Budowa trajki ? czy kupić
- NEWRO
- Posty: 70
- Rejestracja: 24 stycznia 2019, 20:35
- Reputation: 31
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Sympatyk
Re: Budowa trajki ? czy kupić
Tak się zastanawiam Zbyszku czy to paradoks, bo "latanie na szmacie" pół-tonowym zestawem wg. mnie wymaga zdecydowanie wysokich obostrzeń.
Wszyscy świadomi dbają o co trzeba i jest OK, ale regulacje prawne powinny być po to by wyłapać tych bardziej beztroskich...
Wszyscy świadomi dbają o co trzeba i jest OK, ale regulacje prawne powinny być po to by wyłapać tych bardziej beztroskich...
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Budowa trajki ? czy kupić
Regulacje prawne to tylko pozory bezpieczeństwa. Większość z nich jest niepotrzebna dopóki piloci są zagrożeniem sami dla siebie. Ul 115 ma ograniczenie masowe i prędkościowe. Trajki też mają ograniczenie masowe do chyba 350 kg a ograniczenie prędkościowe wynika z mechaniki lotu paralotni i nawet na bardzo małym skrzydle przypuszczam że nie da się przekroczyć 100 km/h. Ja jeżdżę samochodem który waży1500 kg, może się rozpędzić do 170 km/h i mimo tego że jeżdżę ponad 40 lat to z pewnością bym nie zdał egzaminu na prawo jazdy. Regulacje prawne dają poczucie bezpieczeństwa, nie bezpieczeństwo. Oczywiście jakieś 10 procent regulacji jest potrzebne. Za to reszta przepisów jest szkodliwa.
Zbyszek Gotkiewicz
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Budowa trajki ? czy kupić
Zdawalem prawko w Kalifornii. Musialem sie nauczyc wszystkich tamtejszych znakow drogowych na pamiec. Jest ich 12. Dla porownania w Polsce jest ich 368. Wychodzi na to, ze 356 z nich jest zbednych. I na dodatek w Kaliforni maja wiecej samochodow za to mniej wypadkow.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Budowa trajki ? czy kupić
uriuk pisze:Zdawalem prawko w Kalifornii. Musialem sie nauczyc wszystkich tamtejszych znakow drogowych na pamiec. Jest ich 12. Dla porownania w Polsce jest ich 368. Wychodzi na to, ze 356 z nich jest zbednych. I na dodatek w Kaliforni maja wiecej samochodow za to mniej wypadkow.
Kiedyś z ciekawości policzyłem jak te znaki są używane u nas. Na odcinku 15 km było 50 znaków zmieniających ograniczenie prędkości. Nie ma możliwości w takiej sytuacji aby uniknąć kary za korzystanie z drogi. Trzeba tylko postawić jakiegoś półgłówka z radarem w losowo wybrany miejscu.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 890
- Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
- Reputation: 3
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Budowa trajki ? czy kupić
NEWRO pisze: "latanie na szmacie" pół-tonowym zestawem wg. mnie wymaga zdecydowanie wysokich obostrzeń.
Wszyscy świadomi dbają o co trzeba i jest OK, ale regulacje prawne powinny być po to by wyłapać tych bardziej beztroskich...
Newro, jeśli wychodząc z założenia, że podczas np. zlotu wielu użytkownikow trajek , jesteś wtedy tym co chciał przepisu by "łapać beztroskich". To jak byś chciał to realizować i co byś proponował z nimi robić? Ewentualnie jeśli nie Ty chciałbyś to robić, to kogo z tych "świadomych"(?), chciał byś wynająć i opłacać do prześwietlenia trajek tych "beztroskich" i Twojej własnej wydumki ?.
W zasadzie w przepisach istnieją podziały co do zakresow wymagań, względem mas urządzeń . Jednak sam podział wg. startu z kółek,a z nóg(zamiast podziału masowego urządzeń) uważam za archaiczny idiotyzm, warty zreformowania prawnego. Gdyż działa to dyskryminacyjnie, przeciw poprawie bezpieczeństwa, pilotow starszych wiekiem ! . Gdzie przykładowo lekki napęd PPG z podczepionym kilku kilogramowym pomocniczym podwoziem, o sumarycznej wadze zestawu np. 30kg, jest traktowany w przepisach i systemie ubezpieczeniowym o wiele niekorzystniej od sporo cięższych napędów plecakowych typu np. Thor250.
Anglicy np. użytkownikując konstrukcje lekkich napedow lotniowych na kółkach, formalnie korzystają od niedawna z regulacji tych samych jak dla startujących z nog.
Pozdrawiam
Wiesiek
Ostatnio zmieniony 14 lutego 2021, 13:34 przez fotolot, łącznie zmieniany 1 raz.
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Budowa trajki ? czy kupić
Ale q... belkot.
Wiesiek, masz czas do jutra przepisanie tego posta w jezyku polskim. Niszczysz kolejny watek.
Jesli rano ten post bedzie tu dalej wisial w niezmienionej postaci, wylatujesz na drugi krag.
Wiesiek, masz czas do jutra przepisanie tego posta w jezyku polskim. Niszczysz kolejny watek.
Jesli rano ten post bedzie tu dalej wisial w niezmienionej postaci, wylatujesz na drugi krag.
-
- Posty: 890
- Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
- Reputation: 3
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Budowa trajki ? czy kupić
uriuk pisze: Niszczysz kolejny watek.
Jesli rano ten post bedzie tu dalej wisial w niezmienionej postaci, wylatujesz na drugi krag.
I tak chciałem to po chwili, trochę skorygować.
Natomiast mi w ogóle nie przeszkadzają wpisy innych, nawet zupełnie poza tematami wątkow.
Ale jak byś trafił na sobie podobnych moderatorów ,to by ci napisali że "niszczysz wątek", bredząc tu q...o jakichś swoich kursach na prawko... i ogarnij się Uriuk bo "wylecisz na drugi krąg"
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Budowa trajki ? czy kupić
Wiesiek. Popraw wpis i trzymaj się tematu, czyli budowy trajki. A jeśli dasz tu tyle postów odnoszących się do tekstu wątku co dał Uriuk, to będziesz mógł czasem sobie popłynąć, choćby po to żeby pokazać że jesteś normalnym człowiekiem. A na razie to proporcje w twoich postach są zupełnie odwrotne. Cały czas jakiś nawiedzony bełkot i czasami tylko przypadkowa informacja że ty też kiedyś latałeś. Więc się nie dziw, że tacy gawędziarze mają mniejsze prawa w dyskusji niż ludzie oferujący konkretną informację. Fakt, że muszę pisać niezgodnie z tematem w tym przypadku obciąża wyłącznie ciebie.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 890
- Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
- Reputation: 3
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Budowa trajki ? czy kupić
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Nigdy nie lubiłem powielać istniejących rozwiązań. Dlatego gdy zacząłem trajkę, to zaprojektowałem sobie układ ze śmigłem ciągnącym i w układzie dwa kilka z przodu jedno z tyłu. Projektu nie skończyłem, ale podaje dla poszerzenia horyzontów
Widok z boku.jpg
Obraz 017.jpg
Obraz 024.jpg
Układy z mocno rozciągnietym rozmieszczeniem mas, są bardzo niekorzystne w zastosowaniu jako podwieszenie paralotni.
Po za tym, taki układ umiejscowienia kółek podwozia w oczywisty sposób będzie sprzyjał łatwiejszej wywrotce podczas niesymetrycznego wstawania skrzydła.
Jeśli kogoś interesuje zbudowanie sobie bardziej funkcjonalnego wożka obudowanego, to być może będę mógł zaoferować zabudowę wozka typu "Silent Glider"(narazie jest zarezerwowany).
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Budowa trajki ? czy kupić
fotolot pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:Nigdy nie lubiłem powielać istniejących rozwiązań. Dlatego gdy zacząłem trajkę, to zaprojektowałem sobie układ ze śmigłem ciągnącym i w układzie dwa kilka z przodu jedno z tyłu. Projektu nie skończyłem, ale podaje dla poszerzenia horyzontów
Widok z boku.jpg
Obraz 017.jpg
Obraz 024.jpg
Układy z mocno rozciągnietym rozmieszczeniem mas, są bardzo niekorzystne w zastosowaniu jako podwieszenie paralotni.
Po za tym, taki układ umiejscowienia kółek podwozia w oczywisty sposób będzie sprzyjał łatwiejszej wywrotce podczas niesymetrycznego wstawania skrzydła.
Jeśli kogoś interesuje zbudowanie sobie wożka obudowanego, to być może będę mógł zaoferować zabudowę wozka typu "Silent Glider"(narazie jest zarezerwowany).
Właśnie z powodu rozciągnięcia mas od punktu podwieszenia zrezygnowałem z kończenia projektu. Natomiast układ z dwoma kołami z przodu w trajce uważam za dużo bardziej odporny na wywrotkę. Wywrotki zdarzają się podczas jazdy ze skrzydłem nad głową a nie przy stawianiu. Dzieje się tak, gdy skrzydło leci w innym kierunku niż jedzie trajka. Ciągnięcie wózka w bok przez skrzydło przy pojedynczym kółku z przodu doprowadza do skręcania wózka w kierunku przeciwnym niż jest ciągnięty. Przy dwóch kółkach z przodu efekt powinien być odwrotny.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 890
- Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
- Reputation: 3
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Budowa trajki ? czy kupić
Zbyszek Gotkiewicz pisze: układ z dwoma kołami z przodu w trajce uważam za dużo bardziej odporny na wywrotkę.
A wiec zapytam w twoim stylu : jakie masz "gawedziarzu, prawo" i kompetencje by tak uważać? Są też wózki z czterema kołami. Jednak tutaj chodzi o to ,że z tyłu zstosowałeś właśnie tylko jedno koło po środku i przeanalizuj sobie teraz jeszcze raz wektory sił podczas gdy skrzydło wstawać bedzie na bok....
W układzie gdzie są z tyłu dwa, właśnie dlatego podczas stawiania jest dość stabilnie.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Budowa trajki ? czy kupić
Jeszcze raz ci napisze, bo widzę że albo nie czytasz albo nie rozumiesz albo masz w dupie rozmówcę. Trajki nie przewracają się podczas stawiania skrzydła a w czasie rozbiegu gdy skrzydło jest nad głową.
Zbyszek Gotkiewicz
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Budowa trajki ? czy kupić
Przeanalizowalem dosc wnikliwie problem przewracania sie trajek. Sprawa wyglada tak:
Jesli sila ciagu podczas stawiania skrzdla jest niedostateczna, skrzydlo reaguje kiwaniem sie na boki. Obrazowo mowiac, zsuwa se na bok jak beret na glowie. Pilot ma na to maly wplyw poniewaz nie moze mocniej przebierac nogami, jego ciag zalezy od:
-mocy napedu
-wysokosci trawy
-twardosci podloza
-gladkosci podloza
-zbieznosci kolek
-szerokosci i stanu napompowania kolek
-sily wiatru
Sa to elementy na ktore pilot w momencie rozbiegu nie ma wplywu.
Mamy taka sytuacje, w ktorej skrzydlo weszlo nad glowe ale jest troche z boku i sie kiwa.
Pamietamy tez, ze krecace sie smiglo wytwarza efekt odsmiglowy.
I teraz, jesli pilot oderwie sie kiedy skrzydlo i efekt odsmiglowy sie dodadza, to trajka oderwie sie od ziemi, nastepnie przepadnie (bo skrzydlo powedrowalo bardziej na bok i jego rzutowana powierzchnia jest za mala zeby kontynuowac wznoszenie) i pilot zaczepi o ziemie tylnym kolkiem po stronie w ktora obraca sie smiglo.
Zeby tego uniknac, musimy poczekac z oderwaniem skrzydla do momentu, kiedy bedzie sie one kiwac w przeciwna strone niz dziala efekt odsmiglowy. Inaczej mowiac, ujac na chwile gaz, poczekac az skrzydlo kiwnie sie do konca i bedzie wracac i wtedy pelny palnik.
Jesli sila ciagu podczas stawiania skrzdla jest niedostateczna, skrzydlo reaguje kiwaniem sie na boki. Obrazowo mowiac, zsuwa se na bok jak beret na glowie. Pilot ma na to maly wplyw poniewaz nie moze mocniej przebierac nogami, jego ciag zalezy od:
-mocy napedu
-wysokosci trawy
-twardosci podloza
-gladkosci podloza
-zbieznosci kolek
-szerokosci i stanu napompowania kolek
-sily wiatru
Sa to elementy na ktore pilot w momencie rozbiegu nie ma wplywu.
Mamy taka sytuacje, w ktorej skrzydlo weszlo nad glowe ale jest troche z boku i sie kiwa.
Pamietamy tez, ze krecace sie smiglo wytwarza efekt odsmiglowy.
I teraz, jesli pilot oderwie sie kiedy skrzydlo i efekt odsmiglowy sie dodadza, to trajka oderwie sie od ziemi, nastepnie przepadnie (bo skrzydlo powedrowalo bardziej na bok i jego rzutowana powierzchnia jest za mala zeby kontynuowac wznoszenie) i pilot zaczepi o ziemie tylnym kolkiem po stronie w ktora obraca sie smiglo.
Zeby tego uniknac, musimy poczekac z oderwaniem skrzydla do momentu, kiedy bedzie sie one kiwac w przeciwna strone niz dziala efekt odsmiglowy. Inaczej mowiac, ujac na chwile gaz, poczekac az skrzydlo kiwnie sie do konca i bedzie wracac i wtedy pelny palnik.
-
- Posty: 890
- Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
- Reputation: 3
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Budowa trajki ? czy kupić
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Trajki nie przewracają się podczas stawiania skrzydła a w czasie rozbiegu gdy skrzydło jest nad głową.
Jasne ale po co gawedzisz o tych z normalnym układem podwozia. Analizujmy teraz, twoj "przewrotny" wytwór intelektu.
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Budowa trajki ? czy kupić
No to analizujmy. W poprzednim poscie wykazalem, ze przyczyna wywrotek jest uderzenie jednym tylnym bocznym kolem o ziemie podczas przepadniecia. Kolo ulega odbiciu i przewraca trajke. W ukladzie Zbyszka nie ma tylnego bocznego kolka, ktorym mozna zawadzic o ziemie. Jak dla mnie punkt dla Zbyszka.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Budowa trajki ? czy kupić
fotolot pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:Trajki nie przewracają się podczas stawiania skrzydła a w czasie rozbiegu gdy skrzydło jest nad głową.
Jasne ale po co gawedzisz o tych z normalnym układem podwozia. Analizujmy teraz, twoj "przewrotny" wytwór intelektu.
I gdzie ta twoja analiza? Bo na razie to tylko przyperdalanie się widzę.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 890
- Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
- Reputation: 3
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Budowa trajki ? czy kupić
uriuk pisze:No to analizujmy. W poprzednim poscie wykazalem, ze przyczyna wywrotek jest uderzenie jednym tylnym bocznym kolem o ziemie podczas przepadniecia. Kolo ulega odbiciu i przewraca trajke. W ukladzie Zbyszka nie ma tylnego bocznego kolka, ktorym mozna zawadzic o ziemie. Jak dla mnie punkt dla Zbyszka.
Fajni jesteście, poddaje się . Ja poruszyłem zasadniczą rożnice podparcia i grożbe kraksy, już w pierwszych momentach niesymetrycznego stawiania . Natomiast jeśli ktoś tego nie kuma, rozpędzając sie dalej i buja ze skrzydem oraz przepada (bo tak lubi....?. ). No to nic tylko brać matryce od Zbyszka i kopiować....
Ale jak by kogoś interesowały dość pewne starty trajką na ok. 10 metrach w ok. 5 sekund, to niech sobie doczyta o czym już wcześniej napisałem. Gdzie do patentu z pochylaniem napędu, dodałem nastepną uzasadnioną inwencję, by przechylanie to mogło działałać też w sposób elastyczny.
Nikt nie musi tu wierzyć w moje słowa(bo kiedyś ponoć wylatałem na glajcikach, głównie z napędami ok. 700h).
Dlatego moim niedowiarkom w tej akurat kwestii , wole polecić kontakt poza pgforumowy jeśli nie ze mną to np. z Netopelkiem.
Pozdrawiam
Wiesiek
Ostatnio zmieniony 14 lutego 2021, 19:53 przez fotolot, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Posty: 165
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:52
- Reputation: 16
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Sympatyk
Re: Budowa trajki ? czy kupić
uriuk pisze:No to analizujmy. W poprzednim poscie wykazalem, ze przyczyna wywrotek jest uderzenie jednym tylnym bocznym kolem o ziemie podczas przepadniecia. Kolo ulega odbiciu i przewraca trajke. W ukladzie Zbyszka nie ma tylnego bocznego kolka, ktorym mozna zawadzic o ziemie. Jak dla mnie punkt dla Zbyszka.
kilka lat temu kupiłem sobie model paralotni, dokładnie samą czaszę z linkami, aby na szybko to sprawdzić czy lata podczepiłem do kadłuba modelu samolotu - takiego klasycznego górnopłata elektrycznego, oczywiście po odkręceniu skrzydeł, wyglądało to jak kadłub Zbyszka tylko dłuższy. W międzyczasie robiłem docelowy model wózka ppgg z trzema kołami z przodu jedno z tyłu 2 . Okazało się że ten pierwszy mimo że wyglądał komicznie to latał najlepiej i samodzielnie potrafił wystartować , praktycznie samo startowało po dodaniu gazu, statecznik pionowy dodatkowo stabilizował całość, a trajką nigdy samodzielnie mi się to nie udało tylko z ręki. Niestety nie zachował mi się żaden film z tym kadłubem. Finalnie zabawka najlepiej się sprawdzała jako sam kosz z napędem (bez kółek) i starty z ręki. Testowałem w tym różne sposoby sterowania, najefektywniejszm było przenoszenie masy a nie ciagnięcie za sterówki
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Budowa trajki ? czy kupić
Ten model który zrobiłem był zrobiony razem z prostym tunelem aerodynamiczny. Chodziło właśnie o zbadanie jakiej wielkości musi być ustatecznienie kierunkowe , gdyż duża powierzchnia boczna umieszczona przed środkiem ciężkości mocno destabilizuje wózek.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 890
- Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
- Reputation: 3
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Budowa trajki ? czy kupić
adam.a pisze: podczepiłem do kadłuba modelu samolotu - takiego klasycznego górnopłata
Wiele zależy od geometrii rozmieszczenia kół , względem środka ciężkości. Jeśli tylne koło będzie daleko z tyłu, a przednie w miarę szeroko rozstawione, bardzo blisko środka ciężkości. To taki układ będzie dość stabilny na boczne siły przewracające. Oczywiście wysokość położenia tego środka, też ma dla stabilności, niebagatelne znaczenie .
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość