Zdarzenia 2018

Kwestie związane z bezpieczeństwem latania i zapobieganiem wypadkom. Ze względu na powagę tematu wszelakie trolowanie nie będzie tutaj tolerowane.
Only21
Posty: 141
Rejestracja: 14 sierpnia 2017, 16:55
Reputation: 9
Lokalizacja: Legionowo pod Warszawą
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Ppg Kraśnik utonięcie

Postautor: Only21 » 11 lipca 2018, 06:12

https://www.lublin112.pl/paralotniarz-s ... ewu-wideo/

Edit: według świadków pilot zamierzał wykonać niski lot nad wodą połączony z ciągnięciem nogi po wodzie.

Only21
Posty: 141
Rejestracja: 14 sierpnia 2017, 16:55
Reputation: 9
Lokalizacja: Legionowo pod Warszawą
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: Only21 » 11 lipca 2018, 06:13


Only21
Posty: 141
Rejestracja: 14 sierpnia 2017, 16:55
Reputation: 9
Lokalizacja: Legionowo pod Warszawą
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: Only21 » 11 lipca 2018, 09:53

Niestety .....
kondolencje dla rodziny

Awatar użytkownika
calhal
Posty: 770
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
Reputation: 33
Lokalizacja: Grenoble, Francja
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Zaczepienie linkami przy starcie o drzewo - potłuczenia.

Postautor: calhal » 14 lipca 2018, 10:59

Pilot, w miarę doświadczony, w hike&fly również. Dzikie startowisko w górach, porośnięte dosyć wysokimi chwastami, które i utrudniały start i zasłaniały kamienie i małe półki na zboczu (15 minut wyrywania chwastów przed startem).
col vert 1.jpg
col vert 1.jpg (72.81 KiB) Przejrzano 9242 razy
col vert 2.jpg
col vert 2.jpg (93.49 KiB) Przejrzano 9242 razy


Prawie zerowy wiatr (lekkie powiewy termiczne), skrzydło wstaje nad głowę powolutku, więc pilot biegnie żeby nadać prędkość. Nagle półka (około 1.5metra), skok z niej a poniżej skrzydło kolegi. Pilot, zamiast się zatrzymać, skacze nad skrzydłem zmieniając jednocześnie trajektorię lekko w lewo. Skrzydło zaczyna leciec, ale lewy stabil zahaczył o drzewo. Utrata prędkości i pilot uderzył dosyć mocno czterema literami w skałę, na której się zatrzymał. Silny ból w górnej części lewego uda, tuż poniżej pośladka.

Zlot do szpitala śmigłem (samodzielne zejście niemożliwe). Radio na szczęście potwierdziło, że nic złamanego nie ma. Ogromny siniak w tylnej górnej części uda i brak możliwości siadania przez parę dni. Ale mogło być gorzej, więc jest super.

Dodatkowe przemyślenia:
  • pilot, widząc półkę i poniżej skrzydło kolegi mógł odpuścić start - kontynuował go, bo nie miał ochoty wyplątywać lin z chwastów
  • uprząż SupAir Strike z protektorem gąbkowym. Protektor przyjął większość uderzenia, niestety wersja gąbkowa kończy się jakieś 10cm przed końcem deski, i prawdopodobnie krawędź deski spowodowała siniak.
  • być może wersja bąbelkowa (ponoć lepiej działa) protektora lepiej przyjęłaby energię, szczególnie na krawędzi deski - ten protektor jest dłuższy, pod samą krawędź. Pilot trzyma go w szafie ponieważ mniej się kompresuje niż gąbka i nie mieści się do plecaka.

Bezpiecznych lotów wszystkim

Awatar użytkownika
CichyBart
Posty: 168
Rejestracja: 24 kwietnia 2018, 10:36
Reputation: 37
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

PPGG Jarocin zerwanie trzech linek z rzędu A w czasie spirali

Postautor: CichyBart » 16 lipca 2018, 08:39

https://epoznan.pl/news-news-87230-Wypa ... ezko_ranny
"W miejscowości Witaszyce w niedzielny wieczór rozbiła się paralotnia. (...) Ciężko ranny został 56-letni pilot. Poszkodowany został przetransportowany do szpitala. Mężczyzna posiadał niezbędne uprawnienia.".

Tutaj jest więcej:
http://www.jarocinska.pl/artykuly/wypad ... ,88582.htm
"W wypadku motoparalotni obrażenia odniósł 56-letni mieszkaniec gminy Żerków, są to poważne obrażenia, ale z informacji jakie uzyskaliśmy - niezagrażające życiu pilota - informuje mł. asp. Agnieszka Zaworska, rzecznik Komendy Powiatowej Policji w Jarocinie."
Jeśli nie wiesz co robić, nabieraj wysokości. Nikt się jeszcze nie zderzył z niebem.
PPG / [ITV Boxer (Green) - sprzedane], [Solo 210 - sprzedane], ITV Billy (Red), C-Max E, airone.pro unique single

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 lipca 2018, 12:34

Wiadomo coś o przyczynach wypadku?
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
der
Posty: 1878
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: der » 17 lipca 2018, 16:27

To nie był dobry dzień na latanie w naszej okolicy. Silny wiatr z jeszcze silniejszymi prognozowanymi podmuchami sprawił, że bezpieczne latanie było 200km na południe dopiero na Andrzejówce.
Z tego co widz po sprzęcie, to Mirek. Pilot z około 7 letnim stażem i bardzo dużym nalotem. Zgubiła go zapewne rutyna. Koncert nie chciał poczekać na lepszą pogodę, a jak co roku nad nim polatać trzeba.

http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=pl

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 17 lipca 2018, 16:57

Prędkość wiatru 6 m/s, porywy 25 m/s. To nie są dobre warunki do lotu.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
CichyBart
Posty: 168
Rejestracja: 24 kwietnia 2018, 10:36
Reputation: 37
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: CichyBart » 17 lipca 2018, 17:18

Pękły mu 3 linki rzędu A w trakcje robienia spirali.
Jeśli nie wiesz co robić, nabieraj wysokości. Nikt się jeszcze nie zderzył z niebem.
PPG / [ITV Boxer (Green) - sprzedane], [Solo 210 - sprzedane], ITV Billy (Red), C-Max E, airone.pro unique single

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 17 lipca 2018, 17:26

A wiadomo ile skrzydło miało nalotu i czy nie było przeciążone?
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
CichyBart
Posty: 168
Rejestracja: 24 kwietnia 2018, 10:36
Reputation: 37
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: CichyBart » 17 lipca 2018, 17:27

Tutaj już nic nie wiem więcej.
Jeśli nie wiesz co robić, nabieraj wysokości. Nikt się jeszcze nie zderzył z niebem.
PPG / [ITV Boxer (Green) - sprzedane], [Solo 210 - sprzedane], ITV Billy (Red), C-Max E, airone.pro unique single

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 17 lipca 2018, 17:30

Może chociaż model skrzydła, nie po to żeby podważać jakość produktów ale żeby właściciele tego modelu pomyśleli o przeglądzie (pozostali także)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
der
Posty: 1878
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: der » 17 lipca 2018, 20:52

Jeśli o Mirka pytasz to Paramania Fusion. Chyba 28 o ile pamiętam. Nalotu mialo na pewno kilkaset godzin. Latało w przeróżnych warunkach. Człowiek twojej postury.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 17 lipca 2018, 22:04

Z tabelek wynika, że pod latanie z silnikiem, czyli do dopuszczenia DGAC zapewne rozmiar 26 miał maksymalne obciążenie 140 kg, a rozmiar 29 160 kg. Pilot mojej postury waży w ubraniu 85 kg. Trajka wygląda na jakąś laminatową typu gimilot. Nie mam pojęcia ile taka trajka może ważyć, można założyć chyba, że zatankowana do pełna będzie ważyć jakieś 60 kg. Czyli ze skrzydłem całość mogła ważyć 150 kg. mieści się to w granicach dopuszczonych przez producenta, ale pod warunkiem dobrego stanu olinowania. Ostatnio sobie przypomniałem, że od nowości nie robiłem przeglądu olinowania swojego glajta, a latam na nim już z pięć lat. Na przeglądzie okazało się, że lina główna miała wytrzymałość 170 kg, a minimalna dopuszczalna wytrzymałość tej liny wynosiła 80 kg. niby jest jeszcze wszystko ok, ale wytrzymałość nowej liny wynosi 270 kg. W takim razie ciekawe jaka była wytrzymałość lin w tym glajcie skoro w spirali gdzie obciążenie nie mogło raczej przekroczyć 4 G. Takie urwanie lin jest też możliwe przy gwałtownym odstrzeleniu połówki dlatego by się przydał dokładniejszy opis zdarzenia.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 17 lipca 2018, 22:15

Przepraszam że pytam o obrażenia pilota bo to w takim rodzaju zdarzenia może być olbrzymia rozpiętość obrażeń, ale fakt że wózek był laminatową skorupą być może w jakiś sposób zmniejszył obrażenia.
Zbyszek Gotkiewicz

SP8EBC
Posty: 816
Rejestracja: 29 grudnia 2015, 22:01
Reputation: 132
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Były Pilot
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: SP8EBC » 22 lipca 2018, 17:51

Wczoraj na Javorovem miał miejsce wypadek. Chwilę po starcie ze Startowiska N przy mocno zachodniej odchyłce, tuż po wyjściu nad linię drzew czeski pilot dostał masywne podwinięcie i uderzył o ziemię po odkrędce o około 180 stopni. Na miejscu HS zadysponowała śmigło który zabrał poszkodowanego do Ostrawy. Nie wiem jakich dokładnie obrażeń dostał ale obecni na starcie wspominali coś o silnym mrowieniu odczuwalnym w obydwu nogach.

Dla mnie zastanawiające było to, że pomimo zdarzenia wynikającego de facto z dużej odchyłki spora grupa pilotów dalej odpalała z tego samego startu, jeszcze przed dojazdem quada HS. Część (a potem zdecydowanie wszyscy) przenieśli się na startowisko W
Mateusz Lubecki
tel: +48 660 43 44 46

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Hol za samochodem? Stare Kraszewo Lockaut?

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 22 lipca 2018, 18:44

Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
starry
Posty: 391
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 18:17
Reputation: 60
Lokalizacja: Blisko Klina
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Przeciągnięcie w krążeniu, lot na wsteczny do ziemi, podrapana skóra

Postautor: starry » 23 lipca 2018, 08:22

[flash=][/flash]Nadszedł czas, że i ja się muszę przyznać ... bo myślę, że to jednak faktycznie może komuś pomóc latać lepiej i bezpieczniej.

27-05-2018 Grzmiąca k/Głuszycy woj. dolnośląskie, pięćdziesięcio paro ;) letni "pilot" paralotni z ponad 400 h nalotem, próbują zrobić wysokość, w lewym zakręcie doprowadził do oderwania strug na lewej połowie skrzydła, a następnie przez nieprawidłowe reakcje doprowadził do lotu na wstecznym. Dalsze nieprawidłowe reakcje doprowadziły do upadku na ziemię. Incydent bez konsekwencji dla zdrowia (fizyczngo) i bez strat w sprzęcie.

https://glajtem.pl/27+05+2018+grzmi%C4% ... zytaj.html
Darecki -starry
------------------------------
http://glajtem.pl

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 23 lipca 2018, 09:06

Dokładny opis i dobrze udokumentowany :) A co do samego zdarzenia to skrzydło klasy takie jak Quinn wymaga już delikatniejszego prowadzenia. Więcej ciała i mniej sterówki, szczególnie gdy przekładasz ręce przez uchwyty. Pewnie da się je trochę opuścić.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Chrzaszczu
Posty: 357
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
Reputation: 99
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2018

Postautor: Chrzaszczu » 23 lipca 2018, 12:49

Zbyszek Gotkiewicz pisze:A co do samego zdarzenia to skrzydło klasy takie jak Quinn wymaga już delikatniejszego prowadzenia. Więcej ciała i mniej sterówki

To samo zauważyłem. Za bardzo szarpiesz sterówki. Queen fajnie lata samym ciałem. Dodatkowo lot jest płynniejszy i mniej tracisz na osiągach. Co do przeciągnięcia- glajt wyszedłby gdybyś go odpuścił bezpośrednio po przeciągnięcia stabila. Po kilku sekundach utrzymałeś go nieświadomie dalej w spadochronowaniu i back fly. Nie wiem czy odpuszczenie i wbicie się w drzewa nie mogło być bardziej ryzykowne. Faktycznie, worek masz duży ;)
Paweł Chrząszcz


Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość