Budowa trajki ? czy kupić

Jaki sprzęt wybrać na początek przygody z lataniem.
Awatar użytkownika
NEWRO
Posty: 70
Rejestracja: 24 stycznia 2019, 20:35
Reputation: 31
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Budowa trajki ? czy kupić

Postautor: NEWRO » 13 lutego 2021, 23:33

Tak się zastanawiam Zbyszku czy to paradoks, bo "latanie na szmacie" pół-tonowym zestawem wg. mnie wymaga zdecydowanie wysokich obostrzeń.
Wszyscy świadomi dbają o co trzeba i jest OK, ale regulacje prawne powinny być po to by wyłapać tych bardziej beztroskich...

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Budowa trajki ? czy kupić

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 lutego 2021, 00:18

Regulacje prawne to tylko pozory bezpieczeństwa. Większość z nich jest niepotrzebna dopóki piloci są zagrożeniem sami dla siebie. Ul 115 ma ograniczenie masowe i prędkościowe. Trajki też mają ograniczenie masowe do chyba 350 kg a ograniczenie prędkościowe wynika z mechaniki lotu paralotni i nawet na bardzo małym skrzydle przypuszczam że nie da się przekroczyć 100 km/h. Ja jeżdżę samochodem który waży1500 kg, może się rozpędzić do 170 km/h i mimo tego że jeżdżę ponad 40 lat to z pewnością bym nie zdał egzaminu na prawo jazdy. Regulacje prawne dają poczucie bezpieczeństwa, nie bezpieczeństwo. Oczywiście jakieś 10 procent regulacji jest potrzebne. Za to reszta przepisów jest szkodliwa.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Budowa trajki ? czy kupić

Postautor: uriuk » 14 lutego 2021, 00:47

Zdawalem prawko w Kalifornii. Musialem sie nauczyc wszystkich tamtejszych znakow drogowych na pamiec. Jest ich 12. Dla porownania w Polsce jest ich 368. Wychodzi na to, ze 356 z nich jest zbednych. I na dodatek w Kaliforni maja wiecej samochodow za to mniej wypadkow.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Budowa trajki ? czy kupić

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 lutego 2021, 08:43

uriuk pisze:Zdawalem prawko w Kalifornii. Musialem sie nauczyc wszystkich tamtejszych znakow drogowych na pamiec. Jest ich 12. Dla porownania w Polsce jest ich 368. Wychodzi na to, ze 356 z nich jest zbednych. I na dodatek w Kaliforni maja wiecej samochodow za to mniej wypadkow.

Kiedyś z ciekawości policzyłem jak te znaki są używane u nas. Na odcinku 15 km było 50 znaków zmieniających ograniczenie prędkości. Nie ma możliwości w takiej sytuacji aby uniknąć kary za korzystanie z drogi. Trzeba tylko postawić jakiegoś półgłówka z radarem w losowo wybrany miejscu.
Zbyszek Gotkiewicz

fotolot
Posty: 890
Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Budowa trajki ? czy kupić

Postautor: fotolot » 14 lutego 2021, 12:26

NEWRO pisze: "latanie na szmacie" pół-tonowym zestawem wg. mnie wymaga zdecydowanie wysokich obostrzeń.
Wszyscy świadomi dbają o co trzeba i jest OK, ale regulacje prawne powinny być po to by wyłapać tych bardziej beztroskich...

Newro, jeśli wychodząc z założenia, że podczas np. zlotu wielu użytkownikow trajek , jesteś wtedy tym co chciał przepisu by "łapać beztroskich". To jak byś chciał to realizować i co byś proponował z nimi robić? Ewentualnie jeśli nie Ty chciałbyś to robić, to kogo z tych "świadomych"(?), chciał byś wynająć i opłacać do prześwietlenia trajek tych "beztroskich" i Twojej własnej wydumki ?.

W zasadzie w przepisach istnieją podziały co do zakresow wymagań, względem mas urządzeń . Jednak sam podział wg. startu z kółek,a z nóg(zamiast podziału masowego urządzeń) uważam za archaiczny idiotyzm, warty zreformowania prawnego. Gdyż działa to dyskryminacyjnie, przeciw poprawie bezpieczeństwa, pilotow starszych wiekiem ! . Gdzie przykładowo lekki napęd PPG z podczepionym kilku kilogramowym pomocniczym podwoziem, o sumarycznej wadze zestawu np. 30kg, jest traktowany w przepisach i systemie ubezpieczeniowym o wiele niekorzystniej od sporo cięższych napędów plecakowych typu np. Thor250.
Anglicy np. użytkownikując konstrukcje lekkich napedow lotniowych na kółkach, formalnie korzystają od niedawna z regulacji tych samych jak dla startujących z nog.

Pozdrawiam
Wiesiek
Ostatnio zmieniony 14 lutego 2021, 13:34 przez fotolot, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Budowa trajki ? czy kupić

Postautor: uriuk » 14 lutego 2021, 12:46

Ale q... belkot.
Wiesiek, masz czas do jutra przepisanie tego posta w jezyku polskim. Niszczysz kolejny watek.
Jesli rano ten post bedzie tu dalej wisial w niezmienionej postaci, wylatujesz na drugi krag.

fotolot
Posty: 890
Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Budowa trajki ? czy kupić

Postautor: fotolot » 14 lutego 2021, 14:10

uriuk pisze: Niszczysz kolejny watek.
Jesli rano ten post bedzie tu dalej wisial w niezmienionej postaci, wylatujesz na drugi krag.

I tak chciałem to po chwili, trochę skorygować.
Natomiast mi w ogóle nie przeszkadzają wpisy innych, nawet zupełnie poza tematami wątkow. ;)
Ale jak byś trafił na sobie podobnych moderatorów ,to by ci napisali że "niszczysz wątek", bredząc tu q...o jakichś swoich kursach na prawko... i ogarnij się Uriuk bo "wylecisz na drugi krąg" :D

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Budowa trajki ? czy kupić

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 lutego 2021, 14:38

Wiesiek. Popraw wpis i trzymaj się tematu, czyli budowy trajki. A jeśli dasz tu tyle postów odnoszących się do tekstu wątku co dał Uriuk, to będziesz mógł czasem sobie popłynąć, choćby po to żeby pokazać że jesteś normalnym człowiekiem. A na razie to proporcje w twoich postach są zupełnie odwrotne. Cały czas jakiś nawiedzony bełkot i czasami tylko przypadkowa informacja że ty też kiedyś latałeś. Więc się nie dziw, że tacy gawędziarze mają mniejsze prawa w dyskusji niż ludzie oferujący konkretną informację. Fakt, że muszę pisać niezgodnie z tematem w tym przypadku obciąża wyłącznie ciebie.
Zbyszek Gotkiewicz

fotolot
Posty: 890
Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Budowa trajki ? czy kupić

Postautor: fotolot » 14 lutego 2021, 15:26

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Nigdy nie lubiłem powielać istniejących rozwiązań. Dlatego gdy zacząłem trajkę, to zaprojektowałem sobie układ ze śmigłem ciągnącym i w układzie dwa kilka z przodu jedno z tyłu. Projektu nie skończyłem, ale podaje dla poszerzenia horyzontów :)

Widok z boku.jpg
Obraz 017.jpg
Obraz 024.jpg


Układy z mocno rozciągnietym rozmieszczeniem mas, są bardzo niekorzystne w zastosowaniu jako podwieszenie paralotni.
Po za tym, taki układ umiejscowienia kółek podwozia w oczywisty sposób będzie sprzyjał łatwiejszej wywrotce podczas niesymetrycznego wstawania skrzydła.
Jeśli kogoś interesuje zbudowanie sobie bardziej funkcjonalnego wożka obudowanego, to być może będę mógł zaoferować zabudowę wozka typu "Silent Glider"(narazie jest zarezerwowany).

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Budowa trajki ? czy kupić

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 lutego 2021, 15:31

fotolot pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Nigdy nie lubiłem powielać istniejących rozwiązań. Dlatego gdy zacząłem trajkę, to zaprojektowałem sobie układ ze śmigłem ciągnącym i w układzie dwa kilka z przodu jedno z tyłu. Projektu nie skończyłem, ale podaje dla poszerzenia horyzontów :)

Widok z boku.jpg
Obraz 017.jpg
Obraz 024.jpg


Układy z mocno rozciągnietym rozmieszczeniem mas, są bardzo niekorzystne w zastosowaniu jako podwieszenie paralotni.
Po za tym, taki układ umiejscowienia kółek podwozia w oczywisty sposób będzie sprzyjał łatwiejszej wywrotce podczas niesymetrycznego wstawania skrzydła.
Jeśli kogoś interesuje zbudowanie sobie wożka obudowanego, to być może będę mógł zaoferować zabudowę wozka typu "Silent Glider"(narazie jest zarezerwowany).


Właśnie z powodu rozciągnięcia mas od punktu podwieszenia zrezygnowałem z kończenia projektu. Natomiast układ z dwoma kołami z przodu w trajce uważam za dużo bardziej odporny na wywrotkę. Wywrotki zdarzają się podczas jazdy ze skrzydłem nad głową a nie przy stawianiu. Dzieje się tak, gdy skrzydło leci w innym kierunku niż jedzie trajka. Ciągnięcie wózka w bok przez skrzydło przy pojedynczym kółku z przodu doprowadza do skręcania wózka w kierunku przeciwnym niż jest ciągnięty. Przy dwóch kółkach z przodu efekt powinien być odwrotny.
Zbyszek Gotkiewicz

fotolot
Posty: 890
Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Budowa trajki ? czy kupić

Postautor: fotolot » 14 lutego 2021, 15:49

Zbyszek Gotkiewicz pisze: układ z dwoma kołami z przodu w trajce uważam za dużo bardziej odporny na wywrotkę.

A wiec zapytam w twoim stylu : jakie masz "gawedziarzu, prawo" i kompetencje by tak uważać? ;) Są też wózki z czterema kołami. Jednak tutaj chodzi o to ,że z tyłu zstosowałeś właśnie tylko jedno koło po środku i przeanalizuj sobie teraz jeszcze raz wektory sił podczas gdy skrzydło wstawać bedzie na bok....
W układzie gdzie są z tyłu dwa, właśnie dlatego podczas stawiania jest dość stabilnie.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Budowa trajki ? czy kupić

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 lutego 2021, 16:45

Jeszcze raz ci napisze, bo widzę że albo nie czytasz albo nie rozumiesz albo masz w dupie rozmówcę. Trajki nie przewracają się podczas stawiania skrzydła a w czasie rozbiegu gdy skrzydło jest nad głową.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Budowa trajki ? czy kupić

Postautor: uriuk » 14 lutego 2021, 17:00

Przeanalizowalem dosc wnikliwie problem przewracania sie trajek. Sprawa wyglada tak:
Jesli sila ciagu podczas stawiania skrzdla jest niedostateczna, skrzydlo reaguje kiwaniem sie na boki. Obrazowo mowiac, zsuwa se na bok jak beret na glowie. Pilot ma na to maly wplyw poniewaz nie moze mocniej przebierac nogami, jego ciag zalezy od:
-mocy napedu
-wysokosci trawy
-twardosci podloza
-gladkosci podloza
-zbieznosci kolek
-szerokosci i stanu napompowania kolek
-sily wiatru
Sa to elementy na ktore pilot w momencie rozbiegu nie ma wplywu.
Mamy taka sytuacje, w ktorej skrzydlo weszlo nad glowe ale jest troche z boku i sie kiwa.
Pamietamy tez, ze krecace sie smiglo wytwarza efekt odsmiglowy.
I teraz, jesli pilot oderwie sie kiedy skrzydlo i efekt odsmiglowy sie dodadza, to trajka oderwie sie od ziemi, nastepnie przepadnie (bo skrzydlo powedrowalo bardziej na bok i jego rzutowana powierzchnia jest za mala zeby kontynuowac wznoszenie) i pilot zaczepi o ziemie tylnym kolkiem po stronie w ktora obraca sie smiglo.
Zeby tego uniknac, musimy poczekac z oderwaniem skrzydla do momentu, kiedy bedzie sie one kiwac w przeciwna strone niz dziala efekt odsmiglowy. Inaczej mowiac, ujac na chwile gaz, poczekac az skrzydlo kiwnie sie do konca i bedzie wracac i wtedy pelny palnik.

fotolot
Posty: 890
Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Budowa trajki ? czy kupić

Postautor: fotolot » 14 lutego 2021, 17:08

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Trajki nie przewracają się podczas stawiania skrzydła a w czasie rozbiegu gdy skrzydło jest nad głową.

;) Jasne ale po co gawedzisz o tych z normalnym układem podwozia. Analizujmy teraz, twoj "przewrotny" wytwór intelektu.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Budowa trajki ? czy kupić

Postautor: uriuk » 14 lutego 2021, 17:20

No to analizujmy. W poprzednim poscie wykazalem, ze przyczyna wywrotek jest uderzenie jednym tylnym bocznym kolem o ziemie podczas przepadniecia. Kolo ulega odbiciu i przewraca trajke. W ukladzie Zbyszka nie ma tylnego bocznego kolka, ktorym mozna zawadzic o ziemie. Jak dla mnie punkt dla Zbyszka.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Budowa trajki ? czy kupić

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 lutego 2021, 17:53

fotolot pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Trajki nie przewracają się podczas stawiania skrzydła a w czasie rozbiegu gdy skrzydło jest nad głową.

;) Jasne ale po co gawedzisz o tych z normalnym układem podwozia. Analizujmy teraz, twoj "przewrotny" wytwór intelektu.

I gdzie ta twoja analiza? Bo na razie to tylko przyperdalanie się widzę.
Zbyszek Gotkiewicz

fotolot
Posty: 890
Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Budowa trajki ? czy kupić

Postautor: fotolot » 14 lutego 2021, 18:13

uriuk pisze:No to analizujmy. W poprzednim poscie wykazalem, ze przyczyna wywrotek jest uderzenie jednym tylnym bocznym kolem o ziemie podczas przepadniecia. Kolo ulega odbiciu i przewraca trajke. W ukladzie Zbyszka nie ma tylnego bocznego kolka, ktorym mozna zawadzic o ziemie. Jak dla mnie punkt dla Zbyszka.

;) Fajni jesteście, poddaje się :) . Ja poruszyłem zasadniczą rożnice podparcia i grożbe kraksy, już w pierwszych momentach niesymetrycznego stawiania . Natomiast jeśli ktoś tego nie kuma, rozpędzając sie dalej i buja ze skrzydem oraz przepada (bo tak lubi....?. ). No to nic tylko brać matryce od Zbyszka i kopiować.... ;)

Ale jak by kogoś interesowały dość pewne starty trajką na ok. 10 metrach w ok. 5 sekund, to niech sobie doczyta o czym już wcześniej napisałem. Gdzie do patentu z pochylaniem napędu, dodałem nastepną uzasadnioną inwencję, by przechylanie to mogło działałać też w sposób elastyczny.
Nikt nie musi tu wierzyć w moje słowa(bo kiedyś ponoć wylatałem na glajcikach, głównie z napędami ok. 700h).
Dlatego moim niedowiarkom w tej akurat kwestii , wole polecić kontakt poza pgforumowy jeśli nie ze mną to np. z Netopelkiem.

Pozdrawiam
Wiesiek
Ostatnio zmieniony 14 lutego 2021, 19:53 przez fotolot, łącznie zmieniany 2 razy.

adam.a
Posty: 165
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:52
Reputation: 16
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Budowa trajki ? czy kupić

Postautor: adam.a » 14 lutego 2021, 18:25

uriuk pisze:No to analizujmy. W poprzednim poscie wykazalem, ze przyczyna wywrotek jest uderzenie jednym tylnym bocznym kolem o ziemie podczas przepadniecia. Kolo ulega odbiciu i przewraca trajke. W ukladzie Zbyszka nie ma tylnego bocznego kolka, ktorym mozna zawadzic o ziemie. Jak dla mnie punkt dla Zbyszka.

kilka lat temu kupiłem sobie model paralotni, dokładnie samą czaszę z linkami, aby na szybko to sprawdzić czy lata podczepiłem do kadłuba modelu samolotu - takiego klasycznego górnopłata elektrycznego, oczywiście po odkręceniu skrzydeł, wyglądało to jak kadłub Zbyszka tylko dłuższy. W międzyczasie robiłem docelowy model wózka ppgg z trzema kołami z przodu jedno z tyłu 2 . Okazało się że ten pierwszy mimo że wyglądał komicznie to latał najlepiej i samodzielnie potrafił wystartować , praktycznie samo startowało po dodaniu gazu, statecznik pionowy dodatkowo stabilizował całość, a trajką nigdy samodzielnie mi się to nie udało tylko z ręki. Niestety nie zachował mi się żaden film z tym kadłubem. Finalnie zabawka najlepiej się sprawdzała jako sam kosz z napędem (bez kółek) i starty z ręki. Testowałem w tym różne sposoby sterowania, najefektywniejszm było przenoszenie masy a nie ciagnięcie za sterówki :)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Budowa trajki ? czy kupić

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 lutego 2021, 18:32

Ten model który zrobiłem był zrobiony razem z prostym tunelem aerodynamiczny. Chodziło właśnie o zbadanie jakiej wielkości musi być ustatecznienie kierunkowe , gdyż duża powierzchnia boczna umieszczona przed środkiem ciężkości mocno destabilizuje wózek.
Zbyszek Gotkiewicz

fotolot
Posty: 890
Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Budowa trajki ? czy kupić

Postautor: fotolot » 14 lutego 2021, 18:44

adam.a pisze: podczepiłem do kadłuba modelu samolotu - takiego klasycznego górnopłata

Wiele zależy od geometrii rozmieszczenia kół , względem środka ciężkości. Jeśli tylne koło będzie daleko z tyłu, a przednie w miarę szeroko rozstawione, bardzo blisko środka ciężkości. To taki układ będzie dość stabilny na boczne siły przewracające. Oczywiście wysokość położenia tego środka, też ma dla stabilności, niebagatelne znaczenie .


Wróć do „Sprzęt”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość