Teoria a praktyka.

Porady dla początkujących dotyczące techniki w czasie lotu i na ziemi. Sprawy szkoleniowe.
Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Teoria a praktyka.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 października 2020, 19:56

A jakie masz obciążenie powierzchni?
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Bartess
Posty: 102
Rejestracja: 07 czerwca 2020, 19:52
Reputation: 10
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Teoria a praktyka.

Postautor: Bartess » 14 października 2020, 20:23

Masa startowa 100 kg przy górnym zakresie 105 kg (Swing Sting 2 rozm. M, Wing area (m²) 29,8, Wing area projected (m²) 25,4, czyli wychodzi 4 kg/m²(?)).

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Teoria a praktyka.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 października 2020, 20:31

Bartess pisze:Masa startowa 100 kg przy górnym zakresie 105 kg (Swing Sting 2 M, Wing area (m²) 29,8, Wing area projected (m²) 25,4, czyli wychodzi 4 kg/m²(?)).

Bierze się ch pod uwagę powierzchnię w rozłożeniu. Czyli masz nie 4 kg a 3,4 kg/m. To jest przyczyną, że skrzydło wytrącone z równowagi zaczyna pompować, czyli lecieć torem falistym.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Bartess
Posty: 102
Rejestracja: 07 czerwca 2020, 19:52
Reputation: 10
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Teoria a praktyka.

Postautor: Bartess » 14 października 2020, 20:43

Właśnie nie wiedziałem którą wartość się podaje. Czy na takie pompowanie należy reagować? Albo czy zawodowiec by reagował, a świeżak może sobie darować, by nie narobić więcej szkód niż to byłoby warte?
Ostatnio zmieniony 14 października 2020, 20:56 przez Bartess, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Teoria a praktyka.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 października 2020, 20:44

Zmień skrzydło.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Bartess
Posty: 102
Rejestracja: 07 czerwca 2020, 19:52
Reputation: 10
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Teoria a praktyka.

Postautor: Bartess » 14 października 2020, 20:45

Ledwo co je mam... Dlaczego sugerujesz zmianę?

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Teoria a praktyka.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 października 2020, 20:46

Bo to jest złe.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Bartess
Posty: 102
Rejestracja: 07 czerwca 2020, 19:52
Reputation: 10
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Teoria a praktyka.

Postautor: Bartess » 14 października 2020, 20:49

No... ale co w nim jest złego?

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Teoria a praktyka.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 października 2020, 20:53

Za małe obciążenie powierzchni i za duża wędrówka środka parcia. Pewnie do tego latasz z lekko zaciagnietymi sterówkami.
A czym się kierowałeś wybierając właśnie to skrzydło.?
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Bartess
Posty: 102
Rejestracja: 07 czerwca 2020, 19:52
Reputation: 10
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Teoria a praktyka.

Postautor: Bartess » 14 października 2020, 20:58

Latam (chociaż jak na razie 4 zloty ciężko nazwać lataniem) z lekko zaciągniętymi sterówkami, jak mówili kurskie. Przy dość ograniczonym budżecie miałem niewielki wybór, a z kilku ofert tą mi poradzono jako najlepszą.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Teoria a praktyka.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 października 2020, 21:00

Trzeba się było zapytać przed kupnem.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Teoria a praktyka.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 października 2020, 21:01

A sterówki się zaciąga tylko gdy jest turbulentnie. Albo na żaglu.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Bartess
Posty: 102
Rejestracja: 07 czerwca 2020, 19:52
Reputation: 10
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Teoria a praktyka.

Postautor: Bartess » 14 października 2020, 21:08

Czyli w normalnym locie sterówki całkowicie odpuszczone? No i co daje lekkie zaciągnięcie na żaglu i w turbulentnym powietrzu?

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Teoria a praktyka.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 października 2020, 21:13

Widzę że trzeba będzie nagrać wykład o krzywej biegunowej i kątach natarcia. Zaciągnięcie sterówek zwiększa odporność skrzydła na podwinięcia oczywiście jeśli pilot wcześniej nie przeciąganie skrzydła. A w noszeniach zaciągnięcie powoduje że lecimy z prędkością ekonomiczną czyli z minimalnym opadaniem.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Teoria a praktyka.

Postautor: prokopcio » 14 października 2020, 21:14

Bartess pisze:co daje lekkie zaciągnięcie na żaglu i w turbulentnym powietrzu?

Na słabym żaglu mniejsze opadanie a w turbulentnym powietrzu większy kąt natarcia a co za tym idzie mniejszą podatność na podwinięcia.
Edit. Wyprzedził mnie Zbyszek.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Teoria a praktyka.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 października 2020, 21:19

Łukasz, a nie zastanawia Cię to, że musimy ludziom po kursie tłumaczyć rzeczy tak oczywiste?
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Teoria a praktyka.

Postautor: prokopcio » 14 października 2020, 21:20

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Łukasz, a nie zastanawia Cię to, że musimy ludziom po kursie tłumaczyć rzeczy tak oczywiste?

Nie. W odróżnieniu od Ciebie ja na kursie byłem ;)
I przechodziłem tą ścieżkę co Bartess
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Bartess
Posty: 102
Rejestracja: 07 czerwca 2020, 19:52
Reputation: 10
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Teoria a praktyka.

Postautor: Bartess » 14 października 2020, 21:28

A... Biegunowa i ekonomiczna jest mi znana, n a kursie była i było to dla mnie bardzo ciekawe :). Zaskoczyło mnie, że lekkie zaciągnięcie tylko w wymienionych przez Kolegów 2 przypadkach. A dlaczego nie cały czas na lekkim zaciągnięciu? Podobno to daje lepsze czucie na sterówkach tego, co się dzieje ze skrzydłem, niż na sterówkach odpuszczonych. No i mniejsze opadanie.
Sorka, za pisanie takich podstaw podstaw, ale przy tej pogodzie to tylko tyle chyba mi zostaje ;).

Gość

Re: Teoria a praktyka.

Postautor: Gość » 14 października 2020, 21:31

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Za małe obciążenie powierzchni i za duża wędrówka środka parcia. Pewnie do tego latasz z lekko zaciagnietymi sterówkami.
A czym się kierowałeś wybierając właśnie to skrzydło.?

Ale przecież napisał że jest górnym zakresie wagowym. 100kg startowej. przy maksymalnej 105.. Obciążenie wynosi 3,6kg i chyba jest dobre.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Teoria a praktyka.

Postautor: prokopcio » 14 października 2020, 21:32

Trzeba by rozgraniczyć sterówki zaciągnięte od naciągniętych (ale jeszcze bez zaciągania spływu) . Je#li o czucie to pewnie chodziło instruktorowi o to, żeby nie były luźne pozostawione przy samych bloczkach. Albo rzeczywiście dla bezpieczeństwa zaciągnięte dla zwiększenia kąta natarcia.
Ostatnio zmieniony 14 października 2020, 21:36 przez prokopcio, łącznie zmieniany 1 raz.
Łukasz Prokop


Wróć do „Szkolenie i technika latania”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość