trwałość skrzydła

Latanie bezsilnikowe
Awatar użytkownika
Marcin Kawula
Posty: 152
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:36
Reputation: 10
Lokalizacja: Tychy
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

trwałość skrzydła

Postautor: Marcin Kawula » 01 września 2016, 16:16

Krótkie pytanie w kontekście ewentualnego zakupu skrzydła. Czy jeśli skrzydło ma 1 rok od wyprodukowania (czyli stosunkowo nowe), ale wylatało około 100h będzie jeszcze długo w dobrym stanie technicznym? Wydaje się, że skoro pilot wylatał 100h w rok, to raczej nie ciora glajta po startowiskach, tylko startuje i jest długo w powietrzu, więc tę ilość godzin można by porównać do np 50h dla kogoś początkującego. Pytam, bo najwięcej glajtów do sprzedaży ma wylatane około 50h, a czym więcej godzin, to cena mocno spada.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: trwałość skrzydła

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 01 września 2016, 16:39

A co to za skrzydło? Chodzi głównie o materiały. Bo dla normalnego skrzydła 100 godzin to niewiele. Pozostało jeszcze z 500 godzin do wylatania.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Marcin Kawula
Posty: 152
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:36
Reputation: 10
Lokalizacja: Tychy
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: trwałość skrzydła

Postautor: Marcin Kawula » 01 września 2016, 16:42

Np takie jak Rook2.
Upper surface Dominico N30 DMF
Bottom surface Dominico N20 DMF

100h/500h to rzeczywiście można traktować jak nowe.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: trwałość skrzydła

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 01 września 2016, 17:37

Ja bym sprawdził tkaninę na przewiewności i wytrzymałość po jakiś 300 godzinach. A tak to panie latać i latać.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: trwałość skrzydła

Postautor: Marcin. » 01 września 2016, 17:44

A gdy przewiewność jest w "dobrym stanie" ,to można założyć że reszta paralotni jako tako też?

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: trwałość skrzydła

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 01 września 2016, 18:07

Na stan paralotni składa się
Przewiewności tkaniny
Wytrzymałość mechaniczna tkaniny
Skurcze i rozciągnięcia tkaniny
Wytrzymałość lin.
Skurcze i rozciągnięcia lin
Wytrzymałość szwów
Stan usztywnień
Stan innych elementów skrzydła

Dobry wynik przewiewności nie musi wskazywać że pozostałe wyniki będą też dobre.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: trwałość skrzydła

Postautor: Marcin. » 01 września 2016, 18:54

To możliwa jest sytuacja ,że przewiewność jest dobra a jakaś część niedopuszczalnie zużyta? Oczywiście chodzi mi tylko o normalne użytkowanie ,a nie uszkodzenie skrzydła w wypadku.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: trwałość skrzydła

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 01 września 2016, 18:58

Myślę że tak. Skrzydło może mieć na przykład dobry wynik przewiewności ale skurczony spływ albo bardzo nierówna górna powierzchnię. Albo na przykład zniszczone usztywnienia wlotów. Nie mówiąc juz o linach.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: trwałość skrzydła

Postautor: Marcin. » 01 września 2016, 19:13

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Myślę że tak. Skrzydło może mieć na przykład dobry wynik przewiewności ale skurczony spływ albo bardzo nierówna górna powierzchnię. Albo na przykład zniszczone usztywnienia wlotów. Nie mówiąc juz o linach.


To chyba oznaki starego rocznika z pancernym gelvenorem?

Awatar użytkownika
tooosh
Posty: 339
Rejestracja: 10 lutego 2016, 23:20
Reputation: 154
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: trwałość skrzydła

Postautor: tooosh » 01 września 2016, 19:40

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dobry wynik przewiewności nie musi wskazywać że pozostałe wyniki będą też dobre.


Dobry wynik przewiewności nie musi wskazywać, że przewiewność jest dobra i po kolejnym teście może być niedobra ;) W którymś Cross Country były na ten temat testy.
http://www.SRUdoChmury.pl

Marcin Duszyński

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: trwałość skrzydła

Postautor: Marcin. » 01 września 2016, 19:58

tooosh pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dobry wynik przewiewności nie musi wskazywać że pozostałe wyniki będą też dobre.


Dobry wynik przewiewności nie musi wskazywać, że przewiewność jest dobra i po kolejnym teście może być niedobra ;) W którymś Cross Country były na ten temat testy.


Możesz zapodać linka ? :)

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1031
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 66
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: trwałość skrzydła

Postautor: Lucjan Piekutowski » 01 września 2016, 20:15

Marcin. pisze:
To chyba oznaki starego rocznika z pancernym gelvenorem?


Marcin strasznie kombinujesz z tym skrzydłem :P

Skrzydło nowe masz w momencie gdy jest nowe, potem jest tylko mniej lub bardziej używane. Do tego się starzeje. Dowodem stanu skrzydła jest przegląd, który powinien ci odpowiedzieć na pytania o stan poszczególnych elementów. Dodatkowo upewnić się o stanie możesz:
Oglądając skrzydło, sprawdzając jak wstaje i lata.
Kupując je od osoby pewnej najlepiej pilota którego znasz i wiesz że cię nie oszuka.
Oceniając ogólny stan, tj linki, taśmy bloczki magnesy itp. Stan wytarcia i zużycia tych elementów, świadczy o intensywności użytkowania. Jak obejrzysz ileś tam glajtów , w tym nowe to zobaczysz który jak wygląda. Tobie pozostaje jak na razie wspierać się kimś kto ma doświadczenie. Oczywiście powiemy Ci na co zwracać uwagę, ale to będą tylko rady przez internet.
Odpowiadając na Twoje pytanie. Może być skrzydło które ma 100 godzin i jest sprawne a może być i takie które jest niesprawne. 100 godzin i rok użytkowania, to moim zdaniem przewiewność byłaby z wynikiem "bardzo dobry" lub "jak nowy" jeśli jest tylko "dobra" to coś tu jest nie tak, tzn zadziałał jakiś czynnik postarzający tkaninę (słońce, woda ? ) , reszta konstrukcji najprawdopodobniej jest proporcjonalnie zużyta ale to sprawdzisz robiąc pełny przegląd.

P.S Roczne skrzydła klasy A lub B są drogie.


EDIT: Ten post oczywiście jest do Marcina cytowanego, trochę mi się Marcinowie pomieszali , ale ogólnie odpowiedź jest na pytania Marcina którego zacytowałem i tego który założył temat trochę też :D

Awatar użytkownika
starry
Posty: 391
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 18:17
Reputation: 60
Lokalizacja: Blisko Klina
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: trwałość skrzydła

Postautor: starry » 01 września 2016, 20:35

Gdy dostałem Deltę po 2 sezonach i ponad 200h i porównałem ją ze swoim Synergy5 z niecałymi 180h to myślałem, że Delta to trup. Jednak Delta miała aktualny pełny przegląd z wynikiem przewiewności jak nowa. Przez pierwsze parę godzin na Delcie, miałem wrażenie, że latam na skrzydle z pergaminu, które lada moment się podrze ;) Teraz mam już na Delcie prawie 100h i czuje się na niej tak pewnie jak dawniej na Solu. Porównałem ją też z rocznikowo równymi Deltami znajomych i nie odbiega wizualnie i organoleptycznie od innych. Poczytałem też na stronie Ozone o tym jak oceniają stan skrzydła i sadzę, że tkanina spokojnie w dobrej kondycji przeżyje 500h albo i więcej. Gorzej chyba liny, a raczej lineczki, które warto by wymienić przynajmniej raz, ale czy to jest opłacalne ? Może przynajmniej główne A i B. Tak więc od samego latania skrzydło nie powinno "zepsuć". Najgorzej chyba wpływają na skrzydło wypadki i nieumiejętne obchodzenie się z nim ( minimum szacunku się skrzydłu należy ), które w instrukcji OZONE jest bardzo fajnie opisane. Gelwanor jest pancerny ale i ciężki, a jakość wykonania Sol'a pozostawia sporo do życzenia na tle konkurencji.
Używkę należy zawsze brać z opcją zwrotu, nie napalać się i przespać parę dni przed ostateczną decyzją.
Darecki -starry
------------------------------
http://glajtem.pl

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: trwałość skrzydła

Postautor: Marcin. » 01 września 2016, 20:48

Lucjan Piekutowski pisze:[
Oglądając skrzydło, sprawdzając jak wstaje i lata.


A jak złe lata? :?:

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1031
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 66
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: trwałość skrzydła

Postautor: Lucjan Piekutowski » 01 września 2016, 20:51

Marcin. pisze:
Lucjan Piekutowski pisze:[
Oglądając skrzydło, sprawdzając jak wstaje i lata.


A jak złe lata? :?:


Odpowiem tak, idziesz na randkę, dziewczyna śliczna ale nieśmiała i przestraszona. Dziewczynę możesz ośmielić :) A skrzydło to sam wiesz...

Awatar użytkownika
Marcin Kawula
Posty: 152
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:36
Reputation: 10
Lokalizacja: Tychy
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: trwałość skrzydła

Postautor: Marcin Kawula » 01 września 2016, 20:58

Jak tak sobie patrzę na ceny skrzydeł używanych np tu: https://wing.pub/wings/niviuk/hook-3 (to wybrane losowo skrzydło)
to widać, że cena jest uzależniona od NALOTU.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: trwałość skrzydła

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 01 września 2016, 21:17

Lucjan Piekutowski pisze:[Dziewczynę możesz ośmielić :) A skrzydło to sam wiesz...


Dziewczynę można jeszcze rozśmieszyć :) Jak jej pilot pokaże co potrafi to będzie boki zrywać.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Marcin Kawula
Posty: 152
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:36
Reputation: 10
Lokalizacja: Tychy
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: trwałość skrzydła

Postautor: Marcin Kawula » 01 września 2016, 21:42

Dzięki za wszelkie podpowiedzi, szczególnie: kupować skrzydło ze świeżym przeglądem, kupować z kimś doświadczonym, no i wyspać się :-)

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1031
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 66
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: trwałość skrzydła

Postautor: Lucjan Piekutowski » 01 września 2016, 21:53

Marcin Kawula pisze:Dzięki za wszelkie podpowiedzi, szczególnie: kupować skrzydło ze świeżym przeglądem, kupować z kimś doświadczonym, no i wyspać się :-)


W twoim przypadku jak kupisz skrzydło po 100 godzinach od pilota który tylko latał, to będzie jak nowe. Nie wiem czy Niemcy i Francuzi kombinują z żyłowaniem ceny, myślę że raczej latają i sprzedają nie zajeżdżają skrzydeł.

Awatar użytkownika
tooosh
Posty: 339
Rejestracja: 10 lutego 2016, 23:20
Reputation: 154
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: trwałość skrzydła

Postautor: tooosh » 01 września 2016, 23:53

Marcin. pisze:Możesz zapodać linka ? :)


http://www.xcmag.com/2015/11/cross-country-166-whats-in-the-latest-issue/

Jak nie rozczytasz to podaj maila.
http://www.SRUdoChmury.pl

Marcin Duszyński


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość