Usztywnione skrzydło

Latanie bezsilnikowe
Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4177
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 898
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Usztywnione skrzydło

Postautor: uriuk » 21 czerwca 2020, 11:55

W swoim zyciu widzialem dziesiatki "rewolucyjnych" rozwiazan majacych zmienc nasz sport. Na stale przyjely sie: speed system, V-cele, usztwnienia z zylek, shark nose, i podzial na tasmy A i A'. O pozostalych "rewolucjach" zapomnieli nawet ich tworcy.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Usztywnione skrzydło

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 czerwca 2020, 12:21

Do rewolucyjnych rozwiązań bym dodał jeszcze profil samostateczny i z zerową wędrówka środka parcia który obecnie jest stosowany przez część projektantów skrzydeł.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4177
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 898
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Usztywnione skrzydło

Postautor: uriuk » 21 czerwca 2020, 13:50

Latalem na skrzydlach podowieszonych na 4 karabinkach, majacych dwa rzedy wlotow, zupelnie nia majacych wlotow, na metalowych wagach zamiast tasm. Latalem obok skrzydel majacych podwieszenie w jednym punkcie ("klatka") i z wciaganym srodkiem plata (zmienna powierzchnia). Roznych zaworkow, dziur, dziwnych systemow zapobiegajacych klapieniu nawet nie jestem w stanie zliczyc. Wszystko to jednak wazylo i kosztowalo. A staruszek Ockham sie nie mylil i wszystko poszlo psu na bude.

screen-shot-12-15...01.00-pm-539d74d.jpg
screen-shot-12-15...01.00-pm-539d74d.jpg (359.39 KiB) Przejrzano 6534 razy

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Usztywnione skrzydło

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 czerwca 2020, 14:01

Ten system zaworów też już był wprowadzony, ale we wlotach co utrudniało przełamanie skrzydła przy froncie. Swing przesunął zawory do tyłu i dorobił do nich marketing. A z ważnych innowacji to jeszcze zapomnieliśmy o v-celach i wywodzących się z nich v-wsparciach. Tu Swing jako pierwszy zastosował coś podobnego, ale co ciekawe nie dla redukcji olinowania ale dla wygładzenia górnej powierzchni. Swing nie rozwinął pomysłu, a pierwszą firmą, która zastosowała v-cele była Nova. Teraz nikt się nie zastanawia czy jego skrzydło ma to rozwiązanie bo nie ma już skrzydeł bez lżejsze wersji v-celi czyli v-wsparcia. Równie rewolucyjne było zastosowanie stripów, czyli taśm przechodzących naprężenia, ale o tym użytkownicy nie mają pojęcia bo nie dało się tego ubrać w marketingowy bełkot.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Usztywnione skrzydło

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 czerwca 2020, 14:04

Acha. Raz się przysłuchiwałem rozmowie pilota który posiada skrzydło Swinga z systemem rast. Z jego słów wynikało że ten system jedynie loda nie robi.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4177
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 898
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Usztywnione skrzydło

Postautor: uriuk » 21 czerwca 2020, 14:05

Wczoraj wyjalem moje stare 3TP Atmos. Nie wiadomo w jakim jest stanie, bo nie da sie wlozyc do srodka porozymetru. Skrzydlo nie ma wlotow :). Wezme je w najblizszym czasie na lotnisko i zrobie chlopakom konkurs pt "Postawic i utrzymac nad glowa skrzydlo z XX wieku". Moze docenia fakt, ze kiedys sztuka bylo chocby wyatartowac :)

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4177
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 898
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Usztywnione skrzydło

Postautor: uriuk » 21 czerwca 2020, 14:07

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Acha. Raz się przysłuchiwałem rozmowie pilota który posiada skrzydło Swinga z systemem rast. Z jego słów wynikało że ten system jedynie loda nie robi.


To samo twierdza od zawsze wyznawcy wszelkich wydumek. Ten od klatki tez byl zachwycony posiadaniem rusztowania warszawskiego tuz przed twarza.

