Teoria a praktyka.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
- Bartess
- Posty: 102
- Rejestracja: 07 czerwca 2020, 19:52
- Reputation: 10
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Teoria a praktyka.
Masa startowa 100 kg przy górnym zakresie 105 kg (Swing Sting 2 rozm. M, Wing area (m²) 29,8, Wing area projected (m²) 25,4, czyli wychodzi 4 kg/m²(?)).
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Teoria a praktyka.
Bartess pisze:Masa startowa 100 kg przy górnym zakresie 105 kg (Swing Sting 2 M, Wing area (m²) 29,8, Wing area projected (m²) 25,4, czyli wychodzi 4 kg/m²(?)).
Bierze się ch pod uwagę powierzchnię w rozłożeniu. Czyli masz nie 4 kg a 3,4 kg/m. To jest przyczyną, że skrzydło wytrącone z równowagi zaczyna pompować, czyli lecieć torem falistym.
Zbyszek Gotkiewicz
- Bartess
- Posty: 102
- Rejestracja: 07 czerwca 2020, 19:52
- Reputation: 10
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Teoria a praktyka.
Właśnie nie wiedziałem którą wartość się podaje. Czy na takie pompowanie należy reagować? Albo czy zawodowiec by reagował, a świeżak może sobie darować, by nie narobić więcej szkód niż to byłoby warte?
Ostatnio zmieniony 14 października 2020, 20:56 przez Bartess, łącznie zmieniany 1 raz.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
- Bartess
- Posty: 102
- Rejestracja: 07 czerwca 2020, 19:52
- Reputation: 10
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Teoria a praktyka.
Ledwo co je mam... Dlaczego sugerujesz zmianę?
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
- Bartess
- Posty: 102
- Rejestracja: 07 czerwca 2020, 19:52
- Reputation: 10
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Teoria a praktyka.
No... ale co w nim jest złego?
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Teoria a praktyka.
Za małe obciążenie powierzchni i za duża wędrówka środka parcia. Pewnie do tego latasz z lekko zaciagnietymi sterówkami.
A czym się kierowałeś wybierając właśnie to skrzydło.?
A czym się kierowałeś wybierając właśnie to skrzydło.?
Zbyszek Gotkiewicz
- Bartess
- Posty: 102
- Rejestracja: 07 czerwca 2020, 19:52
- Reputation: 10
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Teoria a praktyka.
Latam (chociaż jak na razie 4 zloty ciężko nazwać lataniem) z lekko zaciągniętymi sterówkami, jak mówili kurskie. Przy dość ograniczonym budżecie miałem niewielki wybór, a z kilku ofert tą mi poradzono jako najlepszą.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Teoria a praktyka.
A sterówki się zaciąga tylko gdy jest turbulentnie. Albo na żaglu.
Zbyszek Gotkiewicz
- Bartess
- Posty: 102
- Rejestracja: 07 czerwca 2020, 19:52
- Reputation: 10
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Teoria a praktyka.
Czyli w normalnym locie sterówki całkowicie odpuszczone? No i co daje lekkie zaciągnięcie na żaglu i w turbulentnym powietrzu?
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Teoria a praktyka.
Widzę że trzeba będzie nagrać wykład o krzywej biegunowej i kątach natarcia. Zaciągnięcie sterówek zwiększa odporność skrzydła na podwinięcia oczywiście jeśli pilot wcześniej nie przeciąganie skrzydła. A w noszeniach zaciągnięcie powoduje że lecimy z prędkością ekonomiczną czyli z minimalnym opadaniem.
Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Teoria a praktyka.
Bartess pisze:co daje lekkie zaciągnięcie na żaglu i w turbulentnym powietrzu?
Na słabym żaglu mniejsze opadanie a w turbulentnym powietrzu większy kąt natarcia a co za tym idzie mniejszą podatność na podwinięcia.
Edit. Wyprzedził mnie Zbyszek.
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Teoria a praktyka.
Łukasz, a nie zastanawia Cię to, że musimy ludziom po kursie tłumaczyć rzeczy tak oczywiste?
Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Teoria a praktyka.
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Łukasz, a nie zastanawia Cię to, że musimy ludziom po kursie tłumaczyć rzeczy tak oczywiste?
Nie. W odróżnieniu od Ciebie ja na kursie byłem
I przechodziłem tą ścieżkę co Bartess
Łukasz Prokop
- Bartess
- Posty: 102
- Rejestracja: 07 czerwca 2020, 19:52
- Reputation: 10
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Teoria a praktyka.
A... Biegunowa i ekonomiczna jest mi znana, n a kursie była i było to dla mnie bardzo ciekawe . Zaskoczyło mnie, że lekkie zaciągnięcie tylko w wymienionych przez Kolegów 2 przypadkach. A dlaczego nie cały czas na lekkim zaciągnięciu? Podobno to daje lepsze czucie na sterówkach tego, co się dzieje ze skrzydłem, niż na sterówkach odpuszczonych. No i mniejsze opadanie.
Sorka, za pisanie takich podstaw podstaw, ale przy tej pogodzie to tylko tyle chyba mi zostaje .
Sorka, za pisanie takich podstaw podstaw, ale przy tej pogodzie to tylko tyle chyba mi zostaje .
Re: Teoria a praktyka.
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Za małe obciążenie powierzchni i za duża wędrówka środka parcia. Pewnie do tego latasz z lekko zaciagnietymi sterówkami.
A czym się kierowałeś wybierając właśnie to skrzydło.?
Ale przecież napisał że jest górnym zakresie wagowym. 100kg startowej. przy maksymalnej 105.. Obciążenie wynosi 3,6kg i chyba jest dobre.
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Teoria a praktyka.
Trzeba by rozgraniczyć sterówki zaciągnięte od naciągniętych (ale jeszcze bez zaciągania spływu) . Je#li o czucie to pewnie chodziło instruktorowi o to, żeby nie były luźne pozostawione przy samych bloczkach. Albo rzeczywiście dla bezpieczeństwa zaciągnięte dla zwiększenia kąta natarcia.
Ostatnio zmieniony 14 października 2020, 21:36 przez prokopcio, łącznie zmieniany 1 raz.
Łukasz Prokop
Wróć do „Szkolenie i technika latania”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość