Ilu jest aktywnych pilotów pg/ppg?

Latanie bezsilnikowe
Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ilu jest aktywnych pilotów pg/ppg?

Postautor: uriuk » 25 stycznia 2021, 17:50

NNapiorkowski pisze:Ja jednak widzę zastosowanie pomiaru prędkości względem powietrza w lotach PPG. Określenie prędkości wiatru na podstawie GPS wymaga przelecenia się po okręgu ze stałą prędkością, żeby urządzenie mogło jak najdokładniej wyznaczyć wektor prędkości wiatru. Ale takie 360 trzeba zrobić po każdej zmianie ustawienia trymerów, bo urządzenie nie wie, czy zmieniła się prędkość wiatru czy skrzydła. Mając informacje o prędkości względem powietrza, i prędkości względem ziemi z GPS, prędkość wiatru może być wyznaczona bardzo dokładnie i bez zbędnych ceregieli. A to przy planowaniu długiego lotu bardzo cenna informacja!


pzdr!


Mam w samolocie dwa predkosciomierze: ground speed i TAS (czyli popularna rurka pitota).
Przy planowaniu dlugiego lotu (a na somolocie 100 km to lot wokol komina a nie trasa) biore pod uwage wylacznie predkosc z GPSa. Predkosc TAS jest potrzebna podczas podejscia do ladowania, krecenia akrobacji oraz na kregu lotniskowym. Chodzi w niej glownie o to, zeby nie latac za wolno wzgledwm powietrza, czyli o unikanie przeciagniecia. Tak sie sklada, ze na paralotni bedzie to zupelnie niepotrzebne, co zreszta potwierdza praktyka i RAZ w zyciu widzialem pilota rekreacyjnego ktory lecial z sonda predkosci. Pewnie kupil i chcial sie pobawic przyrzadem.
Piloci testowi lataja z taka sonda. Sa to nudne loty robione bladym switem w celu wykonania pewnych obliczen. Po wykonaniu takich pomiarow pilot z ulga pozbywa sie tego sprzetu, bo jest mu potrzebny jak mlodej kurwie bliznieta.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ilu jest aktywnych pilotów pg/ppg?

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 25 stycznia 2021, 18:01

Można wykorzystać taką sondę do latania z maksymalną doskonałością. gdy urządzenie będzie porównywać prędkość względem powietrza i prędkość względem ziemi. Wtedy dobrze by było nauczyć się wyznaczać biegunową skrzydła i mieć program, który ją uwzględnia. W XC SOAR to jest, program ktory może pracować na telefonach i trzeba by go tylko wzbogacić o współpracę z zewnetrzym dajnikiem ciśnienia.
Zbyszek Gotkiewicz

NNapiorkowski
Posty: 13
Rejestracja: 06 czerwca 2019, 11:05
Reputation: 0
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Ilu jest aktywnych pilotów pg/ppg?

Postautor: NNapiorkowski » 25 stycznia 2021, 18:01

uriuk pisze:Mam w samolocie dwa predkosciomierze: ground speed i TAS (czyli popularna rurka pitota).
Przy planowaniu dlugiego lotu (a na somolocie 100 km to lot wokol komina a nie trasa) biore pod uwage wylacznie predkosc z GPSa. Predkosc TAS jest potrzebna podczas podejscia do ladowania, krecenia akrobacji oraz na kregu lotniskowym. Chodzi w niej glownie o to, zeby nie latac za wolno wzgledwm powietrza, czyli o unikanie przeciagniecia. Tak sie sklada, ze na paralotni bedzie to zupelnie niepotrzebne, co zreszta potwierdza praktyka i RAZ w zyciu widzialem pilota rekreacyjnego ktory lecial z sonda predkosci. Pewnie kupil i chcial sie pobawic przyrzadem.
Piloci testowi lataja z taka sonda. Sa to nudne loty robione bladym switem w celu wykonania pewnych obliczen. Po wykonaniu takich pomiarow pilot z ulga pozbywa sie tego sprzetu, bo jest mu potrzebny jak mlodej kurwie bliznieta.



Ja na PPG mam do tego samego komina 40 min lotu w jedną stronę. Więc jak po drodze się rozwieje zamiast zdechnąć, jak obiecywał ICM, to może się zdarzyć, że końcówkę lotu zrobię na piechotę. Moim zdaniem, jak już powstaje nowe urządzenie, to fajnie, żeby miało jak najwięcej funkcjonalności.

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Ilu jest aktywnych pilotów pg/ppg?

Postautor: Piotr Domański » 25 stycznia 2021, 18:04

W glajtach to rzeczywiście ma znikome znaczenie, pamiętam jeszcze czasy jak popularne były "wiatraczki" do braunigera wyrzucane pod uprząż bo wtedy wykluwaliśmy się z lotnictwa gdzie prędkościomierz jest kluczowy i ciężko było się z tym rozstać. Glajty ze względu na swoją konstrukcję nie wymagają mierzenia predkości względem powietrza bo mamy jako piloci mały na nią wpływ, co wcale nie znaczy że glajty korzystają z jakichś innych zjawisk fizycznych. Tak czy siak urządzenia są teraz na tyle sprawne ze po zrobieniu kręgu wyliczają wszystko więc zupełnie serio nie widzę większej przydatności takiego miernika dla glajciarzy, do samolotu jako drugi gdyby nie był za drogi bym zakupił, lotniarzom może był by przydatny?

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ilu jest aktywnych pilotów pg/ppg?

Postautor: uriuk » 25 stycznia 2021, 18:15

NNapiorkowski pisze:

Ja na PPG mam do tego samego komina 40 min lotu w jedną stronę. Więc jak po drodze się rozwieje zamiast zdechnąć, jak obiecywał ICM, to może się zdarzyć, że końcówkę lotu zrobię na piechotę. Moim zdaniem, jak już powstaje nowe urządzenie, to fajnie, żeby miało jak najwięcej funkcjonalności.


No to przylozmy zasady logiki do tego co napisales. Leci sobie dwoch pilotow pod wiatr. Jeden mierzy predkosc GS (ta z GPSa), a drugi TAS (ta z rurki pitota). Nagle wiatr sie wzmaga, choc ICM tego nie przewidywal. Temu z predkoscia TAS wskazania sie nie zmienily. Temu z GS od razu predkosc spadla, wiec zaniepokojony pilot pogonil koniki, zeby nie zostac w czarnej, glebokiej niedoli. A ten z TAS nic, lecial jak leci bo i niczym nie wie. No bo i skad?
Predkoscioierz TAS mozna wyskalowac w m/s, km/h ale mozna tez w nastepujacych jednostkach:
-sterowki mocno przyhamowane (predkosc mimalnego opadnia)
-sterowki toszke przyhamowane (predkosc najwiekszej doskonalosci/ekonomiczna)
-sterowki odpuszczone
-pol speeda
-caly speed

No ale przeciez pilot swietnie wie, czy dusi speeda badz ma przyhamowane sterowki, nie musi o tym czytac na wyswietlaczu. Innych informacji predkosciomierz TAS nie dostarcza, bo nie ma skad.
Co innego GS. W to nalezy sie gapic, zwlaszcza w locie pod wiatr pod wieczor.
Urzadzenie do pokazywania predkosci GS juz wynaleziono i nazywa sie to GPS.

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Ilu jest aktywnych pilotów pg/ppg?

Postautor: Piotr Domański » 25 stycznia 2021, 18:18

Ja na PPG mam do tego samego komina 40 min lotu w jedną stronę. Więc jak po drodze się rozwieje zamiast zdechnąć, jak obiecywał ICM, to może się zdarzyć, że końcówkę lotu zrobię na piechotę. Moim zdaniem, jak już powstaje nowe urządzenie, to fajnie, żeby miało jak najwięcej funkcjonalności.

Tyle że znajomość prędkości IAS kompletnie nie pomoże ci w tym przypadku

NNapiorkowski
Posty: 13
Rejestracja: 06 czerwca 2019, 11:05
Reputation: 0
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Ilu jest aktywnych pilotów pg/ppg?

Postautor: NNapiorkowski » 25 stycznia 2021, 18:33

uriuk pisze:No to przylozmy zasady logiki do tego co napisales. Leci sobie dwoch pilotow pod wiatr. Jeden mierzy predkosc GS (ta z GPSa), a drugi TAS (ta z rurki pitota). Nagle wiatr sie wzmaga, choc ICM tego nie przewidywal. Temu z predkoscia TAS wskazania sie nie zmienily. Temu z GS od razu predkosc spadla, wiec zaniepokojony pilot pogonil koniki, zeby nie zostac w czarnej, glebokiej niedoli. A ten z TAS nic, lecial jak leci bo i niczym nie wie. No bo i skad?
Predkoscioierz TAS mozna wyskalowac w m/s, km/h ale mozna tez w nastepujacych jednostkach:
-sterowki mocno przyhamowane (predkosc mimalnego opadnia)
-sterowki toszke przyhamowane (predkosc najwiekszej doskonalosci/ekonomiczna)
-sterowki odpuszczone
-pol speeda
-caly speed

No ale przeciez pilot swietnie wie, czy dusi speeda badz ma przyhamowane sterowki, nie musi o tym czytac na wyswietlaczu. Innych informacji predkosciomierz TAS nie dostarcza, bo nie ma skad.
Co innego GS. W to nalezy sie gapic, zwlaszcza w locie pod wiatr pod wieczor.
Urzadzenie do pokazywania predkosci GS juz wynaleziono i nazywa sie to GPS.


Mhmm.... zaczynamy płynąć z tą dyskusją. Poniżej dla chętnych:

Znajomość TAS przez pilota nie jest potrzebna do niczego. Potrzebna jest prędkość wiatru. Z tych dwóch pilotów ten, który ma pomiar TAS (i GPS), ma na ekranie urządzenia bieżącą i dokładną prędkość wiatru bez potrzeby robienia kółek i szybko dostrzega jej zmiany. W praktyce zauważenie zmiany prędkości wiatru o 1m/s wyłącznie na podstawie GPS nie jest takie łatwe, bo rzadko latasz PPG długo po prostej na stałej wysokości. A czynników wpływających na oszacowanie prędkości wiatru z GPS jest sporo: wysokość, kierunek wiatru, kierunek lotu, zmienność siły wiatru, ustawienia trymerów, ilość paliwa (masa) ...

Więc jak już ktoś robi urządzenie, to czemu nie dodać do niego jeszcze jednej funkcjonalności?

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Ilu jest aktywnych pilotów pg/ppg?

Postautor: ciacholot » 25 stycznia 2021, 18:38

A wytłumaczy mi ktoś poco pilotowi kokon skoro wisi pod Nemo? Taaa...żeby mu zimno nie było:))) a nie widzieliście nigdy na Grappie jak startują z GPS-em i lecą prosto w dół na lądowisko? :))) ale w razie by go to coś zabrało to by wiedział gdzie jest... :))) i radio podobnie do pierd...nia o niczym i te narysowane kominy też, a jednak ludzie się szpeją w to wszystko i jeszcze filmy z tego kręcą i na youtuba wkładają. W PPG jest jeszcze ciekawiej. Pooglądajcie sobie ile pierdolników ludzie troczą sobie do dupy, a do trajek jeszcze więcej. Potrzebne mu jak koszula w dupie bo leci godzinę pod wiatr i wraca 15 min nie tracąc z oczu własnej zagrody, ale obwieszony jak by na wyprawę się wybierał i jeszcze naklejeczka gustowna na zbiorniku paliwa :0 Wy byście chcieli żeby wszystko było uzasadnione i koniecznie potrzebne. A gdzie fan, gdzie splendor na starcie, gdzie dobre samopoczucie i pewność pilota. Poza tym już kiedyś ustaliliśmy tutaj, że co jakiś czas ktoś proponuje jakieś cuda, a do powszechnego użytku wchodzi mały procent nowości. Dajcie szanse. Może potrzeba się znajdzie. Są przecież takie wynalazki które miały służyć do czegoś, a pracują w innej przestrzeni. To nie szkodzi.
Mariusz Kilian

Imodi
Posty: 64
Rejestracja: 12 listopada 2020, 21:31
Reputation: 22
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Uczeń

Re: Ilu jest aktywnych pilotów pg/ppg?

Postautor: Imodi » 25 stycznia 2021, 19:21

Po pierwsze ja nie chcę rezygnować z gps, czemu nie można połączyć obu informacji. Kolejna sprawa to oprogramowanie i niespotykany w innych urządzeniach interfejs użytkownika. Opracowywany prze ze mnie czujnik będzie można umieścić wszędzie z uwagi na niska masę. Nie liczę na sprzedaż każdemu a tym bardziej w Polsce. Dla mnie pewne rzeczy za wolno się rozwijają. Są ludzie, którym nie potrzebne są żadne gadżety , wystarczy skrzydło, uprząż, kask, ale są i tacy, którzy chcą widzieć jak najwiecej parametrów podanych w naturalny i intuicyjny sposób.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ilu jest aktywnych pilotów pg/ppg?

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 25 stycznia 2021, 19:27

Polska to rzeczywiście trudny rynek. Wszyscy nasi producenci których znam po wejściu na rynek światowy zwracali uwagę że nasz krajowy jest delikatnie mówiąc specyficzny.
Zbyszek Gotkiewicz

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Ilu jest aktywnych pilotów pg/ppg?

Postautor: Piotr Domański » 25 stycznia 2021, 19:30

NNapiorkowski pisze:Mhmm.... zaczynamy płynąć z tą dyskusją. Poniżej dla chętnych:

Znajomość TAS przez pilota nie jest potrzebna do niczego. Potrzebna jest prędkość wiatru. Z tych dwóch pilotów ten, który ma pomiar TAS (i GPS), ma na ekranie urządzenia bieżącą i dokładną prędkość wiatru bez potrzeby robienia kółek i szybko dostrzega jej zmiany. W praktyce zauważenie zmiany prędkości wiatru o 1m/s wyłącznie na podstawie GPS nie jest takie łatwe, bo rzadko latasz PPG długo po prostej na stałej wysokości. A czynników wpływających na oszacowanie prędkości wiatru z GPS jest sporo: wysokość, kierunek wiatru, kierunek lotu, zmienność siły wiatru, ustawienia trymerów, ilość paliwa (masa) ...
Więc jak już ktoś robi urządzenie, to czemu nie dodać do niego jeszcze jednej funkcjonalności?


Wydumana kwestia, pilot PPG nawet z niewielkim nalotem bez GPS przelot w obrębie godziny powinien ocenić na oko z dokładnością co do 10 minut, jeśli warunki nagle i mocno zmienią się w trakcie to żaden dodatkowy zegarek nie pomoże, pomoże na pewno dokładne przestudiowanie meteo przed lotem. W ogóle mamy tu odwróconą sytuację tradycyjnie w samolociarstwie znamy prędkość wiatru (meteo) i znamy prędkość TAS i na tej podstawie dokonujemy obliczeń i nawigujemy. Mając GPS jest dokładnie odwrotnie;) Biorąc pod uwagę specyfikę glajtów ich predkości i bezstresowe lądowanie w terenie przygodnym nie widzę nawet powodu żeby podchodzić do tradycyjnej nawigacji i obliczać NKLD, chyba że ktoś ma takie niespełnione hobby. Gdyby to mogło być pomocne to już dawno w zawodniczym lataniu kombajny przeliczające dolot miały by doinstalowany dajnik ciśnienia bo to żadna filozofia zrobić tyle że to w glajciarstwie jest bez znaczenia. Tym bardziej że już kiedyś wiatraczki glajciarzom pod dupą zwisały, skoro zniknęły to znaczy że są zbędne;)
Natomiast kolego IMODI gdybyś zrobił porządny i nie zawodny prędkościomierz,a najlepiej kombajn z wariometrem i wysokościomierzem baro to wiem że paru klientów by się znalazło.

NNapiorkowski
Posty: 13
Rejestracja: 06 czerwca 2019, 11:05
Reputation: 0
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Ilu jest aktywnych pilotów pg/ppg?

Postautor: NNapiorkowski » 25 stycznia 2021, 19:37

Imodi, wygląda na to, że szybko nam tu wyszła różnorodność rynku. Ja reprezentuje pogląd: "Może się przydać, więc chcę". Uriuk i Piotr (poprawcie, jeśli źle zrozumiałem): "Można bez tego żyć, więc nie chcę".

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ilu jest aktywnych pilotów pg/ppg?

Postautor: uriuk » 25 stycznia 2021, 19:43

Entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem. Czyli nie należy mnożyć bytów ponad potrzebę.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ilu jest aktywnych pilotów pg/ppg?

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 25 stycznia 2021, 19:47

Jeśli latanie z sondą doda nawet odrobinę prestiżu, to większość będzie z nią latać.
Zbyszek Gotkiewicz

NNapiorkowski
Posty: 13
Rejestracja: 06 czerwca 2019, 11:05
Reputation: 0
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Ilu jest aktywnych pilotów pg/ppg?

Postautor: NNapiorkowski » 25 stycznia 2021, 19:48

Mater artium necessitas. Czyli zaczynamy prowadzić jałową dyskusję.

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Ilu jest aktywnych pilotów pg/ppg?

Postautor: Piotr Domański » 25 stycznia 2021, 19:51

NNapiorkowski pisze:Imodi, wygląda na to, że szybko nam tu wyszła różnorodność rynku. Ja reprezentuje pogląd: "Może się przydać, więc chcę". Uriuk i Piotr (poprawcie, jeśli źle zrozumiałem): "Można bez tego żyć, więc nie chcę".

Ja chcę ale do samolotu jako dodatkowy prędkościomierz a najlepiej jakby doszło do tego jeszcze baro wario i wysokościomierz. Mam analogowe mogły by się jeszcze znaleźć i cyfrowe. W przypadku rozbieżności wskazań nie przewiduję zwarcia w instalacji w głowie pilota, samolot na tyle wolny że głowa powinna przerobić nawet sprzeczne dane:) A gdyby się udało zrobić "cud miód" pewne urządzenie to już było by naprawdę super, bo cienko się robi z dostępnością sprzętu pomiarowego do UL albo kosztują bardzo dużo.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ilu jest aktywnych pilotów pg/ppg?

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 25 stycznia 2021, 20:13

Mając ciśnienie statyczne, dynamiczne, gps i g-metr trzyosiowy a może i elektroniczny kompas to możesz tymi danymi nakarmić cały Glass kokpit.
Zbyszek Gotkiewicz

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Ilu jest aktywnych pilotów pg/ppg?

Postautor: Piotr Domański » 25 stycznia 2021, 20:17

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Mając ciśnienie statyczne, dynamiczne, gps i g-metr trzyosiowy a może i elektroniczny kompas to możesz tymi danymi nakarmić cały Glass kokpit.

No tak... ale nie ma karmiciela który zrobił by to poniżej 20000zł;)

Imodi
Posty: 64
Rejestracja: 12 listopada 2020, 21:31
Reputation: 22
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Uczeń

Re: Ilu jest aktywnych pilotów pg/ppg?

Postautor: Imodi » 25 stycznia 2021, 23:21

Prototyp który jest w trakcie składania będzie zawierał czujnik prędkości względem powietrza , gps, żyroskop, przyspieszeniomierz, barometr, kompas, termometr. W między czasie zajmę się oprogramowaniem, z czym najdłużej zejdzie. Na koniec interfejs użytkownika. Będzie też wariant typu gadżet 21 wieku, jakiego na rynku nie ma. Najpierw toporna wersja testowa dla siebie i kolegi lotniarza. Dla mnie praca nad takimi projektami to czysta przyjemność i zabawa :)

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Ilu jest aktywnych pilotów pg/ppg?

Postautor: ciacholot » 25 stycznia 2021, 23:25

To coś jak prokopcio. Tylko nie odpuszczaj.
Mariusz Kilian


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 1 gość