Analiza filmików sekunda po sekundzie
- michuvx
- Posty: 28
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 21:00
- Reputation: -1
- Lokalizacja: Piła
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Analiza filmików sekunda po sekundzie
Ja tu widzę spiralę i raczej coś z linkami skrzydła.
			
									
									Michał
						Re: Analiza filmików sekunda po sekundzie
Co wskazywałoby na takie warunki w powietrzu? Czy rzucony w porę zapas uratowałby sytuację?
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Analiza filmików sekunda po sekundzie
Wygląda, że wszedł w silne i wąskie noszenie. Coś na kształt dust devila. Takie noszenia tworzą się na nasłonecznionych zawietrznych. Po tym jak zakręcilo go w taśmach, to powinien rzucać pakę, choć do końca to właściwie leciał tyle że bez kontroli.
			
									
									Zbyszek Gotkiewicz
						- 
				Matul
- Posty: 111
- Rejestracja: 20 kwietnia 2018, 11:31
- Reputation: 27
- Lokalizacja: Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Analiza filmików sekunda po sekundzie
Pytanie jak uniknąć takiej sytuacji, bo nie wygląda to tak, jakby aktywny pilotaż mógł tu pomóc. Pilot podobno zginął.
			
									
									Michał Matulka
						- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Analiza filmików sekunda po sekundzie
Są to bardzo rzadkie sytuacje i w zasadzie do przewidzenia. Tylko że z powodu iż są bardzo rzadkie mało kto wierzy, że go to spotka. A jeśli chodzi o użycie zapasu to jakiś czas temu zdefiniowanej zdefiniowałem cztery zasady bezwzględnego, natychmiastowego użycia zapasu. Jedną z tych zasad jest skręcenie w taśmach na małej wysokości i wejście w rotację albo utrata kontroli nad glajtem.
			
									
									Zbyszek Gotkiewicz
						- 
				matgaw
- Posty: 856
- Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
- Reputation: 275
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: Analiza filmików sekunda po sekundzie
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Są to bardzo rzadkie sytuacje i w zasadzie do przewidzenia
Jak można właśnie coś takiego przewidzieć? Bo chyba nikt nie chciałby w coś takiego wlecieć :/
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Analiza filmików sekunda po sekundzie
Nasłoneczniona zawietrzna zajęć taki efekt, a poza tym takie kominy są często widoczne z powodu kurzu i śmieci. Nie zawsze są też tak agresywne jak ten na filmie. Taki komin da się wykręcić, ale trzeba w niego wejść wyżej niż na tym filmie. Jak wysoko nie powiem, bo to zależy, ale z moich obserwacji wynika, że 300 metrów nad ziemią to już kończy się walka i zaczyna normalne noszenie. I taka rada. Jeśli na małej wysokości   dostajemy takiego kopia w górę to należy od razu stawiać krążenie na stabilu.
			
									
									Zbyszek Gotkiewicz
						- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4190
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 898
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Analiza filmików sekunda po sekundzie
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Nasłoneczniona zawietrzna zajęć taki efekt, a poza tym takie kominy są często widoczne z powodu kurzu i śmieci. Nie zawsze są też tak agresywne jak ten na filmie. Taki komin da się wykręcić, ale trzeba w niego wejść wyżej niż na tym filmie. Jak wysoko nie powiem, bo to zależy, ale z moich obserwacji wynika, że 300 metrów nad ziemią to już kończy się walka i zaczyna normalne noszenie. I taka rada. Jeśli na małej wysokości dostajemy takiego kopia w górę to należy od razu stawiać krążenie na stabilu.
2 tygodnie temu wlecialem w cos takiego na wysokosci ok 300 m. Vario pokazalo 8,8 m/s. Pasazerka powiedziala ze bylo fajnie, ale wiecej nie poleci

Re: Analiza filmików sekunda po sekundzie
Zbyszek Gotkiewicz pisze:(...) I taka rada. Jeśli na małej wysokości dostajemy takiego kopia w górę to należy od razu stawiać krążenie na stabilu.
Jestem nowy stąd prośba o doprecyzowanie. Postawić krążenie na stabilu to inaczej wejść w spiralę czy to jeszcze coś innego.
- 
				JakubM
- Posty: 1017
- Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
- Reputation: 193
- Lokalizacja: Jasło/Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Analiza filmików sekunda po sekundzie
eterum pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:(...) I taka rada. Jeśli na małej wysokości dostajemy takiego kopia w górę to należy od razu stawiać krążenie na stabilu.
Jestem nowy stąd prośba o doprecyzowanie. Postawić krążenie na stabilu to inaczej wejść w spiralę czy to jeszcze coś innego.
Spirala to jeszcze trochę dalej niż „na stabilu”
 
 Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4190
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 898
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Analiza filmików sekunda po sekundzie
Postawic na stabilu oznacza bardzo ciasny skret na malej predkoci (na pograniczu negatywki). Sprala to skret na duzej predkosci
			
									
									
						- 
				Andrzejt
- Posty: 425
- Rejestracja: 31 grudnia 2015, 12:17
- Reputation: 31
- Lokalizacja: Nawojowa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Analiza filmików sekunda po sekundzie
To jest bardzo ciasne krążenie. Normalnie to starasz się jak najbardziej płasko krążyć, żeby jak najmniej skrzydło pochylac, przedewszystkim ciałem nadajesz kierunek. W opcji na stabilu to można powiedzieć przeciwieństwo, całe ciało, sporo sterowki żeby jak najciasniej krążyć. Stabil skrzydła masz na swojej wysokości, albo i jeszcze niżej  jak by stawiasz skrzydło na stabilu
 jak by stawiasz skrzydło na stabilu  Stąd nazwa. I faktycznie to działa. Przy takich noszeniach zawsze miałem piętra bo jak wypadasz z tego to skrzydło moooocno wędruje przed Ciebie. Dopiero jak spróbowałem na zawodach lecieć to mapinka zrobiła swoje. Jak wypadłem to bałem się że zaraz przeciagnę glajta, a ten wciąż mnie wyprzedzal. Jak to ustabilizowalem to od razu ostry zwrot i tak na stabilu wkrecielm migiem podstawę
 Stąd nazwa. I faktycznie to działa. Przy takich noszeniach zawsze miałem piętra bo jak wypadasz z tego to skrzydło moooocno wędruje przed Ciebie. Dopiero jak spróbowałem na zawodach lecieć to mapinka zrobiła swoje. Jak wypadłem to bałem się że zaraz przeciagnę glajta, a ten wciąż mnie wyprzedzal. Jak to ustabilizowalem to od razu ostry zwrot i tak na stabilu wkrecielm migiem podstawę  jak bym to odpuścił to bym wylądował
 jak bym to odpuścił to bym wylądował 
			
									
									
						 jak by stawiasz skrzydło na stabilu
 jak by stawiasz skrzydło na stabilu  Stąd nazwa. I faktycznie to działa. Przy takich noszeniach zawsze miałem piętra bo jak wypadasz z tego to skrzydło moooocno wędruje przed Ciebie. Dopiero jak spróbowałem na zawodach lecieć to mapinka zrobiła swoje. Jak wypadłem to bałem się że zaraz przeciagnę glajta, a ten wciąż mnie wyprzedzal. Jak to ustabilizowalem to od razu ostry zwrot i tak na stabilu wkrecielm migiem podstawę
 Stąd nazwa. I faktycznie to działa. Przy takich noszeniach zawsze miałem piętra bo jak wypadasz z tego to skrzydło moooocno wędruje przed Ciebie. Dopiero jak spróbowałem na zawodach lecieć to mapinka zrobiła swoje. Jak wypadłem to bałem się że zaraz przeciagnę glajta, a ten wciąż mnie wyprzedzal. Jak to ustabilizowalem to od razu ostry zwrot i tak na stabilu wkrecielm migiem podstawę  jak bym to odpuścił to bym wylądował
 jak bym to odpuścił to bym wylądował 
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Analiza filmików sekunda po sekundzie
Zawsze jak noszenie jest nieprzyjemne to ostrzej kręcę. Dzięki sile odśrodkowej skrzydło jest lepiej dociążone i bardziej stabilne. Dochodzą do tego jeszcze pewnie jakieś inne zjawiska związane z aerodynamiką i mechaniką lotu, ale najważniejsze że to działa tylko wymaga mocnego zaciśnięcia pośladów 
			
									
									
Zbyszek Gotkiewicz
						- arekgarbacz
- Posty: 185
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:36
- Reputation: 35
- Lokalizacja: Genewa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Przelotowiec
- Kontakt:
Re: Analiza filmików sekunda po sekundzie
eterum pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:(...) I taka rada. Jeśli na małej wysokości dostajemy takiego kopia w górę to należy od razu stawiać krążenie na stabilu.
Jestem nowy stąd prośba o doprecyzowanie. Postawić krążenie na stabilu to inaczej wejść w spiralę czy to jeszcze coś innego.
Pozdr!
ArekG
						ArekG
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Analiza filmików sekunda po sekundzie
Żeby tak krążyć, to spirala powinna wam jeść z ręki. Tu na filmie z krążenia na stabilu pilot wypłaszcza i znowu pogłębia do stabila. Zdarza się że zamiast wypłaszczać trzeba dalej pogłębiać  do spirali, ale to w wyjątkowo wrednych kominach. W takiej sytuacji można wziąć pod uwagę także pójście do lądowania 
			
									
									
Zbyszek Gotkiewicz
						- arekgarbacz
- Posty: 185
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:36
- Reputation: 35
- Lokalizacja: Genewa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Przelotowiec
- Kontakt:
Re: Analiza filmików sekunda po sekundzie
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Żeby tak krążyć, to spirala powinna wam jeść z ręki. Tu na filmie z krążenia na stabilu pilot wypłaszcza i znowu pogłębia do stabila. Zdarza się że zamiast wywłaszczać trzeba dalej pogłębiać do spirali, ale to w wyjątkowo wrednych kominach. W takiej sytuacji można wziąć pod uwagę także pójście do lądowania
Ze względu na sąsiedztwo szczytu i super wąską szpile, pilot potrzebował czasem wypłaszczyć, żeby nie walnąć w skałę lub żeby wrócić do szpili
 W międzyczasie dziękował w duchu, że wypadnięcie ze spili nie dało mu bardziej po pysku. Jak widzicie w prawym górnym rogu, wahania "noszenia" są dość spore.
 W międzyczasie dziękował w duchu, że wypadnięcie ze spili nie dało mu bardziej po pysku. Jak widzicie w prawym górnym rogu, wahania "noszenia" są dość spore.Takie trochę łagodniejsze kręcenie "na stabiuo" mam tu:
Ale jak widać, ciągle pojawia się lekkie wypłaszczanie, żeby trzymać się jak najbliżej centra. Chyba nigdy nie miałem takiej dzidy, która szła by pionowa i dałoby się to kręcić spiralą w górę

2 rzeczy:
1. O której wspomniał Zbyszek powyżej, też mam odruch dokręcania w przypadku atrakcji, żeby siła odśrodkowa "dociągneła" linki
2. Ludzi sami z siebie raczej nie mają tendencji do ostrego kręcenia silnej termy i zazwyczaj oblatują ją dookoła. Lepszy efekt przynosi jednak ostre kręcenie.
Pozdr!
ArekG
						ArekG
- 
				Matul
- Posty: 111
- Rejestracja: 20 kwietnia 2018, 11:31
- Reputation: 27
- Lokalizacja: Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Analiza filmików sekunda po sekundzie
Ale fajna opcja z tym nałożeniem parametrów na film, jak to zrobiłeś?
			
									
									Michał Matulka
						- arekgarbacz
- Posty: 185
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:36
- Reputation: 35
- Lokalizacja: Genewa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Przelotowiec
- Kontakt:
Re: Analiza filmików sekunda po sekundzie
Co najlepsze, apka jest za darmo:
http://www.dashware.net/
Potrzebujesz tracka GPS i video, synchronizujesz czas tracka i video w tej aplikacji i masz do wyboru całe mnóstwo wskaźników do pokazania.
			
									
									http://www.dashware.net/
Potrzebujesz tracka GPS i video, synchronizujesz czas tracka i video w tej aplikacji i masz do wyboru całe mnóstwo wskaźników do pokazania.
Pozdr!
ArekG
						ArekG
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Analiza filmików sekunda po sekundzie
I tu też jest dobra ilustracja że pilot musi umieć latać w chmurach. Tam gdzie wchodzi komin chmura jest wklęsła i często nie ma możliwości żeby w nią nie wlecieć.
			
									
									Zbyszek Gotkiewicz
						Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość




