handlujaca wynalazkami na olxie

dsc09878dv.jpg




Hehe widziałem to zdjęcie wcześniej. :-)
"Dobre jest"
Ten jaguar pewnie i z tych zarośli startuje .

Pal licho wszystko . To już przerasta chyba voxa z dziurami.

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Moc / Moment obrotowy / obroty

Postautor: prokopcio » 29 marca 2017, 18:36

Naszło mnie jeszcze jedno pytanie odnoście mocy maksymalnej silnika.
zakładając, że silnik ma moc maksymalną przy powiedzmy 8000 obr/min to czy jak daje rady rozkręcić się ze śmigłem do 10 000 obr/min to znaczy, że nie da się wykorzystać jego mocy maksymalnej / ma za małe śmigło?
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 29 marca 2017, 19:00

Przy takiej różnicy to może znaczyć że to śmigło prawie wcale nie odbiera mocy z silnika :)
Zbyszek Gotkiewicz

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: ciacholot » 29 marca 2017, 19:06

Ale czy 10 000 obr/min to kres możliwości silnika? Bo jeśli tak to zgadzam się ze Zbyszkiem, ale jeśli nie to przeciwpołożnie.
Tak czy owak, lepiej mocniej zaciążyć śmigło.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 29 marca 2017, 19:45

oczywiście nie chodzi o kres możliwości ale teraz jak już mam napęd to po prostu mogę więcej podyskutować niż czysto teoretycznie jak do tej pory. może przejaskrawiłem dla pokazania o co mi chodzi ale w sąsiednim wątku o szarpaczce wywiązały się również inne ciekawe tematy. Dzięki jednemu zauważyłem, że mojej rakiecie przybyło obrotów max i ze śmigłem 130cm osiąga nieco ponad 10 000 obr/min a moc max ma przy 9 000. Kupiłem ze śmigłem 124cm w opłakanym stanie, po rozmowach z Werencem zmieniłem na 130cm żeby zaciążyć silnik i było ok (troche ponad 9tyś), ale teraz po "naprawie" gaźnika daje radę statycznie kręcić do 10tyś a wlocie będzie przecież miał lżej i obroty max wzrosną.... wg mnie korzystniej było by jeszcze troszkę zaciążyć silnik np śmigłem o troszkę większym kącie. tzn. mogę tak mieć jak mam tylko nie wiem czy to nie jest niekorzystne dla silnika (choć wg danych może kręcić do 13 000). Jak już się przelecę to sprawdzę obroty w locie... teraz to znów czysto teoretycznie czy korzystne jest -> manetka na max -> obroty max mocy, czy lepiej większe ???
Łukasz Prokop

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: ciacholot » 29 marca 2017, 20:38

Werenc wie co mówi. Poza tym jeśli za mocno dociążysz to dłużej będzie się rozkręcał.
Mariusz Kilian


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość