zbyt duża siła holu

Latanie bezsilnikowe
Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

zbyt duża siła holu

Postautor: prokopcio » 16 kwietnia 2019, 21:21

Pytanie z tych jak można mocno ciągnąć lwa za ogon zanim odgryzie rękę.
Załóżmy brak pomiaru siły jak również brak jej ograniczenia np w przypadku awarii.

Po czym można rozpoznać że siła holu jest niebezpiecznie duża dla danego pilota, skrzydła ?
Zwiększając ciąg skrzydło wchodzi na coraz większy kąt ale czy to czymś grozi? Jak obserwuję niektóre hole to jestem pod wrażeniem jak bardzo skrzydło może być z tyłu i nic się nie dzieje.
Zakładam, że skrzydło wyszło nad głowę a pilot nie hamuje skrzydła.
Co się może stać jeśli pilot 80kg dostanie stałego ciągu np. dwa razy więcej ?
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 kwietnia 2019, 21:27

Ja miałem, bo siłownik w malince się zapowietrzył. Lina, jav i glajt byliśmy w jednej linii. Ogólnie jest niefajnie. Wario wyje jak głupie, liny napięte jak baranie jaja a Ty boisz się pociągnąć za wyczep, żeby Cię nie wstrzeliło w glajta :)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4162
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 897
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: uriuk » 16 kwietnia 2019, 21:32

Mam to starannie przetestowane organizmem :)
Jesli skrzydlo jest poprawne, to nic sie nie dzieje, pilot zapieprza w gore jak pilka wybita przez bramkarza, a vario kwiczy jak zarzynana swinia. Jesli lina nie peknie, to konczy sie na zapaskudzeniu zbroi. Jesli lina peknie wysoko, to tylko wysklada. Jak peknie nisko to....
Jesli skrzydlo jest trefne, to moze zwalic sie do tylu. Dotyczy tzw skrzydel tylnowywazonych, czyli sierot po DHV (klaniam sie Jarowi i innym milosnikom certyfikacji z literkami). Mozliwosci sa w zasadzie dwie: albo wozek, albo info na pasku w Faktach TVN i uwiecznienie na pgforum w dziale Epitafium.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: prokopcio » 16 kwietnia 2019, 21:41

Dzięki.
a po czym poznać że skrzydło jest skłonne do zrobienia człowiekowi krzywdy na holu ?
To, że zostaje skrzydło z tyłu to chyba nie bo nawet te dobre zostają sporo z tyłu przy porządnym holu...
nadal zakładam dobre wyprowadzenie nad głowę podczas startu.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 kwietnia 2019, 21:50

Teraz już chyba nie ma takich skrzydeł., ale jeśli jest pomarszczone albo wystartuje z klapką to może być problem, szczególnie przy małym obciążeniu
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4162
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 897
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: uriuk » 16 kwietnia 2019, 21:53

Ciezko je dociagnac nad glowe podczas stawiania. Zatrzymuje sie "za piec dwunasta" i trzeba je przemoca dociagac.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: prokopcio » 16 kwietnia 2019, 21:58

Czyli jak wchodzi pięknie nad głowę i rwie się samo do startu to niema podstaw do obaw.
dzięki, nie mam więcej pytań :D

ps.
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Ja miałem, bo siłownik w malince się zapowietrzył. Lina, jav i glajt byliśmy w jednej linii....

w początkowej fazie holu nie można być w jednej linii.... chyba.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 17 kwietnia 2019, 09:17

Początku nie pamiętam :) a później to lat natarcia skrzydła wynika z jego prędkości i kierunku napływu strug a nie z pozycji względem ziemi. Pilot obciąża skrzydło masą 80 kg. Jeśli przy starcie pilot dostanie siłę ciągu 80 kg, to siła wypadkowa nie będzie pionowa, ale skierowana pod kątem 45 stopni i względem tej siły należy rozpatrywać położenie skrzydła.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: prokopcio » 17 kwietnia 2019, 09:44

Tak tak Zbyszku, często o tym piszę ale to działa dopiero od pewnej wysokości. Ok. Nieważne bo na początku warto trochę wysokości nabrać ;}
Łukasz Prokop

joanka
Posty: 63
Rejestracja: 19 grudnia 2016, 21:15
Reputation: 9
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: joanka » 17 kwietnia 2019, 10:03

prokopcio pisze:Tak tak Zbyszku, często o tym piszę ale to działa dopiero od pewnej wysokości. Ok. Nieważne bo na początku warto trochę wysokości nabrać ;}


Te zasady działania sił działają od momentu kiedy skrzydło zaczyna wytwarzać siłę nośną, niezależnie od wysokości. Zmienia się jedynie geometria rozkładu sił.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 17 kwietnia 2019, 10:31

Ze względu na ten dodatkowy wektor od liny wraz ze wzrostem wysokości maleje skuteczność sterowania ciałem i trzeba na większych wysokościach używać sterówek bo sterowanie ciałem przestaje być skuteczne.
Zbyszek Gotkiewicz

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: matgaw » 17 kwietnia 2019, 10:47

Kąt natarcia nie zwiększa się na holu

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4162
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 897
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: uriuk » 17 kwietnia 2019, 11:03

matgaw pisze:Kąt natarcia nie zwiększa się na holu


Prawda, ale tylko dla szybowcow i lotni. Zeby paralotnia nie zwiekszala kata natarcia nalezaloby wyczep zainstalowac ponad glowa pilota.

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: matgaw » 17 kwietnia 2019, 12:13

Ale wszystkie obciążenia z punktu widzenia paralotni są przyłożone do jednego punktu - karabinka, i powstaje na nim jakaś wypadkowa siła która dla skrzydła jest obciążeniem, więc skrzydło ustawi się względem tej siły.

Skrzydło nie wie czy jest holowane czy pchane przez silnik czy po prostu wisimy. Jeżeli siła jest stała i nie dodajemy albo odejmujemy gazu oczywiście.

Jak dla mnie to kąt natarcia paralotni przy równowadze sił zależy tylko od kształtu skrzydła, czyli zaciągnięcia sterówek, trymerów, i pracy ciałem

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4162
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 897
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: uriuk » 17 kwietnia 2019, 12:24

matgaw pisze:Ale wszystkie obciążenia z punktu widzenia paralotni są przyłożone do jednego punktu - karabinka, i powstaje na nim jakaś wypadkowa siła która dla skrzydła jest obciążeniem, więc skrzydło ustawi się względem tej siły.

Skrzydło nie wie czy jest holowane czy pchane przez silnik czy po prostu wisimy. Jeżeli siła jest stała i nie dodajemy albo odejmujemy gazu oczywiście.

Jak dla mnie to kąt natarcia paralotni przy równowadze sił zależy tylko od kształtu skrzydła, czyli zaciągnięcia sterówek, trymerów, i pracy ciałem



Oczywiscie ze nie.
Srodek ciezkosci nic nie wie o twojej teorii i jest poza karabinkami, a dokladniej ponad glowa pilota. Przylozenie sily ciagu do karabinkow powoduje moment zadzierajacy skrzydlo do gory. Zreszta podobnie jest w szybowcach, tylko tam mamy moment pochylajacy. Zeby go skompensowac (utrzymac staly kat natarcia) pilot siluje sie z drazkiem (jest to czasem naprawde duza sila). W pierwszej serii PW 5 wymyslono, zeby zamontowac zaczep dokladnie w srodku ciezkosci, zeby nie bylo zadnych sil i w efekcie wyprodukowano kilka trupow i w tej chwili nie holuje sie za winda PW 5 pierwszej serii.

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: matgaw » 17 kwietnia 2019, 12:30

Można gdzieś o tym poczytać żeby zrozumieć tą teorię?

W materiałach paralotniowych nie widziałem nigdzie rozważań o zależności kąta natarcia od położenia środka ciężkości, a z tego co piszesz to jest to jakiś znany w innym lotnictwie temat.

Fajnie by było doczytać.

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: ciacholot » 17 kwietnia 2019, 12:35

To taka dźwignia zwykła jest, a środek ciężkości jest osią obrotu.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4162
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 897
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: uriuk » 17 kwietnia 2019, 12:39

matgaw pisze:Można gdzieś o tym poczytać żeby zrozumieć tą teorię?

W materiałach paralotniowych nie widziałem nigdzie rozważań o zależności kąta natarcia od położenia środka ciężkości, a z tego co piszesz to jest to jakiś znany w innym lotnictwie temat.

Fajnie by było doczytać.


Otworz sobie parasol, do raczki przyklej kilogram cukru. Do trzonka parasola zamontuj sznurek. Jesli sznurek bedzie za nisko, to po pociagnieciu zań czasza parasola zadrze sie do gory. Kombinuj tak dlugo z pociaganiem, az przestanie sie zadzierac. SPrawdz gdzie jest zamontowany sznurek i czy jest na wysokosci polowy torby cukru :)

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: matgaw » 17 kwietnia 2019, 12:48

Dobra, na takich porównaniach to przez wymianę 100 wiadomości nie dojdziemy do niczego... Parasol nie jest skrzydłem utrzymującym prędkość i kąt natarcia samoistnie.

Są jakieś pisane przystępnym językiem materiały objaśniające to zagadnienie?

Bo z tego co piszecie to jak się podwieszę na metrowej linie do karabinków to skrzydło będzie leciało na innym kącie natarcia, bo środek ciężkości będzie niżej...

Nie kumam jak karabinek ma przekazać na taśmy jakąś inną informację niż sumaryczne obciążenie I jego kierunek. A skąd ma skrzydło wiedzieć coś więcej?

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4162
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 897
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: zbyt duża siła holu

Postautor: uriuk » 17 kwietnia 2019, 12:56

Zalezy jakie sily do tego przylozysz (np sile liny holowniczej).
Pytania ktore zadajesz sa z zakresu mechaniki lotu, a zwlaszcza statecznosci statycznej podluznej.
Jak chcesz poczytac, to tutaj https://tezeusz.pl/ablamowicz-a-nowakow ... ablamowicz


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość