Jak zrobić dobry SIV

Latanie bezsilnikowe
JakubM
Posty: 1016
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Jak zrobić dobry SIV

Postautor: JakubM » 24 sierpnia 2021, 14:48

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Środek ciężkości układu jest nieco ponad pilotem.

Środek ciężkości ciała jest w małej miednicy, na wysokości drugiego lub trzeciego kręgu krzyżowego. Uprząż tu myślę, że niewiele zmienia.

Nawet przy lekkim pilocie o wadze ok. 70kg i ciężkim skrzydle 7kg oddalonym od pilota na 7m linkach środek ciężkości zestawu będzie odsunięty od środka ciężkości pilota o 0.9m co moim zdaniem wypada w okolicach głowy.

Przy pilocie 100kg i lekkim skrzydle 4kg to przesunięcie wynosi już tylko 27cm.

JaroXS
Posty: 1034
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 569
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: Jak zrobić dobry SIV

Postautor: JaroXS » 24 sierpnia 2021, 18:01

Widzisz Janek,

zgody nie udzieliłeś a ja to uszanowałem i materiał nie powstał według Twojego życzenia. To mam kłamać jeszcze innym jak pytają że nie udzieliłeś zgody? Niby co nabrać wody w usta? Napisałeś mi że nie życzysz sobie aby to było komentowane bo żyjesz z PG i może to wpłynąć na Twój biznes. Powiedziałem, ok, szanuje rozumiem. Filmu nie będzie.

Opublikowałem subtelny materiał o zakazywaniu komentowania i powiedziałem publicznie co o tym myślę. Nie musisz się z tym zgadzać, ale nie fajnie jest też teraz czytać jakieś osobiste wycieczki z tego powodu. Dlaczego Cię ogarnęła frustracja? Przecież słowo zostało dotrzymane.

;)

A mój cel w tworzeniu filmów jest taki aby było bezpieczniej. Kiedyś może zrozumiesz. Skoro tak chcesz się edukować, to czemu zgodziłeś się na prywatną analizę Twoich błędów którą miałem Ci nagrać i wysłać jako link niepubliczny zupełnie za darmo. Coś tutaj mi się nie spina, tym bardziej że napisałeś:

12 sie 2021, 00:39
Jan Rentowski
Bardzo fajne
Widzę że dyskusja przechodzi pod twojego posta ;)
Jan Rentowski
A jeśli zechcesz przekazać mi bezpośrednio swoje uwagi na podstawie filmu to bardzo to będzie dla mnie cenne. Widzę że znasz się na tym...

Yyyyy aleeee o co chodzi? Sorry że kontrargumentuję w ten sposób, ale zostałem do tego zmuszony aby się trochę bronić.

Pozdrawiam,
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Jak zrobić dobry SIV

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 24 sierpnia 2021, 18:11

Nie jest dobrze, jaki instruktor nie rozumie, że podstawą do budowania systemu bezpieczeństwa jest analiza sytuacji niebezpiecznych, ustalanie przyczyn i wprowadzanie poprawek do procedur. Ta zasadą powinna być ponad osobistymi interesami, szczególnie że każdy instruktor korzysta z doświadczenia innych pilotów i instruktorów. Nie każdego stać na popełnienie wszystkich błędów i jeszcze ich przeanalizowanie. Nieszczęściem tych wszystkich dyskusji jest ciągłe dryfowanie w kierunku szukania winy i odpowiedzialności co w ogóle nie powinno mieć miejsca, a jedynie wartościowa jest dyskusja na temat przebiegu zdarzenia i ustalenie co i dlaczego poszło źle. Szkoda, że Jaro nie jest w stanie tego zrozumieć. Przypomnę, że cała dyskusja zaczęła się od Jara tezy że nie ma sensu krytykować treningów u Pomarańskiego bo są tanie i na miejscu a skończyła się na próbie ustalenia za co ma odpowiadać instruktor w czasie szkolenia.
Zbyszek Gotkiewicz

mikus
Posty: 10
Rejestracja: 08 czerwca 2017, 22:27
Reputation: 15
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Jak zrobić dobry SIV

Postautor: mikus » 24 sierpnia 2021, 18:20

GringoFly pisze:Czy jako instruktor paralotniowy nie mam prawa popełniać błędów podczas własnych treningów? Czy nie powinienem uczyć się nowych rzeczy w obawie o to, co powiedzą inni? Inwestuję własny czas i pieniądze, narażam własne życie i zdrowie aby się dalej rozwijać w dyscyplinie, którą kocham i której zarówno piękno jak i zagrożenia próbuję pokazywać innym..


Chyba jestes za bardzo przewrazliwiony na punkcie swojej osoby, ani tu, ani na fejsie, nikt nie krytykuje Twojej techniki, ani checi rozwoju, ani decyzji na SIV. Blad ktory popelniles nie byl pierwszym, ani ostatnim takim na SIV, jest masa podobnych video w sieci, chociaz fakt, ze wybrales dosc ekstremalne zakonczenie tego manewru.

Cala dyskusja dotyczy tego, ze gdybys sie spoznil z rzuceniem paki to moglbys sie polamac, co jest zarzutem nie dla Ciebie, tylko do osoby prowadzacej szkolenie.

Mikolaj

P.S. Nie wiem kogo nazywasz teoretykiem, ale nie wydaje mi sie, zebys mial powody na to, aby na mnie albo Jarka patrzec z gory.
I tak, latam na 2-rzedowce, i tak, przeciagalem ja -tak dla pewnosci, bo widze, ze to jest teraz konieczne do wypowiedzi.

GringoFly
Posty: 18
Rejestracja: 22 lutego 2017, 13:27
Reputation: 4
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Zawodnik

Re: Jak zrobić dobry SIV

Postautor: GringoFly » 24 sierpnia 2021, 19:32

Jarku,

Ogarnęła mnie frustracja po zapoznaniu się z tym właśnie subtelnym materiałem o którym wspominasz, twoją wypowiedzią w tym wątku, jak również twoimi wypowiedziami w innym wątku, gdzie rzucasz dość poważne oskarżenia w kierunku kolejnego bardzo dobrego i doświadczonego polskiego instruktora, potem nazywasz je pytaniami, a potem próbujesz się wykręcić ze wszystkiego. Teraz wklejasz jakieś wycinki rozmów, opowiadasz że ktoś Cię pytał i ty nie mogłeś skłamać, po prostu nie do wiary. Ja Ciebie nie znam i po obejrzeniu jednego krótkiego filmiku wydałeś mi się sensownym gościem, ale po zapoznaniu się z całokształtem Twojej najświeższej twórczości stwierdzam, że tak nie jest. Celem takich działań z pewnością nie jest chęć pomocy i poprawy bezpieczeństwa paralotniarzy, a próbą oczerniania i kłócenia ze sobą ludzi.

Zaraz będzie że swój broni swego, że jest jakiś tajny pakt, zmowa milczenia i nie wiadomo co jeszcze. Nie ma czegoś takiego. Myślę, że każdy kto podejmuje się tego typu pracy robi to przede wszystkim z pasji, a nie chęci zysku jak sugerują niektórzy. Ja aby zająć się paralotniarstwem na 100% musiałem zrezygnować z bardzo udanej kariery na stanowiskach kierowniczych w dużych zagranicznych koncernach, wiedząc że żyjąc z paralotniarstwa nie mam szans na choćby zbliżone zarobki. Pomimo wielu wyrzeczeń udało mi się zbudować fajnie funkcjonujący biznes paralotniowy, gdzie robię to to lubię, dużo latam, pokazuję i uczę tego innych, daję ludziom radochę i jakoś udaje mi się z tego utrzymać siebie oraz swoją rodzinę. Mam czyste sumienie, nikomu nie robię krzywdy ale zdaję sobie sprawę, że któregoś dnia to podczas mojego szkolenia czy wyjazdu może wydarzyć się komuś wypadek, zupełnie bez mojej winy, i nie chciałbym wtedy zostać obrzucony takim gównem jak Arek czy oskarżeniami jak Walter. Wydawałoby się że tak małe i specyficzne grono, gdzie prawie wszyscy się znają, powinno trzymać się razem i wspierać. A tu pojawiają się takie rodzynki jak ty czy Mikołaj, które stąd pouciekały gdzieś za granicę i w wolnych chwilach po dobrze płatnej pracy przed komputerem postanawiają nam trochę nabruździć, wbić tu i ówdzie szpilkę, powymądrzać się, pokazać jak to 'u nich' jest lepiej. Ja rozumiem, że wam to nie zaszkodzi bo was tu nie ma, ale po co wy chcecie nas skłócać i dzielić na jakieś obozy? Jak tak wam koledzy zależy na bezpieczeństwie i dobrze polskich pilotów to wracajcie tu i zabierzcie się tutaj do jakiejś konkretnej roboty w tym kierunku a nie tylko próbach podważenia i zniszczenia tego, co budują inni. Z tej internetowej krytyki wszystkiego i wszystkich moim zdaniem nic dobrego nie wynika. Z naszych szkoleń owszem tak, w każdym razie ja bardzo się staram żeby tak było :)

No i znowu dałem się wkręcić w dyskusję, której nie da się wygrać i której zapewne pożałuję. Masakra. Przestało padać, wychodzę z domu i nie wracam!

JaroXS
Posty: 1034
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 569
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: Jak zrobić dobry SIV

Postautor: JaroXS » 24 sierpnia 2021, 19:33

Zbyszek,

Jarek rozumie. Chyba nie czytasz najwiekszej grupy pg na FB i moze nie wiesz co tam napisalem. Pare osob Ci pewnie moze potwierdzic ze napisalem co bym zmienil w szkoleniach SIV polskich. Napisalem tam rowniez ze nie jestem za ich likwidacja i poniewieraniu innych ale za przyznaniem ze instruktor popelnil bledy i ze je popelniamy wszyscy. Czyli jestem za wskazaniem bledow aby ich nie popelniano, tym bardziej ze nie widze ich tylko ja ale inni jak np. Blazej i Mikolaj. Napisalem tez ze trzeba wspierac pilotow i instruktorow. Temat o odpowiedzialnosci instr. to zupelnie inny watek. Nie jestem za kopaniem instruktora z powodu jakis starych starc. Bardzo Cie prosze zaloz sobie konto bedziesz wtedy moze bardziej na biezaco :)

Pozdrawiam mimo atakow :)
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

AndRand
Posty: 274
Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
Reputation: 29
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Jak zrobić dobry SIV

Postautor: AndRand » 24 sierpnia 2021, 19:46

GringoFly pisze:
AndRand pisze:To niech nie będzie takim hipokrytą - umieścił go na Fejsie i Instagramie z opisem "Best paragliding reserve of all times " :D :D :D


Mówisz, masz - post usunięty z Fejsa oraz Instagrama. Nie rozumiem kolego po co zabierasz głos w tej dyskusji skoro wyraźnie nie masz pojęcia o czym mówisz. To, że akurat byłeś na miejscu i coś tam podsłyszałeś z rozmów innych nie robi z Ciebie chyba eksperta od full-sztali na 2-linowcach? Odnoszę wrażenie, że im mniejsze pojęcie i umiejętności tym większa potrzeba wypowiedzenia się i zaistnienia w sieci...

Janek,
Sam wrzuciłeś film do sieci z opisem jak wyżej więc musiałeś brać pod uwagę, że będzie szeroko komentowany i dogłębnie analizowany.
Ponieważ komentarze szły w kierunku różnych dziwnych teorii więc chyba nie dziwne, że jako filmujący to zdarzenie przedstawiam jak ono wyglądało i jaki jest kontekst. Stąd mój udział w dyskusjach. Całość filmu mam, ale nie publikuję bo uważam, że należy to do Ciebie lub Arka Pomarańskiego.

Co do analizowania przebiegu - chyba każdy kto lata stara się wiedzieć dlaczego skrzydło zachowuje się tak jak się zachowuje więc trudno żebyśmy tego nie robili mając materiał instruktażowy, który sam upubliczniłeś.
Po to zaglądam na takie fora by się tego dowiedzieć - np. dwóch poglądów o powolnym vs. dynamicznym wejściu w stall. Ani jeden ani drugi pogląd nie jest mój więc nie rozumiem na czym ma polegać to "zaistnienie w sieci"? Że się nad nimi zastanawiam i liczę na opinie innych?

Powodzenia,
I kolejnych udanych publikacji :)

JaroXS
Posty: 1034
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 569
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: Jak zrobić dobry SIV

Postautor: JaroXS » 24 sierpnia 2021, 20:00

GringoFly pisze:Jarku,

Ogarnęła mnie frustracja po zapoznaniu się z tym właśnie subtelnym materiałem o którym wspominasz, twoją wypowiedzią w tym wątku, jak również twoimi wypowiedziami w innym wątku, gdzie rzucasz dość poważne oskarżenia w kierunku kolejnego bardzo dobrego i doświadczonego polskiego instruktora, potem nazywasz je pytaniami, a potem próbujesz się wykręcić ze wszystkiego. Teraz wklejasz jakieś wycinki rozmów, opowiadasz że ktoś Cię pytał i ty nie mogłeś skłamać, po prostu nie do wiary. Ja Ciebie nie znam i po obejrzeniu jednego krótkiego filmiku wydałeś mi się sensownym gościem, ale po zapoznaniu się z całokształtem Twojej najświeższej twórczości stwierdzam, że tak nie jest. Celem takich działań z pewnością nie jest chęć pomocy i poprawy bezpieczeństwa paralotniarzy, a próbą oczerniania i kłócenia ze sobą ludzi.

Zaraz będzie że swój broni swego, że jest jakiś tajny pakt, zmowa milczenia i nie wiadomo co jeszcze. Nie ma czegoś takiego. Myślę, że każdy kto podejmuje się tego typu pracy robi to przede wszystkim z pasji, a nie chęci zysku jak sugerują niektórzy. Ja aby zająć się paralotniarstwem na 100% musiałem zrezygnować z bardzo udanej kariery na stanowiskach kierowniczych w dużych zagranicznych koncernach, wiedząc że żyjąc z paralotniarstwa nie mam szans na choćby zbliżone zarobki. Pomimo wielu wyrzeczeń udało mi się zbudować fajnie funkcjonujący biznes paralotniowy, gdzie robię to to lubię, dużo latam, pokazuję i uczę tego innych, daję ludziom radochę i jakoś udaje mi się z tego utrzymać siebie oraz swoją rodzinę. Mam czyste sumienie, nikomu nie robię krzywdy ale zdaję sobie sprawę, że któregoś dnia to podczas mojego szkolenia czy wyjazdu może wydarzyć się komuś wypadek, zupełnie bez mojej winy, i nie chciałbym wtedy zostać obrzucony takim gównem jak Arek czy oskarżeniami jak Walter. Wydawałoby się że tak małe i specyficzne grono, gdzie prawie wszyscy się znają, powinno trzymać się razem i wspierać. A tu pojawiają się takie rodzynki jak ty czy Mikołaj, które stąd pouciekały gdzieś za granicę i w wolnych chwilach po dobrze płatnej pracy przed komputerem postanawiają nam trochę nabruździć, wbić tu i ówdzie szpilkę, powymądrzać się, pokazać jak to 'u nich' jest lepiej. Ja rozumiem, że wam to nie zaszkodzi bo was tu nie ma, ale po co wy chcecie nas skłócać i dzielić na jakieś obozy? Jak tak wam koledzy zależy na bezpieczeństwie i dobrze polskich pilotów to wracajcie tu i zabierzcie się tutaj do jakiejś konkretnej roboty w tym kierunku a nie tylko próbach podważenia i zniszczenia tego, co budują inni. Z tej internetowej krytyki wszystkiego i wszystkich moim zdaniem nic dobrego nie wynika. Z naszych szkoleń owszem tak, w każdym razie ja bardzo się staram żeby tak było :)

No i znowu dałem się wkręcić w dyskusję, której nie da się wygrać i której zapewne pożałuję. Masakra. Przestało padać, wychodzę z domu i nie wracam!


Chyba cos zle zrozumiales. Jestem jednym z bardzo niewielu pilotow ktory nie zmieszal Arka z blotem publicznie. Nawet z nim rozmawialem o tym tel. aby bylo lepiej. Wysluchal mnie a czy sie cos zmieni czas pokaze. Wiesz o tym tez. Nawet mi to napisales ze to dobre zalatwienie sprawy co mam w msg. Arek wspomnial tez ze u innych instr. byly wypadki smiertelne co mnie zaskoczylo. Aby nie oczerniac Arka ze rozsiewa jakies plotki zapytalem publicznie czy ktos cos wie, moze malo subtelnie ale zapytalem. Walter odpowiedzial jak chlop i super. Moze trzeba bylo do niego zadzwonic? Mozliwe, ale nie zrobilem tego bo chcialem tez wiedziec jaka bedzie reakcja. Uwazasz ze nie wolno zadawac pytan trudnych publicznie? Uwazasz ze nie wolno publicznie wskazac bledow jezeli je widzimy? Watek o odpowiedzialnosci instr. to zupelnie niepowiazany watek. Oczywiscie masz tez prawo zakazac komentowania swojej sytuacji co zostalo uszanowane ale uszanuj tez ze niektorym pilotom sie nie podoba taka Twoja decyzja. Uszanuj to ze piloci ktorzy maja doswiadczenie i zalezy im na bezpieczenstwie i zmianach chca aby instruktor prowadzacy SIV przyznal bledy i powiedzial, dobra wyglada ze macie racje. Zamiast tego czytamy ciagle obrony innych instruktorow na FB przeciez pilot mogl pociagnac klamke na tych 100m po nieudanym wingoverze. No mogl ale tego nie zrobil. Czy wine ponosi pilot? W mojej ocenie akurat nie. Czy wine ponosi instruktor? Tak bo szedl z nim do figury ponizej 100m ktora jest trudna i nie ma czasu duzo na reakcje.

Co do tego ze nie chcesz sie podzielic materialem, szanuje ale tak to my daleko nie zajedziemy. To ze Walter sie odezwal, tak szanuje. Zapewne do niego zadzwonie jeszcze bo moze odczytal to wszystko jak jakas zmowe ktorej celem jest wykorzystanie internetu do zniszczenia polskich instruktorow. Nie takie sa intencje.

Fajnie by bylo gdybys zmienil zdanie i dal skomentowac swoj material ludziom ktorzy kiedys sie tym zajmowali dlugo i ktorzy nadal w wolnej chwili trenuja jakies figury. Jezeli uwazasz ze jestesmy nieobiektywni to szanujemy ale nie zarzucaj nam ze z za granicy po pracy niszczymy co popadnie, bo tak nie jest.

Pozdrawiam,
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Jak zrobić dobry SIV

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 24 sierpnia 2021, 20:06

Jarek nie rozumie. Dyskusja powinna się ograniczyć wyłącznie do przyczyn wypadków I zagrożeń. Konkluzja, że instruktor popełnił błąd jest wskazywaniem winnego a nie przyczyny. Prawidłowe podejście powinno wykazać co źle zostało zrobione przez instruktora i pilota a resztę wniosków należy zostawić czytającym.
Zbyszek Gotkiewicz

JaroXS
Posty: 1034
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 569
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: Jak zrobić dobry SIV

Postautor: JaroXS » 24 sierpnia 2021, 20:19

Zbyszek, nie wiem czy zauwazyles ale takie sa wlasnie moje filmy :) ktore dotycza analiz. Ale moze nie ogladales. Przedstawilem swoje prywatne zdanie w ocenie nieszczesliwego wypadku ze SIV i swojego zdania nie zmienie. Nie mozna juz zrobic wiecej jak wskazac przyczyny powiedziec Arkowi co moze zrobic lepiej. Teraz trzeba tylko poczekac i zyc nadzieja ze bedzie lepiej. To samo dotyczy filmu Janka. Tam mozna wskazac wiele ciekawych rzeczy ale Janek nie chce aby to bylo wskazywane i aby inni czytajacy ogladajacy wyciagali wnioski. Zaczarowane kolo...
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

JaroXS
Posty: 1034
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 569
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: Jak zrobić dobry SIV

Postautor: JaroXS » 24 sierpnia 2021, 21:17

Jeszcze zapomnialem dodac Janek,

Ze nadal szczerze licze ze zmienisz zdanie i udostepnisz swoj caly film do ewentualnego wgladu. W mojej ocenie jako instruktor bys zyskal najwiecej, a taka postawe jedynie by mozna bylo chwalic. Tak samo jak moge jedynie pochwalic Waltera ze zabral glos i rozwial watpliwosci przy trudnych publicznych pytaniach. Taka postawa by pokazala ze nie boisz sie tematow trudnych, ze jestes instruktorem ktory inwestuje w wiedze i chcesz sie dowiedziec co inni piloci o tym mysla i nauczyc sie wiecej ale aby inni piloci nie musieli tez popelnic ewentualnych bledow na dwurzedowkach ktore Ty miales. Bylbys wspanialym przykladem dla swoich kursantow ze mozna sie doszkalac, popelniac bledy ale w rezultacie niesc tez duza wartosc dodana dla srodowiska. Nawet gdybym sie podjal publicznej analizy Twojego filmu, to mnie by tez mogli ocenic inni czy zrobilem to dobrze czy zle. Jezeli zle to by mi na pewno wylali kibel wody na glowe tak jak w przypadku pytania o wypadki smiertelne - chociaz to juz dostatecznie wyjasnilem takze nie bede do tego wracal.

Fingers crossed! Pozostaje pozytywny mimo wszystko.

Pozdrawiam,
Jarek Borowiec | www.flyordie.info


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość