Znowu PPG
Zdarzenia 2022
-
- Posty: 1034
- Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
- Reputation: 569
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Akrobata
Re: Zdarzenia 2022
Odnośnie powyższego, podobno Driftair 18m, napęd C-Max, masa pilota 70kg. Podobno spirala rozpoczęta na 200m na gazie do samej ziemi (to dużo czasu). Podobno pilot z wieloletnim doświadczeniem który wykonywał takie rzeczy wielokrotnie. Moim zdaniem utrata przytomności to tylko domniemanie i należy temat dokładnie zbadać, rozkładając wszystko na czynniki pierwsze
Jarek Borowiec | www.flyordie.info
- qbaepp11
- Posty: 150
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:58
- Reputation: 20
- Lokalizacja: Brzeg Dolny
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Sympatyk
Re: Zdarzenia 2022
JaroXS pisze:Odnośnie powyższego, podobno Driftair 18m, napęd C-Max, masa pilota 70kg. Podobno spirala rozpoczęta na 200m na gazie do samej ziemi (to dużo czasu). Podobno pilot z wieloletnim doświadczeniem który wykonywał takie rzeczy wielokrotnie. Moim zdaniem utrata przytomności to tylko domniemanie i należy temat dokładnie zbadać, rozkładając wszystko na czynniki pierwsze
Jarek to bardzo mało czasu i to jeszcze na full gazie. Z 200 m to kilka zwitek i jesteś już nisko. Robię czasem takie spirale też na 18m glajcie , ale zawsze bez gazu i kończę na 200 czasem mniej metrach . Szkoda chłopa
Łukasz Serafin
https://www.facebook.com/brzeg.dolny.z.powietrza/
https://www.facebook.com/brzeg.dolny.z.powietrza/
-
- Posty: 1034
- Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
- Reputation: 569
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Akrobata
Re: Zdarzenia 2022
Wiem że rozmawiamy o sekundach, ale każda sekunda robi różnice. Przypomnę tylko że ostatnio analizowany był wpadek na SIVie gdzie wysokość rozpoczęcia upadku spiralnego była znacznie poniżej 100m i czas do uderzenia o wodę wynosił około 5 sekund. Jeżeli naprawdę było 200m od rozpoczęcia ewolucji to domniemam że czasu było więcej niż 5 sekund mimo że pilot miał małe skrzydło, napęd i gaz. Takie moje luźne przemyślenia.
Jarek Borowiec | www.flyordie.info
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zdarzenia 2022
Widziałem spiralę na skrzydle tego rodzaju. 200 metrów to według mnie jakieś półtorej zwitki upadkowej, ale trzeba by to zweryfikować. Jeśli chodzi o utratę przytomności to wątpię żeby to było możliwe tak szybko. Dużo częściej pilot jest zaskoczony inną reakcją skrzydła i przez chwilę się waha co zrobić.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 1034
- Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
- Reputation: 569
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Akrobata
Re: Zdarzenia 2022
Zbyszek, w spirali upadkowej osiągamy prędkość pomiędzy 20-25m/s, wiem bo to pomierzyłem jak robiłem filmy instruktażowe o spirali upadkowej. Nie rozmawiamy o jednej czy półtorej zwitki ale o znacznie większej liczbie zwitek w stosunku do 200m wysokości. To co piszesz powyżej jest sprzeczne z moimi doświadczeniami odnośnie figur.
Jarek Borowiec | www.flyordie.info
-
- Posty: 852
- Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
- Reputation: 275
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: Zdarzenia 2022
Przecież 100 m to wysokość na której jeszcze się uczy wingoverów, i potwierdzają to instruktorzy z kilkunastoletnim doświadczeniem
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zdarzenia 2022
Na tych małych szybkich skrzydłach prędkość opadania w upadkowej dochodzi do 25 m/s. Czyli pilot z 200 metrów ma około 8 sekund do uderzenia w ziemię. Niby sporo czasu. Trudno tu dywagować bez poważniejszej analizy. Analizowałem przyczyny takich wypadków w książce i niestety statystyka tego typu wypadków wypada bardzo niekorzystnie a przyczyny są jedynie w sferze domysłów.
Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Zdarzenia 2022
Zbyszek Gotkiewicz pisze:200 metrów to według mnie jakieś półtorej zwitki upadkowej, ale trzeba by to zweryfikować.
JaroXS pisze:Zbyszek, Nie rozmawiamy o jednej czy półtorej zwitki ale o znacznie większej liczbie zwitek w stosunku do 200m wysokości. To co piszesz powyżej jest sprzeczne z moimi doświadczeniami odnośnie figur.
To jest przykład, jak dostaję 2 sprzeczne informacje od osób, które uważam za autorytety zapala mi się lampka i nie ufam nikomu . Intuicyjnie wydało mi się, że Zbyszek nie ma racji że 200m to półtorej zwitki, czy tam nawet dwie i jakbym obstawiał w milionerach to tą opcję bym odrzucił na dzień dobry..
Zajrzałem na YT i pierwszy filmik od razu dla mnie dobry do analizy:
300m wg autora filmu
Odrzucam na dzień dobry moment wejścia w spiralę i z niej wyjścia, orientacyjnie zostaje własnie 200m upadkowej. Ja tam w kluczowych 7s ( największe opadanie) nie doliczam się więcej niż 2 zwitek ( raczej właśnie bliżej 1,5 ). To jest dla mnie sporym zaskoczeniem.
Ostatnio zmieniony 24 października 2022, 20:53 przez prokopcio, łącznie zmieniany 1 raz.
Łukasz Prokop
-
- Posty: 852
- Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
- Reputation: 275
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: Zdarzenia 2022
Podpis pod filmem mrozi krew w żyłach - no chyba że to ściema pod łamanie przepisów...
Przy czym trzeba pamiętać o perspektywie - 300 m wydaje mi się prawdopodobne na początek spirali, ale podejrzewam że zakończył ją przynajmniej 100 m nad ziemią. Zawsze lecąc wyżej wydaje się, że ktoś niżej wbija się w ziemię.
Przy czym trzeba pamiętać o perspektywie - 300 m wydaje mi się prawdopodobne na początek spirali, ale podejrzewam że zakończył ją przynajmniej 100 m nad ziemią. Zawsze lecąc wyżej wydaje się, że ktoś niżej wbija się w ziemię.
Spirala która była nie zamierzona i zupełnie przypadkowa , ale dobrze się zakończyło , pilot wyprowadził glajta
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Zdarzenia 2022
nawet przez chwilę nie przyszło mi to brać na poważnie. Wie co robi od początku do końca, zakładam, że też wie, z jakim ryzykiem to się wiąże. To nie jest amatorska/niekontrolowana spirala z przypadku.matgaw pisze:Podpis pod filmem mrozi krew w żyłach - no chyba że to ściema ...
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zdarzenia 2022
Podpis pod filmem jest głupi i trudno powiedzieć co miał na celu. Czy usprawiedliwić niskie wykonanie spirali czy też stworzyć dramatyzm sytuacji. A widać wyraźnie, że pilot najpierw rozbujał skrzydło i umiejętnie stawia go na komorach w ćwierć obrotu. Pilot wie co robi. Problemem są piloci, którzy widząc takie wyczyny próbują je powtarzać nie dysponując odpowiednimi umiejętnościami. A co do wypadku to chciałbym zobaczyć trymery. Był już wypadek gdzie odpuszczenie jednego trymera doprowadziło do spirali i śmierci.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 852
- Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
- Reputation: 275
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: Zdarzenia 2022
Dudek ma teraz inne klamry do trymerów niż kiedyś i trudno mi sobie wyobrazić żeby to było możliwe. Ale kiedyś to chyba nawet nie odszedł samoczynnie, tylko odwrotnie - jeden się zablokował, i pilot odpuścił tylko jeden.
-
- Posty: 1034
- Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
- Reputation: 569
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Akrobata
Re: Zdarzenia 2022
prokopcio pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:200 metrów to według mnie jakieś półtorej zwitki upadkowej, ale trzeba by to zweryfikować.JaroXS pisze:Zbyszek, Nie rozmawiamy o jednej czy półtorej zwitki ale o znacznie większej liczbie zwitek w stosunku do 200m wysokości. To co piszesz powyżej jest sprzeczne z moimi doświadczeniami odnośnie figur.
To jest przykład, jak dostaję 2 sprzeczne informacje od osób, które uważam za autorytety zapala mi się lampka i nie ufam nikomu . Intuicyjnie wydało mi się, że Zbyszek nie ma racji że 200m to półtorej zwitki, czy tam nawet dwie i jakbym obstawiał w milionerach to tą opcję bym odrzucił na dzień dobry..
Zajrzałem na YT i pierwszy filmik od razu dla mnie dobry do analizy:
300m wg autora filmu
Odrzucam na dzień dobry moment wejścia w spiralę i z niej wyjścia, orientacyjnie zostaje własnie 200m upadkowej. Ja tam w kluczowych 7s ( największe opadanie) nie doliczam się więcej niż 2 zwitek ( raczej właśnie bliżej 1,5 ). To jest dla mnie sporym zaskoczeniem.
Prokopcio, różnica taka że to co na tym filmie pokazane to nie jest spirala upadkowa ale spirala normalna gdzie skrzydło nie jest ustawione komorami równolegle do linii horyzontu i każdy pełny obrót jest rozłożony w długim okresie czasie z ustabilizowanym opadaniem. W spirali upadkowej oś obrotu przechodzi bliżej w stronę pilota co powoduje szybszą rotację skrzydła i większą liczbę zwitek. Ważne jest o czym rozmawiamy i co miało miejsce. W spirali upadkowej poza tym przeciążenie jest większe niż w spirali kontrolowanej którą widać na powyższym filmie. Dla porównania możesz zobaczyć film na moim kanale o spirali upadkowej gdzie dobrze widać różnice w ustawieniu skrzydła i prędkości rotacji a ja nie miałem nawet 300m w trakcie rozpoczęcia figury. Robiłem również spirale upadkowe na PPG, nie tylko swobodnie.
Jarek Borowiec | www.flyordie.info
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Zdarzenia 2022
tak zwróciłem na to uwagę, całość wygląda "bardzo łagodnie" ale mamy bardzo krótki odcinek spirali który analizuję. Widziałem wszystkie Twoje filmiki, też wiele innych i kojarzę, że opadanie w zwykłej spirali jest kilkanaście m/s tutaj na omawianym odcinku jest bliżej 25m/s ( trudno to dokładnie określić ) co bym kwalifikował na pograniczu upadkowej ale rzeczywiście nie była ona "zablokowana upadkowo" bo pilot do tego nie dopuścił.
druga sprawa, to skąd wiemy w jakiej spirali znajdował się pilot który nieszczęśliwie zakończył życie?
druga sprawa, to skąd wiemy w jakiej spirali znajdował się pilot który nieszczęśliwie zakończył życie?
Łukasz Prokop
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Zdarzenia 2022
JaroXS pisze:
Prokopcio, różnica taka że to co na tym filmie pokazane to nie jest spirala upadkowa ale spirala normalna gdzie skrzydło nie jest ustawione komorami równolegle do linii horyzontu i każdy pełny obrót jest rozłożony w długim okresie czasie z ustabilizowanym opadaniem. W spirali upadkowej oś obrotu przechodzi bliżej w stronę pilota co powoduje szybszą rotację skrzydła i większą liczbę zwitek. Ważne jest o czym rozmawiamy i co miało miejsce. W spirali upadkowej poza tym przeciążenie jest większe niż w spirali kontrolowanej którą widać na powyższym filmie. Dla porównania możesz zobaczyć film na moim kanale o spirali upadkowej gdzie dobrze widać różnice w ustawieniu skrzydła i prędkości rotacji a ja nie miałem nawet 300m w trakcie rozpoczęcia figury. Robiłem również spirale upadkowe na PPG, nie tylko swobodnie.
Wszystko zależy od skrzydła. Zauważyłem że obecnie małe skrzydła napędowe w trzech zwitkach potrafią stracić spokojnie 100m, ale wciąż ustawione są niemal prostopadle do horyzontu, co niby nie sugeruje spirali upadkowej. Miałem kiedyś skrzydło wyczynowe które zawsze w spirali ustawiało się komorami równolegle do horyzontu ale wychodziło z tej spirali bez problemu po odpuszczeniu wewnętrznej sterówki i przez 100m tych obrotów było znacznie więcej i opadanie raczej mniejsze.
-
- Posty: 1034
- Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
- Reputation: 569
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Akrobata
Re: Zdarzenia 2022
prokopcio pisze:
druga sprawa, to skąd wiemy w jakiej spirali znajdował się pilot który nieszczęśliwie zakończył życie?
Tego nie wiadomo. Wiadomo jedynie że to był rodzaj spirali z gazem do samej ziemi. Podobnie jak Zbyszek skupiałbym się na trymerach, ale i również na samym fakcie dlaczego gaz był do samej ziemi. W sytuacji zagrażającej życiu odruchowo puszczach gaz, a przynajmniej ja bym tak zrobił aby zmniejszyć prędkość. Pilot podobno doświadczony także tym bardziej pojawia się więcej pytań. Powodów może być wiele w sumie. Wypory to też jedna z rzeczy która powinna być sprawdzona. Akurat w utratę przytomności wątpię w tym przypadku najbardziej. Teraz to PKBWL będzie badał i temat spadnie do Jacka Bogatko. Na ten moment dla mnie ten przykry wątek jest wyczerpany.
Jarek Borowiec | www.flyordie.info
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Zdarzenia 2022
Mogło dojść do uszkodzenia manetki w jakimś krytycznym momencie.
Wtedy siła odśmigłowa mogłaby skutecznie utrudnić wyjście ze spirali.
Wtedy siła odśmigłowa mogłaby skutecznie utrudnić wyjście ze spirali.
Łukasz Prokop
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Zdarzenia 2022
prokopcio pisze:Mogło dojść do uszkodzenia manetki w jakimś krytycznym momencie.
Wtedy siła odśmigłowa mogłaby skutecznie utrudnić wyjście ze spirali.
Efekt odśmigłowy w takiej sytuacji to pikuś, moc napędu na pełnym gazie nawet jeśli spirala jest wykonywana w przeciwnym kierunku do efektu odśmiglowego powoduje przyspieszenie ruchu po okręgu, wyrzuca coraz bardziej pilota na zewnątrz zakrętu co powoduje coraz większe obciążenie skrzydła i pogłębianie spirali.
Jeśli to jest napęd o ciągu 80kg+ i małe skrzydło robi się nieciekawie.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zdarzenia 2022
Moja hipoteza dotycząca uderzenia w spirali zakłada, że pilot zostaje zaskoczony sytuacją, której wcześniej nie przećwiczył. W takiej nieprzewidzianej sytuacji podczas spirali na małej wysokości każda sytuacja wymagająca myślenia to wyrok śmierci. Pilot powinien wiedzieć, że jeśli w takiej sytuacji traci kontrolę to musi natychmiast rzucić zapas. Próba zrozumienia problemu, jego opanowania i rozwiązania to strata cennych sekund których jest tylko kilka.
Zbyszek Gotkiewicz
Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość