AdamCee pisze:Pytanie, na które nie padła jasna odpowiedź (a może nie ma dobrej?) - w którym kierunku, w tym przypadku rzucać zapas?
Pozdrawiam
Hej,
ponieważ nikt nie udzielił w miarę konkretnej odpowiedzi jak sobie z takimi sytuacjami radzić, postaram się opisać:
Na filmie dochodzi do SATO-ROTACJI po nieudanym wingoverze.
W potencjalnie niebzpiecznych sytuacjach takich jak np. krawat, rodzaj sato-rotacji jest bardzo prawdopodobny i jest to bardzo duże zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa jeżeli nie wiemy jak się zachować. Cały problem polega na prędkości poruszania się czaszy. Prędkość jest na tylę wysoka a opadanie nieznaczne, że po niepoprawnym wyrzuceniu zapasu może on po prostu zostać złapany przez naszą paralotnię, co uniemożliwi poprawne otwarcie. W przypadku wystąpienia tego typu rotacji bardzo ważny jest kierunek odrzutu naszego zapasu i siła z jaką to robimy. Zapas należy wyciągnąć i odrzucić jak najdalej od siebie. Zwolnienie samych zawleczek i brak zdecydowanego silnego odrzutu paczki, na pewno doprowadzi do groźnej sytuacji, a jeżeli posiadamy jeden zapas i znajdujemy się nad ziemią będziemy w poważanych tarapatach.
Jeżeli rotujemy w prawą stronę a nasz zapas podłączony jest również V-taśmą (np. znajduje się pod deską uprzęży) z prawej strony, musimy najpierw wyciągnąć paczkę, a w drugim ruchu odrzucić ją jak najdalej od siebie do tyłu (poza rotujący układ pilot-skrzydło), tak aby skrzydło nie zdążyło jej dogonić zanim się napełni. Analogicznie postępujemy w przypadku rotacji w lewą stronę jeżeli zapas podpięty jest również z lewej strony. W przypadku gdy rotujesz w prawo, a zapas jest z lewej strony, wyrzuć go za krawędź spływu Twojej paralotni. Siły odrzutu nigdy nie należy bagatelizować!
Przypominam że po otwarciu zapasu należy poskładać naszą paralotnie na kolana za tylne taśmy rzędu D, lub za jedną badź obie sterówki (zależne od sytuacji). Siła która potrzebna jest do sciągnięcia paralotni jest dość wysoka, bądź na to przygotowany/a. Pamiętaj że prędkość opadania na dwóch otwartych czaszach w układzie V może być znacznie wyższa od wartości podanej w instrukcji Twojego zapasu. Nie lekceważ tego! Siła uderzenia w rotacji, bądź w wahadle będzie znacznie wyższa niż 5m/s...
Pamiętaj również, że jeżeli krawat jest mały spróbuj najpierw zatrzymać rotację (tylko jeżeli masz dostatecznie dużo wysokości pod nogami). Mniejszy krawat możesz wyciągnąc przy pomocy skrajnej linki, która odchodzi do Twojego zakrawaconego stabila. Zwykle jest to linka skrajna taśm rzędu B lub C (zależne od konstrukcji paralotni - posiada często również inny kolor).
Pozdrawiam serdecznie,
Jarek Borowiec