zbyt duża siła holu
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
zbyt duża siła holu
Pytanie z tych jak można mocno ciągnąć lwa za ogon zanim odgryzie rękę.
Załóżmy brak pomiaru siły jak również brak jej ograniczenia np w przypadku awarii.
Po czym można rozpoznać że siła holu jest niebezpiecznie duża dla danego pilota, skrzydła ?
Zwiększając ciąg skrzydło wchodzi na coraz większy kąt ale czy to czymś grozi? Jak obserwuję niektóre hole to jestem pod wrażeniem jak bardzo skrzydło może być z tyłu i nic się nie dzieje.
Zakładam, że skrzydło wyszło nad głowę a pilot nie hamuje skrzydła.
Co się może stać jeśli pilot 80kg dostanie stałego ciągu np. dwa razy więcej ?
Załóżmy brak pomiaru siły jak również brak jej ograniczenia np w przypadku awarii.
Po czym można rozpoznać że siła holu jest niebezpiecznie duża dla danego pilota, skrzydła ?
Zwiększając ciąg skrzydło wchodzi na coraz większy kąt ale czy to czymś grozi? Jak obserwuję niektóre hole to jestem pod wrażeniem jak bardzo skrzydło może być z tyłu i nic się nie dzieje.
Zakładam, że skrzydło wyszło nad głowę a pilot nie hamuje skrzydła.
Co się może stać jeśli pilot 80kg dostanie stałego ciągu np. dwa razy więcej ?
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: zbyt duża siła holu
Ja miałem, bo siłownik w malince się zapowietrzył. Lina, jav i glajt byliśmy w jednej linii. Ogólnie jest niefajnie. Wario wyje jak głupie, liny napięte jak baranie jaja a Ty boisz się pociągnąć za wyczep, żeby Cię nie wstrzeliło w glajta 

Zbyszek Gotkiewicz
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4162
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 897
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: zbyt duża siła holu
Mam to starannie przetestowane organizmem 
Jesli skrzydlo jest poprawne, to nic sie nie dzieje, pilot zapieprza w gore jak pilka wybita przez bramkarza, a vario kwiczy jak zarzynana swinia. Jesli lina nie peknie, to konczy sie na zapaskudzeniu zbroi. Jesli lina peknie wysoko, to tylko wysklada. Jak peknie nisko to....
Jesli skrzydlo jest trefne, to moze zwalic sie do tylu. Dotyczy tzw skrzydel tylnowywazonych, czyli sierot po DHV (klaniam sie Jarowi i innym milosnikom certyfikacji z literkami). Mozliwosci sa w zasadzie dwie: albo wozek, albo info na pasku w Faktach TVN i uwiecznienie na pgforum w dziale Epitafium.

Jesli skrzydlo jest poprawne, to nic sie nie dzieje, pilot zapieprza w gore jak pilka wybita przez bramkarza, a vario kwiczy jak zarzynana swinia. Jesli lina nie peknie, to konczy sie na zapaskudzeniu zbroi. Jesli lina peknie wysoko, to tylko wysklada. Jak peknie nisko to....
Jesli skrzydlo jest trefne, to moze zwalic sie do tylu. Dotyczy tzw skrzydel tylnowywazonych, czyli sierot po DHV (klaniam sie Jarowi i innym milosnikom certyfikacji z literkami). Mozliwosci sa w zasadzie dwie: albo wozek, albo info na pasku w Faktach TVN i uwiecznienie na pgforum w dziale Epitafium.
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: zbyt duża siła holu
Dzięki.
a po czym poznać że skrzydło jest skłonne do zrobienia człowiekowi krzywdy na holu ?
To, że zostaje skrzydło z tyłu to chyba nie bo nawet te dobre zostają sporo z tyłu przy porządnym holu...
nadal zakładam dobre wyprowadzenie nad głowę podczas startu.
a po czym poznać że skrzydło jest skłonne do zrobienia człowiekowi krzywdy na holu ?
To, że zostaje skrzydło z tyłu to chyba nie bo nawet te dobre zostają sporo z tyłu przy porządnym holu...
nadal zakładam dobre wyprowadzenie nad głowę podczas startu.
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: zbyt duża siła holu
Teraz już chyba nie ma takich skrzydeł., ale jeśli jest pomarszczone albo wystartuje z klapką to może być problem, szczególnie przy małym obciążeniu
Zbyszek Gotkiewicz
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4162
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 897
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: zbyt duża siła holu
Ciezko je dociagnac nad glowe podczas stawiania. Zatrzymuje sie "za piec dwunasta" i trzeba je przemoca dociagac.
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: zbyt duża siła holu
Czyli jak wchodzi pięknie nad głowę i rwie się samo do startu to niema podstaw do obaw.
dzięki, nie mam więcej pytań
ps.
w początkowej fazie holu nie można być w jednej linii.... chyba.
dzięki, nie mam więcej pytań

ps.
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Ja miałem, bo siłownik w malince się zapowietrzył. Lina, jav i glajt byliśmy w jednej linii....
w początkowej fazie holu nie można być w jednej linii.... chyba.
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: zbyt duża siła holu
Początku nie pamiętam
a później to lat natarcia skrzydła wynika z jego prędkości i kierunku napływu strug a nie z pozycji względem ziemi. Pilot obciąża skrzydło masą 80 kg. Jeśli przy starcie pilot dostanie siłę ciągu 80 kg, to siła wypadkowa nie będzie pionowa, ale skierowana pod kątem 45 stopni i względem tej siły należy rozpatrywać położenie skrzydła.

Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: zbyt duża siła holu
Tak tak Zbyszku, często o tym piszę ale to działa dopiero od pewnej wysokości. Ok. Nieważne bo na początku warto trochę wysokości nabrać ;}
Łukasz Prokop
-
- Posty: 63
- Rejestracja: 19 grudnia 2016, 21:15
- Reputation: 9
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: zbyt duża siła holu
prokopcio pisze:Tak tak Zbyszku, często o tym piszę ale to działa dopiero od pewnej wysokości. Ok. Nieważne bo na początku warto trochę wysokości nabrać ;}
Te zasady działania sił działają od momentu kiedy skrzydło zaczyna wytwarzać siłę nośną, niezależnie od wysokości. Zmienia się jedynie geometria rozkładu sił.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: zbyt duża siła holu
Ze względu na ten dodatkowy wektor od liny wraz ze wzrostem wysokości maleje skuteczność sterowania ciałem i trzeba na większych wysokościach używać sterówek bo sterowanie ciałem przestaje być skuteczne.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 852
- Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
- Reputation: 275
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: zbyt duża siła holu
Kąt natarcia nie zwiększa się na holu
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4162
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 897
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: zbyt duża siła holu
matgaw pisze:Kąt natarcia nie zwiększa się na holu
Prawda, ale tylko dla szybowcow i lotni. Zeby paralotnia nie zwiekszala kata natarcia nalezaloby wyczep zainstalowac ponad glowa pilota.
-
- Posty: 852
- Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
- Reputation: 275
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: zbyt duża siła holu
Ale wszystkie obciążenia z punktu widzenia paralotni są przyłożone do jednego punktu - karabinka, i powstaje na nim jakaś wypadkowa siła która dla skrzydła jest obciążeniem, więc skrzydło ustawi się względem tej siły.
Skrzydło nie wie czy jest holowane czy pchane przez silnik czy po prostu wisimy. Jeżeli siła jest stała i nie dodajemy albo odejmujemy gazu oczywiście.
Jak dla mnie to kąt natarcia paralotni przy równowadze sił zależy tylko od kształtu skrzydła, czyli zaciągnięcia sterówek, trymerów, i pracy ciałem
Skrzydło nie wie czy jest holowane czy pchane przez silnik czy po prostu wisimy. Jeżeli siła jest stała i nie dodajemy albo odejmujemy gazu oczywiście.
Jak dla mnie to kąt natarcia paralotni przy równowadze sił zależy tylko od kształtu skrzydła, czyli zaciągnięcia sterówek, trymerów, i pracy ciałem
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4162
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 897
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: zbyt duża siła holu
matgaw pisze:Ale wszystkie obciążenia z punktu widzenia paralotni są przyłożone do jednego punktu - karabinka, i powstaje na nim jakaś wypadkowa siła która dla skrzydła jest obciążeniem, więc skrzydło ustawi się względem tej siły.
Skrzydło nie wie czy jest holowane czy pchane przez silnik czy po prostu wisimy. Jeżeli siła jest stała i nie dodajemy albo odejmujemy gazu oczywiście.
Jak dla mnie to kąt natarcia paralotni przy równowadze sił zależy tylko od kształtu skrzydła, czyli zaciągnięcia sterówek, trymerów, i pracy ciałem
Oczywiscie ze nie.
Srodek ciezkosci nic nie wie o twojej teorii i jest poza karabinkami, a dokladniej ponad glowa pilota. Przylozenie sily ciagu do karabinkow powoduje moment zadzierajacy skrzydlo do gory. Zreszta podobnie jest w szybowcach, tylko tam mamy moment pochylajacy. Zeby go skompensowac (utrzymac staly kat natarcia) pilot siluje sie z drazkiem (jest to czasem naprawde duza sila). W pierwszej serii PW 5 wymyslono, zeby zamontowac zaczep dokladnie w srodku ciezkosci, zeby nie bylo zadnych sil i w efekcie wyprodukowano kilka trupow i w tej chwili nie holuje sie za winda PW 5 pierwszej serii.
-
- Posty: 852
- Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
- Reputation: 275
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: zbyt duża siła holu
Można gdzieś o tym poczytać żeby zrozumieć tą teorię?
W materiałach paralotniowych nie widziałem nigdzie rozważań o zależności kąta natarcia od położenia środka ciężkości, a z tego co piszesz to jest to jakiś znany w innym lotnictwie temat.
Fajnie by było doczytać.
W materiałach paralotniowych nie widziałem nigdzie rozważań o zależności kąta natarcia od położenia środka ciężkości, a z tego co piszesz to jest to jakiś znany w innym lotnictwie temat.
Fajnie by było doczytać.
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: zbyt duża siła holu
To taka dźwignia zwykła jest, a środek ciężkości jest osią obrotu.
Mariusz Kilian
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4162
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 897
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: zbyt duża siła holu
matgaw pisze:Można gdzieś o tym poczytać żeby zrozumieć tą teorię?
W materiałach paralotniowych nie widziałem nigdzie rozważań o zależności kąta natarcia od położenia środka ciężkości, a z tego co piszesz to jest to jakiś znany w innym lotnictwie temat.
Fajnie by było doczytać.
Otworz sobie parasol, do raczki przyklej kilogram cukru. Do trzonka parasola zamontuj sznurek. Jesli sznurek bedzie za nisko, to po pociagnieciu zań czasza parasola zadrze sie do gory. Kombinuj tak dlugo z pociaganiem, az przestanie sie zadzierac. SPrawdz gdzie jest zamontowany sznurek i czy jest na wysokosci polowy torby cukru

-
- Posty: 852
- Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
- Reputation: 275
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: zbyt duża siła holu
Dobra, na takich porównaniach to przez wymianę 100 wiadomości nie dojdziemy do niczego... Parasol nie jest skrzydłem utrzymującym prędkość i kąt natarcia samoistnie.
Są jakieś pisane przystępnym językiem materiały objaśniające to zagadnienie?
Bo z tego co piszecie to jak się podwieszę na metrowej linie do karabinków to skrzydło będzie leciało na innym kącie natarcia, bo środek ciężkości będzie niżej...
Nie kumam jak karabinek ma przekazać na taśmy jakąś inną informację niż sumaryczne obciążenie I jego kierunek. A skąd ma skrzydło wiedzieć coś więcej?
Są jakieś pisane przystępnym językiem materiały objaśniające to zagadnienie?
Bo z tego co piszecie to jak się podwieszę na metrowej linie do karabinków to skrzydło będzie leciało na innym kącie natarcia, bo środek ciężkości będzie niżej...
Nie kumam jak karabinek ma przekazać na taśmy jakąś inną informację niż sumaryczne obciążenie I jego kierunek. A skąd ma skrzydło wiedzieć coś więcej?
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4162
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 897
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: zbyt duża siła holu
Zalezy jakie sily do tego przylozysz (np sile liny holowniczej).
Pytania ktore zadajesz sa z zakresu mechaniki lotu, a zwlaszcza statecznosci statycznej podluznej.
Jak chcesz poczytac, to tutaj https://tezeusz.pl/ablamowicz-a-nowakow ... ablamowicz
Pytania ktore zadajesz sa z zakresu mechaniki lotu, a zwlaszcza statecznosci statycznej podluznej.
Jak chcesz poczytac, to tutaj https://tezeusz.pl/ablamowicz-a-nowakow ... ablamowicz
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość