Ruchome wypory fakty i mity.

Latanie silnikowe
Gość

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: Gość » 10 lutego 2020, 07:47

uriuk pisze:
Dariusz pisze:ale najpierw
dlaczego skrzydlo skreca po przesunieciu d....a w ktoras strone???
zapomnieliscie o bardzo waznym fakcie,ktory wam umknal podczas rozwazania o kilogramach masy.
nie chce rysowac zadnych szkicow ,dlatego prosze wyobrazic sobie ten szkic ,tylko zamiast paralotniara w miejscu uprzezy bedzie ciezkie kolo do ktorego ida linki.
w momencie obrotu tego kola (lub jak kto woli tylka)w prawo,zostaja skrocone linki z prawej strony,a z lewej wydluzone,skrzydlo zostaje wytracone z lotu poziomego
i odwrotna sytuacja przy skrecie w lewo.


Bede sie upieral, ze linki sie nie skracaja podczas skretu :)
Linki pociagaja jedna polowe nizej. W takim ukladzie skrzydlo robi "schodek" na srodku skrzydla, co w efekcie powoduje skret. Schodek powstaje z brytow, ktore nie maja olinowania, czyli sa "ziemia niczyja", znaczy nie sa podpiete ani do prawej ani lewej strony olinowania.
Jesli wytniesz te btyty ze skrzydla, straci ono ochote do sterowania masowego czyli cialem (przetestowalem organizmem).
Druga uwaga jest taka, ze z twojego tekstu nie wynika, czy odnosisz sie do ruchomych wypor przy dolnym, czy gornym podwieszeniu, przez co tekst jest dla mnie zupelnie niezrozumialy.


Jakoś nie mogę tego stwierdzenia nigdzie zaobserwować. Pokusiłem się nawet o obserwacje podczas lotu i środkowy bryt nawet się nie zmarszczył a powinien przy skręcie ciałem . Z resztą gdyby tak było to pewnie od tych ciągłych ruchów góra -dół szlag by go trafił ;) Bardziej przemawia do mnie rozkład mas .. i tak dla przykładu zacytuje jakiś tam odcinek „ Katastrofy w przestworzach na Discovery „ kiedy po utracie kontroli nad sterami pilot utrzymywał kurs zmianą obciążenia w samolocie ( przesiadających sie pasażerowie ) a brytów tam nie uwidzisz :)

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: prokopcio » 10 lutego 2020, 11:32

latawce dwulinkowe też pięknie się sterują i to o sztywnym płacie ;)
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 10 lutego 2020, 11:39

Warunkiem jest przesunięcie środka ciężkości.
Zbyszek Gotkiewicz

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: Piotr Domański » 10 lutego 2020, 13:26

uriuk pisze:Bede sie upieral, ze linki sie nie skracaja podczas skretu :)
Linki pociagaja jedna polowe nizej. W takim ukladzie skrzydlo robi "schodek" na srodku skrzydla, co w efekcie powoduje skret. Schodek powstaje z brytow, ktore nie maja olinowania, czyli sa "ziemia niczyja", znaczy nie sa podpiete ani do prawej ani lewej strony olinowania.
Jesli wytniesz te btyty ze skrzydla, straci ono ochote do sterowania masowego czyli cialem (przetestowalem organizmem).

W którym miejscu robi się schodek w lotni?

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 10 lutego 2020, 13:30

W lotniach dzieje się coś z geometrią skrzydła przy sterowaniu poprzecznym. Dlatego sztywniaki mają sterowanie poprzeczne za pomocą przerywaczy lub lotek, bo pilot miotający się na boki pod skrzydłem jest zbyt słabym argumentem.
Zbyszek Gotkiewicz

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: Piotr Domański » 10 lutego 2020, 14:06

Zbyszek Gotkiewicz pisze:W lotniach dzieje się coś z geometrią skrzydła przy sterowaniu poprzecznym. Dlatego sztywniaki mają sterowanie poprzeczne za pomocą przerywaczy lub lotek, bo pilot miotający się na boki pod skrzydłem jest zbyt słabym argumentem.

Trochę już na motolotni spędziłem czasu czy na topless czy masztowej w każdym przypadku sterowanie odbywa się za pomocą przeniesienia środka ciężkości i żadnych zwichrzeń skrzydła nie zaobserwowałem.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: uriuk » 10 lutego 2020, 15:41

Piotr Domański pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:W lotniach dzieje się coś z geometrią skrzydła przy sterowaniu poprzecznym. Dlatego sztywniaki mają sterowanie poprzeczne za pomocą przerywaczy lub lotek, bo pilot miotający się na boki pod skrzydłem jest zbyt słabym argumentem.

Trochę już na motolotni spędziłem czasu czy na topless czy masztowej w każdym przypadku sterowanie odbywa się za pomocą przeniesienia środka ciężkości i żadnych zwichrzeń skrzydła nie zaobserwowałem.


Lotnia to zupelnie inny sprzet. Ja latalem na dwoch egzemplazach skrzydla. Jeden z "ziemia niczyja" a drugi bez. Roznica kolosalna w sterowaniu cialem.

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: Piotr Domański » 10 lutego 2020, 15:52

uriuk pisze:Lotnia to zupelnie inny sprzet. Ja latalem na dwoch egzemplazach skrzydla. Jeden z "ziemia niczyja" a drugi bez. Roznica kolosalna w sterowaniu cialem.

Pewnie dlatego, że łatwiej wtedy o zmianę położenia środka masy.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: uriuk » 10 lutego 2020, 16:06

loi odpychasz sie od sterownicy i jestes w stanie przemiescic praktycznie caly ciezar ciala o pol metra. Na glajcie mozesz przechylic glowe i przeniesc ciezar nogi. A to nie to samo. Stad inny rodzaj sterowania.

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: Piotr Domański » 10 lutego 2020, 16:24

uriuk pisze:loi odpychasz sie od sterownicy i jestes w stanie przemiescic praktycznie caly ciezar ciala o pol metra. Na glajcie mozesz przechylic glowe i przeniesc ciezar nogi. A to nie to samo. Stad inny rodzaj sterowania.

No tak, dlatego w paralotni może być przydatna a nawet konieczna ta jak to nazywasz "ziemia niczyja". Nie mniej jednak paralotnię można by od biedy nazwać tak jak lotnię wychyłopłatem a ta "ziemia niczyja" to taki lotniowy węzeł. Tak czy siak i tu i tu chodzi o to samo i nie ma co kombinować i wymyślać fizyki na nowo.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: uriuk » 10 lutego 2020, 16:49

Strasznie naokolo nazwales okresliles cos, co nazywa sie starowaniem masowym. Ta ziemia niczyja ma niewiele wspolnego z wezlem ;).
Wez latawiec komorowy i sie pobaw (tam to dopiero jet wielki schodek)

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: Piotr Domański » 10 lutego 2020, 17:10

uriuk pisze:Strasznie naokolo nazwales okresliles cos, co nazywa sie starowaniem masowym.

Pierwszy raz słyszę to określenie (całe życie człowiek się uczy i głupi umiera;)
uriuk pisze:Ta ziemia niczyja ma niewiele wspolnego z wezlem ;).

No oczywiście w ścisłym ujeciu tematu nie ma, ale nie da się ukryć, że tak jak węzeł w lotni ułatwia przeniesienie obciążenia.
uriuk pisze:Wez latawiec komorowy i sie pobaw (tam to dopiero jet wielki schodek)

Weź latawiec delta i się pobaw (tam to dopiero nie ma schodka:))

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 10 lutego 2020, 18:40

Piotr. To jeżdżę znalazłem Ci coś takiego skoro chcesz zgłębiać tajniki kierowania lotnią:
https://images.app.goo.gl/EQSssQbarimE4dHk7
Zbyszek Gotkiewicz

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: Piotr Domański » 10 lutego 2020, 19:13

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Piotr. To jeżdżę znalazłem Ci coś takiego skoro chcesz zgłębiać tajniki kierowania lotnią:
https://images.app.goo.gl/EQSssQbarimE4dHk7

Tajniki holowania lotni to raczej nie dla mnie ja latam sporadycznie motolotnią mimo wszystko dziękuję;)


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 1 gość