SławekP

Re: Usztywnione skrzydło

Postautor: SławekP » 21 czerwca 2020, 15:01

Uriuk, jak wyglądał start z takim rusztowaniem?
Przecież to musiało być strasznie uciążliwe, sztuką samą w sobie...

adam.a
Posty: 166
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:52
Reputation: 16
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Usztywnione skrzydło

Postautor: adam.a » 21 czerwca 2020, 16:21

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Równie rewolucyjne było zastosowanie stripów, czyli taśm przechodzących naprężenia, ale o tym użytkownicy nie mają pojęcia bo nie dało się tego ubrać w marketingowy bełkot.

Jak to się nie udało :) , Dudek do tego bełkot dorobił RSS chyba to nazwał , z resztą od dawna wiadomo że przoduje wśród reszty producentów w nadawaniu prostym rozwiązaniom wymyślnych skrótów i opisywaniu ich cudownych właściwości , swing z tym swoim rastem się chowa :)

matgaw
Posty: 853
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Usztywnione skrzydło

Postautor: matgaw » 21 czerwca 2020, 16:34

adam.a pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Równie rewolucyjne było zastosowanie stripów, czyli taśm przechodzących naprężenia, ale o tym użytkownicy nie mają pojęcia bo nie dało się tego ubrać w marketingowy bełkot.

Jak to się nie udało :) , Dudek do tego bełkot dorobił RSS chyba to nazwał , z resztą od dawna wiadomo że przoduje wśród reszty producentów w nadawaniu prostym rozwiązaniom wymyślnych skrótów i opisywaniu ich cudownych właściwości , swing z tym swoim rastem się chowa :)

Taa :mrgreen: LT Laser Technology. Aż dziwne że nie ma Nylon & Polimer Technology NPT. Oraz Knots and Delta Carabiner Connection System KDCCS

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Usztywnione skrzydło

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 czerwca 2020, 17:34

adam.a pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Równie rewolucyjne było zastosowanie stripów, czyli taśm przechodzących naprężenia, ale o tym użytkownicy nie mają pojęcia bo nie dało się tego ubrać w marketingowy bełkot.

Jak to się nie udało :) , Dudek do tego bełkot dorobił RSS chyba to nazwał , z resztą od dawna wiadomo że przoduje wśród reszty producentów w nadawaniu prostym rozwiązaniom wymyślnych skrótów i opisywaniu ich cudownych właściwości , swing z tym swoim rastem się chowa :)


Aż sprawdziłem :)
https://www.dudek.eu/koncepcje.html
Nazwano to P&R. Odnosi się do projektowania naprężeń na skrzydle w pełnym zakresie prędkości. Ma to rzeczywiście olbrzymie znaczenie dla zachowań skrzydła, ale liczenie na to że piloci coś z tego zrozumieją było rzeczywiście na wyrost :) W marketingu lepiej sprawdzają się amulety zabezpieczające przed wirusem Covid niż tłumaczenie konieczności zachowania higieny i separacji :)
Zbyszek Gotkiewicz

adam.a
Posty: 166
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:52
Reputation: 16
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Usztywnione skrzydło

Postautor: adam.a » 21 czerwca 2020, 18:08

Zbyszek Gotkiewicz pisze:
adam.a pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Równie rewolucyjne było zastosowanie stripów, czyli taśm przechodzących naprężenia, ale o tym użytkownicy nie mają pojęcia bo nie dało się tego ubrać w marketingowy bełkot.

Jak to się nie udało :) , Dudek do tego bełkot dorobił RSS chyba to nazwał , z resztą od dawna wiadomo że przoduje wśród reszty producentów w nadawaniu prostym rozwiązaniom wymyślnych skrótów i opisywaniu ich cudownych właściwości , swing z tym swoim rastem się chowa :)


Aż sprawdziłem :)
https://www.dudek.eu/koncepcje.html
Nazwano to P&R. Odnosi się do projektowania naprężeń na skrzydle w pełnym zakresie prędkości. Ma to rzeczywiście olbrzymie znaczenie dla zachowań skrzydła, ale liczenie na to że piloci coś z tego zrozumieją było rzeczywiście na wyrost :) W marketingu lepiej sprawdzają się amulety zabezpieczające przed wirusem Covid niż tłumaczenie konieczności zachowania higieny i separacji :)

Nie. Pisałeś o taśmach przenoszących naprężenia (straps), ze strony dudka: "Na dolnej powierzchni, wewnątrz skrzydła zastosowaliśmy wzmocnienia RSS (Reinforcing Strap System) które są niezależne od baloningu i skutecznie wzmacniają i usztywniają całą konstrukcję skrzydła." no chyba że to jeden z amuletów systemu P&R :)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Usztywnione skrzydło

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 czerwca 2020, 18:29

adam.a pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:
adam.a pisze:Jak to się nie udało :) , Dudek do tego bełkot dorobił RSS chyba to nazwał , z resztą od dawna wiadomo że przoduje wśród reszty producentów w nadawaniu prostym rozwiązaniom wymyślnych skrótów i opisywaniu ich cudownych właściwości , swing z tym swoim rastem się chowa :)


Aż sprawdziłem :)
https://www.dudek.eu/koncepcje.html
Nazwano to P&R. Odnosi się do projektowania naprężeń na skrzydle w pełnym zakresie prędkości. Ma to rzeczywiście olbrzymie znaczenie dla zachowań skrzydła, ale liczenie na to że piloci coś z tego zrozumieją było rzeczywiście na wyrost :) W marketingu lepiej sprawdzają się amulety zabezpieczające przed wirusem Covid niż tłumaczenie konieczności zachowania higieny i separacji :)

Nie. Pisałeś o taśmach przenoszących naprężenia (straps), ze strony dudka: "Na dolnej powierzchni, wewnątrz skrzydła zastosowaliśmy wzmocnienia RSS (Reinforcing Strap System) które są niezależne od baloningu i skutecznie wzmacniają i usztywniają całą konstrukcję skrzydła." no chyba że to jeden z amuletów systemu P&R :)


Tego nie znalazłem :) U Dudka rzeczywiście mają manię nazywania wszystkich rozwiązań technicznych. A działania pasów nie będę objaśniał, bo chyba nie ma to sensu.
Zbyszek Gotkiewicz

szymon.strus
Posty: 264
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 11:22
Reputation: 54
Lokalizacja: Nowa Huta
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Usztywnione skrzydło

Postautor: szymon.strus » 21 czerwca 2020, 23:04

uriuk pisze:W swoim zyciu widzialem dziesiatki "rewolucyjnych" rozwiazan majacych zmienc nasz sport. Na stale przyjely sie: speed system, V-cele, usztwnienia z zylek, shark nose, i podzial na tasmy A i A'. O pozostalych "rewolucjach" zapomnieli nawet ich tworcy.


Zgoda, ale zanim ktos owe przyjete rozwiazania wymyslil i caly swiatek paralotniowy wdrozyl trzeba bylo sporo slepych sciezek wyeksplorowac. Taka natura innowacyjnosci. Moze ten caly rast swinga jest taka slepa sciezka, a moze zainspiruje kogos do wymyslenia kolejnego usprawnienia. Czasem detal powoduje ze nietrafione rozwiazanie staje sie przelomem. Ja sam pamietam z moich poczatkow jak instruktorzy opowiadali o pretach weglowych w wyczynowkach. Ze do d... bo sie lamia i wgl na co komu to. A teraz w kazdym glajcie zylek na metry o wyczynowkach nie wspominajac.

Jakby nie to eksperymentowanie to bysmy na forum szybowcowym siedzieli :) (o ile wgl nie na drzewie i obrzucali sie kamieniami :D)
pzdr,
/Szymon

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Usztywnione skrzydło

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 czerwca 2020, 23:20

Szymon, ja nie krytykuje tych prób. Krytykuje nadawanie tym próbom przez sprzedawców i nieświadomych klientów nieprawdziwego działania. Z systemem rast masz doskonały przykład. Na ograniczać duże podwinięcia tak aby zatrzymywały się w połowie cięciwy. Czyli działanie systemu objawia się już po podwinięciu. Natomiast jeden z użytkowników w tym wątku pisze, że system rast zwiększa odporność na podwinięcia co nie może mieć miejsca, ale pokazuje jak reklama wpływa na odbiór produktu. Więc niech eksperymentują, ale jednocześnie potrzebna jest uczciwa informacja jakie jest działanie danego pomysłu. A co do prętów węglowych to była niebezpieczna pomyłka która się przerodziła w zgrabną innowację która też ma swoje wady :)
Zbyszek Gotkiewicz

matgaw
Posty: 853
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Usztywnione skrzydło

Postautor: matgaw » 22 czerwca 2020, 00:42

Przyznam że ten RAST mnie zaciekawił. Faktycznie wygląda to tak, że może zmniejszyć efekty podwinięć asymetrycznych (zejście z kierunku) i czołowych (zatrzymanie bardzo głębokich frontsztali). Wygląda to bardzo obiecująco - znacznie bardziej, niż różne inne wynalazki o których słyszałem.

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Usztywnione skrzydło

Postautor: ciacholot » 22 czerwca 2020, 10:04

Macie refleks Panowie. Przecież to już stary pomysł. Dobre dwa lata w sprzedaży.
Mariusz Kilian

AndRand
Posty: 274
Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
Reputation: 29
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Usztywnione skrzydło

Postautor: AndRand » 22 czerwca 2020, 11:48

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Z systemem rast masz doskonały przykład. Na ograniczać duże podwinięcia tak aby zatrzymywały się w połowie cięciwy. Czyli działanie systemu objawia się już po podwinięciu. Natomiast jeden z użytkowników w tym wątku pisze, że system rast zwiększa odporność na podwinięcia co nie może mieć miejsca, ale pokazuje jak reklama wpływa na odbiór produktu.

Bo celem jest zatrzymanie dużych podwinięć.
Ale efektem dodatkowym jest to, że każde podwinięcie napręża skrzydło więc trudniej wchodzi.
Co użytkownicy opisują jako dużo większy spokój podczas lotu niż na tradycyjnych skrzydłach w tych samych warunkach.

Jak ABS - ma zabezpieczać przed zablokowaniem kół jak wdepniesz na maksa hamulec, żebyś nie ślizgał się na zablokowanych.
Ale za każdym razem jak krótko depniesz to też zadziała.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Usztywnione skrzydło

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 22 czerwca 2020, 11:55

To co piszesz że każde podwinięcie napręża skrzydło zanim wejdzie jest dla mnie niezrozumiałe. Mógłbyś bardziej rozwinąć tą myśl? Większy spokój w powietrzu konstruktorzy mogli osiągnąć odpowiednim profilem skrzydła zbliżonym do samostatecznego oraz shark nosem tak jak to robią wszyscy konstruktorzy którzy wiedzą o co chodzi z wędrówką środka parcia.
Zbyszek Gotkiewicz

AndRand
Posty: 274
Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
Reputation: 29
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Usztywnione skrzydło

Postautor: AndRand » 22 czerwca 2020, 12:25

Zbyszek Gotkiewicz pisze:To co piszesz że każde podwinięcie napręża skrzydło zanim wejdzie jest dla mnie niezrozumiałe. Mógłbyś bardziej rozwinąć tą myśl? Większy spokój w powietrzu konstruktorzy mogli osiągnąć odpowiednim profilem skrzydła zbliżonym do samostatecznego oraz shark nosem tak jak to robią wszyscy konstruktorzy którzy wiedzą o co chodzi z wędrówką środka parcia.

Na tym polega RAST - złożenie części przedniej powoduje napompowanie części tylniej.
Profilem samostatecznym można osiągnąć większy spokój, ale i większe opory dlatego się go nie stosuje swobodnie bo zmniejsza L/D.


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 1 gość