ParaBadania - #1 Spirala

Latanie bezsilnikowe
JaroXS
Posty: 1034
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 569
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

ParaBadania - #1 Spirala

Postautor: JaroXS » 18 kwietnia 2018, 23:46

Hej,



jest to test. ParaBadania to będzie kolejna seria odcinków która być może kogoś zaciekawi. Dokładny opis pod filmem.

Pozdrawiam,

Jarek Borowiec
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: ParaBadania - #1 Spirala

Postautor: Marcin. » 21 kwietnia 2018, 21:14

Oj sory niechcaco nacisnalem kciuk w dol i prosze moderatorow o skasowanie tego minusa. :(
Dzieki za kolejny filmik. 3G to duzo?

Awatar użytkownika
calhal
Posty: 770
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
Reputation: 33
Lokalizacja: Grenoble, Francja
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: ParaBadania - #1 Spirala

Postautor: calhal » 21 kwietnia 2018, 21:58

Marcin. pisze:3G to duzo?

Wszystko zależy, ale wydaje mi się, że 3G to jeszcze znośne. Generalnie przy dużych przeciążeniach najpierw zaczyna się widzenie tunelowe (zawężanie pola widzenia), aż do całkowitego black-out'u, a później jest utrata przytomności. Wynika to z odpływu krwi od mózgu.

Natomiast wartość przeciążenia przy którym następuje blackout zależy od wielu czynników: wiek, sprawność fizyczna (i ponoć im ktoś bardziej wysportowany tym gorzej), zmęczenie....ale również pozycja w uprzęży, nogi pod d..czterema literami czy nie, zaciśnięcie mięśni, oddychanie. Tak w ogóle to jest to coś, co można ćwiczyć.

Przy 3G moim zdaniem niewiele osób doświadczy jakichkolwiek problemów. Od 4 w góre zaczynają sie schody. Na Coupe Icare się sprawdzałem kiedyś, za pierwszym razem do 6 bez problemów przy dłuższym czasie, a 7 po kilku sekundach blackout. Za drugim razem, odpowiednia pozycja i oddech i nic! Powyżej 7 bez kombinezonu (jak u pilotów myśliwców) nie ma co sprawdzać na G-force trainerze bo to szkodliwe dla zdrowia, a na paralotni (nie licząc chwilowych przeciążeń) i tak 7G nie występuje.

A poprawna pozycja to:
- nogi mocno zaciśnięte pod dechą
- mięśnie brzucha spięte
- głowa wciśnięta między ramiona jak tylko się da
- oddech: jak przy pompowaniu baloników/materaców, szybki wdech, wydach - dmuchamy mocno, długo i powoli przez mały wylot powietrza żeby dotlenić mózg
- wzrok: nie patrzymy na dół (w osi obrotu), a obieramy dwa punkty co 180 stopni i skupiamy się na tych dwóch punktach - jak jeden zaczynamy tracić z pola widzenia to szybko skupiamy się na drugim, i tak w kółko.

Awatar użytkownika
Marcus Biesioroff
Posty: 535
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 00:22
Reputation: 160
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: ParaBadania - #1 Spirala

Postautor: Marcus Biesioroff » 22 kwietnia 2018, 14:26

Marcin. pisze:Oj sory niechcaco nacisnalem kciuk w dol i prosze moderatorow o skasowanie tego minusa. :(
Dzieki za kolejny filmik. 3G to duzo?


Mówisz i masz
Lubię patrzeć na niebo, bo wiem, że go nie wyasfaltują

JaroXS
Posty: 1034
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 569
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: ParaBadania - #1 Spirala

Postautor: JaroXS » 23 kwietnia 2018, 15:42

Marcin. pisze:Oj sory niechcaco nacisnalem kciuk w dol i prosze moderatorow o skasowanie tego minusa. :(
Dzieki za kolejny filmik. 3G to duzo?


Hej,

3G to nie jest dużo. Obecnie pracuję nad kolejnymi odcinkami. Pozytywne jest to że udało mi się obczaić więcej rzeczy także powinno się dać pokazać dodatkowo:

- wysokość rozpoczęcia manewru
- wysokość ukończenia manewru
- prędkość opadania w m/s
- przeciążenia ujemne

Należy podkreślić że jest duża różnica pomiędzy chwilowym przeciążeniem np. 5G a stałym 5G podczas dłuższego okresu czasu. W spirali masz ustalone przeciążenie, ale w Tumblingu jest już zmienne.

Pozdrawiam,
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: ParaBadania - #1 Spirala

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 23 kwietnia 2018, 16:30

Jarek. Co masz na myśli pisząc o ujemnych przeciążeniach na paralotni?
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
calhal
Posty: 770
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
Reputation: 33
Lokalizacja: Grenoble, Francja
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: ParaBadania - #1 Spirala

Postautor: calhal » 23 kwietnia 2018, 16:41

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jarek. Co masz na myśli pisząc o ujemnych przeciążeniach na paralotni?

jesli przyspieszasz w dol szybciej niz w "locie swobodnym upadkowym" to krew (plyny) moze poruszac sie wolniej niz cialo stale
W infinity moze to wystapic? Wydawalo mi sie ze tam tez dziala sila odsrodkowa.

Inny przypadek to przeciazenie 0G lub bliskie zeru. Zazwyczej nastepuje jak cos sprapramy, np. loopa, i nagle liny sie luzuja :lol:

JaroXS
Posty: 1034
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 569
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: ParaBadania - #1 Spirala

Postautor: JaroXS » 24 kwietnia 2018, 09:10

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jarek. Co masz na myśli pisząc o ujemnych przeciążeniach na paralotni?


Hej,

Uważam że przeciążenie ujemne GZ minus wyjdzie w tumblingu i pewnie też w wysokim asymetrycznym sacie (podobne do ruszającej windy w dół).
GX minus od pleców do klatki piersiowej podczas wyjścia z tych figur (podobne do hamowania auta).

Pozdrawiam,
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: ParaBadania - #1 Spirala

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 24 kwietnia 2018, 09:47

JaroXS pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jarek. Co masz na myśli pisząc o ujemnych przeciążeniach na paralotni?


Hej,

Uważam że przeciążenie ujemne GZ minus wyjdzie w tumblingu i pewnie też w wysokim asymetrycznym sacie (podobne do ruszającej windy w dół).
GX minus od pleców do klatki piersiowej podczas wyjścia z tych figur (podobne do hamowania auta).

Pozdrawiam,


Ok. Nie robiłem to nie wiem. Spotykałem się z chwilową nieważnością, ale to przy wyjściu z kominów przy zbyt dużym skrzydle. Czy mówiąc o ujemnych przeciążeniach masz na myśli takie, które działają nie w kierunku nóg pilota, a w kierunku głowy?
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4162
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 897
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: ParaBadania - #1 Spirala

Postautor: uriuk » 24 kwietnia 2018, 13:25

Musimy pamietac, ze wszystkie przeciazenia mniejsze od 1 beda odbierane przez pilota jako ujemne, ale sa dodatnie. Po prostu czlowiek lezacy na kanapie jest poddany przeciazeniu rownemu 1. Jesli je zmniejszymu do dajmy na to 0.5 to zoladek pojdzie nam do gory i krew naplynie do glowy, ale to dalej jest dodatne przeciazenie (ktore np nie zluzuje linek w glajcie). Przeciazenie ujemne linki zluzuje i wlsnie dlatego jest ujemne.

JaroXS
Posty: 1034
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 569
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: ParaBadania - #1 Spirala

Postautor: JaroXS » 24 kwietnia 2018, 14:20

Uriuk w zasadzie wytłumaczył. Jednak fachowo się to chyba nazywa NIEDOCIĄŻENIE - jeżeli nie mam racji niech mnie ktoś poprawi. Jak to jednak wyjdzie w testach zobaczycie w kolejnych odcinkach mam nadzieje - mnie to też bardzo ciekawi czy jest między 0 - 1 czy poniżej 0. Możliwe że chwilowo można uzyskać <0 przeciążenie kiedy czasza i liny nie są zdeformowane. Ja wiem że jak wychodzę z wysokiego asymetrycznego sata to wyczuwam taki dziwny moment, ale bez dowodów nie chcę siać zamętu.

Co do tego co pytał Zbyszek, to chodzi mi o przeciążenie ujemne które działa od stóp do głowy i od pleców do klatki piersiowej czyli:

Gz-
Gx-

Pozdrawiam,
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: ParaBadania - #1 Spirala

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 24 kwietnia 2018, 14:33

Problem w tym że zmniejszające się przeciążenie dodatnie nie powinno być interpretowane jako przeciążenie ujemne, bo paralotnia potraktowana przeciążeniem ujemnym zamieni się w zgrabny kłębek tkaniny i linek. Wystarczy zanikające przeciążenie dodatnie żeby dostać fronta czy podwinięcie. Jest to spotykane często przy źle robionych wingoverach gdy pilot odciąży zbyt wcześnie którąś połówkę.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: ParaBadania - #1 Spirala

Postautor: Marcin. » 25 kwietnia 2018, 21:13

Marcus Biesioroff pisze:
Marcin. pisze:Oj sory niechcaco nacisnalem kciuk w dol i prosze moderatorow o skasowanie tego minusa. :(
Dzieki za kolejny filmik. 3G to duzo?


Mówisz i masz


Dzieki bardzo i juz dalem w gore :)
A przeciazenie 0 jest chyba na hustawce w momencie zatrzymania tuz przed opadaniem.


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość