Latanie w Niemczech
-
- Posty: 55
- Rejestracja: 26 sierpnia 2020, 07:57
- Reputation: 19
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Latanie w Niemczech
Witam
Lata ktoś może w Niemczech? Robiłem kurs w Polsce ale mieszkam na stałe w Niemczech i dużo jest sprzecznych informacji jak latać legalnie. Pierwsza opcja to niby, że wystarczy ippi 4, a druga, że jako zameldowany potrzebuję niemieckich uprawnień.
Pomoże ktoś?
Lata ktoś może w Niemczech? Robiłem kurs w Polsce ale mieszkam na stałe w Niemczech i dużo jest sprzecznych informacji jak latać legalnie. Pierwsza opcja to niby, że wystarczy ippi 4, a druga, że jako zameldowany potrzebuję niemieckich uprawnień.
Pomoże ktoś?
-
- Posty: 44
- Rejestracja: 01 września 2016, 12:26
- Reputation: 23
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: Latanie w Niemczech
Czesc,
zgodnie z prawem niemieckim, jezeli twoje miejsce zamieszkania jest w Niemczech (jezeli jestes zameldowany w Niemczech dluzej niz kilka miesiec, (nie pamietam dokladnie ile - 2 miesiace?) musisz miec niemiecki odpowiednik swiadectwa kwalifikacji: https://www.dhv.de/piloteninfos/ausbild ... utschland/
W DE istnieje Schein-A (cos w stylu starej "L"-ki), oraz Schein-B (uprawniajacy do samodzielnego latania).
Teoretycznie istnieje mozliwosc przepisania teorii i potrzeba zaliczenia tylko egzaminu praktycznego.
Nie wiem, czy w praktyce jednak (w odniesienu do polskich uprawnien) nie jest wymagane zdanie pelnego egzaminu - teoria plus praktyka.
Wiecej informacji nt. zdobycia niemieckich uprawnien tutaj:
https://www.dhv.de/piloteninfos/ausbild ... eitschirm/
Musisz sie zwrocic do ktorej ze szkol z zapytaniem, czy podejma sie tematu (nie kazda szkola oferuje takie uslugi).
Kamil
zgodnie z prawem niemieckim, jezeli twoje miejsce zamieszkania jest w Niemczech (jezeli jestes zameldowany w Niemczech dluzej niz kilka miesiec, (nie pamietam dokladnie ile - 2 miesiace?) musisz miec niemiecki odpowiednik swiadectwa kwalifikacji: https://www.dhv.de/piloteninfos/ausbild ... utschland/
W DE istnieje Schein-A (cos w stylu starej "L"-ki), oraz Schein-B (uprawniajacy do samodzielnego latania).
Teoretycznie istnieje mozliwosc przepisania teorii i potrzeba zaliczenia tylko egzaminu praktycznego.
Nie wiem, czy w praktyce jednak (w odniesienu do polskich uprawnien) nie jest wymagane zdanie pelnego egzaminu - teoria plus praktyka.
Wiecej informacji nt. zdobycia niemieckich uprawnien tutaj:
https://www.dhv.de/piloteninfos/ausbild ... eitschirm/
Musisz sie zwrocic do ktorej ze szkol z zapytaniem, czy podejma sie tematu (nie kazda szkola oferuje takie uslugi).
Kamil
-
- Posty: 55
- Rejestracja: 26 sierpnia 2020, 07:57
- Reputation: 19
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Latanie w Niemczech
Dziękuję bardzo za odpowiedź
Więc będzie lepiej jak będę robić wypady paralotniowe poza granice DE.
Więc będzie lepiej jak będę robić wypady paralotniowe poza granice DE.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Latanie w Niemczech
Najlepiej do Francji Tam nie musisz mieć nic oprócz ubezpieczenia
Zbyszek Gotkiewicz
- Bartess
- Posty: 102
- Rejestracja: 07 czerwca 2020, 19:52
- Reputation: 10
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Latanie w Niemczech
A jak jest z lataniem w Czechach i na Słowacji? Z polskim ŚK można?
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Latanie w Niemczech
Można. To są jedyne kraje oprócz Polski gdzie można latać z wyszkoleniem na poziomie IPPI 3. Radzę sobie wykupić ubezpieczenie KL z akcją ratowniczą (PSP na przykład) gdyż transport śmigłowcem nie pokrywa ubezpieczenie EKUZ. Warto sama kartę EKUZ wyrobić sobie przed wyjazdem, ale okna nie ubezpiecza akcji ratowniczej.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 55
- Rejestracja: 26 sierpnia 2020, 07:57
- Reputation: 19
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Latanie w Niemczech
Taką kartę już posiadam, jest wydawana każdemu w Niemczech. A jeśli chodzi o to ubezpieczenie PSP? Co to jest właściwie. Mam już jakieś ubezpieczenie OC
Ok wszystko jasne
PSP - Polskie stowarzyszenie paralotniowe
KL - koszty leczenia za granicą
Ok wszystko jasne
PSP - Polskie stowarzyszenie paralotniowe
KL - koszty leczenia za granicą
- Bartess
- Posty: 102
- Rejestracja: 07 czerwca 2020, 19:52
- Reputation: 10
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Latanie w Niemczech
Zbyszek Gotkiewicz pisze:można latać z wyszkoleniem na poziomie IPPI 3.
Czy to IPPI3 trzeba mieć potwierdzone międzynarodowym dokumentem, czy wystarczy polki dokument w postaci ŚK?
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Latanie w Niemczech
Są też miejsca na ziemi, gdzie nikt Was nie będzie pytał o żadne papiery, ale wyjazd poza UE jest teraz praktycznie niemożliwy i trzeba poczekać aż histeria covidowa opadnie.
Zbyszek Gotkiewicz
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Latanie w Niemczech
Bartess pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:można latać z wyszkoleniem na poziomie IPPI 3.
Czy to IPPI3 trzeba mieć potwierdzone międzynarodowym dokumentem, czy wystarczy polki dokument w postaci ŚK?
Przez ostatnie dwadzieścia parę lat IPPI było wymagane ode mnie jedynie na zawodach i raz na prywatnym startowisku na Węgrzech. Czyli nie jest to dokument najwyżej wagi.
Zbyszek Gotkiewicz
- Bartess
- Posty: 102
- Rejestracja: 07 czerwca 2020, 19:52
- Reputation: 10
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Latanie w Niemczech
No tak. Ale to w sytuacji normalnej, gdy nic się nie dzieje, a w razie W jest wymagany w CZ i SK?
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
-
- Posty: 55
- Rejestracja: 26 sierpnia 2020, 07:57
- Reputation: 19
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Latanie w Niemczech
Jeszcze jedno pytanie odnośnie ubezpieczenia. Jeśli posiadam już ubezpieczenie zdrowotne na Unię to czy jest możliwość wykupienia samego ubezpieczenia od akcji ratowniczej?
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Latanie w Niemczech
Ja nie znam takiego produktu ubezpieczeniowego. Radzę przeczytać wyłączenia z tego ubezpieczenia, które masz bo właśnie spotkałem się z odmową wpłaty odszkodowania za koszty leczenia po wypadku paralotniowym w Himalajach. Poszkodowany miał ubezpieczenia Kl, ale nie doczytał że nie dotyczy wypadków lotniczych.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Latanie w Niemczech
Zbyszek Gotkiewicz pisze: miał ubezpieczenia Kl, ale nie doczytał że nie dotyczy wypadków lotniczych.
To dość oczywiste, trzeba włączyć sporty wysokiego ryzyka. Nawet bym się nie spodziewał że ktoś może o tym nie wiedzieć szczególnie jadąc na latanie w egzotyczne miejsce.
-
- Posty: 852
- Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
- Reputation: 275
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: Latanie w Niemczech
Tam chyba było to nadal wyłączone w ogólnych wyłączeniach. I to było ubezpieczenie na życie, jeśli rozmowiamy o tym samym
-
- Posty: 1034
- Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
- Reputation: 569
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Akrobata
Re: Latanie w Niemczech
Bartess pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:można latać z wyszkoleniem na poziomie IPPI 3.
Czy to IPPI3 trzeba mieć potwierdzone międzynarodowym dokumentem, czy wystarczy polki dokument w postaci ŚK?
Hej,
czescy inspektorzy tolerują nieposiadanie IPPI jeżeli posiadasz przy sobie ŚK. Nie będą Ci robić problemów.
W przypadku wypadku oprócz ŚK najważniejsze jest ubezpieczenie OC + KL zawierające ubezpieczenie pokrywające akcje ratownicze z użyciem śmigłowca. Leżenie w czeskim szpitalu może być kosztowne i warto mieć dodatkowe ubezpieczenia które ewentualnie to pokryją.
Zwracam uwagę że warto śledzić zmiany odnośnie COVIDU dla danych regionów do których udajemy się na latanie. W Czechach mogą np. czasowo ograniczyć latanie w danym regionie bez wprowadzania stanu wyjątkowego. Jeżeli w takim czasie dojdzie do wypadku to można mieć naprawdę duże problemy i może to być nawet karalne.
Pozdro
Jarek Borowiec | www.flyordie.info
-
- Posty: 1016
- Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
- Reputation: 193
- Lokalizacja: Jasło/Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Latanie w Niemczech
88dawid88 pisze:Jeszcze jedno pytanie odnośnie ubezpieczenia. Jeśli posiadam już ubezpieczenie zdrowotne na Unię to czy jest możliwość wykupienia samego ubezpieczenia od akcji ratowniczej?
Jak najbardziej. Na przykład w AXA za dodatkowe 10 euro możesz do OC dokupić koszty akcji poszukiwawczo-ratowniczej bez kosztów leczenia.
-
- Posty: 5
- Rejestracja: 22 września 2020, 00:15
- Reputation: 5
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Latanie w Niemczech
Witam, Latam w NIemczech bardzo często, w dodatku w różnych rejonach. Tydzień temu akurat w Lesie Bawarskim (Hausstein). MIeszkam w Polsce i uprawnienia mam też polskie. Po prostu wykonuje zlecenia na terenie całych Niemiec a sprzęt do latania zawsze mam przy sobie. Możę komuś pomogę informacją jak to wyglądało i wygląda w moim przypadku. Niemcy są bardzo przyjaźnie nastawieni do gości na swoich startowiskach. Nigdy nie byłem legitymowany. Czasami gdy jestem pierwszy raz pada pytanie czy mam uprawnienia i na tym koniec. Polskie papiery akceptują. Oczywiście jak to Niemcy lubią mieć swoje reguły i chcą by ich przestrzegać. Ponieważ lubią się zrzeszać często jest tak że startowiska w promieniu 50 km należą do kilku klubów a każdy ma tam jakieś swoje reguły.
Najczęściej są to:
1 konieczność zgłoszenia się u kogoś z klubu na startowisku żeby otrzymać wskazówki na co trzeba u nich uważać. Sporadycznie jak np. Koenigsstuhl w Heidelbergu niestety trzeba przejść przeszkolenie które organizuje klub raz w miesiącu(za darmo). Obejmuje ono głównie postępowanie w razie drzewowania (tłumaczą że z racji ukształtowania terenu i dużej odległości do lądowiska mają dużo drzewowań)
2 Opłata startowa
3 wpisanie się do książki lotów na startowisku
4 zgłoszenie mailowe dzień wczesniej z informacją że zamierzamy u nich latać ( to akurat pojawiło się niedawno i jest związane z COVID)
W praktyce wygląda to tak że jadę na górkę i pytam czy mogę latać. Dostaję odpowiedź że oczywiście tylko mam uważać na to i tamto. NIe lądować na tym polu bo rolnik niefajny itp. Z opłatą startową jest zazwyczaj tak że co prawda obowiązuje ale gdy chce płacić otrzymuję odpowiedź że np. dzisiaj warun niepewny i zapłacę jeśli polatam. Zazwyczaj jest to 5 euro. Raz zdarzyło się że brali 10 Euro(Schriessheim) i tłumaczyli to tym że musieli wykupić teren od rolnika bo chcieli im zlikwidować startowisko no i spłacają kredyt). Najlepiej sprawdzić sobię mapę startowisk na DHV. Przy każdym jest dokładny opis jakie są zasady, jak dojechać , gdzie parkować itd. oraz link do strony klubu.
Ogólnie klimat nie różni się od tego jaki panuje w Czechach czy Słowacji. Tylko latać.
Najczęściej są to:
1 konieczność zgłoszenia się u kogoś z klubu na startowisku żeby otrzymać wskazówki na co trzeba u nich uważać. Sporadycznie jak np. Koenigsstuhl w Heidelbergu niestety trzeba przejść przeszkolenie które organizuje klub raz w miesiącu(za darmo). Obejmuje ono głównie postępowanie w razie drzewowania (tłumaczą że z racji ukształtowania terenu i dużej odległości do lądowiska mają dużo drzewowań)
2 Opłata startowa
3 wpisanie się do książki lotów na startowisku
4 zgłoszenie mailowe dzień wczesniej z informacją że zamierzamy u nich latać ( to akurat pojawiło się niedawno i jest związane z COVID)
W praktyce wygląda to tak że jadę na górkę i pytam czy mogę latać. Dostaję odpowiedź że oczywiście tylko mam uważać na to i tamto. NIe lądować na tym polu bo rolnik niefajny itp. Z opłatą startową jest zazwyczaj tak że co prawda obowiązuje ale gdy chce płacić otrzymuję odpowiedź że np. dzisiaj warun niepewny i zapłacę jeśli polatam. Zazwyczaj jest to 5 euro. Raz zdarzyło się że brali 10 Euro(Schriessheim) i tłumaczyli to tym że musieli wykupić teren od rolnika bo chcieli im zlikwidować startowisko no i spłacają kredyt). Najlepiej sprawdzić sobię mapę startowisk na DHV. Przy każdym jest dokładny opis jakie są zasady, jak dojechać , gdzie parkować itd. oraz link do strony klubu.
Ogólnie klimat nie różni się od tego jaki panuje w Czechach czy Słowacji. Tylko latać.
- Bartess
- Posty: 102
- Rejestracja: 07 czerwca 2020, 19:52
- Reputation: 10
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Latanie w Niemczech
Kopix pisze:Ogólnie klimat nie różni się od tego jaki panuje w Czechach czy Słowacji. Tylko latać.
Czyli ludzie OK, póki jest OK. A wiesz może jak to jest w przypadku takiego drzewa lub akcji ratunkowej?
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość