zbyt duża siła holu
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: zbyt duża siła holu
Ekstremalnie silny hol ( nieskończenie silny ) na początku musi wg praw fizyki ustalić układ w takiej pozycji a kąt natarcia wynosi około 90 stopni.
Czy ktoś twierdzi inaczej ?
Pośrednie wartości będą ustalały w pośrednich stanach.
PPG ma ustawiony ciąg w innym kierunku i nie można tego porównywać.
Czy ktoś twierdzi inaczej ?
Pośrednie wartości będą ustalały w pośrednich stanach.
PPG ma ustawiony ciąg w innym kierunku i nie można tego porównywać.
- Załączniki
-
- extreeme.png (21.81 KiB) Przejrzano 9186 razy
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: zbyt duża siła holu
Jeśli skrzydło się nie porusza to lat natarcia będzie 90 stopni.. ale przy nieskończenie silnym holu powinno się poruszać z prędkością światła. Nie wiem jaki wtedy będzie lat natarcia, bo lina powinna zwijać się z prędkością większa niż prędkość światła, a to niemożliwe 

Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: zbyt duża siła holu
Nieprawda Zbyszku
prędkość lotu jest zawsze większa niż prędkość zwijania liny.
A do do silnego holu to są napewno inne parametry lotu niż podczas holu w granicach "normy" i glajt w końcu staje się parasolem jak na rysunku.

A do do silnego holu to są napewno inne parametry lotu niż podczas holu w granicach "normy" i glajt w końcu staje się parasolem jak na rysunku.
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: zbyt duża siła holu
No tak, ale czasem jak zawieje w plecy...
To co pisze Uriuk rzeczywiście powoduje lekkie zwiększenie kąta natarcia szczególnie przy starcie. Bierze się do choćby stąd, że układ jest wyważony do prędkości trymowej gdzie pilot ma swój opór w locie. Lina likwiduje ten opór. A skrzydło nie likwiduje swojegoprzez co zwiększa kąt natarcia. Do tego dochodzą momenty bezwładności które chwilowo mogą ten kąt powiększyć jeszcze bardziej.
To co pisze Uriuk rzeczywiście powoduje lekkie zwiększenie kąta natarcia szczególnie przy starcie. Bierze się do choćby stąd, że układ jest wyważony do prędkości trymowej gdzie pilot ma swój opór w locie. Lina likwiduje ten opór. A skrzydło nie likwiduje swojegoprzez co zwiększa kąt natarcia. Do tego dochodzą momenty bezwładności które chwilowo mogą ten kąt powiększyć jeszcze bardziej.
Zbyszek Gotkiewicz
- Marcin.
- Posty: 539
- Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: zbyt duża siła holu
prokopcio pisze:Ekstremalnie silny hol ( nieskończenie silny ) na początku musi wg praw fizyki ustalić układ w takiej pozycji a kąt natarcia wynosi około 90 stopni.
Czy ktoś twierdzi inaczej ?
Pośrednie wartości będą ustalały w pośrednich stanach.
PPG ma ustawiony ciąg w innym kierunku i nie można tego porównywać.
Ta sytuacja to jest nic innego jak puszczanie latawca. Z takim olinowaniem jak w paralotni nie ma mozliwosci sterowania cialem, Mam takie male skrzydlo ok 6m2 i probowalem puszczac na dlugich linach jako latawiec , no i jak by nie machac rekami to kiepsko reaguje. Latawce maja szeroko ustawione punkty zbiorcze linek. Gdyby tak bylo w tym rysunku to mozna by chyba pilota bez problemu "puszczac"

- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4162
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 897
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: zbyt duża siła holu
Zeby sterowanie "cialem" mialo sens podczas holu nalezaloby w tym celu skracac jedna z polowek wyczepu.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: zbyt duża siła holu
Na początku holu ma sens, ale rzeczywiście gdy lina jest między nogami to tylko sterówki
Zbyszek Gotkiewicz
- Marcin.
- Posty: 539
- Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: zbyt duża siła holu
uriuk pisze:Zeby sterowanie "cialem" mialo sens podczas holu nalezaloby w tym celu skracac jedna z polowek wyczepu.
To podczas lockoutu mozna by sie tak uratowac?
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4162
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 897
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: zbyt duża siła holu
Jesli ktos dopuscil do lockoutu majac do dyspozycji dwie sterowki i nie potrafil sie zdecydowac za ktora pociagnac, to raczej nie nalezy mu dawac nastepnych dwoch ciagadelek
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: zbyt duża siła holu
Masz rację, czyli raczej jest tak jak potwierdza Uriuk i Gotek że jak wszystko jest sprawne to poleci choćby pionowo do góryMarcin. pisze:Ta sytuacja to jest nic innego jak puszczanie latawca.

Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
-
- Posty: 44
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:02
- Reputation: 23
- Lokalizacja: Warmia
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: zbyt duża siła holu
Pytanie praktyczne w związku z tematem:
Skrzydło Swing Discus (EN-A, wydł. 5,2, obc. powierzchni dokładnie 3,5 kg/m^2), chętnie wstaje (w alpejce wystarczy zaprzeć się tyłkiem, bez konieczności ciągnięcia za taśmy A), latane dotychczas głównie na klifach ( kilkanaście godzin).
Chciałbym na nim polatać za holem, ale nie mam wszystkich elementów by z wyczepu zrobić holpatent. Jednocześnie zastanawiam się, czy w ogóle powinienem to robić.
Producent w instrukcji pisze, że holpatent nie jest wymagany, ale jest zalecany:
Robić holpatent, czy wystarczy powiedzieć KS, że proszę o mniejszą siłę na holu z w/w powodu??
Spotkaliście się dotychczas z takim problemem??
Skrzydło Swing Discus (EN-A, wydł. 5,2, obc. powierzchni dokładnie 3,5 kg/m^2), chętnie wstaje (w alpejce wystarczy zaprzeć się tyłkiem, bez konieczności ciągnięcia za taśmy A), latane dotychczas głównie na klifach ( kilkanaście godzin).
Chciałbym na nim polatać za holem, ale nie mam wszystkich elementów by z wyczepu zrobić holpatent. Jednocześnie zastanawiam się, czy w ogóle powinienem to robić.
Producent w instrukcji pisze, że holpatent nie jest wymagany, ale jest zalecany:
It is not essential to use a suitable tow
adaptor, but it is recommended and
provides the pilot with greater safety during
the towing phase.
Robić holpatent, czy wystarczy powiedzieć KS, że proszę o mniejszą siłę na holu z w/w powodu??
Spotkaliście się dotychczas z takim problemem??
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4162
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 897
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: zbyt duża siła holu
Swingi naleza do glajtow, do ktorych na holu naley podejsc z ostroznoscia. Jezeli producent sugeruje holpatent, to bym z tym nie polimeryzowal. Te "wszystkie elementy" to dwa zakrecane kwadraty i dwie deltki, kupisz u Dudka bez problemu
- Marcin.
- Posty: 539
- Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: zbyt duża siła holu
uriuk pisze:Zalezy jakie suly do tego przylozysz (np sile liny holowniczej).
Pytania ktore zadajesz sa z zakresu mechaniki lotu, a zwlaszcza statecznosci statycznej podluznej.
Jak chcesz poczytac, to tutaj https://tezeusz.pl/ablamowicz-a-nowakow ... ablamowicz
Tu mozna sciagnac scan
https://docer.pl/doc/xv0ss
-
- Posty: 44
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:02
- Reputation: 23
- Lokalizacja: Warmia
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: zbyt duża siła holu
uriuk pisze:Swingi naleza do glajtow, do ktorych na holu naley podejsc z ostroznoscia. Jezeli producent sugeruje holpatent, to bym z tym nie polimeryzowal. Te "wszystkie elementy" to dwa zakrecane kwadraty i dwie deltki, kupisz u Dudka bez problemu
Tak zrobię.
Dzięki

-
- Posty: 282
- Rejestracja: 01 marca 2016, 08:38
- Reputation: 91
- Lokalizacja: Częstochowa
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: zbyt duża siła holu
W dawnych czasach, kiedy paralotniarstwa uczyliśmy się sami, holowałem mojego kumpla Karola za pomocą malinki volkswagenem ogórkiem.
Było nas tylko dwóch, radia nie używaliśmy. Pośpiech ogromny, bo warun jak marzenie, a Karol po pierwszym holu dał w glebę. No ale już stoi na starcie i daje znaki rękami, że jazda, jazda, jazda więc ruszam. Najpierw zerkam przez ramię, potem w lusterko i wszystko gra. Mój kumpel ładnie idzie do góry, aż w końcu znika mi z pola widzenia, więc patrzę już tylko w manometr. A ten w pozycji 0. 0? To pewnie jakieś kominy duszące, Trzeba jak najszybciej nieboraka z nich wyrwać, więc but w podłogę i ogień z rur. Co raz szybciej, co raz szybciej, a zegar nic. Za to powoli narasta niespotykany dotąd dźwięk, nie wiem co to, ale cisnę. Prędkość taka, że sam chyba zaraz odlecę, a manometr nadal pokazuje 0. Za to co raz głośniej słychać ten jakby gwizd, tylko, że basowy. Za chwile całe auto, buczy jak wielkie pudło rezonansowe. Zaraz, zaraz...to rezonująca lina przekazuje wibracje przez...
O kurwa! Podpinając linę do haka samochodu pominąłem łącznik w postaci siłownika...
Karol relacjonował, że czegoś takiego jeszcze nie przeżył. Glajta nie widział, ziemi nie widział, widział tylko piękne cumulusy i czuł że leci do raju 
Leciał na Swingu Astralu 1 w dobrym stanie technicznym, tak, że z tymi Swingami to Uriuk powtarzasz stereotyp jak zwykle.
Ja zrobiłem tysiące holi Swingami i NIGDY mi nie zrobiły psikusa na holu.
Z KAŻDYM wytrzepem po prostu trzeba uważać. Czy to Swing, czy Dudek, czy Niviuk. Holować się na skrzydłach w dobrym stanie technicznym, a jeśłi ktoś nie potrafi sam ocenic stanu swojego ptaszka to potwierdzonym badaniem.
Wprawny wyciągarkowy od razu wyłapie glajta łatwo się przeciągającego, który wznosi się nietypowo do góry. Tak się wlecze. Wznosi się wolniej niż powinien przy danym kącie natarcia.
Tyle lądowań....
pzdr
Walter
Było nas tylko dwóch, radia nie używaliśmy. Pośpiech ogromny, bo warun jak marzenie, a Karol po pierwszym holu dał w glebę. No ale już stoi na starcie i daje znaki rękami, że jazda, jazda, jazda więc ruszam. Najpierw zerkam przez ramię, potem w lusterko i wszystko gra. Mój kumpel ładnie idzie do góry, aż w końcu znika mi z pola widzenia, więc patrzę już tylko w manometr. A ten w pozycji 0. 0? To pewnie jakieś kominy duszące, Trzeba jak najszybciej nieboraka z nich wyrwać, więc but w podłogę i ogień z rur. Co raz szybciej, co raz szybciej, a zegar nic. Za to powoli narasta niespotykany dotąd dźwięk, nie wiem co to, ale cisnę. Prędkość taka, że sam chyba zaraz odlecę, a manometr nadal pokazuje 0. Za to co raz głośniej słychać ten jakby gwizd, tylko, że basowy. Za chwile całe auto, buczy jak wielkie pudło rezonansowe. Zaraz, zaraz...to rezonująca lina przekazuje wibracje przez...
O kurwa! Podpinając linę do haka samochodu pominąłem łącznik w postaci siłownika...
Karol relacjonował, że czegoś takiego jeszcze nie przeżył. Glajta nie widział, ziemi nie widział, widział tylko piękne cumulusy i czuł że leci do raju 
Leciał na Swingu Astralu 1 w dobrym stanie technicznym, tak, że z tymi Swingami to Uriuk powtarzasz stereotyp jak zwykle.
Ja zrobiłem tysiące holi Swingami i NIGDY mi nie zrobiły psikusa na holu.
Z KAŻDYM wytrzepem po prostu trzeba uważać. Czy to Swing, czy Dudek, czy Niviuk. Holować się na skrzydłach w dobrym stanie technicznym, a jeśłi ktoś nie potrafi sam ocenic stanu swojego ptaszka to potwierdzonym badaniem.
Wprawny wyciągarkowy od razu wyłapie glajta łatwo się przeciągającego, który wznosi się nietypowo do góry. Tak się wlecze. Wznosi się wolniej niż powinien przy danym kącie natarcia.
Tyle lądowań....
pzdr
Walter
Ostatnio zmieniony 20 kwietnia 2019, 13:11 przez xcwalter, łącznie zmieniany 2 razy.
Szkoła Paralotniowa Airaction
Najszybszy glajt PPG Apco F1
Idealny dla zaawansowanych PPG Apco F 3
Paralotnie BGD
Elektronika dla glajciarzy
http://www.airaction.pl
Najszybszy glajt PPG Apco F1
Idealny dla zaawansowanych PPG Apco F 3
Paralotnie BGD
Elektronika dla glajciarzy
http://www.airaction.pl
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: zbyt duża siła holu
Od czasu tego artykułu niewiele się zmieniło, ale problem z przeciągającym się glajtami jest według mnie dużo mniejszy. Tym niemniej w razie wątpliwości (obciążenia powierzchni około 3 i mniej, czyli dolne zakresy oraz przy lekkich skrzydłach lepiej jest stosować holpatent.
http://psp.org.pl/holpatenty-zasady-stosowania/
http://psp.org.pl/holpatenty-zasady-stosowania/
Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: zbyt duża siła holu
Zbyszku a co z obciążeniem powierzchni 0kg/m2 czyli sam glajt bez pilota.
Łapiemy taśmy do łap i wywieramy na niego siłę w poziomie jak to robi wyciągarka, ciągnie y coraz mocniej a im mocniej ciągniemy tym lepiej wychodzi nad głowę czyli to takie najzwyklejsze postawienie glajta bez używania taśm A. Im mocniej ciągniesz tym bardziej wychodzi nad głowę.
Łapiemy taśmy do łap i wywieramy na niego siłę w poziomie jak to robi wyciągarka, ciągnie y coraz mocniej a im mocniej ciągniemy tym lepiej wychodzi nad głowę czyli to takie najzwyklejsze postawienie glajta bez używania taśm A. Im mocniej ciągniesz tym bardziej wychodzi nad głowę.
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: zbyt duża siła holu
W miarę wychodzenia skrzydła nad głowę maleje udział w wytwarzaniu siły nośnej i napędzaniu skrzydła siła ciągu, a rośnie udział obciążenia skrzydła, czyli ciężaru pilota. .
Zbyszek Gotkiewicz
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość