Przeciągnięcie

Kwestie związane z bezpieczeństwem latania i zapobieganiem wypadkom. Ze względu na powagę tematu wszelakie trolowanie nie będzie tutaj tolerowane.
PrzemKam
Posty: 322
Rejestracja: 01 lutego 2016, 13:27
Reputation: 34
Lokalizacja: Trójmiasto i okolice
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Sympatyk
Kontakt:

Re: Przeciągnięcie

Postautor: PrzemKam » 09 lutego 2020, 11:08

der pisze:W każdym swoim skrzydle, od 7-8 lat wydłużam standardowe sterówki. Na tyle, na ile mi linki umożliwiają. Nie widzę u siebie żadnego złego następstwa tego postępowania. )



Jakoś nie wydaje mi się aby to była poprawna metoda..
Siedzą inzyniery i konstruktory w fabrykach, płaco milyiony za atocady aby zaprojektować skrzydło oraz długości lin, w tym sterówek, a później piloci wydłużają sobie, skracają itp ;)

Na pewno dobrze robisz??

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Przeciągnięcie

Postautor: uriuk » 09 lutego 2020, 11:20

Akuracik dlugosc sterowek jest jedynie sugerowana. Kazdy powinien ustawic pod siebie. Skad biedny konstruktor ma wiedziec, jaka dlugosc lapek ma pilot i jakie podwieszenie uprzezy wybierze?

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Przeciągnięcie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 09 lutego 2020, 11:34

Ja też wydłużam, bo pełen zakres jest potrzebny tylko w małych wydłużeniach. Czasem w testach pojawia się problem że gdy sterówki mają dużo luzu to krawędź spływu wywija się do góry, więc robi się sterówki bez luzu. To tego chodzi jeszcze o drogi sterowania. I takie tam.
Zbyszek Gotkiewicz

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Przeciągnięcie

Postautor: ciacholot » 09 lutego 2020, 13:55

Łapy przekłada.
Przecież napisał.
Pytanie czy to najlepszy pomysł.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
der
Posty: 1878
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Przeciągnięcie

Postautor: der » 09 lutego 2020, 17:53

Spokojnie. Rozluźniam dwa palce i sterówka spada z ręki sama.

Awatar użytkownika
sto
Posty: 223
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 01:10
Reputation: 142

Re: Przeciągnięcie

Postautor: sto » 09 lutego 2020, 18:04

der pisze:A bo ty tylko bela i bela. W emeryckim lataniu skrzydła same do przodu nie strzelają ;)


Ja latam po emerycku i też parę razy ręce na maksa pod dupą były. Zgadzam się z Dominikiem.

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Przeciągnięcie

Postautor: ciacholot » 09 lutego 2020, 18:12

Mnie tylko raz pociągnęła sterówka za rękę i od razu zrezygnowałem z przekładania. Może łapy za nisko miałem w tym momencie no i ja płochliwy jestem no i w rękawiczkach byłem i skończył mi się komin u góry i jakoś przegapiłem i zaskoczony byłem. Tak czy inaczej zrezygnowałem z przekładania i sobie wytłumaczyłem, że to mi nic nie dawało.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Przeciągnięcie

Postautor: uriuk » 09 lutego 2020, 18:17

Tez kiedys przekladalem, do czasu, az odskakujaca polowka wyrwala mi reke z barku (faktem jest, ze to tandem byl)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Przeciągnięcie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 09 lutego 2020, 18:30

Wydaje mi się, że to doładowania wyskoku to te 40 cm ruchu sterówek wystarczy w zupełności, szczególnie przy większych wydłużeniach. Z tego co pamiętam z czasów gdy skrzydło mi wyskakiwało to jak jest mocno przede mną, to ciągnięcie za sterówki niewiele daje gdyż skrzydło się zatrzymuje a pilot nadal leci w jego kierunku. Linki robią się luźne i pilot musi cierpliwie czekać na rozwój wydarzeń. Może jeszcze zrobić jakiś zgrabny wygibas ciałem żeby ominąć skrzydło. W związku z tym według mnie kluczową umiejętnością są szybkie łapki a nie długie drogi sterowania.
Zbyszek Gotkiewicz

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Przeciągnięcie

Postautor: ciacholot » 09 lutego 2020, 19:49

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Wydaje mi się, że to doładowania wyskoku to te 40 cm ruchu sterówek wystarczy w zupełności, szczególnie przy większych wydłużeniach. Z tego co pamiętam z czasów gdy skrzydło mi wyskakiwało to jak jest mocno przede mną, to ciągnięcie za sterówki niewiele daje gdyż skrzydło się zatrzymuje a pilot nadal leci w jego kierunku. Linki robią się luźne i pilot musi cierpliwie czekać na rozwój wydarzeń. Może jeszcze zrobić jakiś zgrabny wygibas ciałem żeby ominąć skrzydło. W związku z tym według mnie kluczową umiejętnością są szybkie łapki a nie długie drogi sterowania.




Jak najbardziej tak. Przy wydłużeniach 6 i więcej nikt nie targa sterówek po pół metra, ale chodzi o przekładanie rąk przez uchwyty sterówek. Jak przekłada się ręce to bywają sytuacje, że nie jesteśmy w stanie utrzymać szarpnięcia i wtedy skrzydło decyduje, a nie pilot.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Przeciągnięcie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 09 lutego 2020, 19:55

Przekładanie rąk jest błędem i nie ma o czym dyskutować. Tak samo jak prowadzenie auta jedną ręką.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Przeciągnięcie

Postautor: prokopcio » 09 lutego 2020, 21:13

Swojego czasu trafiłem na filmik ze szkolenia termicznego z którego to właśnie zapożyczyłem przekładanie rąk i trzymanie bezpośrednio palców nad sterówką. Od tamtego czasu sporo łatwiej udawało mi się wyłapywać słabe noszenia. Może nieprawidłowy nawyk ale pozostał choć termicznie latam strasznzie mało. W ppg ogólnie rzadko sterówek używam a jak już to jak uchwytów w autobusie czyli " prawudłowo"

Tomek Bumat też filmik o tym zrobił :)

Łukasz Prokop

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Przeciągnięcie

Postautor: matgaw » 09 lutego 2020, 21:52

Czy może ktoś wrzucić fotkę, co macie na myśli mówiąc "przekładanie rąk"? Potrafię sobie wyobrazić 2 chwyty które pod to można podciągnąć - i nie wiem o czym rozmawiacie. Bez zdjęcia się nie obędzie

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Przeciągnięcie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 09 lutego 2020, 21:59

matgaw pisze:Czy może ktoś wrzucić fotkę, co macie na myśli mówiąc "przekładanie rąk"? Potrafię sobie wyobrazić 2 chwyty które pod to można podciągnąć - i nie wiem o czym rozmawiacie. Bez zdjęcia się nie obędzie

https://images.app.goo.gl/enPuj7QQSs1zbqyL7
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Przeciągnięcie

Postautor: uriuk » 09 lutego 2020, 22:14


Awatar użytkownika
der
Posty: 1878
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Przeciągnięcie

Postautor: der » 09 lutego 2020, 22:15

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Przekładanie rąk jest błędem i nie ma o czym dyskutować. Tak samo jak prowadzenie auta jedną ręką.


Powiedz mu to prosto w ... sterówkę ;)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Przeciągnięcie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 09 lutego 2020, 22:32

To, że wielu pilotów coś robi nie znaczy, że jest to prawidłowe :) Ja prowadzę auto jedna ręką bo mi tak wygodnie, ale nie twierdzę, że tak jest dobrze. Jeśli chodzi o sterówki to też miałem taką fazę, że paluszkiem na lince żeby precyzyjnie czuć napięcie. A dopiero potem poczułem zer to nie sterówką czuje się glajta a dupą. Doceniam to uczucie silnego związania z glajtem za pomocą sterówki, ale co nie przeceniam.
Zbyszek Gotkiewicz

PrzemKam
Posty: 322
Rejestracja: 01 lutego 2016, 13:27
Reputation: 34
Lokalizacja: Trójmiasto i okolice
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Sympatyk
Kontakt:

Re: Przeciągnięcie

Postautor: PrzemKam » 09 lutego 2020, 23:10

Zbyszek Gotkiewicz pisze: to też miałem taką fazę, że paluszkiem .... A dopiero potem poczułem zer to nie sterówką czuje się glajta a dupą. .



może to doświadczenie przemawia i trzeba to tego dojść długą drogą w lataniu? najpierw paluszek później dupa... :D :D :lol:

Awatar użytkownika
der
Posty: 1878
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Przeciągnięcie

Postautor: der » 10 lutego 2020, 08:43

Nie zawsze przekładam ręce. Nie robię tego dla lepszego czucia skrzydła, ale lepszej precyzyjności przełożenia ruchu na sterowanie. Łatwo rozpoznać kogoś, kto kręci w kominie trzymajac klasycznie za uchwyty. "Kręci kwadratowe kominy" ;) ...Albo ich nie kręci wcale, tylko wozi się w noszeniu bez ładu bez składu, od lewa do prawa, na granicy duszenia, bo nie potrafi tego precyzyjnie wycentorwać. A potem opowiada, jak to w powietrzu waliło. Nie twierdzę, że to jest zasada, jednak zjawisko często zauważalne.

Awatar użytkownika
calhal
Posty: 770
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
Reputation: 33
Lokalizacja: Grenoble, Francja
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Przeciągnięcie

Postautor: calhal » 10 lutego 2020, 08:46

Zbyszek Gotkiewicz pisze:To nie jest dziwne, a przyczyn jest wiele. Przyczyna pierwsza, to ze była to Francuzka. Być może nigdy nie była na kursie i nikt jej nigdy w czasie szkolenia nie powiedział że lata się na skrzydle odpuszczonym lub z lekko zaciągniętymi sterówkami.

Zbyszek, jak na goscia, ktory podobno szuka przyczyn, a nie chce stawiac jakichs idiotycznych hipotez, to pojechales po bandzie.


Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość