trwałość skrzydła
- Marcin Kawula
- Posty: 152
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:36
- Reputation: 10
- Lokalizacja: Tychy
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
trwałość skrzydła
Krótkie pytanie w kontekście ewentualnego zakupu skrzydła. Czy jeśli skrzydło ma 1 rok od wyprodukowania (czyli stosunkowo nowe), ale wylatało około 100h będzie jeszcze długo w dobrym stanie technicznym? Wydaje się, że skoro pilot wylatał 100h w rok, to raczej nie ciora glajta po startowiskach, tylko startuje i jest długo w powietrzu, więc tę ilość godzin można by porównać do np 50h dla kogoś początkującego. Pytam, bo najwięcej glajtów do sprzedaży ma wylatane około 50h, a czym więcej godzin, to cena mocno spada.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: trwałość skrzydła
A co to za skrzydło? Chodzi głównie o materiały. Bo dla normalnego skrzydła 100 godzin to niewiele. Pozostało jeszcze z 500 godzin do wylatania.
Zbyszek Gotkiewicz
- Marcin Kawula
- Posty: 152
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:36
- Reputation: 10
- Lokalizacja: Tychy
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: trwałość skrzydła
Np takie jak Rook2.
Upper surface Dominico N30 DMF
Bottom surface Dominico N20 DMF
100h/500h to rzeczywiście można traktować jak nowe.
Upper surface Dominico N30 DMF
Bottom surface Dominico N20 DMF
100h/500h to rzeczywiście można traktować jak nowe.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: trwałość skrzydła
Ja bym sprawdził tkaninę na przewiewności i wytrzymałość po jakiś 300 godzinach. A tak to panie latać i latać.
Zbyszek Gotkiewicz
- Marcin.
- Posty: 539
- Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: trwałość skrzydła
A gdy przewiewność jest w "dobrym stanie" ,to można założyć że reszta paralotni jako tako też?
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: trwałość skrzydła
Na stan paralotni składa się
Przewiewności tkaniny
Wytrzymałość mechaniczna tkaniny
Skurcze i rozciągnięcia tkaniny
Wytrzymałość lin.
Skurcze i rozciągnięcia lin
Wytrzymałość szwów
Stan usztywnień
Stan innych elementów skrzydła
Dobry wynik przewiewności nie musi wskazywać że pozostałe wyniki będą też dobre.
Przewiewności tkaniny
Wytrzymałość mechaniczna tkaniny
Skurcze i rozciągnięcia tkaniny
Wytrzymałość lin.
Skurcze i rozciągnięcia lin
Wytrzymałość szwów
Stan usztywnień
Stan innych elementów skrzydła
Dobry wynik przewiewności nie musi wskazywać że pozostałe wyniki będą też dobre.
Zbyszek Gotkiewicz
- Marcin.
- Posty: 539
- Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: trwałość skrzydła
To możliwa jest sytuacja ,że przewiewność jest dobra a jakaś część niedopuszczalnie zużyta? Oczywiście chodzi mi tylko o normalne użytkowanie ,a nie uszkodzenie skrzydła w wypadku.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: trwałość skrzydła
Myślę że tak. Skrzydło może mieć na przykład dobry wynik przewiewności ale skurczony spływ albo bardzo nierówna górna powierzchnię. Albo na przykład zniszczone usztywnienia wlotów. Nie mówiąc juz o linach.
Zbyszek Gotkiewicz
- Marcin.
- Posty: 539
- Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: trwałość skrzydła
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Myślę że tak. Skrzydło może mieć na przykład dobry wynik przewiewności ale skurczony spływ albo bardzo nierówna górna powierzchnię. Albo na przykład zniszczone usztywnienia wlotów. Nie mówiąc juz o linach.
To chyba oznaki starego rocznika z pancernym gelvenorem?
- tooosh
- Posty: 339
- Rejestracja: 10 lutego 2016, 23:20
- Reputation: 154
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: trwałość skrzydła
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dobry wynik przewiewności nie musi wskazywać że pozostałe wyniki będą też dobre.
Dobry wynik przewiewności nie musi wskazywać, że przewiewność jest dobra i po kolejnym teście może być niedobra W którymś Cross Country były na ten temat testy.
- Marcin.
- Posty: 539
- Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: trwałość skrzydła
tooosh pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dobry wynik przewiewności nie musi wskazywać że pozostałe wyniki będą też dobre.
Dobry wynik przewiewności nie musi wskazywać, że przewiewność jest dobra i po kolejnym teście może być niedobra W którymś Cross Country były na ten temat testy.
Możesz zapodać linka ?
- Lucjan Piekutowski
- Posty: 1031
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
- Reputation: 66
- Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: trwałość skrzydła
Marcin. pisze:
To chyba oznaki starego rocznika z pancernym gelvenorem?
Marcin strasznie kombinujesz z tym skrzydłem
Skrzydło nowe masz w momencie gdy jest nowe, potem jest tylko mniej lub bardziej używane. Do tego się starzeje. Dowodem stanu skrzydła jest przegląd, który powinien ci odpowiedzieć na pytania o stan poszczególnych elementów. Dodatkowo upewnić się o stanie możesz:
Oglądając skrzydło, sprawdzając jak wstaje i lata.
Kupując je od osoby pewnej najlepiej pilota którego znasz i wiesz że cię nie oszuka.
Oceniając ogólny stan, tj linki, taśmy bloczki magnesy itp. Stan wytarcia i zużycia tych elementów, świadczy o intensywności użytkowania. Jak obejrzysz ileś tam glajtów , w tym nowe to zobaczysz który jak wygląda. Tobie pozostaje jak na razie wspierać się kimś kto ma doświadczenie. Oczywiście powiemy Ci na co zwracać uwagę, ale to będą tylko rady przez internet.
Odpowiadając na Twoje pytanie. Może być skrzydło które ma 100 godzin i jest sprawne a może być i takie które jest niesprawne. 100 godzin i rok użytkowania, to moim zdaniem przewiewność byłaby z wynikiem "bardzo dobry" lub "jak nowy" jeśli jest tylko "dobra" to coś tu jest nie tak, tzn zadziałał jakiś czynnik postarzający tkaninę (słońce, woda ? ) , reszta konstrukcji najprawdopodobniej jest proporcjonalnie zużyta ale to sprawdzisz robiąc pełny przegląd.
P.S Roczne skrzydła klasy A lub B są drogie.
EDIT: Ten post oczywiście jest do Marcina cytowanego, trochę mi się Marcinowie pomieszali , ale ogólnie odpowiedź jest na pytania Marcina którego zacytowałem i tego który założył temat trochę też
- starry
- Posty: 391
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 18:17
- Reputation: 60
- Lokalizacja: Blisko Klina
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: trwałość skrzydła
Gdy dostałem Deltę po 2 sezonach i ponad 200h i porównałem ją ze swoim Synergy5 z niecałymi 180h to myślałem, że Delta to trup. Jednak Delta miała aktualny pełny przegląd z wynikiem przewiewności jak nowa. Przez pierwsze parę godzin na Delcie, miałem wrażenie, że latam na skrzydle z pergaminu, które lada moment się podrze Teraz mam już na Delcie prawie 100h i czuje się na niej tak pewnie jak dawniej na Solu. Porównałem ją też z rocznikowo równymi Deltami znajomych i nie odbiega wizualnie i organoleptycznie od innych. Poczytałem też na stronie Ozone o tym jak oceniają stan skrzydła i sadzę, że tkanina spokojnie w dobrej kondycji przeżyje 500h albo i więcej. Gorzej chyba liny, a raczej lineczki, które warto by wymienić przynajmniej raz, ale czy to jest opłacalne ? Może przynajmniej główne A i B. Tak więc od samego latania skrzydło nie powinno "zepsuć". Najgorzej chyba wpływają na skrzydło wypadki i nieumiejętne obchodzenie się z nim ( minimum szacunku się skrzydłu należy ), które w instrukcji OZONE jest bardzo fajnie opisane. Gelwanor jest pancerny ale i ciężki, a jakość wykonania Sol'a pozostawia sporo do życzenia na tle konkurencji.
Używkę należy zawsze brać z opcją zwrotu, nie napalać się i przespać parę dni przed ostateczną decyzją.
Używkę należy zawsze brać z opcją zwrotu, nie napalać się i przespać parę dni przed ostateczną decyzją.
- Marcin.
- Posty: 539
- Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: trwałość skrzydła
Lucjan Piekutowski pisze:[
Oglądając skrzydło, sprawdzając jak wstaje i lata.
A jak złe lata?
- Lucjan Piekutowski
- Posty: 1031
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
- Reputation: 66
- Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: trwałość skrzydła
Marcin. pisze:Lucjan Piekutowski pisze:[
Oglądając skrzydło, sprawdzając jak wstaje i lata.
A jak złe lata?
Odpowiem tak, idziesz na randkę, dziewczyna śliczna ale nieśmiała i przestraszona. Dziewczynę możesz ośmielić A skrzydło to sam wiesz...
- Marcin Kawula
- Posty: 152
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:36
- Reputation: 10
- Lokalizacja: Tychy
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: trwałość skrzydła
Jak tak sobie patrzę na ceny skrzydeł używanych np tu: https://wing.pub/wings/niviuk/hook-3 (to wybrane losowo skrzydło)
to widać, że cena jest uzależniona od NALOTU.
to widać, że cena jest uzależniona od NALOTU.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: trwałość skrzydła
Lucjan Piekutowski pisze:[Dziewczynę możesz ośmielić A skrzydło to sam wiesz...
Dziewczynę można jeszcze rozśmieszyć Jak jej pilot pokaże co potrafi to będzie boki zrywać.
Zbyszek Gotkiewicz
- Marcin Kawula
- Posty: 152
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:36
- Reputation: 10
- Lokalizacja: Tychy
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: trwałość skrzydła
Dzięki za wszelkie podpowiedzi, szczególnie: kupować skrzydło ze świeżym przeglądem, kupować z kimś doświadczonym, no i wyspać się
- Lucjan Piekutowski
- Posty: 1031
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
- Reputation: 66
- Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: trwałość skrzydła
Marcin Kawula pisze:Dzięki za wszelkie podpowiedzi, szczególnie: kupować skrzydło ze świeżym przeglądem, kupować z kimś doświadczonym, no i wyspać się
W twoim przypadku jak kupisz skrzydło po 100 godzinach od pilota który tylko latał, to będzie jak nowe. Nie wiem czy Niemcy i Francuzi kombinują z żyłowaniem ceny, myślę że raczej latają i sprzedają nie zajeżdżają skrzydeł.
- tooosh
- Posty: 339
- Rejestracja: 10 lutego 2016, 23:20
- Reputation: 154
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: trwałość skrzydła
Marcin. pisze:Możesz zapodać linka ?
http://www.xcmag.com/2015/11/cross-country-166-whats-in-the-latest-issue/
Jak nie rozczytasz to podaj maila.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość