Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Kwestie związane z bezpieczeństwem latania i zapobieganiem wypadkom. Ze względu na powagę tematu wszelakie trolowanie nie będzie tutaj tolerowane.
Michał T
Posty: 157
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 18:21
Reputation: 17
Lokalizacja: Będzin
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: Michał T » 14 lipca 2016, 18:18

Dokładnie tak! Wystarczy wyzwalanie ręczne.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: prokopcio » 14 lipca 2016, 18:33

Tylko czy nie było by tak jak z wypadkami na drogach - 90% poważnych wypadków występuje w "bezpiecznych" warunkach pogodowych, w tych złych jest znacznie mniej wypadków. Podobnie tutaj, człowiek poczuje się nieśmiertelny, co może się okazać mocno nietrafnym stwierdzeniem ;)
Łukasz Prokop

Michał T
Posty: 157
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 18:21
Reputation: 17
Lokalizacja: Będzin
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: Michał T » 14 lipca 2016, 22:41

Mooooże ... ale to chyba nie jest argument by zaprzestać prób. Twoja decyzja czy jeździsz 50km/h z airbagiem i wiesz że jesteś bezpieczny czy wolisz przesunąć granicę.

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: Marcin. » 15 lipca 2016, 10:24

A jaką maksymalną prędkość może osiągnąć spadający pilot załóżmy ,że ze złożonym w 70% skrzydłem?

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: prokopcio » 15 lipca 2016, 10:26

w noszeniu czy w duszeniu ;) ?
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: Marcin. » 15 lipca 2016, 10:43

Leszek Mańkowski mówił ,że nie wiadomo jak złożona paralotnia ma te minimum 6m2 i jest już sporym hamulcem. Mam na myśli wytracenie energii uderzenia z takich prędkości. Np protektor zmniejsza dużo siłę w porównaniu do "nieuzbrojonego" uderzenia , więc jakby był airbag , to kto wie.... może to byłby przełom w bezpieczeństwie.
http://www.paralotnie.escapador.pl/kurs ... ujacy.html
Ostatnie rubryki tabeli pokazują jak te 55cm różnicy diametralnie zmieniają sytuację. Stosunek 4,9g do 51g :shock:

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: uriuk » 15 lipca 2016, 11:48

Marcin. pisze:A jaką maksymalną prędkość może osiągnąć spadający pilot załóżmy ,że ze złożonym w 70% skrzydłem?


okolo 140 km/h

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: Marcin. » 15 lipca 2016, 11:58

uriuk pisze:
Marcin. pisze:A jaką maksymalną prędkość może osiągnąć spadający pilot załóżmy ,że ze złożonym w 70% skrzydłem?


okolo 140 km/h


No , i teraz jaka poduszka ? Jakiej grubości ? I jak szybko ma upuszczać powietrze? ;)

Xanax
Posty: 63
Rejestracja: 08 stycznia 2016, 11:07
Reputation: 7
Lokalizacja: Warszawa
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: Xanax » 15 lipca 2016, 15:13

Są ludzie którzy potrafili by to wszystko wyliczyć. To jest ciekawy temat na pracę dyplomową :) Na początek można by tym zainteresować jakiegoś przyszłego inż. i udzielić mu pomocy, np dostarczyć jakiś sprzęt do porobienia przeróbek i testów.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: uriuk » 15 lipca 2016, 15:39

Wyliczenie jest proste. Hamowanie to nic innego jak przeciazenie. Wiadomo jakie przeciazenie moze wytrzymac czlowiek, a mozna je wyliczyc przerz zatrzymanie ciala na okreslonej drodze. Obawiam sie ze bezpieczne hamowanie ze 140 km/h wyniesie kilka metrow.

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: Marcin. » 15 lipca 2016, 16:13

uriuk pisze:Wyliczenie jest proste. Hamowanie to nic innego jak przeciazenie. Wiadomo jakie przeciazenie moze wytrzymac czlowiek, a mozna je wyliczyc przerz zatrzymanie ciala na okreslonej drodze. Obawiam sie ze bezpieczne hamowanie ze 140 km/h wyniesie kilka metrow.


Ciężkie obrażenia np. złamany kręgosłup to chyba tak upadek na plecy tak z powyżej 3m z protektorem? Tzn. gdzieś obiło mi się o uszy.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: prokopcio » 15 lipca 2016, 16:59

Temat ciekawy bo na malej wysokości pomoże taka poduszka a spadochron nie i odwrotnie. Dodatkowo Rsh np na skałach fajnie byłby uzupełniony taką podusią.
Łukasz Prokop

Gość

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: Gość » 15 lipca 2016, 18:21

No właśnie w moich oczach, to jest chaos i nieskończona ilość możliwości "konfiguracji" przyglebień ,więc trudny to temat. Ale pewnie niejeden spec już nad tym siedzi :idea:

Michał T
Posty: 157
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 18:21
Reputation: 17
Lokalizacja: Będzin
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: Michał T » 15 lipca 2016, 18:37

Dla opóźnienia 5g :
140km/h potrzebujemy 15metrów na wyhamowanie
50km/h -- 2metry
36km/h- 1metr.

To nie ma być do skoków z samolotu zamiast spadochronu tylko w sytuacji złożenia się skrzydła na wysokości kilkudziesięciu metrów.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: uriuk » 15 lipca 2016, 18:47

Poskladane skrzydlo na wysokosci kilkudziesieciu metrow wpadnie w rotacje. Sumaryczna predkosc w tej rotacji z latwoscia przekroczy 100 km/h. Jesli rotacji nie bedzie to i problemu nie bedzie. Ale skrzydlo musialoby szlozyc sie idealnie symetrycznie (tzn zalozyc sobie uszy)

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: Marcin. » 15 lipca 2016, 19:23

uriuk pisze:Poskladane skrzydlo na wysokosci kilkudziesieciu metrow wpadnie w rotacje. Sumaryczna predkosc w tej rotacji z latwoscia przekroczy 100 km/h. Jesli rotacji nie bedzie to i problemu nie bedzie. Ale skrzydlo musialoby szlozyc sie idealnie symetrycznie (tzn zalozyc sobie uszy)


To trzeba by jeszcze dodać spadochronik hamujący rotację ( z kilkudziesięciu metrów może byłby czas na zadziałanie całego systemu) ;)

Michał T
Posty: 157
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 18:21
Reputation: 17
Lokalizacja: Będzin
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: Michał T » 16 lipca 2016, 21:23

Zrobiłem sobie dodatkowe obliczenia bazujące na informacji że dopuszcza się przeciążenie 50g.
Wyszło mi, że ze 140km/h mając 1,5metra drogi hamowania mieścimy się.

Realizacja hamowania to już zupełnie inna bajka.
Musiałaby to być na przykład kula r=1,5m z powietrzem 15m^3 czyli np zmagazynowane pod ciśnieniem 300atm w butli 50litrowej(taka jak spawacze mają). Inna sprawa wpuścić to w np. pół sekundy i wypuścić z kuli w 0,07sekundy :-)))

Rezygnuję z wiary w super-airbag

To tak w ramach deszczowej pogody...

Cybiak
Posty: 52
Rejestracja: 20 kwietnia 2016, 00:00
Reputation: 9
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: Cybiak » 16 lipca 2016, 22:26

Michał T pisze:Zrobiłem sobie dodatkowe obliczenia bazujące na informacji że dopuszcza się przeciążenie 50g.
Wyszło mi, że ze 140km/h mając 1,5metra drogi hamowania mieścimy się.

Realizacja hamowania to już zupełnie inna bajka.
Musiałaby to być na przykład kula r=1,5m z powietrzem 15m^3 czyli np zmagazynowane pod ciśnieniem 300atm w butli 50litrowej(taka jak spawacze mają). Inna sprawa wpuścić to w np. pół sekundy i wypuścić z kuli w 0,07sekundy :-)))

Rezygnuję z wiary w super-airbag

To tak w ramach deszczowej pogody...


Jest jeszcze takie rozwiązanie.
Tylko jak to zastosować. Może taka Instrukcja: W przypadku utraty kontroli nad szmatolotem
wyciągnąć basen z uprzęży, napompować, zalać wodą do ok 30 cm, rzucić na ziemię. Następnie wypiąć się z uprzęży i upaść płasko do wody. W przypadku przeżycia wylać wodę, zwinąć basen i użyć ponownie. :D

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: Marcin. » 17 lipca 2016, 13:08

Ha ha ha :) gdyby ten facet latał na paralotni , to był by bezpieczny :)
Dzięki za filmik rozweselający :D

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: Marcin. » 17 lipca 2016, 13:11

uriuk pisze:Poskladane skrzydlo na wysokosci kilkudziesieciu metrow wpadnie w rotacje. Sumaryczna predkosc w tej rotacji z latwoscia przekroczy 100 km/h. Jesli rotacji nie bedzie to i problemu nie bedzie. Ale skrzydlo musialoby szlozyc sie idealnie symetrycznie (tzn zalozyc sobie uszy)

"
A czy w rotacji da się zrobić fronta i skalafiorować glajta żeby spadać pionowo? Czy może przeciążenia "obezwładniają" ręce? No bo tak sobie myślę ,że rotacja wynika z wypełnionej części paralotni ,która nadal pracuje.


Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość