Usztywnione skrzydło
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4177
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 898
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Usztywnione skrzydło
W swoim zyciu widzialem dziesiatki "rewolucyjnych" rozwiazan majacych zmienc nasz sport. Na stale przyjely sie: speed system, V-cele, usztwnienia z zylek, shark nose, i podzial na tasmy A i A'. O pozostalych "rewolucjach" zapomnieli nawet ich tworcy.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Usztywnione skrzydło
Do rewolucyjnych rozwiązań bym dodał jeszcze profil samostateczny i z zerową wędrówka środka parcia który obecnie jest stosowany przez część projektantów skrzydeł.
Zbyszek Gotkiewicz
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4177
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 898
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Usztywnione skrzydło
Latalem na skrzydlach podowieszonych na 4 karabinkach, majacych dwa rzedy wlotow, zupelnie nia majacych wlotow, na metalowych wagach zamiast tasm. Latalem obok skrzydel majacych podwieszenie w jednym punkcie ("klatka") i z wciaganym srodkiem plata (zmienna powierzchnia). Roznych zaworkow, dziur, dziwnych systemow zapobiegajacych klapieniu nawet nie jestem w stanie zliczyc. Wszystko to jednak wazylo i kosztowalo. A staruszek Ockham sie nie mylil i wszystko poszlo psu na bude.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Usztywnione skrzydło
Ten system zaworów też już był wprowadzony, ale we wlotach co utrudniało przełamanie skrzydła przy froncie. Swing przesunął zawory do tyłu i dorobił do nich marketing. A z ważnych innowacji to jeszcze zapomnieliśmy o v-celach i wywodzących się z nich v-wsparciach. Tu Swing jako pierwszy zastosował coś podobnego, ale co ciekawe nie dla redukcji olinowania ale dla wygładzenia górnej powierzchni. Swing nie rozwinął pomysłu, a pierwszą firmą, która zastosowała v-cele była Nova. Teraz nikt się nie zastanawia czy jego skrzydło ma to rozwiązanie bo nie ma już skrzydeł bez lżejsze wersji v-celi czyli v-wsparcia. Równie rewolucyjne było zastosowanie stripów, czyli taśm przechodzących naprężenia, ale o tym użytkownicy nie mają pojęcia bo nie dało się tego ubrać w marketingowy bełkot.
Zbyszek Gotkiewicz
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Usztywnione skrzydło
Acha. Raz się przysłuchiwałem rozmowie pilota który posiada skrzydło Swinga z systemem rast. Z jego słów wynikało że ten system jedynie loda nie robi.
Zbyszek Gotkiewicz
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4177
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 898
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Usztywnione skrzydło
Wczoraj wyjalem moje stare 3TP Atmos. Nie wiadomo w jakim jest stanie, bo nie da sie wlozyc do srodka porozymetru. Skrzydlo nie ma wlotow
. Wezme je w najblizszym czasie na lotnisko i zrobie chlopakom konkurs pt "Postawic i utrzymac nad glowa skrzydlo z XX wieku". Moze docenia fakt, ze kiedys sztuka bylo chocby wyatartowac 


- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4177
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 898
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Usztywnione skrzydło
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Acha. Raz się przysłuchiwałem rozmowie pilota który posiada skrzydło Swinga z systemem rast. Z jego słów wynikało że ten system jedynie loda nie robi.
To samo twierdza od zawsze wyznawcy wszelkich wydumek. Ten od klatki tez byl zachwycony posiadaniem rusztowania warszawskiego tuz przed twarza.
Re: Usztywnione skrzydło
Uriuk, jak wyglądał start z takim rusztowaniem?
Przecież to musiało być strasznie uciążliwe, sztuką samą w sobie...
Przecież to musiało być strasznie uciążliwe, sztuką samą w sobie...
-
- Posty: 166
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:52
- Reputation: 16
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Sympatyk
Re: Usztywnione skrzydło
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Równie rewolucyjne było zastosowanie stripów, czyli taśm przechodzących naprężenia, ale o tym użytkownicy nie mają pojęcia bo nie dało się tego ubrać w marketingowy bełkot.
Jak to się nie udało


-
- Posty: 853
- Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
- Reputation: 275
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: Usztywnione skrzydło
adam.a pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:Równie rewolucyjne było zastosowanie stripów, czyli taśm przechodzących naprężenia, ale o tym użytkownicy nie mają pojęcia bo nie dało się tego ubrać w marketingowy bełkot.
Jak to się nie udało, Dudek do tego bełkot dorobił RSS chyba to nazwał , z resztą od dawna wiadomo że przoduje wśród reszty producentów w nadawaniu prostym rozwiązaniom wymyślnych skrótów i opisywaniu ich cudownych właściwości , swing z tym swoim rastem się chowa
Taa

- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Usztywnione skrzydło
adam.a pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:Równie rewolucyjne było zastosowanie stripów, czyli taśm przechodzących naprężenia, ale o tym użytkownicy nie mają pojęcia bo nie dało się tego ubrać w marketingowy bełkot.
Jak to się nie udało, Dudek do tego bełkot dorobił RSS chyba to nazwał , z resztą od dawna wiadomo że przoduje wśród reszty producentów w nadawaniu prostym rozwiązaniom wymyślnych skrótów i opisywaniu ich cudownych właściwości , swing z tym swoim rastem się chowa
Aż sprawdziłem

https://www.dudek.eu/koncepcje.html
Nazwano to P&R. Odnosi się do projektowania naprężeń na skrzydle w pełnym zakresie prędkości. Ma to rzeczywiście olbrzymie znaczenie dla zachowań skrzydła, ale liczenie na to że piloci coś z tego zrozumieją było rzeczywiście na wyrost


Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 166
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:52
- Reputation: 16
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Sympatyk
Re: Usztywnione skrzydło
Zbyszek Gotkiewicz pisze:adam.a pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:Równie rewolucyjne było zastosowanie stripów, czyli taśm przechodzących naprężenia, ale o tym użytkownicy nie mają pojęcia bo nie dało się tego ubrać w marketingowy bełkot.
Jak to się nie udało, Dudek do tego bełkot dorobił RSS chyba to nazwał , z resztą od dawna wiadomo że przoduje wśród reszty producentów w nadawaniu prostym rozwiązaniom wymyślnych skrótów i opisywaniu ich cudownych właściwości , swing z tym swoim rastem się chowa
Aż sprawdziłem
https://www.dudek.eu/koncepcje.html
Nazwano to P&R. Odnosi się do projektowania naprężeń na skrzydle w pełnym zakresie prędkości. Ma to rzeczywiście olbrzymie znaczenie dla zachowań skrzydła, ale liczenie na to że piloci coś z tego zrozumieją było rzeczywiście na wyrostW marketingu lepiej sprawdzają się amulety zabezpieczające przed wirusem Covid niż tłumaczenie konieczności zachowania higieny i separacji
Nie. Pisałeś o taśmach przenoszących naprężenia (straps), ze strony dudka: "Na dolnej powierzchni, wewnątrz skrzydła zastosowaliśmy wzmocnienia RSS (Reinforcing Strap System) które są niezależne od baloningu i skutecznie wzmacniają i usztywniają całą konstrukcję skrzydła." no chyba że to jeden z amuletów systemu P&R

- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Usztywnione skrzydło
adam.a pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:adam.a pisze:Jak to się nie udało, Dudek do tego bełkot dorobił RSS chyba to nazwał , z resztą od dawna wiadomo że przoduje wśród reszty producentów w nadawaniu prostym rozwiązaniom wymyślnych skrótów i opisywaniu ich cudownych właściwości , swing z tym swoim rastem się chowa
Aż sprawdziłem
https://www.dudek.eu/koncepcje.html
Nazwano to P&R. Odnosi się do projektowania naprężeń na skrzydle w pełnym zakresie prędkości. Ma to rzeczywiście olbrzymie znaczenie dla zachowań skrzydła, ale liczenie na to że piloci coś z tego zrozumieją było rzeczywiście na wyrostW marketingu lepiej sprawdzają się amulety zabezpieczające przed wirusem Covid niż tłumaczenie konieczności zachowania higieny i separacji
Nie. Pisałeś o taśmach przenoszących naprężenia (straps), ze strony dudka: "Na dolnej powierzchni, wewnątrz skrzydła zastosowaliśmy wzmocnienia RSS (Reinforcing Strap System) które są niezależne od baloningu i skutecznie wzmacniają i usztywniają całą konstrukcję skrzydła." no chyba że to jeden z amuletów systemu P&R
Tego nie znalazłem

Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 264
- Rejestracja: 31 grudnia 2015, 11:22
- Reputation: 54
- Lokalizacja: Nowa Huta
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Usztywnione skrzydło
uriuk pisze:W swoim zyciu widzialem dziesiatki "rewolucyjnych" rozwiazan majacych zmienc nasz sport. Na stale przyjely sie: speed system, V-cele, usztwnienia z zylek, shark nose, i podzial na tasmy A i A'. O pozostalych "rewolucjach" zapomnieli nawet ich tworcy.
Zgoda, ale zanim ktos owe przyjete rozwiazania wymyslil i caly swiatek paralotniowy wdrozyl trzeba bylo sporo slepych sciezek wyeksplorowac. Taka natura innowacyjnosci. Moze ten caly rast swinga jest taka slepa sciezka, a moze zainspiruje kogos do wymyslenia kolejnego usprawnienia. Czasem detal powoduje ze nietrafione rozwiazanie staje sie przelomem. Ja sam pamietam z moich poczatkow jak instruktorzy opowiadali o pretach weglowych w wyczynowkach. Ze do d... bo sie lamia i wgl na co komu to. A teraz w kazdym glajcie zylek na metry o wyczynowkach nie wspominajac.
Jakby nie to eksperymentowanie to bysmy na forum szybowcowym siedzieli


pzdr,
/Szymon
/Szymon
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Usztywnione skrzydło
Szymon, ja nie krytykuje tych prób. Krytykuje nadawanie tym próbom przez sprzedawców i nieświadomych klientów nieprawdziwego działania. Z systemem rast masz doskonały przykład. Na ograniczać duże podwinięcia tak aby zatrzymywały się w połowie cięciwy. Czyli działanie systemu objawia się już po podwinięciu. Natomiast jeden z użytkowników w tym wątku pisze, że system rast zwiększa odporność na podwinięcia co nie może mieć miejsca, ale pokazuje jak reklama wpływa na odbiór produktu. Więc niech eksperymentują, ale jednocześnie potrzebna jest uczciwa informacja jakie jest działanie danego pomysłu. A co do prętów węglowych to była niebezpieczna pomyłka która się przerodziła w zgrabną innowację która też ma swoje wady 

Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 853
- Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
- Reputation: 275
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: Usztywnione skrzydło
Przyznam że ten RAST mnie zaciekawił. Faktycznie wygląda to tak, że może zmniejszyć efekty podwinięć asymetrycznych (zejście z kierunku) i czołowych (zatrzymanie bardzo głębokich frontsztali). Wygląda to bardzo obiecująco - znacznie bardziej, niż różne inne wynalazki o których słyszałem.
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: Usztywnione skrzydło
Macie refleks Panowie. Przecież to już stary pomysł. Dobre dwa lata w sprzedaży.
Mariusz Kilian
-
- Posty: 274
- Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
- Reputation: 29
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Usztywnione skrzydło
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Z systemem rast masz doskonały przykład. Na ograniczać duże podwinięcia tak aby zatrzymywały się w połowie cięciwy. Czyli działanie systemu objawia się już po podwinięciu. Natomiast jeden z użytkowników w tym wątku pisze, że system rast zwiększa odporność na podwinięcia co nie może mieć miejsca, ale pokazuje jak reklama wpływa na odbiór produktu.
Bo celem jest zatrzymanie dużych podwinięć.
Ale efektem dodatkowym jest to, że każde podwinięcie napręża skrzydło więc trudniej wchodzi.
Co użytkownicy opisują jako dużo większy spokój podczas lotu niż na tradycyjnych skrzydłach w tych samych warunkach.
Jak ABS - ma zabezpieczać przed zablokowaniem kół jak wdepniesz na maksa hamulec, żebyś nie ślizgał się na zablokowanych.
Ale za każdym razem jak krótko depniesz to też zadziała.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Usztywnione skrzydło
To co piszesz że każde podwinięcie napręża skrzydło zanim wejdzie jest dla mnie niezrozumiałe. Mógłbyś bardziej rozwinąć tą myśl? Większy spokój w powietrzu konstruktorzy mogli osiągnąć odpowiednim profilem skrzydła zbliżonym do samostatecznego oraz shark nosem tak jak to robią wszyscy konstruktorzy którzy wiedzą o co chodzi z wędrówką środka parcia.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 274
- Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
- Reputation: 29
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Usztywnione skrzydło
Zbyszek Gotkiewicz pisze:To co piszesz że każde podwinięcie napręża skrzydło zanim wejdzie jest dla mnie niezrozumiałe. Mógłbyś bardziej rozwinąć tą myśl? Większy spokój w powietrzu konstruktorzy mogli osiągnąć odpowiednim profilem skrzydła zbliżonym do samostatecznego oraz shark nosem tak jak to robią wszyscy konstruktorzy którzy wiedzą o co chodzi z wędrówką środka parcia.
Na tym polega RAST - złożenie części przedniej powoduje napompowanie części tylniej.
Profilem samostatecznym można osiągnąć większy spokój, ale i większe opory dlatego się go nie stosuje swobodnie bo zmniejsza L/D.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 1 gość