Co z naszymi silnikami przy niskich temperaturach?

Latanie silnikowe
fijar
Posty: 18
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 08:48
Reputation: 2
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Sympatyk

Co z naszymi silnikami przy niskich temperaturach?

Postautor: fijar » 31 grudnia 2015, 12:19

Czy to tylko teoria czy wiedza którą każdy PPGant powinien posiadać że przy niskich temperaturach należy gaźnik ustawić bardziej bogato? Jest to wiedzą zasłyszana więc pytam może ktoś coś wie i się podzieli.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Co z naszymi silnikami przy niskich temperaturach?

Postautor: uriuk » 31 grudnia 2015, 12:24

fijar pisze:Czy to tylko teoria czy wiedza którą każdy PPGant powinien posiadać że przy niskich temperaturach należy gaźnik ustawić bardziej bogato? Jest to wiedzą zasłyszana więc pytam może ktoś coś wie i się podzieli.


Do tej pory ustawialem tak gaznik przy upalach. Uboaga mieszanka to wyzsza temperatura spalania, a e upal sa problemy z chlodzeniem.
Zima zazwyczaj jest odwrotnie :)

u

Awatar użytkownika
Przemo Boosh
Posty: 63
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 02:29
Reputation: 3
Lokalizacja: Gliwice
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Co z naszymi silnikami przy niskich temperaturach?

Postautor: Przemo Boosh » 31 grudnia 2015, 14:15

Jest też zasada dotycząca udziału oleju w paliwie. Czym zimniej tym wiecej.
Pozwoli to na lepsze uszczelnienie tloka i zmniejszy chłodzenie silnika poprzez ograniczenie parowania bogatej w olej mieszanki.
Pozdrówka
Przemo

Awatar użytkownika
Sławek Mikołów
Posty: 4
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 21:20
Reputation: 0
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Co z naszymi silnikami przy niskich temperaturach?

Postautor: Sławek Mikołów » 31 grudnia 2015, 14:41

Właśnie wróciłem z latania, silnik nie dokręca się na maksymalne obroty. Zimne powietrze to dużo tlenu. Należy zwiększyć ilość paliwa. W silnikach turbo do schłodzenia powietrza służy intercooler, pozwala to na dostarczenie większej ilości tlenu. To samo robi podtlenek azotu, który podczas spalania uwalnia tlen i tu znowu dolewamy więcej paliwa i mamy więcej mocy.

Ciepłe powietrze zawiera mniej tlenu - powinno się zubożyć mieszankę, czyli dać mniej paliwa, jeśli chcemy uzyskać najwięcej mocy. Nie jest to korzystne bo uboga mieszanka spala się w wyższej temperaturze a i smarowanie olejem z paliwa jest gorsze. Nie dość, że na dworze ciepło to jeszcze silnik bardziej się grzeje itd.

Żeby zobrazować jaki mamy zapas bezpieczeństwa w naszych silnikach PPG: w motocyklowych wyczynowych silnikach dwusuwowych, gdzie z pojemności 125ccm uzyskuje się ok 45KM, ustawienie gaźnika zmienia się w zależności od temperatury co 10st Celsjusza i w zależności od wysokości npm co 300m. Tłok wymienia się co 7 roboczogodzin.

Wszystkiego dobrego w nowym roku ;-) Wysokich lotów!!!

Awatar użytkownika
Adam
Posty: 33
Rejestracja: 01 stycznia 2016, 16:02
Reputation: 1
Lokalizacja: Legionowo
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Co z naszymi silnikami przy niskich temperaturach?

Postautor: Adam » 01 stycznia 2016, 16:29

Sławek, w powietrzu ciepłym jak i zimnym tlenu jest tyle samo, zawsze ok 21% . O coś innego tu chyba chodzi ;)

Awatar użytkownika
Sławek Mikołów
Posty: 4
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 21:20
Reputation: 0
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Co z naszymi silnikami przy niskich temperaturach?

Postautor: Sławek Mikołów » 01 stycznia 2016, 16:41

Zakładam, że większość zainteresowanych wie co to rozszerzalność temperaturowa i dlaczego na weselu po obiedzie pękają baloniki pod sufitem :roll:

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Co z naszymi silnikami przy niskich temperaturach?

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 02 stycznia 2016, 21:08

Chodzi o to, że powietrze żonę jest gęste i silnik przy każdym zaczerpnięciu świeżego powietrza dostaje go więcej. Z tego samego powodu im wyżej lecimy tym uboższa powinna być mieszanka względem ustawienia na starcie.
Zbyszek Gotkiewicz

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Co z naszymi silnikami przy niskich temperaturach?

Postautor: ciacholot » 02 stycznia 2016, 21:17

Na dużych wysokościach jest całkiem zimno, a powietrze rzadkie jak cholera i co wtedy? To taki mały niepokój chciałem zasiać...
Natomiast jak jest temperatura na starcie w okolicach zera, a ma ktoś filtr powietrza stożkowy to po wyjściu w górę już może być temperatura przejściowa w kierunku zera i filtr może obmarzać i zatykać dostęp powietrza i lądowanie gotowe.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Co z naszymi silnikami przy niskich temperaturach?

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 02 stycznia 2016, 21:28

Oblodzenie gaźnika to dodatkowa atrakcja i może trafić się także latem. A co do przeliczania składu mieszanki w zależności od temperatury i ciśnienia to są pewnie jakieś wykresy. Może ktoś wie. No i jeszcze trzeba by zrobić płynne i bezpieczne zmienianie śladu w czasie lotu. Przy instalacji wtryskowej można to zautomatyzować.
Zbyszek Gotkiewicz

szczur
Posty: 1
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 11:24
Reputation: 0
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Co z naszymi silnikami przy niskich temperaturach?

Postautor: szczur » 05 stycznia 2016, 18:29

A czy to nie Minari robi napędy z wtryskiem paliwa i proporcje paliwo-powietrze oblicza automagicznie w zaleznosci od temp. i ciśnienia pow. ?
Bardzo mnie ciekawi czemu nikt nie uzywa ich silnikow

AnTonio
Posty: 4
Rejestracja: 05 lutego 2016, 19:06
Reputation: 1
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Co z naszymi silnikami przy niskich temperaturach?

Postautor: AnTonio » 25 lutego 2016, 20:32

Już mam Mostera od 2013 roku na Jednym miałem 200 h i na obecnym Mosterze Plus 160 ha Nigdy przez te cztery sezony nie regulowałem gaźnika. Uważam, że po rozgrzaniu przed startem ma swoją temperaturę a w zimie reguluję tylko ilość ubioru.

Netopelek210
Posty: 17
Rejestracja: 13 stycznia 2016, 13:37
Reputation: -3
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Co z naszymi silnikami przy niskich temperaturach?

Postautor: Netopelek210 » 25 lutego 2016, 21:38

Latałem na Solówkach kilkanaście lat . Nigdy nie zmieniałem nastaw w gaźniku ze wzgledu na porę roku czy wysokośc latania. Zawsze świecę miałem w kolorze "osrane majty" i silniczki śmigały jak tra la la. Teraz latam na simko 2+ i tak samo bez żadnych regulacji j/w.
Pozdro

AnTonio
Posty: 4
Rejestracja: 05 lutego 2016, 19:06
Reputation: 1
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Co z naszymi silnikami przy niskich temperaturach?

Postautor: AnTonio » 27 lutego 2016, 18:15

Tak więc kochani Piloci przestańcie teoretyzować tylko latać i latać. Komarkiem Jawką i WSK 175 jeździłem 10 lat nikt takich pytań wtedy nie zadawał przegląd gaźnika to usunięcie wody pod pływakiem . A zimy były srogie i nigdy silnika nie zatarłem. Pozdrawiam AnTonio Lotnisko Legnica.

Awatar użytkownika
Oli
Posty: 16
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:49
Reputation: 3
Lokalizacja: Hajnówka
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Co z naszymi silnikami przy niskich temperaturach?

Postautor: Oli » 27 lutego 2016, 20:24

270h na Mosterze i plomba na gaźniku :)


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość